Geluidskwaliteit verbeteren

Started by JunkO, January 31, 2019, 14:29:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Rob_Dingen

Quote from: Kingpin on April  3, 2020, 15:38:33
Zou je eens een voorbeeld kunnen noemen?
Heb hier een paar usb kabels liggen waar je verschil tussen hoort.
Wou het eerst ook niet geloven.
Heb de capaciteit inductie weerstand en impedantie gemeten en kan niets vinden.
Ook in frequentie karakteristiek of vervorming na de gebruikte apparatuur kan ik geen verschil vinden vinden, dus snap niet waar het vandaan komt.
Wat ook nog niet bekend is hetgeen we horen en wat we meten aan elkaar te koppelen zodat we van te voren dus conclusies kunnen trekken hoe dus iets zou moeten meten.
Pak het voorbeeld van Buis versus transistor.
Je kunt met beide dezelfde soort schakelingen bouwen die een vergelijkbaar vervormings gedrag hebben en toch anders klinken.

Rob

Kingpin

#151
Quote from: Rob_Dingen on April  3, 2020, 16:07:36
Heb hier een paar usb kabels liggen waar je verschil tussen hoort.
Wou het eerst ook niet geloven.
Heb de capaciteit inductie weerstand en impedantie gemeten en kan niets vinden.
Ben wel eens benieuwd hoe jij meet dan, mag ook in pm om het topic niet te vervuilen.

Quote
Ook in frequentie karakteristiek of vervorming na de gebruikte apparatuur kan ik geen verschil vinden vinden, dus snap niet waar het vandaan komt.
Wat ook nog niet bekend is hetgeen we horen en wat we meten aan elkaar te koppelen zodat we van te voren dus conclusies kunnen trekken hoe dus iets zou moeten meten.
Met een dirac e.d. ga je die nuanceverschillen niet meten, daar is dat soort meetapparatuur totaal niet geschikt voor.
Wil je in frequentie 'dingen' bloot leggen dan heb je een spectrum analyzer nodig.

Quote
Pak het voorbeeld van Buis versus transistor.
Je kunt met beide dezelfde soort schakelingen bouwen die een vergelijkbaar vervormings gedrag hebben en toch anders klinken.
Zoals je al zegt 'vergelijkbaar', op de testbank meet een buis echt wel anders dan een tor. Meet alleen de harmonischen maar eens.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Meet dat met een sinus generator puls generator potmeter scoop inductie/capacitiet meter.
Voor versterkers en dac speakers gebruik ik Clio 12 meetseten een simpele vervormings meter van Hameg waar ik het residu op mijn scoop kan zien.
Je heb niet helemaal begrepen wat ik zei over een tor/buis.
De schakelingen bepalen voor een groot deel het vervormings gedrag van een versterker niet alleen de buis of tor.
Als je een single ended versterker bouw met tor of buis zul je in beide gevallen 2e harmonische de overhand hebben.
Maar toch klinkt dat anders.
Het is niet alleen de soort vervorming er is meer.
Alleen weet ik niet wat.
Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.

Rob

Tabcam

Quote from: doorofnight on April  3, 2020, 15:45:26
Daarom koos ik bewust voor het voorbeeld van de regenbui en noemde ik de controleerbaarheid ervan. Als het regent, regent het. Er is voldoende mogelijkheid om dat te controleren, door bijvoorbeeld aan 100 man die ook buiten zijn te vragen of zij ook zien dat het regent. Een significante controlegroep maakt eea een stuk zekerder, en daarom sprak ik ook over een algemeen aanvaarde werkelijkheid
hahaha, daarom koos ik het net niet regenen ;). Probleem van meten en controleerbaarheid is dat je nogal van omstandigheden afhankelijk bent. Ik zou graag thuis met een AudioPrecision APX555 aan de gang gaan. Dan nog blijft het qua in de luisterruimte meten lastig.

Wil je de geluidskwaliteit verbeteren, zit je aan de gehele keten inclusief luisterruimte en luidsprekers vast. Denk ook niet dat we het oneens zijn. Ik geloof dat veel meetbaar is, maar ook dat alles meetbaar maken én niet kan (Heisenberg) én totnogtoe enorm moeilijk blijkt. Let wel, in de vaak niet akoestisch genoeg aangepaste luisterruimte!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Quote from: Rob_Dingen on April  3, 2020, 16:07:36
Heb hier een paar usb kabels liggen waar je verschil tussen hoort.

Rob

Wat maakt dat je voor 100% op je zintuigen vertrouwt ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Quote from: chansig on April  3, 2020, 18:00:50
Wat maakt dat je voor 100% op je zintuigen vertrouwt ?

Gr. Hans
Zeker Hans.

Rob

chansig

 :D

Nog een keer dan: wat maakt je voor 100% op je gehoor vertrouwt ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Ik kan slecht zeggen als ik het hoor dat het niet zo is.
En iets anders heb ik niet om het te bevestigen alleen mijn oren.
Meestal test ik het ook bij audio vrienden zonder dat ze weten wat ik gedaan heb, dat helpt ook.

Het mooie is dat jij precies hetzelfde doet.
Je veranderd dingen in je set en luister ernaar en eventueel meet je ook nog zodat je wel of geen link kan leggen en kiest voor wat het beste klinkt neem ik aan.

Rob

chansig

Als het over waarneming in audio gaat ben ik redelijk terughoudend in wat ik meen te horen als waarheid aan te nemen. Ik probeer dit dan wel te toetsen waar ik kan en tot zover waar mijn kennis rijkt.

Dit omdat het gehoor aantoonbaar, of beter gezegd de verwerking ervan door de hersenen, behoorlijk bedrieglijk kan zijn. Neemt niet weg dat als ik iets lekker vind klinken dat ook wel serieus neem.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Quote from: chansig on April  3, 2020, 18:50:09
Als het over waarneming in audio gaat ben ik redelijk terughoudend in wat ik meen te horen als waarheid aan te nemen. Ik probeer dit dan wel te toetsen waar ik kan en tot zover waar mijn kennis rijkt.

Dit omdat het gehoor aantoonbaar, of beter gezegd de verwerking ervan door de hersenen, behoorlijk bedrieglijk kan zijn. Neemt niet weg dat als ik iets lekker vind klinken dat ook wel serieus neem.

Gr. Hans
Dat is precies hetzelfde als ik zeg Hans.
Er is misschien een verschil, omdat ik alles zelf bouw dus ook veel verschillen hoor en er al zo lang mee bezig ben daardoor iets zelfverzekerder ben.
Ook heb ik de mogelijkheid om heel veel dingen uit te proberen waardoor je ook weer wat ervaring krijgt.

Rob

chansig

Quote from: Rob_Dingen on April  3, 2020, 19:29:32

Er is misschien een verschil, omdat ik alles zelf bouw dus ook veel verschillen hoor en er al zo lang mee bezig ben daardoor iets zelfverzekerder ben.
Ook heb ik de mogelijkheid om heel veel dingen uit te proberen waardoor je ook weer wat ervaring krijgt.

Rob

Dat zou een verklaring kunnen zijn voor wat je ervaart. Dat klopt....daar ben ik het wel mee eens. Of het daarmee zo is, is wat mij betreft een ander verhaal. Er zijn namelijk ook mensen die hetzelfde ervaren als jou en ook minder ervaring hebben dan dat jij hebt of net zoveel ervaring hebben als mij. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

myself

Quote from: Rob_Dingen on April  3, 2020, 15:19:20
Denk dat als je kabels een paar keer wisselt en bijv. een week laat zitten en weer terug gaat je best wel een conclusie kan trekken dat er verschil is
Dat is idd een goede methode die ik ook altijd gebruik als ik weer iets nieuws wil aanschaffen.

En zeker als je na die week weer terug gaat en je dan de oude setup weer hoort en nogmaals overduidelijk dat je verschillen hoort, is de keuze meestal snel gemaakt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

JunkO

#162
Het virus heeft wederom toegeslagen want sinds enkele dagen is de Metrum Acoustics Quad dac de deur uit. Niet eens zozeer omdat ik niet tevreden was, want het was een érg goed klinkende dac. Nee vooral omdat ik aansluitingen te kort kwam. Daarnaast luister ik steeds vaker met mijn hoofdtelefoon en daardoor kwam ik ook terecht in de wereld van hoofdtelefoonversterkers. Er moest dus wat anders komen en na heel veel onderzoek en reviews ben ik uit gekomen op een Marantz HD-DAC1. Een apparaat die beide eisen combineert in één fraaie verpakking.









Deze staat sinds 2 dagen zijn ding te doen en wauw, wát een bonk kwaliteit (zowel fysiek als klankmatig). De hoofdtelefoonversterker is een behoorlijke verbetering t.o.v. het toch ook al goede exemplaar van de Arcam. De kwaliteit van de dac is daar natuurlijk ook debet aan. Heel veel dynamiek, detail en volume zonder schel te worden. En dan heb ik nog maar een budget koptelefoon. Deze zal dus ook snel ge-upgrade gaan worden om nog meer uit de versterker te halen. Het gemak van een afstandsbediening is ook erg fijn.

Ik kan nu eindelijk zowel m'n Android box als m'n tv via toslink aansluiten. Het enige wat nog rest is de streamer. Ik speel nu met een Yamaha WXAD-10 die geen mogelijkheid biedt om een externe dac op aan te sluiten. Ik wil daarom een 2e hands Bluesound Node 2(i) aanschaffen in de toekomst, deze kan dan op de vrije coax ingang van de Marantz. Ik vraag me dan wel af of het zin heeft om voor de duurdere 2i te gaan omdat ik toch de dac van de Marantz ga gebruiken. Scheelt toch zo weer € 150,-.

Als dat gedaan is ben ik voorlopig echt klaar.  :angel:
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

JunkO

#163
Afgelopen weekend eindelijk tijd gehad om eens goed naar de Marantz te luisteren via m'n speakers in plaats van met koptelefoon. In vergelijking met de Metrum Acoustics is het geluid voller, met meer bas en komt het wat 'natuurlijker' over. De Metrum zette een heel brede soundstage neer met veel detail, maar het geluid kwam soms echt uit de speakers, links en rechts. De Marantz heeft ook die soundstage en detail maar het geluid komt meer los van de speakers als één geheel en de zanger staat echt voor je, erg mooi! Hij matcht veel beter met m'n wat heldere Elac's dan de Metrum deed. Zoals mijn vriendin het ook na een paar dagen zei, "het klinkt veel warmer". Jup!  ;D

Ik heb de hele avond met een glimlach muziek zitten luisteren, een groter compliment kun je een component niet geven denk ik. Dit is een blijvertje!  :headbanging:
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

JunkO

#164
De afgelopen 1,5 jaar heeft de hobby, of beter gezegd de zoektocht naar verbetering, door gezinsuitbreiding een beetje op een laag pitje gestaan. Echter tijdens het doelloos rondstruinen op Marktplaats kwam ik een versterker tegen die ik al jaren op het oog had, althans het merk sprak me altijd enorm aan.

Voor de aanschaf van de Arcam A38 had ik bijna de knoop doorgehakt en een Primare I21 gekocht, een prachtig apparaat. Nu stond er echter zijn grote broer te koop, de fraaie dual mono gebouwde A30.1 MK2. Na enkele dagen overleg met mezelf besloten om de knoop door te hakken en een bod te doen, volgende week zondag kan ik 'm ophalen!  :pompom:

Ik ben echt heeeeel benieuwd hoe dit gaat klinken op mijn Elac's.  :wub:  Wordt vervolgd!

Ohja zie de markt voor een mooie Arcam A38.  :)


Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

Jurgen79

Erg mooie versterker! Zal vast weer een fijne upgrade zijn lijkt me ;D

Die HD-DAC1 heb ik zelf ook en vind het ook een fantastisch, bijna analoog klinkend apparaat. Het is haast een koopje als je ziet en hoort wat je krijgt voor je geld 8)
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Xander32

Heb een HD-DAC1 ingepakt op zolder liggen 🫣 Kan er geen afstand van doen, samen met de (daar eveneens nog doelloos liggende) BSN2 wellicht een mooi hoofdtelefoon setje 🤔

Quote from: Jurgen79 on January 23, 2023, 17:28:47Erg mooie versterker! Zal vast weer een fijne upgrade zijn lijkt me ;D

Die HD-DAC1 heb ik zelf ook en vind het ook een fantastisch, bijna analoog klinkend apparaat. Het is haast een koopje als je ziet en hoort wat je krijgt voor je geld 8)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JunkO

Ja die HD-DAC1 is echt een top apparaat, ben er superblij mee. De combinatie met de DT880 600 Ohm is perfect, die lust namelijk wel wat power.  8)
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

JunkO

#168
De Primare staat er nu ongeveer 2 weken en ik ben er echt van onder de indruk. Wat een fantastisch gebouwde versterker, de kwaliteit straalt er vanaf.  :inlove: Gelukkig blijft het niet enkel bij de looks want het speelt ook erg mooi.

Ten opzichte van de Arcam heeft de Primare veel meer controle over mijn speakers. De bassen zijn voller, meer gelaagd en stemmen klinken veel natuurlijker, erg fraai. De kickdrum die ik voorheen miste is nu duidelijker aanwezig en de Elac's klinken daardoor ook bij House en Techno platen verdomd goed. De bank trilt bij het kijken van films ook veel meer, de 'rumble' komt veel beter uit de verf. Het wattage is ongeveer hetzelfde als de Arcam, maar kennelijk heeft deze toch echt een stuk meer 'oempf'.

Helaas is het niet alleen maar positief, want de versterker is ook een stuk groter, TE groot. Hij past namelijk niet in mijn TV meubel.  :-X  ::) 



De zaag moest er dus aan te pas komen.  :D



Et voila! Die steekt niet meer uit.



Omdat de Primare maar 1 set speaker aansluitingen heeft moesten er ook nieuwe kabels komen (voorheen bi-wire). Vanwege de goede ervaringen met van Damme ben ik bij dit merk gebleven, ditmaal geen Black Series maar een setje uit de Hi-Fi serie, met bijpassende jumpers:







We kunnen concluderen dat de hobby nieuw leven is ingeblazen, want de volgende update ligt ook alweer klaar om ingebouwd te worden. Ditmaal in de vorm van een Aucharm 'Hifi' zekering voor de Primare, eens kijken wat dat gaat opleveren.  ;D



Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

Richi

Hij steekt nog wel uit, maar nu aan de achterkant!  :D

Mooi spul hoor. En fijn dat je er zo van geniet.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Menigeen had de versterker weg gedaan, respect voor de ts  ::)

Quote from: Richi on February  9, 2023, 20:01:55Hij steekt nog wel uit, maar nu aan de achterkant!  :D

Mooi spul hoor. En fijn dat je er zo van geniet.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JunkO

Quote from: Richi on February  9, 2023, 20:01:55Hij steekt nog wel uit, maar nu aan de achterkant!  :D

Mooi spul hoor. En fijn dat je er zo van geniet.

De ruimte was ook wel echt nodig, zie hier de versterker met alle kabels aangesloten:



Ik heb gisteren nog de standaard zekering vervangen door de vergulde van Aucharm, een eenvoudig klusje.



Ik merk nog niet direct verschil, maar het schijnt dat ze behoorlijk lang ingespeeld moeten worden. We gaan het meemaken, voor die 3 euro loop ik geen risico.  ;D

De Primare bevalt nog steeds super, wat een heerlijk geluid geeft deze versterker.  :headbanging:
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

denoontje

Welke stroomkabel heb je.
Ik was erg tevreden met een lavardin op de primaire versterker en cd speler.
(diversen getest)

Als interlink gebruikte ik Cardas crosslink.