Kan dit waar zijn?

Started by Han S, December 30, 2018, 00:49:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Zoals bert al zegt
Vergelijk die output niet met een normale sub.
Een bandpass ontwerp gaat alleen door het ontwerp al 8 db harder ,met dezelfde driver tov een normale bass reflex.

En idd dat is 2200 watt piek.
Rms zal rond de 1000 zijn.
45hz min 3 db.

Er is ook een 18 inch model die kost 600 euro.

gast_001


bert stoltenborg

Quote from: Interficior on December 30, 2018, 19:05:06
Er wordt gesteld dat hij maximum 134 dBSPL levert, waarschijnlijk ergens tussen 35 en 150 Hz, maar we weten allemaal dat dat niet bij 35 Hz is omdat daar de subwoofer al aan het afvallen is.

We nemen aan dat het met beschikbare 2200 W gaat gebeuren omdat dit als één pakket wordt verkocht.

Wat we niet weten:
  • De afstand van de meetmicrofoon tot de subwoofer
  • De kamer waarin de subwoofer staat (open ruimte, halve ruimte, in de hoek)
  • Hoeveel vervorming deze subwoofer dan genereert (kan zo 3 dB schelen)

    Kort door de bocht: slechte specificatie, zonde van de inkt. Langer: dit is natuurlijk het spelletje dat door elke fabrikant gespeeld wordt. Als je niet heel secuur opschrijft wat je doet (al dan niet met de hulp van standaarden [DIN/ISO/NEN/etc]) dan kun je die getallen niet meer vergelijken. Wat natuurlijk wel wordt gedaan door de consument, en dat is dan weer jammer. Voor de teleurgestelde consument.
Volgens mij zijn de specs zoals Turbosound die aanlevert zo duidelijk als het maar kan. de -3 en -10 dB-punten zijn gespecificeerd, net als de meetmethode (half space). 
Ik bazel maar wat.

gast_001

#28
Super, nu dan ipv Adamson / L Acoustics de volgende keer Turbosound Milan voor 499,-

Interficior

Quote from: bert stoltenborg on December 30, 2018, 19:37:15
Volgens mij zijn de specs zoals Turbosound die aanlevert zo duidelijk als het maar kan. de -3 en -10 dB-punten zijn gespecificeerd, net als de meetmethode (half space). 
Ah, ik had de PDF niet gezien :)
Take it or lease it

gast_001

Metallica gaat er zekers gebruiken van maken tijdens het volgende optreden.
Super kwaliteit en het kost slechts 499,-  2200W en 134dB




gast_001

Nee hoor, geen Adamson of L Acoustics hier, ben voorzien  :headbanging:
En heb ook geen bandpass hier met 2200 China PMPO watjes welke "echte" 134db bij 500hz of zoiets neerzet  :tongue2:

Turbosound Milan is gewoon Behringer in een ander jasje vrees ik  :-X

Han S

Ik keek op ebay naar 15" PA speakers en die zijn er al voor iets meer dan een tientje.

gast_001

Het is interessant om te zien wat men tegenwoordig voor een schappelijke prijs weet aan te bieden.
Echter het is en blijft budget en zo speelt t ook.

bert stoltenborg

Quote from: morca on December 30, 2018, 19:08:03
Zoals bert al zegt
Vergelijk die output niet met een normale sub.
Een bandpass ontwerp gaat alleen door het ontwerp al 8 db harder ,met dezelfde driver tov een normale bass reflex.

En idd dat is 2200 watt piek.
Rms zal rond de 1000 zijn.
45hz min 3 db.

Er is ook een 18 inch model die kost 600 euro.

Speakers worden meestal conform een AES-norm gemeten, Marco.
Het meetsignaal is een rose ruis die wordt gemodificeerd zodat het systeem wordt nagedaan met een 6 dB crestfactor.
Dat wordt geloof ik twee uur op het systeem gezet en als dat deze belasting overleeft is dat de belastbaarheid.
2200 Watt betekent dus als je het terugrekent voor die 6 dB 550 Watt en 128 dB.
Als je de -3 en -10 dB specs en de meting van die Milanbox ziet dan kun wel zien dat het ding (natuurlijk) niet vanaf 20 Hz werkt, maar typisch bandpassgedrag vertoont
Ik bazel maar wat.

morca

Quote from: bert stoltenborg on January  2, 2019, 11:53:07
Speakers worden meestal conform een AES-norm gemeten, Marco.
Het meetsignaal is een rose ruis die wordt gemodificeerd zodat het systeem wordt nagedaan met een 6 dB crestfactor.
Dat wordt geloof ik twee uur op het systeem gezet en als dat deze belasting overleeft is dat de belastbaarheid.
2200 Watt betekent dus als je het terugrekent voor die 6 dB 550 Watt en 128 dB.
Als je de -3 en -10 dB specs en de meting van die Milanbox ziet dan kun wel zien dat het ding (natuurlijk) niet vanaf 20 Hz werkt, maar typisch bandpassgedrag vertoont
Ah kijk ik dacht al dat ik te hoog zat Bert.
Ik ken de Aes methode niet zo goed.
Maar heb er wel eens over gelezen.



Typisch bandpass gedrag hangt vd driver en het ontwerp af.
Mijn bandpass geeft alleen lager weer ,dan waar deze de net opkomt bij 45 hz.
Maar dat komt ook door mijn lage bewust gekozen crossover.

holco

Ik vraag mij wel eens af of er nu echt leuke pa subwoofers zijn die thuis prima te gebruiken zijn?
Niet de echt grote jongens natuurlijk  ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

bert stoltenborg

Quote from: holco on January  2, 2019, 12:17:24
Ik vraag mij wel eens af of er nu echt leuke pa subwoofers zijn die thuis prima te gebruiken zijn?
Niet de echt grote jongens natuurlijk  ;)

PA gaat erom dat het hard gaat, dus efficiency/laag gewicht is belangrijk en wat heb je aan 15 Hz in zo'n situatie?
Alcons bijvoorbeeld gebruikt een 21 inch met een toeter ervoor met een -3 dB-punt van 34 Hz die denk ik wordt geprocessed om dat laag eruit te krijgen. Dan kun je de kast kleiner houden en speakers kun je tegenwoordig extreem belasten en versterkervermogen is ook goedkoop, dus je kunt alles dat je voor elkaar wilt krijgen dwingen met een processor.
Voor de cinema/HT series gebruiken ze een 18" woofer met veel minder rendement (hele zware conus) die tot in het infragebied gaat.
Dus PA is denk ik een ander verhaal dan HIFI.
Ik bazel maar wat.

Sirius666

Quote from: holco on January  2, 2019, 12:17:24
Ik vraag mij wel eens af of er nu echt leuke pa subwoofers zijn die thuis prima te gebruiken zijn?
Niet de echt grote jongens natuurlijk  ;)

Idd. Loeihard spelen doe je thuis doorgaans niet, ben benieuwd hoe verfijnd het eea dan nog klinkt. Ik gok alvast dat de verschillen kleiner zijn dan we denken.

En nu? Tja. Dat weet ik ook niet meer :D

gast_001

De tijden dat een PA kast enkel hard kon die liggen wel achter ons, dat is een denkwijze van de jaren 70.
En die 34hz van de Alcon is natuurlijk gewoon magertjes zachtjes uitgedrukt, om dat te realiseren daar heb je geen 21" voor nodig.
Zie ook niet het voordeel van een 21er als je 34hz -3db wilt realiseren.

Een luidspreker met PA componenten, beetje afgestemd op "HIFI" als je dat eenmaal gewend bent dan interesseer je je nooit meer voor de gemiddelde HIFI zuil.





hrcc


Han S

Echte hoog rendement PA speakers hebben een beperkt werkgebied en je moet er geen hi fi eisen aan gaan stellen. Maar ik heb PA systemen gehoord die heel goed klonken, maar ook heel dure drivers hadden als van TAD bijvoorbeeld.

En persoonlijk vind ik het laag van een goede W bin prettiger dan van een grote sub. Een collega van me heeft me eens uitgenodigd om naar Jamaica te komen, waar hij het geluid deed van het reggae festival. Voor de subs gebruikte hij 80 kilowatt aan vermogen en hij zei dat je dichtbij nauwelijks lucht kreeg.

Die reggae jongens houden van laag.

hrcc


gast_001

Blijkbaar hebben jullie nog geen goede kast met PRO audio componenten mogen horen tot op heden.
En een W-bin dat is zo jaren 80, onder de 50hz komt er niet meer zo veel uit, is nog uit de tijd van de JBL 2240 :)

hrcc

#45
Ik heb eens een demonstratie gehad via het hififreaks forum.
KoenK (van Dutch & Dutch?) had met kompanen een zeer goed klinkende pro-set neergezet maar
het was voor mij niet het 'einde'.
De rogers ls3/5A die daarna aan de beurt waren klonken ook geweldig.
Maar 126 Db werdt er niet mee gehaald...

Han S

Je hebt het over een enkel klein W binnetje. Ik heb een keer het geluid gedaan waar er 24 per kant stonden en dan heb je laag hoor.  Een JBL4520 (2*15" met glijbaan) gaat ook behoorlijk diep en een Visaton Thunderbolt gaat net zo hard als 16 keer JBL  4580.

gast_001

Geen idee wat jullie gehoord hebben tot op heden maar ik vrees voor het ergste.....
Is ook typisch voor de gemiddelde HIFI liefhebber, niet verder kijken dan de neus lang is.

W-bin is geen subwoofer, W-bin kun je wel goed inzetten als low-mid kast.
Onder de 50hz komt er niet zoveel uit, valt ie af, is ie ook niet voor ontwikkeld, (hoorn te kort)

Rogers / Harbeth, allemaal reeds mogen horen, doet me helemaal niks. Enigste indrukwekkende is de prijs, in een negatief opzicht dan.

Voorbeelden van kasten die je gehoord moet hebben en waarna je je HIFI zuiltje direct te koop zet  :inlove:
Stage Accompany M59
JBL 4355
KV2 Audio ESR
Live Act Audio


Ralf67

En allemaal even super lelijk.

Wie zet er nu PA spullen in zijn woonkamer ?

Sirius666

Als je ziet hoe sommige hifi luidsprekers eruit zien dan mag dat geen probleem zijn toch  ;) Als je trouwens een luisterkamer hebt dan maakt het m.i. al helemaal niet uit. Tenzij je ultragevoelig bent voor andermans mening...