Koppelen of ontkoppelen van luidsprekers?

Started by R0N, December 26, 2018, 12:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Yep en onbewust bedoelde je wat anders.  :D

Laat het maar gaan. Ben in een wat flauwe bui merk ik. Mijn post gedrag lijdt er voor mijn gevoel onder.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

toetertje

[quote

En je hebt de Gaia's dus niet 1 op 1 vergeleken met jouw blokjes, jammer, dat had jou iig een ervaringsdeskundige gemaakt, maar daar is nu geen sprake van.
[/quote]

Ik was dan misschien ervaringsdeskundige geweest, maar mijn antwoord, zou mijn mening zijn geweest.
Of je daar nu iets aan hebt?
Ik heb ze wel erg uitgebreid vergeleken met de aperta 200, en dat gaf echt geen verschil en had hetzelfde effect. De aperta was 250 euro. Voor de pads was ik 60 euro kwijt voor 16 stuks.

Xander32

Zeker wel van meerwaarde. Waarom zou dat niet zo zijn?

Uiteindelijk ben ik overstag gegaan om de Gaia's aan te schaffen op basis van ervaringen van meerdere forumgenoten 🙂

Quote from: toetertje on May 13, 2020, 15:14:58
[quote

En je hebt de Gaia's dus niet 1 op 1 vergeleken met jouw blokjes, jammer, dat had jou iig een ervaringsdeskundige gemaakt, maar daar is nu geen sprake van.


Ik was dan misschien ervaringsdeskundige geweest, maar mijn antwoord, zou mijn mening zijn geweest.
Of je daar nu iets aan hebt?
Ik heb ze wel erg uitgebreid vergeleken met de aperta 200, en dat gaf echt geen verschil en had hetzelfde effect. De aperta was 250 euro. Voor de pads was ik 60 euro kwijt voor 16 stuks.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Ik volg jouw goedbedoelde advies, al is het wel erg verleidelijk om ... 😏

Quote from: chansig on May 13, 2020, 14:54:36
Yep en onbewust bedoelde je wat anders.  :D

Laat het maar gaan. Ben in een wat flauwe bui merk ik. Mijn post gedrag lijdt er voor mijn gevoel onder.  :D

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sirius666

Quote from: Xander32 on May 13, 2020, 07:39:49
Indien je een like for like alternatief hebt welke eenzelfde positief effect brengt voor een fractie van de Gaia prijs, hou ik mij aanbevolen 👍🏻

€24,-.


R0N

Quote from: Xander32 on May 13, 2020, 14:52:55
Bewust vroeg ik of er iemand wat zinnigs kan zeggen over de mate waarin verschillende materialen/verschillende 'ontkoppelaars' ontkoppelen. Of dit al dan niet immer identiek is.

De mensen die vinden dat ontkoppelen = ontkoppelen = een pot nat, die ga ik niet veranderen.

Als ik weer even terug ga naar de banden, een band = een band gaat niet op, dat weten we. Kijk maar naar F1: de soort band is erg belangrijk voor het doel.
Bovendien heb ik in de openingspost al melding gemaakt van een onderzoeksrapport, maar dat werd toen ook al weggewoven met k. redenen.
Vraag is dus of een wetenschappelijke verklaring niet te hoog gegrepen is.
Kijk eens naar de filmpjes over Townsend, heel verhelderend.

Natuurlijk zijn er meerdere mogelijkheden om je luidsprekers of apparatuur te ontkoppelen. Ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen. Het belangrijkste is dat je ontkoppeld. Isoacoustics is met diverse andere producten vergeleken en kwam steeds erg goed uit de bus.
Maar dat is niet belangrijk: het gaat er om wat jij wilt uitgeven voor een verbetering van je installatie.
Iedereen maakt daar een eigen afweging die niet door anderen geridiculiseerd hoeft te worden.

Ik zal voor luidsprekers een wetenschappelijk uitleg geven (voor de liefhebbers).
We hebben te maken met de 3e wet van Newton (zie wikipedia).
Grafisch weergegeven:



Energie wordt doorgegeven en bij gekoppelde luidsprekers zal de trillingsenergie via de spikes in de vloer komen.
Maar, die energie komt ook weer terug en vindt zijn weg naar de drivers. In het bijzonder de tweeter.
De trillingen hebben een weg afgelegd via kast en spikes (en mogelijk tegel) en zijn bij terugkomst dus in tijd vertraagd.
Deze in tijd vertraagde trillingen hebben invloed op het membraan van de tweeter, dat zeer licht is en gevoelig voor trillingen.
Het gevolg is een versmering van het geluid, zoals we dat noemen. Dat heeft merkbare invloed op de geluidsweergave.
Doordat je die versmering voorkomt, wordt het geluid preciezer, opener, meer 'stage', heldere (vrouwen) stemmen, haalt scherpe randjes van de pianoklanken, enz.
In mijn demo's laat ik dat ook allemaal horen. Gewoon luisteren en vergelijken.
En de bassen, die worden ook aanzienlijk nauwkeuriger doordat de energie niet meer uit de vloer terugkomt.

En de buren worden er ook blij van.

Maar nogmaals, als je het niet geloofd, probeer het dan zelf uit. Afkraken vanuit een vooringenomenheid is niet zinvol.
Bedenk dat er lang gewerkt is aan het Isoacoustics concept en dat jij het er niet aan afziet is een compliment voor makers van Isoacoustics.
De techniek van een Mercedes (of iets dergelijks) zie je ook niet aan de buitenkant, je merkt het als je er in rijdt.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

chansig

Quote from: R0N on May 13, 2020, 17:33:49

Bovendien heb ik in de openingspost al melding gemaakt van een onderzoeksrapport, maar dat werd toen ook al weggewoven met k. redenen.

ron

Dit is zo niet oké wat je hier schrijft.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tjeb

Quote from: R0N on May 13, 2020, 17:33:49
Energie wordt doorgegeven en bij gekoppelde luidsprekers zal de trillingsenergie via de spikes in de vloer komen.
Maar, die energie komt ook weer terug en vindt zijn weg naar de drivers. In het bijzonder de tweeter.
De trillingen hebben een weg afgelegd via kast en spikes (en mogelijk tegel) en zijn bij terugkomst dus in tijd vertraagd.
Deze in tijd vertraagde trillingen hebben invloed op het membraan van de tweeter, dat zeer licht is en gevoelig voor trillingen.
Het gevolg is een versmering van het geluid, zoals we dat noemen. Dat heeft merkbare invloed op de geluidsweergave.
Doordat je die versmering voorkomt, wordt het geluid preciezer, opener, meer 'stage', heldere (vrouwen) stemmen, haalt scherpe randjes van de pianoklanken, enz.
In mijn demo's laat ik dat ook allemaal horen. Gewoon luisteren en vergelijken.
En de bassen, die worden ook aanzienlijk nauwkeuriger doordat de energie niet meer uit de vloer terugkomt.

Wat een vreselijk goed beschreven verhaal...
Heb je wel eens een steen in een stilstaande rimpelloze poel gegooid?

Komen de ontstane golven weer terug bij de plaats van herkomst???

Denk daar maar over na....

toetertje

#158
Quote from: Xander32 on May 13, 2020, 17:07:42
Zeker wel van meerwaarde. Waarom zou dat niet zo zijn?

Uiteindelijk ben ik overstag gegaan om de Gaia's aan te schaffen op basis van ervaringen van meerdere forumgenoten 🙂

Als je je het kunt veroorloven, is het gewoon een goede keus.
Vind ze zelf ook prachtig om te zien, en ze zullen je vast niet teleurstellen.  ;)

Geert (gvc)

Quote from: Tjeb on May 13, 2020, 19:54:15
Wat een vreselijk goed beschreven verhaal...
Heb je wel eens een steen in een stilstaande rimpelloze poel gegooid.  Komen de ontstane golven weer terug bij de plaats van herkomst???
Denk daar maar over na....
Neen, want die bevatten onvoldoende energie waardoor ze uitgestorven zijn vooraleer ze de rand van het water bereiken, en een poel heeft ook geen harde rand waarop de golven kunnen reflecteren zonder teveel energieverlies. Boeggolven van een binnenschip in een kanaal komen wel terug in de vaargeul terecht. Verder (nog) geen standpunt in dit verhaal, maar deze vergelijking ging niet op denk ik.

Ik zeg 'nog' omdat er een set Gaia's incoming is, kwestie van uit ervaring te kunnen spreken. (Gelukkig nog redelijk betaalbaar wegens bookshelf formaat speakers).
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Xander32

Gooi eens een steen in een emmer met water 🤔

Quote from: Tjeb on May 13, 2020, 19:54:15
Wat een vreselijk goed beschreven verhaal...
Heb je wel eens een steen in een stilstaande rimpelloze poel gegooid?

Komen de ontstane golven weer terug bij de plaats van herkomst???

Denk daar maar over na....

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tjeb

#161
Als de terugkerende golven de steen uit het water zouden kunnen drukken heb je een punt, dit is alleen niet mogelijk door uitdoving of energie verlies...

De trilling/golf wordt vanaf het raakvlak (spike/ondergrond) doorgegeven, bij voldoende massa zal er eerder uitdoving plaats vinden bij weinig massa zal het langer duren. Daarom kun je een stukje rijstpapier laten trillen als er er vlakbij praat en een steen niet. De trillingen zullen zich bolvormig vanaf de punt van de spike verspreiden.. Van terugkomst en dus versmering van het geluid is geen sprake. Wat wel zou kunnen is de trilling van de luidsprekerkast , deze zal uit fase kunnen zijn met het membraan van de woofer of tweeter...

toetertje

Hee, natuurkunde les, moet mij inhouden om niet met propjes te gaan schieten.  :D

Jack_D


Ik heb het hele topic nog even terug gelezen maar wat voor punt probeer je nu te maken?


Ontkoppelen wel of geen zin?, of ontkoppelen is ontkoppelen?, Gaia's zijn te duur ?.
Of heb je wellicht een ander punt, kan er geen touw meer aan vast knopen behalve veel tegenspraak welke ik dan weer niet zo goed begrijp hoe deze te interpreteren.


(Dit alles met respect geschreven, niets is lullig bedoeld, maar zie door al je opmerken je punt niet meer, maar misschien heb ik een "blond dagje"  :D .)

Quote from: Tjeb on May 13, 2020, 22:45:46
Als de terugkerende golven de steen uit het water zouden kunnen drukken heb je een punt, dit is alleen niet mogelijk door uitdoving of energie verlies...

De trilling/golf wordt vanaf het raakvlak (spike/ondergrond) doorgegeven, bij voldoende massa zal er eerder uitdoving plaats vinden bij weinig massa zal het langer duren. Daarom kun je een stukje rijstpapier laten trillen als er er vlakbij praat en een steen niet. De trillingen zullen zich bolvormig vanaf de punt van de spike verspreiden.. Van terugkomst en dus versmering van het geluid is geen sprake. Wat wel zou kunnen is de trilling van de luidsprekerkast , deze zal uit fase kunnen zijn met het membraan van de woofer of tweeter...

El Nino

Quote from: Xander32 on May 13, 2020, 07:32:22
Volgens mij ben je prima af met de Gaia I a €739 per speaker. Dat betreft een adviesprijs. Uiteindelijk zou je voor een €1100 a 1200 een heel eind moeten komen. Dat bedrag in het licht van de nieuwprijs van jouw speakers is m.i. goed te overzien.

Bedankt, ik ben blijkbaar uitgegaan van een andere gewichtsklasse....en dat prijsverschil is aanzienlijk.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

El Nino

Quote from: R0N on May 13, 2020, 11:31:40
De B&W 802D3 kost € 11.000 per stuk!!

Het is vervelend als mensen verkeerde info geven. Je hebt géén Titan Theis nodig.


Heb dit zelf opgezocht (zoals boven beschreven), maar blijkens niet gezien dat de Gaia-1 tot 100 kg aankan.

Wat de waarde van je product is wordt mijn inziens niet bepaald hoeveel mijn luidsprekers hebben gekost of het huis waarin ze staan, want dan ga je ervan uit dat als mensen de middelen hebben ze er wel voor gaan betalen.

Voor mij is het belangrijk wat is de meerwaarde van het product (door luisteren vast te stellen - maar heb met dit systeem geen ervaring) en hoe veel kost een product om te maken (sorry ben nu eenmaal een engineering & manufacturing guy) en vindt dat die zaken in een redelijke verhouding moeten staan en ben altijd een beetje wars van "dit is gepatenteerd, dus maken we het duur". Het gaat dus om meerwaarde en prijs acceptatie.

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

DofN

Quote from: El Nino on May 14, 2020, 01:47:29
Heb dit zelf opgezocht (zoals boven beschreven), maar blijkens niet gezien dat de Gaia-1 tot 100 kg aankan.

Wat de waarde van je product is wordt mijn inziens niet bepaald hoeveel mijn luidsprekers hebben gekost of het huis waarin ze staan, want dan ga je ervan uit dat als mensen de middelen hebben ze er wel voor gaan betalen.

Voor mij is het belangrijk wat is de meerwaarde van het product (door luisteren vast te stellen - maar heb met dit systeem geen ervaring) en hoe veel kost een product om te maken (sorry ben nu eenmaal een engineering & manufacturing guy) en vindt dat die zaken in een redelijke verhouding moeten staan en ben altijd een beetje wars van "dit is gepatenteerd, dus maken we het duur". Het gaat dus om meerwaarde en prijs acceptatie.

Dat is zeker zo, alleen snap ik dan de keuze voor de 802D3 niet. LS hoeven niet zo duur te zijn om toch goed te klinken. Je hebt heel veel betaald enkel voor de naam. Dat is hetzelfde als veel geld uitgeven voor deze ontkoppelaars.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

bert de melker

Ik zou zeggen ga nou eens luisteren of probeer ze eens dan wil ik je nog wel eens horen wat je er van vindt.
Hier een meer dan tevreden muziek liefhebber.[emoji106][emoji445]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

toetertje

Quote from: doorofnight on May 14, 2020, 08:10:31
Dat is zeker zo, alleen snap ik dan de keuze voor de 802D3 niet. LS hoeven niet zo duur te zijn om toch goed te klinken. Je hebt heel veel betaald enkel voor de naam. Dat is hetzelfde als veel geld uitgeven voor deze ontkoppelaars.

Ach mijn buurman rijdt in een bmw 5 serie, die rijdt echt niet veel beter dan mijn c5 3.0 v6 met hydro vering.
Ik hoef dat niet tegen hem te zeggen, dus doe ik dat ook niet. Dat heeft te maken met mensen in hun waarde laten. Ik vind dat een rare gewoonte.

DofN

#169
Haha serieus?! Jij vindt iets een rare gewoonte en daar gaat je wijzende vingertje? Bijzonder :) Begin bij jezelf eer.. Of nouja, lekker zelf weten.

Nog even los van dat je vergelijking mank gaat en je m.i. daarmee geen punt maakt.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

toetertje

Iemand vertellen dat ie veel te dure speakers heeft gekocht, en alleen voor de naam heeft betaald,
en dat nu compleet maakt met veel te dure spikes, daar help je diegene echt mee.   :clapping:

DofN

Je gaat nu wel heel makkelijk voorbij aan je wijzende vingertje..

En verder: dat is maar hoe je het bekijkt. Als ik LS heb gekocht of van plan ben te kopen en iemand zou tegen me zeggen: voor 5000 euro minder koop je betere luidsprekers, dan zou ik heel graag willen weten welke dat zijn :) En dat is toch ook een functie van dit forum: elkaar een beetje wijzer maken? Ik heb inmiddels een hoop geleerd van mijn fouten juist omdat mensen terugkoppeling gaven.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

toetertje

Quote from: doorofnight on May 14, 2020, 10:14:17
Je gaat nu wel heel makkelijk voorbij aan je wijzende vingertje..

Ik begrijp niet zo wat je daarmee bedoelt, mijn hele reactie staat in ik-vorm.
En was ook niet wijzend bedoelt. Was een constatering, met als reactie daarop een mening.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

El Nino

On topic: het gaat over de mogelijke geluidsverbetering door het koppelen of ontkoppelen van luidsprekers....niet over de keuze van mijn luidsprekers, dus laten we het daar weer over hebben.

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom