2 subwoofers...wat heeft het je gebracht?

Started by Shadowfox, November 24, 2020, 08:49:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Shadowfox

Hey hey

Ik ben beetje kijkende naar het nut hebben van 2 subs.
Nu heb ik verschillende artikelen gelezen over het plaatsen,gelijke respons ect ect.
Maar wat ik me een beetje afvraag is wat het je gebracht heeft op je eigen luisterpositie. Is het film kijken leuker geworden of is het bij het meten duidelijk geworden dat je een even laag weergave hebt over meerdere posities.

Staaled

Vlakkere respons, hogere output/meer dynamiek, SCHAAL !
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sjaak_Banaan

Op mijn MLP had ik flinke dip in het laag toen ik maar 1 sub voorin had staan. Nu heb ik achter mij een 2e sub geplaatst die deze dip volledig oplost en nu dus een mooie vlakke respons geeft. Uiteindelijk zou ik wel naar 3 of 4 subs willen zodat het laag ook mooier is op de andere zitplaatsen. Als jouw sweetspot nu al goed is en de andere zitplaatsen boeien niet zoveel, dan voegt het voor jou niet veel toe lijkt mij.

Probeer anders eens de room simulator in REW, daarin kun ook voorspellingen zien van links, rechts, voor en achter de MLP. Dan kun je zien wat meerdere subs op kunnen leveren.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Shadowfox

Quote from: Staaled on November 24, 2020, 10:44:56
Vlakkere respons, hogere output/meer dynamiek, SCHAAL !

Op mijn zit positie heb ik een zo goed als vlakke respons.
Een stoel naast mij totaal niet dus daar zit verbetering in. Maar als het degene niet boeit voegt er mij wel iets toe of gewoon bij 1 houden?

Vlakke respons enzo buiten beschouwing gelaten

Shadowfox

Quote from: Sjaak_Banaan on November 24, 2020, 11:59:42
Als jouw sweetspot nu al goed is en de andere zitplaatsen boeien niet zoveel, dan voegt het voor jou niet veel toe lijkt

Dat is dus ook de big question hoe andere het ervaren als de respons enzo goed is en er een 2e word toegevoegd.
Meer druk? Meer beleving?

chansig

Yep...mn meer druk. Is oke...maar een smaakding of je dat fijner vindt ja dan nee. Het heeft zeker zijn charme, maar ik kan prima zonder.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raymen

Ook minder te lokaliseren

Vond de stap van 1 naar 2 best indrukwekkend
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

morca

Quote from: Shadowfox on November 24, 2020, 12:09:06
Op mijn zit positie heb ik een zo goed als vlakke respons.
Een stoel naast mij totaal niet dus daar zit verbetering in. Maar als het degene niet boeit voegt er mij wel iets toe of gewoon bij 1 houden?

Vlakke respons enzo buiten beschouwing gelaten
Ik ook,.. dus ik heb 3 subs op 1 plaatsing staan.
Voordeel... meer cornergain.
Veel meer impact ,2 of 3 subs koppelen beter aan de ruimte.

Veel leukere film ervaring met 2 sub,s tov 1.

Staaled

Quote from: Shadowfox on November 24, 2020, 12:09:06
Op mijn zit positie heb ik een zo goed als vlakke respons.
Een stoel naast mij totaal niet dus daar zit verbetering in. Maar als het degene niet boeit voegt er mij wel iets toe of gewoon bij 1 houden?

Vlakke respons enzo buiten beschouwing gelaten
2 en 3 zijn niet te onderschatten.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ralf67

#10
Van 1 x SVS PC13  ultra naar een SVs PB12 plus erbij.

Meer druk, meer impact en de filmbeleving is zeker groter geworden.

Ruimte een 30 m2.

En laag tot 12 hz, dus doen zou ik zeggen.

RHK

Ik sluit mij aan bij de meeste reakties; meer druk, beter verdeeld laag. Ik heb er sinds kort een 2e sub bij gezet. Deze staan ongeveer diagonaal tegenover elkaar. Kortom, een verbetering.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575 *Klipsch RP-260F* Klipsch RP-504C * Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Hepta Expression* Antimode 8033 SII*
LG Oled 65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected* Next box.

Raymond187

Wat het mij gebracht heeft...

Appies van mijn buren, omdat de sponningen resonneren  :wub:
EN boze vrouw  ::)

15"sub gepoorte en een SVS PB

Wel een mooie strakke lijn in de EQ :P


thepioneer

Ik speel met de gedachten om stereo subs te gaan plaatsen naast mijn frontspeakers. Nu heb ik al een SVS PB13 ultra staan en deze is echt super naar mijn zin. Het leek mij een goed idee om twee kleinere subs naast de fronts te plaatsen. Ik heb gekeken naar SVS en nu heb je daar net een hoop mogelijkheden qua specs en prijzen.

Ik wil graag gloss black aangezien mijn luidsprekers dat ook zijn. Het moeten ook sealed versies zijn. Als ik kijk naar de 1000 en 2000 pro dan zit er nog wel wat verschil in grootte. tussen de 2000 en 3000 valt het verschil nog wel mee qua grootte.  De 3000 is eigenlijk net te hoog maar kan eventueel nog wel het één en ander aanpassen qua plaatsing.

Heeft één van jullie ervaring met het plaatsen van twee extra subwoofers voor de fronts? En zou het aanschaffen van 2 SB-3000 woofers de SB13 Ultra overbodig maken? Die zou dan de verkoop in kunnen.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

BokitoNL

Quote from: thepioneer on February  1, 2021, 15:45:04
Ik speel met de gedachten om stereo subs te gaan plaatsen naast mijn frontspeakers. Nu heb ik al een SVS PB13 ultra staan en deze is echt super naar mijn zin. Het leek mij een goed idee om twee kleinere subs naast de fronts te plaatsen. Ik heb gekeken naar SVS en nu heb je daar net een hoop mogelijkheden qua specs en prijzen.

Ik wil graag gloss black aangezien mijn luidsprekers dat ook zijn. Het moeten ook sealed versies zijn. Als ik kijk naar de 1000 en 2000 pro dan zit er nog wel wat verschil in grootte. tussen de 2000 en 3000 valt het verschil nog wel mee qua grootte.  De 3000 is eigenlijk net te hoog maar kan eventueel nog wel het één en ander aanpassen qua plaatsing.

Heeft één van jullie ervaring met het plaatsen van twee extra subwoofers voor de fronts? En zou het aanschaffen van 2 SB-3000 woofers de SB13 Ultra overbodig maken? Die zou dan de verkoop in kunnen.

Een wat ouder topic, maar zou toch graag mijn ervaring willen delen.
Draai op beide setups, twee kleine subs bij de Front mains, en dat klinkt heerlijk !
Kan dat echt aanraden !
#1 Meridian G61RSL , HD621, 596P, DSP7000, DSP5.5KHC, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x) , M1500
#2 Meridian 568.2MM, HD621,DSP3100, DSP33C, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x)

Meridian HD621 mods : NOS-SRx Filter by Mr. Apodizer

Audio addict

#16
In mijn woonkamer bracht de 2e subwoofer niets.

Slechts op 1 locatie klinkt een subwoofer goed , echt goed. Op die ene plek klinkt de bass goed in de hele woonkamer. Er zijn geen plekken waar de bass veel luider is of waar er helemaal geen bass hoorbaar is.

Ik heb 2 subwoofers gehad en met die 2e subwoofer heb ik veel geëxperimenteerd. Overal langs elke muur heeft die gestaan. Nergens was het een meerwaarde of was hij zelfs hoorbaar.

Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

chansig

Ik heb er 4 gehad. In een kleine ruimte. Wat leverde het op? Een super strakke weergave welke erg hard kon. Het zoeken naar de juiste plek was een kwestie van geduld en tijd nemen. En veel meten.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Quote from: Audio addict on September  3, 2022, 17:40:15
In mijn woonkamer bracht de 2e subwoofer niets.

Slechts op 1 locatie klinkt een subwoofer goed , echt goed. Op die ene plek klinkt de bass goed in de hele woonkamer. Er zijn geen plekken waar de bass veel luider is of waar er helemaal geen bass hoorbaar is.

Ik heb 2 subwoofers gehad en met die 2e subwoofer heb ik veel geëxperimenteerd. Overal langs elke muur heeft die gestaan. Nergens was het een meerwaarde of was hij zelfs hoorbaar.
Ik mijn huiskamer bracht 4 subs niet veel extra ,had ze verdeeld over de kamer.
Daarom heb ik er 3 op de beste plaatsing gezet.

H&C Hifi

#19
Ik draai met 2x 10inch per kant bij de frontkanalenen had 2x 15inch achter...
Geloof het of niet maar de 15inches voegde vrijwel niets toe in mijn situatie..


Frontspeakers zijn half actief... voor de duidelijkheid..

FS249

Ik heb Elac FS 249.3, welke de grote broer zijn van de BS 312. Wat een ukkie is.

Beide zijn A/B switchbaar op een Denon pma 2000ae. De subs staan altijd aan op de B aansluiting van de Denon.

De subs zijn de Elac ESP 2040.

Met de ukkies hoor ik de subs meer. Met de 249.3 voel ik meer :)
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.