Upgrade, waarheen leidt de weg?

Started by Geertidow, September 20, 2018, 17:07:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kwabbernoot

Quote from: Roksan on September 20, 2018, 18:21:52
Je kunt eens naar een minidsp kijken met Dirac. Er staat er eentje op Marktplaats te koop (kom je tweedehands niet heel veel tegen)

MiniDSP is prima maar niet echt gebruiksvriendelijk. Wil je gemakkelijk DSP toevoegen dan is de DSPeaker Anti-mode 2.0 wellicht een handiger oplossing. Prima apparaatje. Of de Paradigm PW link die Hans noemde, daar zit dan gelijk een streamer bij in.

Groeten...

DofN

Ik ben geen expert en ik had mijn set met 4 subs binnen een uurtje of 2 ingeregeld nadat ik de minidsp uit de doos haalde... REW met een meetmicrofoon en enige handigheid daarin is wel voorwaardelijk voor die tijd.





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

i2Paq

Ik ben niet (meer) zo van de strakke luidsprekers, maar deze ogen erg mooi!

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Kwabbernoot

Quote from: doorofnight on October 18, 2018, 10:39:58
Ik ben geen expert en ik had mijn set met 4 subs binnen een uurtje of 2 ingeregeld nadat ik de minidsp uit de doos haalde... REW met een meetmicrofoon en enige handigheid daarin is wel voorwaardelijk voor die tijd.

Dat bedoel ik precies. Je moet een microfoon kopen (eventueel met voeding), een programma downloaden en installeren, metingen doen, de boel in de Minidsp schieten. Bij een DSPeaker sluit je een bijgeleverd microfoontje aan en zet dat op de luisterplaats, start het inmeet programmaatje, even wachten en klaar is Klara.

Groeten...

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Geertidow

#30
Ontzettend goede tips, ik heb in ieder geval de volgende zaken geprobeerd:
- Gordijnen dicht/rolgordijnen ook naar beneden (raamkant): gering effect.
- Kussen van de bank tegen de muur zetten (bank iets naar voren schuiven): iets minder 'booming' bass.
- Kussens op de vloer: nauwelijks effect.
- Speakers precies parallel van muur (achterzijde 70 cm tot speakerconus en 40 cm vanaf zijwand) gezet en toe-in op het oog gelijk gesteld.
- Speakers waterpas gezet.
- Onder goede kabels versta ik: vd Hul clearwater (niet bi-wire) en interlinks van rond de 50 euro op dit forum, alsmede een degelijke geaarde stekker voor de versterker.

Het lijkt me leuk om ooit eens te kijken wat het effect van een DSP is. Is er toevallig iemand in de regio Utrecht die het leuk vindt een langs te komen met een DSP?
Meteen ééntje kopen lijkt me ook weer zo wat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Kees-O

#31
-




Geertidow

Klinkt goed, ik ga er mee bezig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

hrcc

Quote from: Geertidow on October 20, 2018, 14:14:32
Ontzettend goede tips, ik heb in ieder geval de volgende zaken geprobeerd:
- Gordijnen dicht/rolgordijnen ook naar beneden (raamkant): gering effect.
- Kussen van de bank tegen de muur zetten (bank iets naar voren schuiven): iets minder 'booming' bass.
- Kussens op de vloer: nauwelijks effect.
- Speakers precies parallel van muur (achterzijde 70 cm tot speakerconus en 40 cm vanaf zijwand) gezet en toe-in op het oog gelijk gesteld.
- Speakers waterpas gezet.
- Onder goede kabels versta ik: vd Hul clearwater (niet bi-wire) en interlinks van rond de 50 euro op dit forum, alsmede een degelijke geaarde stekker voor de versterker.

Het lijkt me leuk om ooit eens te kijken wat het effect van een DSP is. Is er toevallig iemand in de regio Utrecht die het leuk vindt een langs te komen met een DSP?
Meteen ééntje kopen lijkt me ook weer zo wat

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Heb jij even mazzel !

Ik heb enkele weken terug een Anti-mode overgenomen van Kwabbernoot en het is de beste upgrade die ik ken.
Het verwijderen van de basboem doet zoveel goeds dat ik het eigenlijk raar vind dat er niet veel meer aandacht aan wordt besteedt.
Je kan nieuwe speakers, kabels en versterkers kopen wat je wil maar de akoestische laag problemen blijven gelijk tenzij je zeer
stevig gaat investeren in je akoestiek.

Het aardige van de anti-mode is ook dat je het midden en hoog kan meten en bijsturen naar smaak indien gewenst maar het tovert je akoestiek niet weg.
Dus heb je een harde kamer dan klinkt het na inregelen een heel stuk beter maar echoot je kamer er flink op los dan blijft je stereobeeld matig.

Inmeten is een fluitje van een cent en je bent van harte welkom voor een demonstratie bij mij thuis in Utrecht-Noord.

Geertidow

Dat wil ik misschien wel, welke antimode heb je?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

hrcc


Geertidow

Onvoorstelbaar, ik heb net de standaard biwire plaatjes verwijderd en veranderd voor wat speaker kabel (ik ga nog echte jumpers maken), en diagonaal de speakerkabel zelf aangesloten, en het lijkt net alsof..... Het beter klinkt. Zal wel in mijn hoofd zitten maar toch...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

jossie

Als je de biwire diagonaal aansluit neem ik aan dat jullie bedoelen een van de twee aansluitingen plus en min omdraaien?

Misschien klinkt dat beter maar dat is toch echt niet de bedoeling, je sluit de verschillende speakergroepen in tegenfase aan, er ontstaat een dip in de response.

Dat het anders klinkt zal dus kloppen...
Omni !

Geertidow

Nee zeker niet, gewoon de ene in de onderste en de ander in de bovenste. Zie https://www.hifiklubben.nl/hifimagazine/deskundig/2016/02/luidsprekers-3--kabels-stekkers-en-aansluitingen/

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Geertidow

Wel gek dat de plaatjes vervangen zo'n (subjectief, I know) verschil maakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

morca

Quote from: Geertidow on October 17, 2018, 20:29:57
Dus, een MiniDSP met live Dirac ga ik misschien wel voor sparen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Mini dsp HD is beter voor stereo gebruik.
De normale word vaak voor subs ingezet.

In de eerste link in me sig staat veel over akoestiek en inmeten. Mocht je dat intressant vinden

Kees-O

#41
-

Kees-O

#42
-

chansig

Quote from: Kees-O on October 27, 2018, 13:04:50
Zit zeker niet in de verbeelding!

Sommige speaker merken ( schijnt wel afhankelijk van soort interne filtering ) reageren hier geweldig goed op.

Mooi dat je hier mee aan de slag mee bent gegaan, gewoon een mooie gratis upgrade  :clapping:

Waarschijnlijk hoor je de volgende verschillen: veel meer rust en beter en gedetailleerde stage, minder echo/lang aanhoudend hoogweergave wat weer rust geeft en soms ook mooiere weergave van stemmen en instrumenten, strakkere en mooier te volgen laagweergave.
Totaal komt het waarschijnlijk over als mooier gelaagd, plaatsing van instrumenten en stemmen, en gedetailleerder.

Werkt zoals ik aangaf niet bij alle biwire speakers, maar deze zijn dan weer gevoeliger of je de Hf of LF aansluiting aanstuurt.

Minder echo ? Echt...ik weet reageren is niet nodig. Maar toch.

Moet wel een enorme rukspeaker zijn wanneer dit allemaal in een redelijke akoestiek niet in orde is.

Vraagje: Hoor jij een echo in bepaalde opnames ? Of beter gezegd...dingen (stemmen/instrumenten) die na-ijlen ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kees-O

#44
-


chansig

Hoor jij galm/na-ijlen bij sommige studio opnames ? Vind je dat mooi ? Ergert het je ? Hoor je het niet ? Valt het je niet op ? Zit te denken of ik nog een vraag kan bedenken.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Ik wel en jij op de jouwe ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Wat denk je zelf? Het is een reference set :colgate: :colgate:
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.