Welke subwoofer in mijn situatie?

Started by Xstream, September 2, 2018, 10:38:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Xstream

Quote from: morca on May 19, 2020, 13:48:30
Je moet ze los aansluiten idd, als je ze goed ingeregeld wilt hebben. :)
Ur welcome :thumbs-up:
Mooi mooi mooi ... 10m XLR kabel ook besteld ... nu is het afwachten.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub


Xstream

#128
Nou, ik heb ze binnen en er een paar dagen mee kunnen spelen.  :clapping:

Na een eerste Audyssey meting bleek dat de helft weer niet klopte. Boekenplank speakers stonden op large. Crossover verkeerd op 40Hz bij fronts/center, aangepast naar 60 Hz, Surrounds naar 80 Hz e.d. Bass niveau wat aan de lage kant.
Maar afijn, inmiddels bijna een routine om dat zelf maar aan te passen. En na die eerste meting: echt wel onder de indruk bij films, maar voor muziek .... poeh, dat viel niet mee. Erg boemerig en ongedefinieerd. Maar zeker meer druk en drive bij films.

Toch, helemaal lekker zat 't nog niet. Dus ik dacht, laat ik die Audyssey app eens aanschaffen en proberen. Meting opnieuw gedaan en, tot m'n verbazing eigenlijk, een veel beter resultaat. De bass heeft nu veel meer een plek met veel meer controle. Wat ik begreep omdat de app de subwoofer ook EQ curved en de AV niet? Het klinkt nu bij muziek ook veel beter. De wat wilde rumble, alhoewel ook soms wel lekker, maar niet altijd logisch, is nu veel meer in toom.
Vervolgens nog wat zitten spelen om de bass wat meer gedefinieerd te krijgen qua impact. Op zich tevreden met het bass niveau (heb subwoofer dB wel ietsje omhoog geschroefd), maar iets meer kick zou 't af maken. Die had ik bij de 1e meting wel iets meer, maar gepaard met een wat te enthousiaste rumble. Iemand een idee hoe en of ik dat evt. nog iets kan opkrikken? Had al wat met de curve zitten spelen, maar kreeg vooral gewoon meer bass, en niet zozeer meer punch. Zijn er bepaalde frequenties waar ik mee kan spelen?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Cobraatje

Hoe gebruik je de poorten van subwoofer?
Zelf vond ik de rechterpoort dicht, de beste mix voor stereo en HT.


Xstream

Quote from: Cobraatje on May 30, 2020, 07:32:06
Hoe gebruik je de poorten van subwoofer?
Zelf vond ik de rechterpoort dicht, de beste mix voor stereo en HT.
Ja, heb daar ook nog mee gespeeld, nog niet heel uitvoerig, maar kwam steeds ook weer terug op die rechterpoort dicht inderdaad. Zelfde met de presets op de sub zelf, kom ik toch ook steeds weer terug op de ref setting.
Ik had alleen bij m'n 1e Audyssey meting waarbij de bas nog niet echt lekker ging bij sommig demo materiaal wel een mooie punch. Hoewel de bas nu verder 5x beter is na de 2e meting met de app mis ik alleen net dat stukje dynamiek/snelheid met een piek bas voor wat extra effect, die er eerst wel in zat. Wellicht dat die nu net weer iets afgemat is. Ik kreeg dat met 't spelen van de curves nog niet terug. Maar kzal nog 's wat gaan pielen als ik weer 's even tijd heb. Misschien zat ik ook teveel op de lager freq's te pielen en gaat het om de wat hogere bass freq.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub