speakers voor symfonisch metal gezocht

Started by Worf, June 12, 2018, 19:34:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

xlr8

Dank je, die zoektocht is overigens oneindig want ik heb er gewoon hobby aan om e.e.a. eens uit te proberen en te vergelijken, 'tis bijna een dwangneurose  :tounge:
Gelukkig zit ik dicht bij de bron(nen) zodat er vaker wel eens wat voorbij komt vliegen, het vangnetje is dan ook altijd open  :)

Voor het setje in de woonkamer stel ik niet zoveel eisen, wetende de beperkte factoren welke op zekere hoogte de kop op steken. Heb in die hoekjes ooit eens iets gedaan met tube traps maar dat gaf hetzelfde effect als ik de speakers 2 tegeltjes naar voren haalde.
Verder is de ruimte aan de achterzijde/luisterplaats prima m.b.t. demping.

Sirius666

#151
Quote from: xlr8 on July 28, 2018, 13:18:23
Plausibel... maar dan zou dit ook bij al die andere speakers (en dat zijn er héél wat) een issue moeten zijn geweest. 
Die Cantons bijvoorbeeld, en hoe je ze ook op de slechtste manier geplaatst had, was geen spoortje van het probleem te bespeuren.

Zelfs in de veel beter akoestisch aangepaste HT ruimte was het niet om er een roman over te schrijven.   

Het lijkt mij eerlijk gezegd ook niet dat je speakers in deze opstelling correct kan beoordelen. Dat de Cantons er schijnbaar niet zo gevoelig voor zijn houdt niet in dat dat ook voor andere speakers geldt ;)

Wat is jouw luisterdriehoek eigenlijk en hoe ziet de overkant eruit? Als we dan toch bezig zijn :D

Quote from: xlr8 on July 28, 2018, 20:46:59
Dank je, die zoektocht is overigens oneindig want ik heb er gewoon hobby aan om e.e.a. eens uit te proberen en te vergelijken, 'tis bijna een dwangneurose  :tounge:
Gelukkig zit ik dicht bij de bron(nen) zodat er vaker wel eens wat voorbij komt vliegen, het vangnetje is dan ook altijd open  :)

Voor het setje in de woonkamer stel ik niet zoveel eisen, wetende de beperkte factoren welke op zekere hoogte de kop op steken. Heb in die hoekjes ooit eens iets gedaan met tube traps maar dat gaf hetzelfde effect als ik de speakers 2 tegeltjes naar voren haalde.
Verder is de ruimte aan de achterzijde/luisterplaats prima m.b.t. demping.

Wat heb je als 2e set staan? Dat is de ht ruimte begrijp ik?

Worf

Nou; ik heb mijn lijstje van te beluisteren speakers:

MA Silver 300
Kef Q750/950
Focal aria 926
Wharfedale Reva 4

En de Master audio slam. Maar vind het een forse prijs voor een toch oude speaker.

xlr8

#153
Dan ben ik eens benieuwd wat je van de Aria 926 vind  :)   :coffee:


Quote from: Sirius666 on July 28, 2018, 21:59:35
Het lijkt mij eerlijk gezegd ook niet dat je speakers in deze opstelling correct kan beoordelen. Dat de Cantons er schijnbaar niet zo gevoelig voor zijn houdt niet in dat dat ook voor andere speakers geldt ;)

Wat is jouw luisterdriehoek eigenlijk en hoe ziet de overkant eruit? Als we dan toch bezig zijn :D

Wat heb je als 2e set staan? Dat is de ht ruimte begrijp ik?

De speakers heb ik niet meer. Die foto en opstelling dateert van een jaar geleden en was puur ter illustratie vd Tannoys. Normaliter staan de speakers dan ook een stuk meer uit de hoeken. Bij het testen kies ik vaak ook wel eens de minst ideale opstelling voor het effect daarvan wat soms ook wel eens aparte resultaten geeft die  tegen de wetten van audiofiele criteria ingaan... in positieve vorm dan  :)
Geloof me maar dat ik best correct kan beoordelen met 2 ruimtes en diverse opstellingen.

2e set is op moment Hegel H360 icm SF Olympica 3. HT(tje) is de laatse tijd meer naar begane grond verhuist.  Zowel HT als MC staan de speakers ongeveer 2 mtr. 50  van elkaar en de luisterafstand is 3 mtr. 50. en beide ruimtes hebben zo hun pre's en contra's.
Voor het gemak zit ik toch meer in de woonkamer dan de mancave.

Edit:  maar goed, het is niet mijn topic maar van TS Worf  ;D


Sirius666

Quote from: xlr8 on July 29, 2018, 11:56:18
De speakers heb ik niet meer. Die foto en opstelling dateert van een jaar geleden en was puur ter illustratie vd Tannoys. Normaliter staan de speakers dan ook een stuk meer uit de hoeken. Bij het testen kies ik vaak ook wel eens de minst ideale opstelling voor het effect daarvan wat soms ook wel eens aparte resultaten geeft die  tegen de wetten van audiofiele criteria ingaan... in positieve vorm dan  :)
Geloof me maar dat ik best correct kan beoordelen met 2 ruimtes en diverse opstellingen.

2e set is op moment Hegel H360 icm SF Olympica 3. HT(tje) is de laatse tijd meer naar begane grond verhuist.  Zowel HT als MC staan de speakers ongeveer 2 mtr. 50  van elkaar en de luisterafstand is 3 mtr. 50. en beide ruimtes hebben zo hun pre's en contra's.
Voor het gemak zit ik toch meer in de woonkamer dan de mancave.

Je weet pas wanneer iets goed klinkt als je ook kan beoordelen wanneer het niét klinkt dus vanuit die gedachtegang is het logisch wat je doet  ;) Ik ga natuurlijk wel uit van in dit geval jouw foto en het squawker gebeuren. Maar wat is dat nou precies? Maakte de plaatsing voor die klank niet zoveel uit? Ik heb Tannoy nog nooit gehoord.

Wellicht is een meer algemeen rock/metal georiënteerd topic interessant?

Ah Hegel en SF. Even los van meer uitgebreide specs: hoor je, mocht je hebben vergeleken met andere versterking, überhaupt iets van die extreme damping factor?

KayaRahnee

Quote from: Worf on July 29, 2018, 09:44:03
En de Master audio slam. Maar vind het een forse prijs voor een toch oude speaker.

Dan kan je misschien beter niet gaan luisteren.  :music:
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Worf

Zeker wel. Ben er inmiddels wel achter dat maar weinig speakers metal prettig kunnen weergeven. Het is toch vaak dat opgepepte hoog. En speakers worden door recensenten volgens mij ook niet getest met metal. Alleen met dat zenuwslopende tingel tangel muziek wat niet eens echte muziek is.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Worf

Ja, zo noem ik dat. Je hoort het ook wel eens bij tandartsen in de wachtruimte. Bedoeld als rustgevend, maar ik word er bloednerveus van :ohmy:

peed

Quote from: Worf on July 29, 2018, 09:44:03
Nou; ik heb mijn lijstje van te beluisteren speakers:

MA Silver 300
Kef Q750/950
Focal aria 926
Wharfedale Reva 4

En de Master audio slam. Maar vind het een forse prijs voor een toch oude speaker.

Ik ben ook benieuwd Tss de focal en de Wharfedale, zelf luister ik ook naar metal en andere dingen.
Heb in de woonkamer een set sf cremona auditor m met classe versterking staan en klinkt echt wel goed.
Maar voor zwaarder luisterniveau's  ;D ben ik ook op zoek naar vloerstaanders, en de Wharfedale ben ik ook aan het denken.

Gr peter
Sonus faber cremona auditor m graphite,classe cap 151

Worf

 Ik ook. Ken wharfedale nog uit mijn tienerjaren. Heel lang geleden ;D geen idee hoe ze nu klinken maar zijn in ieder geval niet mee gegaan met de trend van opgepept hoog. En dat is in ieder geval voor metal al goed. Tannoy is een verschrikking. Met name de XT6F. Van schelheid vallen je oren er bijna af.

Sirius666

#161
Quote from: Worf on July 29, 2018, 21:27:41
Zeker wel. Ben er inmiddels wel achter dat maar weinig speakers metal prettig kunnen weergeven. Het is toch vaak dat opgepepte hoog. En speakers worden door recensenten volgens mij ook niet getest met metal. Alleen met dat zenuwslopende tingel tangel muziek wat niet eens echte muziek is.

Klopt. Mensen kopen speakers op basis van recensies waarbij totáál andere apparatuur wordt gebruikt, akoestiek en afmetingen van de kamer vaak onbekend zijn én er wordt idd vaak getest met klassiek, jazz, laf singer-songwriter (meest debiele naam voor een genre ooit) spul, overbodige pop enz. Ik heb werkelijk (bijna) nog nooit gelezen dat er hardere edm/hiphop/rock/metal wordt gedraaid. Dat is natuurlijk ook niet audiofiel verantwoord lol.

Dit alles bij elkaar maakt het een aardige zoektocht.

Is het opgepepte hoog overigens niet de huidige populaire 'tuning' van speakers? Ik zou het overigens in een tweedehands set zoeken. Zat keuze!

Iets als dit heb ik altijd erg fraai gevonden, echter nog nooit gehoord. Erg degelijk spul:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=169086.0

xlr8

Quote from: Worf on July 29, 2018, 22:13:15
Ja, zo noem ik dat. Je hoort het ook wel eens bij tandartsen in de wachtruimte. Bedoeld als rustgevend, maar ik word er bloednerveus van :ohmy:

Tingel tangel ?   wordt meestal geassocieerd met audiofiel geneuzel. In wachtruimtes kabbelt vaak van die inhoudsloze en mierzoete New Age, bij de afhaalchinees is dat tenenkrommend  en maximaal 5 minuten vol te houden zonder fysiek geweld te onderdrukken of spontane natte eczeem aan over te houden :D


Quote from: Sirius666 on July 29, 2018, 14:38:47
Ah Hegel en SF. Even los van meer uitgebreide specs: hoor je, mocht je hebben vergeleken met andere versterking, überhaupt iets van die extreme damping factor?

Ik merk dat enkel in de controle en dan bij de wat meer lastigere speakers met laag rendement en/of gruwelijk impedantie verloop.
Die bak kan behoorlijk wat in grip houden, Infinity Renaissance 90 of Kappa 9.2 in extended drive met 2 vingers in de neus  :worship:
Uiterste daargelaten is bij de meest gangbare luidsprekers +400 watt aan 4 ohm gevoelsmatig dan ook alsof je met een Kawasaki Z1000 op het fietspad taffelt. 

De Marantz SR8012 is overigens in 2 kanaals pure direct zeker niet de duidelijk mindere, de afbeelding is wel iets krapper en tonaal wat aan de rondere kant. Hegel is directer en neutraal, overtuigd het meest in drive en focus.

KayaRahnee

Ik zie een aantal mooie speaker aanbiedingen hier in "de markt".
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Worf


Sirius666

#165
Op de speakers van Marco66 na wellicht deze wel hele fraaie Pioneers (wel een stukje prijziger dan wat je voor ogen hebt......die wellicht teveel details weer zullen geven?): https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=168252.msg3162636#new

Of Usher:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=168399.msg3164437#new


Worf

Zoek wel vloerstaanders en moeten ook matchen met mijn mf m5si versterker. Bron is nog een Cambridge cxn maar overweeg terug te gaan naar CD. De Marantz nd 8006 is ook een kanshebber.

Maar speakers, in geen geval dus Tannoy. Ben erg benieuwd naar de wharfedale omdat die nog een gewone tweeter gebruikt.

KayaRahnee

Quote from: Worf on July 30, 2018, 15:29:26
Welke bedoel je?

Misschien ook eens naar een ander systeem luisteren, deze transmissielijn speakers bvb:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=169122.0

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Worf

Er is zoveel te koop. Ik ken al deze merken niet eens. En van luisteren komt met dit weer niets. Moet ervoor een eindje rijden en heb daar met dit weer effe geen zin in. Vind het wel erg moeilijk om bij een dealer een speaker te beoordelen. Is niet je eigen ruimte, maar kan ook niet elke kanshebber laten toesturen. Daarom eindje rijden naar een dealer die al deze speakers heeft om hopelijk in ieder geval 1 of 2 serieuze kanshebbers te kunnen selecteren.

peed

Op hifi.nl heb ik gelezen dat je tot wel 30%korting krijgt op de dynaudio ecxite reeks, is mss ook wel wat
Sonus faber cremona auditor m graphite,classe cap 151

Worf

Las ik ook. Maar dynaudio en metal? Hebben in ieder geval goede tweeter. Als ik bij de dealer ben was ik al van plan toch naar de excite x34 te luisteren.

KayaRahnee

Quote from: Worf on July 30, 2018, 16:59:12
Er is zoveel te koop. Ik ken al deze merken niet eens. En van luisteren komt met dit weer niets. Moet ervoor een eindje rijden en heb daar met dit weer effe geen zin in. Vind het wel erg moeilijk om bij een dealer een speaker te beoordelen. Is niet je eigen ruimte, maar kan ook niet elke kanshebber laten toesturen. Daarom eindje rijden naar een dealer die al deze speakers heeft om hopelijk in ieder geval 1 of 2 serieuze kanshebbers te kunnen selecteren.

Tsja, speakerkeuze maken kan moeilijk en tijdrovend zijn maar omdat deze zoveel invloed hebben op het uiteindelijk resultaat toch belangrijk om dit intensief en zorgvuldig te doen.
En inderdaad, ik roep hier maar wat, maar het is geen garantie op succes natuurlijk ... bekijk het meer als info aangaande mogelijkheden.
Ik heb zelf ook een hele moeilijke weg moeten bewandelen i.v.m. keuze speakers, dacht bij mijn eerste keuze "de gewenste klank" te hebben gevonden, maar dat bleek snel een illusie. Daarna de zoektocht wat anders aangepakt en gevonden wat ik wou.
Dit verhaal vind je hier terug:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=151095.0
Zelf speel ik niet het genre wat jouw voorkeur draagt, vroeger wel ... zowel B&W als Quadral gaven mij toen een goede indruk.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

audiolover86

#172
 :blush: Het probleem is dat bijna alle metaal absolute rotzooi is als het om opnamekwaliteit gaat, bizarre compressie en pc'tje-opnames à la Death Magnetic van Metallica, dan is het niet verbazingwekkend dat je gek wordt van het hoog als daar vervorming en compressie in zit, dat is wat onze oren heel erg 'triggert'.

Wil je een goede set voor metaal, koop een setje Cerwin Vega's, serieus. Die zijn juist erg tam in het hoog en stevig in het laag, met 200W+ per kanaal ga je daar een hoop lol van hebben.

Worf

Ben het met je eens wat betreft de opnamekwaliteit. Maar ik hoor het opgepepte hoog ook met andere cd's. En dan zeker geen hoornluidspreker als cerwin vega of Klipsch.

audiolover86

Cerwins zijn gèèn hoorns! Dat is gewoon een softdome tweeter met een waveguide.