Geluidsoverlast buren - Bass - Geluidskamer isolatie - betaalbaar?

Started by chrisssj2, June 7, 2018, 15:09:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fluissie

+1 voor Marco  ^^

heb trouwens die teufels ook gehad maar dat zijn ook flinke 'bonk' dingen en zouden ook best is kunnen bijdragen aan de overlast....

morca

Een sub die bonkt zoals Fluissie zegt, geeft sneller overlast.
Een goed afgestelde geeft ook minder overlast imo.

Ander puntje waar ik opeens aan denk.
Een gepoorte sub geeft vaak meer overlast.
Moet ik ff terugkijken wat de ts ook al weer gekocht had  :)

Edit
Gepoort idd. Leuke sub met servodrive.

fluissie

bedoelde ook die ultima 40 vloerstaanders...

weet niet hoe de crossover staat in de reciever ?
maar dat zijn ook van die bonk kasten.

Sol

Quote from: morca on January  5, 2019, 20:09:17
Dit is niet correct.
Een goed geplaatste sub ,in een hoek die gunstig meer output op je luisterplek geeft.
Zorgt dat je sub zachter kan .

Een slecht geplaatste sub zal weinig output geven op de luisterplek.
En die zal juist overlast veroorzaken.
Omdat je buren het laag dan vollop horen wat jij mist.

Dat is volledig relatief, afhankelijk van het waarnemingspunt.
De sub heeft voor de 'bedoelde luisteraar' een gunstige positie en kan misschien zachter dan wanneer midden ik de ruimte geplaatst. Echter, omdat de sub in een hoek staat, zal deze meer resonanties veroorzaken dan wanneer op hetzelfde volume in het midden van de ruimte geplaatst.

Overigens is een sub in een appartement bijna altijd wel slecht geplaatst, het hele complex is immers één gigantische galmkast.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

Sirius666

Quote from: Raphie on January  5, 2019, 09:29:00
Ga luisteren bij de buren en beoordeel het objectief. Niets is vervelender dan iemand boven je te hebben wonen die vindt dat hij/zij moet kunnen genieten van haar spullen.
Normgedrag is dat je een koptelefoon op zet, of je TV op nightmode zodat je dialoog op NORMAAL volume kan volgen, zonder al die heisa er omheen.

Een goede benchmark is ook om te beseffen wat je nu eigenlijk van anderen hoort.
Ik vind het nogal een egoistische vraag, een HT met "bioscoop ervaring" hoort gewoon NIET thuis in een appartementen complex, zo simpel is het. Dat je arbeidsongeschikt opvoert ronduit een zwaktebod, zijn zat andere hobbies die geen overlast veroorzaken, met een koptekefoon is het ook opgelost.

Mensen die de hele dag thuis zitten storen zich standaard aan geluiden. Je hebt immers geen ene donder te doen. Het welbekende achter de geraniums zitten. Strontvervelend dat soort figuren.

TS gaf al aan andere buren ook te horen, maar stoort zich er niet aan. Je hobby opgeven omdat er van die sneaky tokkies zijn is echt onzin. Af en toe een filmpje kijken is niks mis mee.

Ik maak mij eerder zorgen om de ruimte. Hoe groot is die eigenlijk? Het eea lijkt qua plaatsing niet echt ideaal.

Quote from: chrisssj2 on January  4, 2019, 10:46:31
Nee ik heb deze:
https://www.bol.com/nl/p/teufel-high-end-resonantiedempers/9000000012317497/

Die van jou zullen dan toch niet het verschil maken denk ik? aangezien mijn sub toch nu ontkoppeld is van vloer met de dempers die ik nu heb?

Hoe hard luister je? Kan snel met een dB app op je telefoon. Scene met aardig wat geweld opzetten en dan weten we iig wat meer.....

Markus2

Dikke stroken vlokkenschuim kan weleens (deels) soelaas bieden. Even multiplex stroken op dezelfde maat laten zagen voor een fraaiere drukverdeling.


Edit: Wat voor een vloer -en tussenvloer liggen er in je appartement en is er sprake van een zwevende of solide dekvloer? Dat kan ook van nogal forse invloed zijn namelijk. Hou er overigens ook rekening mee dat contactgeluid mogelijk via bestaande randafwerking (plinten) overdrachtelijk is of zelfs versterkt worden kan.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

fluissie

Quote from: Sirius666 on January  6, 2019, 15:00:55

TS gaf al aan andere buren ook te horen, maar stoort zich er niet aan. Je hobby opgeven omdat er van die sneaky tokkies zijn is echt onzin. Af en toe een filmpje kijken is niks mis mee.

precies alleen is ts de ganse dag thuis en kijkt hij 2 films per dag plus doet aan gaming ...

dan wordt het een heel ander verhaal en snap ik dat bepaalde buren ( hoe irritant ze zelf zijn dan ook) het aardig zat worden.....

maw moet ik is hier in dit blok doen de hele dag
staat er ook zo politie

Raphie

Idd, een andere dagbesteding zoeken is waarschijnlijk beter voor TS.
JBL PRX Power!

Sol

Als hetgeen hier geïllustreerd wordt de werkelijkheid redelijk benadert, is er één zeer simpele en effectieve maatregel: gewoon het volume (zij het algeheel danwel enkel sub) een tikkie omlaag.

Om dit te beoordelen, zal TS even bij zichzelf ten rade kunnen gaan. Hoe zou hij het vinden om zichzelf als buur te hebben?
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

fluissie

precies....  ^^

wat ik dus ook voorzichtig bedoelde met mijn post,
wie is hier nu eigenlijk de "tokkie"

Sirius666

Quote from: fluissie on January  6, 2019, 15:50:10
precies alleen is ts de ganse dag thuis en kijkt hij 2 films per dag plus doet aan gaming ...

dan wordt het een heel ander verhaal en snap ik dat bepaalde buren ( hoe irritant ze zelf zijn dan ook) het aardig zat worden.....

maw moet ik is hier in dit blok doen de hele dag
staat er ook zo politie

Gamen had ik overheen gelezen lol. Dat kan bijv. natuurlijk wel over een koptelefoon. Dat je met films meer impact wil hebben vind ik logisch, dat hoort er nou eenmaal bij. Maar als dit dagelijks het geval is dan zou het mij ook vlot (in de avond, indien overdag dan zet je zelf toch een muziekje op ter compensatie, ideaal!) irriteren.

Quote from: chrisssj2 on January  5, 2019, 18:10:04
Oh jij bent er zo 1.. Wat een onzin. Je kan best een "bioscoop ervaring" creeren in een appartementen complex. Mensen moeten ook gitaar/piano of insert hobby kunnen spelen of whatever zodra het maar binnen de perken is. Zelfde geld voor "bioscoop geluid" welke je ook in mindere en meerdere mate hebt.  Aangevende dat de 2 andere buren die naast/onder mijn wonen TOTAAL geen last van mijn hebben. ookal is het "hoorbaar" soms. Dat laat je gewoon maar zien hoe verschillend het ervaren word.

Moeten de buren dan maar geen seks meer hebben en geen kind? want daar heb ik ook last van. Onzin redenatie.
En zet je "kop telefoon" op en probleem is opgelost commentaar is kansloos, en zal je dus voor de rest ook negeren in dit topic.

Had je nou al bij de buren geluisterd? Dus bijv de film incl hetzelfde volume die de aanleiding was voor het politiebezoek?

fluissie

ik denk dat gamen meer " impact " geeft als een film kijken ook nog is...

zit nu cod black ops 4 te spelen bijvoorbeeld,
schiet maar is continue met een Titan of een hades...
ik gok dat de buren (zijn niet thuis nu) binnen een half uur hier staan

nu zal het bij ts niet zo onbeschoft hard gaan gezien zijn set up maar al is het maar een kwart ervan idem dito

Raphie

Er zijn ook mensen die overdag géén muziekje willen opzetten, of thuiswerken, of kinderen hebben die proberen te slapen. Pleur lekker op naar een studentenflat met dat soort gedrag. Het hele idee dat het "moet kunnen" is gewoon totaal misplaatst en asociaal.
JBL PRX Power!

Sirius666

Quote from: fluissie on January  6, 2019, 16:20:06
ik denk dat gamen meer " impact " geeft als een film kijken ook nog is...

zit nu cod black ops 4 te spelen bijvoorbeeld,
schiet maar is continue met een Titan of een hades...
ik gok dat de buren (zijn niet thuis nu) binnen een half uur hier staan

nu zal het bij ts niet zo onbeschoft hard gaan gezien zijn set up maar al is het maar een kwart

Absoluut, tenzij de ts enkel Fifa speelt  :D Maar ik bedoelde dat je met films eigenlijk enkel over je speakers kan luisteren. Gamen kan nog wel via een koptelefoon. Zeker onder het mom van water bij de wijn doen. Zoiets kan je sowieso melden bij de buren. Laat ze zien dat je iig je best doet.

Quote from: Raphie on January  6, 2019, 16:25:38
Er zijn ook mensen die overdag géén muziekje willen opzetten, of thuiswerken, of kinderen hebben die proberen te slapen. Pleur lekker op naar een studentenflat met dat soort gedrag. Het hele idee dat het "moet kunnen" is gewoon totaal misplaatst en asociaal.

Als jij de hele dag thuis zit in doodse stilte dan stoor je je aan alles wat buiten de geijkte geluiden valt. Daarbij is het wachten tot de ts met cijfers komt. Dus hoeveel dBtjes en ook hoe hij het vindt als hij bij de buren zelf gaat luisteren.

Wat voor de een als overlast wordt ervaren zal voor een ander wellicht totaal anders zijn. Je hebt er ongelooflijke zeikerds tussen zitten, en ook mensen die geilen op het zeiken an sich. Vinden ze leuk. Gevalletje aandacht trekken. Politie bellen terwijl je een appje kan sturen is dieptriest. Ik zou zo'n benedenbuurman direct naar boven halen, kom je eigen overlast maar eens beluisteren. Van daaruit kan je pas het eea op gaan lossen.

fluissie

Quote from: Sirius666 on January  6, 2019, 16:36:22
Absoluut, tenzij de ts enkel Fifa speelt  :D Maar ik bedoelde dat je met films eigenlijk enkel over je speakers kan luisteren. Gamen kan nog wel via een koptelefoon. Zeker onder het mom van water bij de wijn doen. Zoiets kan je sowieso melden bij de buren. Laat ze zien dat je iig je best doet.

Yup helemaal waar

MVG

Quote from: Raphie on January  6, 2019, 16:25:38
Er zijn ook mensen die overdag géén muziekje willen opzetten, of thuiswerken, of kinderen hebben die proberen te slapen. Pleur lekker op naar een studentenflat met dat soort gedrag. Het hele idee dat het "moet kunnen" is gewoon totaal misplaatst en asociaal.

ik ben het niet altijd met je eens maar nu dus wel. Een van de eerste posts van de ts stelt dan ook dat je tussen xx.xx en xx.xx uur "werkgeluiden" mag maken en 2 films dus maar moet kunnen ook al heeft men daar "last: van.

sorry, maar als men daar "last" van heeft, dan moet dat dus niet zomaar kunnen. werk geluiden kunnen noodzakelijk zijn. eens zien hoe je t vindt als er een buur gaat verbouwen en maanden lang elke dag aan het boren enz. is. Zijn ook werk geluiden en moer kunnen, toch? Dus wie is de tokkie?

edit: om niet alleen te zeuren en ook wellicht een oplossing te bieden. Iets van een zwevende vloer leggen zoals eerder aangedragen zou wellicht kunnen helpen. Maar misschien eerst eens proberen met iets van een subdude en de zaak goed afstellen.

Sirius666

Wat voor vloer heeft de ts nu eigenlijk? Zou het evt. kunnen helpen als er een tegel onder de sub wordt gelegd? Uiteraard wel nog met de dempers onder de sub dan. En zorg dat deze vlak staat, heel belangrijk. Een kleine oneffenheid kan al kwaad.

Hoe hoog staat de crossover op de sub?

chrisssj2

Quote from: HereIsTom on January  5, 2019, 19:11:08
Als je zo reageert snap ik dan ze gaan klagen!
In een appartement wonen en dan zulke hobbies hebben is niet 'normaal'!
Hier ook last gehad van buren die zich nergens wat van aantrokken omdat ze vonden dat ze mochten doen wat ze wilde in hun appartement incl. regelmatig luidruchtige seks!
Gelukkig heeft de VVE goed opgetreden en zijn uiteindelijk verhuist.
De nieuwe buren hebben een nieuwe speciale geluidsdempende vloer laten aanleggen en nu hebben we nergens meer last van, misschien voor jou ook een idee?

Nee, het punt is overlast blijf je houden in appartementen. Er zijn genoeg mensen die accepteren niks van elkaar. Ik kan ook over van alles klagen. Maar in tegenstelling tot de buren doe ik dat niet omdat ik ze ook wat gun. We leven in nederland we leven allemaal op een kluitje en niet allemaal de optie om een huis te kopen ergens waar we geen last van iemand hebben.
Het is onrealistisch om te zeggen dat je maar alle hobbies of bezigheden moet afschaffen omdat ze geluid maken of dat je maar moet gaan verhuizen. Die optie heb je misschien niet.
(ik zal bijv altijd in een apartementen complex komen denk ik als 1 persoonhuishouden die afhankelijk is van sociale huurwoningen)


chrisssj2

Quote from: MVG on January  6, 2019, 19:02:17
ik ben het niet altijd met je eens maar nu dus wel. Een van de eerste posts van de ts stelt dan ook dat je tussen xx.xx en xx.xx uur "werkgeluiden" mag maken en 2 films dus maar moet kunnen ook al heeft men daar "last: van.

sorry, maar als men daar "last" van heeft, dan moet dat dus niet zomaar kunnen. werk geluiden kunnen noodzakelijk zijn. eens zien hoe je t vindt als er een buur gaat verbouwen en maanden lang elke dag aan het boren enz. is. Zijn ook werk geluiden en moer kunnen, toch? Dus wie is de tokkie?

edit: om niet alleen te zeuren en ook wellicht een oplossing te bieden. Iets van een zwevende vloer leggen zoals eerder aangedragen zou wellicht kunnen helpen. Maar misschien eerst eens proberen met iets van een subdude en de zaak goed afstellen.

Werkgeluiden kunnen noodzakelijk zijn. Echter als iemand werkgeluiden als hobby heeft, wat dus het geval is met mijn onderburen, valt het toch onder het zelfde.
de hele lente en zomer zitten ze dingen te zagen/boren/klussen . Buur man is nogal handig.

Tjah dat is wel realiteit. een badkamer verbouwen gebeurd ook wel eens bijv zit je ook een maand in herrie. Zoals ik zei mijn geluid is redelijk sporadisch. Soms een maand of verschillenden maanden helemaal niks en dan 2 weken elke dag een paar films. Denk dat dat niet opweegt tegen constant geboor.

Zwevende vloer? Nooit van gehoord lol
Anyway wie gaat dat betalen? Klinkt onbetaalbaar en ik denk eerlijk gezegd dat een vloer geen reet uit maakt. omdat het geluid via de muren en buizen door de woningen gewoon doorkomt.

Wat ik dus met dit topic wil bereiken zijn idd mogelijk suggesties zoals vloer of sub instellingen maar ik betwijvel dat eigenlijk. Eigenlijk zoek ik meer suggesties hoe ik op de meest betaalbare manier mijn muren enz kan isoleren. een soort sound kamer maken.
Kan dat voor minder dan 10.000 euro? Kamer is 25m2 ongeveer. met keuken die eraanvast zit.

chrisssj2

Quote from: Sirius666 on January  6, 2019, 22:10:10
Wat voor vloer heeft de ts nu eigenlijk? Zou het evt. kunnen helpen als er een tegel onder de sub wordt gelegd? Uiteraard wel nog met de dempers onder de sub dan. En zorg dat deze vlak staat, heel belangrijk. Een kleine oneffenheid kan al kwaad.

Hoe hoog staat de crossover op de sub?

Vloer= laminaat geen idee voor ondervloer, vloer lag er al. Denk dat ik iets van aluminium zag.
Crossover op sub =120 hz LFE kanaal gewoon standaard.

chrisssj2

Quote from: Sirius666 on January  6, 2019, 16:36:22
Absoluut, tenzij de ts enkel Fifa speelt  :D Maar ik bedoelde dat je met films eigenlijk enkel over je speakers kan luisteren. Gamen kan nog wel via een koptelefoon. Zeker onder het mom van water bij de wijn doen. Zoiets kan je sowieso melden bij de buren. Laat ze zien dat je iig je best doet.

Als jij de hele dag thuis zit in doodse stilte dan stoor je je aan alles wat buiten de geijkte geluiden valt. Daarbij is het wachten tot de ts met cijfers komt. Dus hoeveel dBtjes en ook hoe hij het vindt als hij bij de buren zelf gaat luisteren.

Wat voor de een als overlast wordt ervaren zal voor een ander wellicht totaal anders zijn. Je hebt er ongelooflijke zeikerds tussen zitten, en ook mensen die geilen op het zeiken an sich. Vinden ze leuk. Gevalletje aandacht trekken. Politie bellen terwijl je een appje kan sturen is dieptriest. Ik zou zo'n benedenbuurman direct naar boven halen, kom je eigen overlast maar eens beluisteren. Van daaruit kan je pas het eea op gaan lossen.
Precies en dat is ook wat ik doe, Met gamen zet ik meestal mijn koptelefoon op. Heb ik ook niet een probleem mee zozeer.
Maar voor films wil ik toch wel die bass van mijn sub.

Ik heb al eens bij mijn buren geluisterd. dat was met mijn oude sub. maar nog niet met mijn nieuwe sub.
Het was "hoorbaar" dat zeker. Of het echt "overlast" was vond ik eigenlijk niet. Het is vergelijkbaar aan niveau wat ik hoor nu bij mijn buurman.
Hoorbaar maar niet dermate dat ik zeg ik maak er een probleem van.
Mijn andere 2 buren "horen" mijn geluid ook, maar vinden het geen probleem.
Ja exact, je raakt de spijker precies op zijn kop. Het zijn aandachttrekkers. Houden alles in de gaten constant, staan op scherp. en zijn niet mentaal/emotioneel goed in hun hoofd.
Huis is een rotzooi. honden poep overal in de tuin, hele trappenhuis taat vol met rotzooi/stoelen, fietsen,dozen. Laten een grote hoop sigaretten bij de boom voor de deur.
Schelden tegen hun eigen baby, keiharde ruzie maken voor uren lang met huilende baby in bijzijn. Moet ik nog even doorgaan?
Om je even een beeld te geven watvoor personen het zijn.

chrisssj2

Quote from: Sol on January  6, 2019, 16:05:09
Als hetgeen hier geïllustreerd wordt de werkelijkheid redelijk benadert, is er één zeer simpele en effectieve maatregel: gewoon het volume (zij het algeheel danwel enkel sub) een tikkie omlaag.

Om dit te beoordelen, zal TS even bij zichzelf ten rade kunnen gaan. Hoe zou hij het vinden om zichzelf als buur te hebben?

Dat heb ik dus eigenlijk al, een buurman naast mij die af entoe van een muziek houd met de bass open.
Dat is ook niet vaak, af en toe een middag, 1 of 2x per week zou je kunnen zeggen. Ook geen probleem mee als dat vaker is.
Ik kan precies vertellen wat hij luisterd. Maar dan zet ik lekker mijn koptelefoon op, of ik heb zelf audio aan van mijn geluidset dus dan hoor ik het zowiezo niet zo..
Of als het wel stil is ja so what? met een paar uurtjes weer over. Ga gewoon verder met mijn ding.

Trouwens mijn onderburen die last van mij hebben, hebben ook een speakerset waar ze wel eens naar luisteren (al is dat echt bijna nooit)
En dan hoor ik ze ook goed. Toevallig luisteren ze dan muziek waar ik een hekel aan heb haha(wat ze niet weten) Nederlandse vrouwelijk geslachtsdeel muziek.
maar dat is dan maar pech voor mij.

MVG

Quote from: chrisssj2 on January  7, 2019, 11:56:04
Werkgeluiden kunnen noodzakelijk zijn. Echter als iemand werkgeluiden als hobby heeft, wat dus het geval is met mijn onderburen, valt het toch onder het zelfde.
de hele lente en zomer zitten ze dingen te zagen/boren/klussen . Buur man is nogal handig.

Tjah dat is wel realiteit. een badkamer verbouwen gebeurd ook wel eens bijv zit je ook een maand in herrie. Zoals ik zei mijn geluid is redelijk sporadisch. Soms een maand of verschillenden maanden helemaal niks en dan 2 weken elke dag een paar films. Denk dat dat niet opweegt tegen constant geboor.

Zwevende vloer? Nooit van gehoord lol
Anyway wie gaat dat betalen? Klinkt onbetaalbaar en ik denk eerlijk gezegd dat een vloer geen reet uit maakt. omdat het geluid via de muren en buizen door de woningen gewoon doorkomt.

Wat ik dus met dit topic wil bereiken zijn idd mogelijk suggesties zoals vloer of sub instellingen maar ik betwijvel dat eigenlijk. Eigenlijk zoek ik meer suggesties hoe ik op de meest betaalbare manier mijn muren enz kan isoleren. een soort sound kamer maken.
Kan dat voor minder dan 10.000 euro? Kamer is 25m2 ongeveer. met keuken die eraanvast zit.

zwevende vloer? precies zoals het woord al aangeeft, als je zelf, zoals je al aangeeft, muren wilt isoleren, een soort sound kamer maken, dan hoort hierin ook een zwevende vloer. En wie dat gaat betalen? Jij zelf denk ik, als je een hobby wilt uitoefenen zonder hiermee een ander tot last te zijn dan komt dat voor jouw kosten. Staan zat voorbeelden hier op het forum, bij het kopje privé home theaters kun je je uitleven ;-)
Maar om je meteen op weg te helpen. In een apartment een kamer in kamer constructie maken, zodat je geen overlast meer veroorzaakt, voor minder dan 10.000 euro gaat je dat vrees ik niet lukken.

Nogmaals, probeer eerst eens een subdude, dus de sub ontkoppelen/zwevend opstellen t.o.v de huidige vloer. (zeg maar een schuimrubber mat ertussen heel simpel gezegd) en wat afstellen.

chrisssj2

Quote from: Sirius666 on January  6, 2019, 15:00:55
Mensen die de hele dag thuis zitten storen zich standaard aan geluiden. Je hebt immers geen ene donder te doen. Het welbekende achter de geraniums zitten. Strontvervelend dat soort figuren.

TS gaf al aan andere buren ook te horen, maar stoort zich er niet aan. Je hobby opgeven omdat er van die sneaky tokkies zijn is echt onzin. Af en toe een filmpje kijken is niks mis mee.

Ik maak mij eerder zorgen om de ruimte. Hoe groot is die eigenlijk? Het eea lijkt qua plaatsing niet echt ideaal.

Hoe hard luister je? Kan snel met een dB app op je telefoon. Scene met aardig wat geweld opzetten en dan weten we iig wat meer.....

Exact. Ze werken dan wel beiden, maar er is altijd wel 1ntje van hun thuis. door wisselende werkdiensten.
Ik ben thuis hele dag idd. En "hoor" alles, en stoor me dus ook eerder aan dingen dat klopt.
Maar verschil is, ik ga er niet andere mee lastig vallen, tenzij het er echt iets langdurig buiten de perken gaat.

De ruimte is met keuken nog geen 25m2 denk ik. misschien 23m2 zelfs. De ruimte is wel raar gevormd.
(geen vierkant, een soort circel bijna is 1 helft waar de andere kant wel vierkant is en de keuken op aansluit)

Ik heb afgesproken van de week een luistermiddag met ze te hebben ik zal eens de DB meter erbij pakken.


Teejoo

Ik zou idd toch eens die auralex subdude testen. Ik heb daar ook erg goede ervaring mee. Dat werkt denk ik beter dan rubber dempers. Als je via Bax besteld kun je ze denk ik ook goed testen.