Weinig laag uit fronts

Started by RicooCardoo, January 14, 2018, 23:49:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RicooCardoo

Beste leden,
sinds 2 weken eindelijk onze setup en alles klinkt fantastisch maar nog niet super.

Allereerst wil ik dr 2 vloerstaanders fatsoenlijk hebben klinken zodat deze in stereo (zonder sub) goed klinkt.

Opsomming van de HT:

DENON AVR X6200W
Dali opticon 8 vloerstaanders
Dali opticon 2 surround speakers
Dali Vocal center speakers
Dali sub k-14f

Randapparatuur:
kpn 4k kastje
Ps4
Nvidia shield


Het probleem, ik heb totaal geen laag uit de vloerstaander... Wel wat, maar het is niet noemenswaardig.
Ik heb de eq bekene van audyssey en die heeft alles onder 100hz ver naar beneden gedraait.

Als ik nou de front L/R Bypass zodat deze buiten audyssey vallen, heb ik veel bass uit de fronts. Dit heb ik dus totaal niet meer als audyssey actief is op de fronts.

Tevens de crossover instellen van de fronts, en wisselen tussen small en large geeft geen verschil in laag, puur omdat de EQ zo drastisch naar beneden gedraait is door het programma.

Ik ben er achter gekomen dat ik de EQ kan aanpassen als ik audyssey uitzet, alleen heeft dit geen effect als ik het dan weer aanzet (helaas...)

Wie o wie kan me vertellen wat ik het beste kan doen?
De thuis situatie is nog niet helemaal perfect,
We hebben nieuwbouw en de muren zijn nog kaal, meubels staan als wel, vloerkleed ligt er en de planten staan. Gordijnen komen met +- 3 weken. Maar tot die tijd wil ik toch dat het wat beter gaat klinken.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties/kennis.

Met vriendelijke groet,

Ricardo

morca

Staande golven daardoor geraakt adsy van slag.
Je kan idd manueel eq gebruiken.
Ik doe dat zelf ook.
Moet je hem wel op manueel laten staan.
Die eq werkt buiten adsy om

Dus als je de manuele eq gebruikt.
Adsy uitlaten na instellen vd manuele eq

Pjotr27

Als alles onder de 100 Hz naar beneden is gedraaid heb je geen laag meer. Probeer hem eens onder de 100Hz op de nul stand of in het midden te zetten .
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

morca

hij heeft nog geen adsy app.
Dus er valt niks bij te regelen aan de adsy setting.

Als hij de manuele eq opent staat die gewoon vlak denk ik, alles op 0 zeg maar.

Nou heeft xt32 wel wat banden dus als je handig ben zou je daar misschien wat kunnen verbeteren.
Te beginnen met je roommodus die rond de 40 a 50 hz te dempen.
Waarom zonder sub.
Een sub ontlast je fronts die zullen detailtijker spelen op small.
En een sub is beter in dat laag .
De sub intregeren is een klusje.
Maar zeker de moeite waard.

Adsy bakt er idd niet veel van vaak.
Daar gaat de afstelling vaak al mis zeker voor muziek.

RicooCardoo

Quote from: morca on January 15, 2018, 01:03:36
Staande golven daardoor geraakt adsy van slag.
Je kan idd manueel eq gebruiken.
Ik doe dat zelf ook.
Moet je hem wel op manueel laten staan.
Die eq werkt buiten adsy om

Dus als je de manuele eq gebruikt.
Adsy uitlaten na instellen vd manuele eq

Hoe doe jij dit dan met cossovers? Als ik hem manueel instel en laat spelen, spelen ze over hun volle bereik. Ik wil wel dat de speakers afgekapt worden bij 80 hz door een crossover, zodat daaronder densub het overneem (om ebben ebben te akennop je laatste post morca) maar omdat audyssey de fronts onder de 100hz naar dik -6db heeft gedraaid doet deze boven de 80hz nauwelijks iets.

Kan je dus een croossover instellen zonder audyssey? En als ik het uit zet, dan moet ik neem ik aan al me speakers zelf afstellen? Hier heb ik namelijk geen apparatuur voor.

Het hoog uit de fronts klinkt echt fenomenaal voor zover dat kan met de huidige akoestiek, maar het laag moet gewoon beter tot inz.

Excuus voor het vele getyp, wil het zo duidelijk mogelijk verwoorden.

RalphH

#5
Waar zie je dat audyssey de fronts onder de 100hz naar beneden draait? Je kunt voor zover ik weet nl niet zie wat audyssey aan correctie uitvoert.

EDIT:
De EQ banden die je ziet, zijn voor zover mij bekend, de interne banden van de AVR en niet die van Audyssey.
Kijk even op dynamic EQ/volume etc uit staan en of dat nog wat doet.

Het kan in theorie ook nog zijn dat Audyssey zijn werk goed doet en de boel dus vlaktrekt, maar dat je een liefhebber van fors laag bent ;D
Enige manier om dit uit te pluizen, is nameten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Achiel

Ik zou als eerste de bedrading naar de luidsprekers goed controleren, dat die niet uit fase aangesloten is, dan kun je ook weinig bas aan overhouden.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

RalphH

Quote from: Achiel on January 15, 2018, 11:23:46
Ik zou als eerste de bedrading naar de luidsprekers goed controleren, dat die niet uit fase aangesloten is, dan kun je ook weinig bas aan overhouden.

Goeie tip, maar met Audyssey uit en fronts op large is er een overdaad aan laag. In dit geval lijken ze dus wel in fase te staan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Edliver

Heb nog weinig ervaring met m'n Denon 3400 maar bij meting met de audyssey geeft deze toch weer als er LS uit fase staat ?
Heb deze zelf terug "af" gezet om dat er uit de center LS zoveel laag kwam dat deze erg stond te trillen.
Nu heb ik wel interesse naar deze audyssey app,  maar er staan zoveel slechte reviews op de download site dat ik er sterk over twijfel om deze aan te schaffen,het is maar 20€ maar die spendeer ik toch liever aan iets dat wel goed werkt ?
Hoe zijn jullie ervaringen met de werking hiervan ?
LG 55B6V,JVC X7900,Marantz SR7013,Panasonic UB 820 ,Himedia Pro Q10,B&W 600 serie,Q Acoustic 2010.

RalphH

#9
Goeie ervaringen hier. Maar volgensmij werkt deze niet op jouw avr. Op de 3400 wel, zat met de 6200 van de TS in m'n hoofd.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Jawel je kan de banden uitlezen.
Ik heb dat hier en bij teus gezien.

Crossovers heeft niks met adsy te maken.
Die kan je ook handmatig instellen voor elke speaker apart

RalphH

Bijzonder, want XT32 heeft toch een veel bredere werking dan die paar beperkte bandjes in de manual instellingen (?)

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

activ

Quote from: Edliver on January 15, 2018, 12:34:47
Heb nog weinig ervaring met m'n Denon 3400 maar bij meting met de audyssey geeft deze toch weer als er LS uit fase staat ?
Heb deze zelf terug "af" gezet om dat er uit de center LS zoveel laag kwam dat deze erg stond te trillen.
Nu heb ik wel interesse naar deze audyssey app,  maar er staan zoveel slechte reviews op de download site dat ik er sterk over twijfel om deze aan te schaffen,het is maar 20€ maar die spendeer ik toch liever aan iets dat wel goed werkt ?
Hoe zijn jullie ervaringen met de werking hiervan ?

Werkt bij mij prima. Geeft een stuk meer inzicht in wat er gebeurt en je kunt ingrijpen in de curve en het gebied waar Audissey zich mee bemoeid.

morca

#13
Quote from: RalphH on January 15, 2018, 14:51:45
Bijzonder, want XT32 heeft toch een veel bredere werking dan die paar beperkte bandjes in de manual instellingen (?)
17 banden dacht ik bij jeroen te hebben gezien.
Dat vind ik niet weinig.

Tja adsy kan 100 of 1000 banden hebben.
Als het niet goed werkt door akoestische invloeden ,en je heb niet de app versie.
Heb je er niks aan.

RicooCardoo

Bedankt voor alle reacties,

Dynamic eq/vol u staat uit.
Speaker staan niet uit fase, zonder audyssey heb ik behoorlijk laag uit de vloerstaanders.
Ik nen inderdaad een liefhebber van bas en laag maar nu is het er gewoon niet haha.

Helaas kan ikninderdaad de app niet gebruiken. Is er nog een anere mogelikheid om die eq omhoognte schroeven zonder sat alles bagger klinkt, lees: onafgesteld?

Hier een foto van wat audyssey met de curve heeft gedaan van de fronts.

morca

Ja die is er.
Asdy uitzetten .
En de manuele eq gebruiken.
En dan de bass iets dempen.
Te beginnen bij je roommodus die zal tussen de 40 en 50 hz liggen.

Dynamic eq/vol u staat uit  :thumbs-up:

evilniek

Quote from: RicooCardoo on January 15, 2018, 20:13:09
Bedankt voor alle reacties,

Dynamic eq/vol u staat uit.
Speaker staan niet uit fase, zonder audyssey heb ik behoorlijk laag uit de vloerstaanders.
Ik nen inderdaad een liefhebber van bas en laag maar nu is het er gewoon niet haha.

Helaas kan ikninderdaad de app niet gebruiken. Is er nog een anere mogelikheid om die eq omhoognte schroeven zonder sat alles bagger klinkt, lees: onafgesteld?

Hier een foto van wat audyssey met de curve heeft gedaan van de fronts.


Heb je afstanden en volume ingesteld? meetlint of centimeter heb je misschien wel, volume kun je waarschijnlijk wel een app voor vinden, hoe ziet je luidspreker opstelling eruit dan? Je zou het eerst manueel in kunnen regelen, alvorens aan de slag te gaan met Audyssey, Audyssey kan wel redelijk tricky zijn voor "beginners" met respect overigens. :)
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

RicooCardoo

Quote from: morca on January 15, 2018, 20:19:14
Ja die is er.
Asdy uitzetten .
En de manuele eq gebruiken.
En dan de bass iets dempen.
Te beginnen bij je roommodus die zal tussen de 40 en 50 hz liggen.

Dynamic eq/vol u staat uit  :thumbs-up:

Ik neem aan dat je dus bedoeld dat ik al me speakers handmatig moet gaan af stellen of begrijp ik je verkeerd?

evilniek

Quote from: morca on January 15, 2018, 20:19:14
Ja die is er.
Asdy uitzetten .
En de manuele eq gebruiken.
En dan de bass iets dempen.
Te beginnen bij je roommodus die zal tussen de 40 en 50 hz liggen.

Dynamic eq/vol u staat uit  :thumbs-up:

Audyssey kan lastig zijn om mee te beginnen, laat staan de manuele EQ, begrijp niet zo goed waarom TS gelijk aan het werk wordt gezet met de EQ eigenlijk.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Trabuca

#19
Staat er achter je luisterplek een muur, bijvoorbeeld bank tegen de muur? Ik heb dat en de positie van de meetmicrofoon dichter naar of verder van de muur af doet heel veel voor het laag. Bij mij gaf dat veel variatie.

Heb je meerdere audyssey metingen uitgevoerd?
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

RicooCardoo

Quote from: Trabuca on January 15, 2018, 20:52:12
Staat er achter je luisterplek een muur, bijvoorbeeld bank tegen de muur? Ik heb dat en de positie van de meetmicrofoon dichter naar of verder van de muur af doet heel veel voor het laag. Bij mij gaf dat veel variatie.

Heb je meerdere audyssey metingen uitgevoerd?

Ik heb de meting uitgevoerd zoals audyssey aangaf, ook waar ik de microfoon moest neerzetten.

Ik heb de met in 1x gedaan.
Wat betreft de eq, ik weet wel enigszins hoe eenbeq werkt, alleen ik heb geen idee hoe ik al me speakers handmatig moet afstellen.

Trabuca

Opnieuw een keer die calibratie meting door lopen kan geen kwaad. Microfoon net even op andere plekken zetten. Speakers net even iets verder of dichter van de muur zetten, dat soort dingen hebben hier veel invloed.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

RicooCardoo

Quote from: Trabuca on January 15, 2018, 21:44:03
Opnieuw een keer die calibratie meting door lopen kan geen kwaad. Microfoon net even op andere plekken zetten. Speakers net even iets verder of dichter van de muur zetten, dat soort dingen hebben hier veel invloed.

Ga ik zeker eens doen zodra het ff rustig in huis is, dank je.

RalphH

Hmm, leuk dat je die grafieken kunt zien in je AVR, wist niet dat die mogelijkheid er was. Maar mooi  ;D

Bedoel je met 1x dat je 1 meetpunt gepakt hebt, of wel meerdere locaties waar je de mic neer hebt gezet.
Wat Trabuca aangeeft is wel een goeie, als je zitplek vlak bij een muur is, zet je meet microfoon dan wat verder naar voren. Dit geeft vaak een wat beter resultaat. Vlak bij een muur heb je sowieso vaak een opbouw aan laag. Dat een autoeq dit niet lekker kan interpreteren is begrijpelijk.

Het geheel is ook erg opstelling afhankelijk, Evilniek vraagt al naar je opstelling. Kun je hier nog schuiven? Speakers wat verder de ruimte in of juist niet, kan al veel uitmaken. En als je dicht bij de achterwand zit, schuif eens wat naar voren. Ga ook eens wat naar links of rechts zitten, een paar cm kan al een wereld van verschil maken weet ik uit ervaring.

Handmatig eq'en vind ik zelf ook wat tricky. Als je geen meetgegevens hebt en dus kunt zien wat het doet, kun je dit mijns inziens beter even achterwegen laten.
Je kunt hooguit wat rond de 40 a 50 hz wat handmatig temmen om te kijken of het iets doet wat je bevalt, maar veel meer zou ik niet doen. Je kunt bijv. helemaal de breedte van de correctie niet instellen, dus het is allemaal erg beperkt.

Als uiteindelijk blijkt dat de autoeq wel wat voor je kan doen over het geheel maar een finetuning in het laag ontbreekt, kun je nog een Audyssey PRO meting overwegen. Kost wel knaken en een aanpassing aan je set, betekent een nieuwe meting...maar wellicht is het een afweging waard. Evt kun je zelf misschien tweedehands een meetset aanschaffen en een licentie kopen bij Audyssey.

Maar eerst aan de schuif als die ruimte er is zou ik zeggen.



Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RicooCardoo

Bedankt voor je reactie ralph, ik zag dat ik vergeten was te zegeng over de muur situatie.

De bank staat 40cm van de muur, je hoofd zit op ongeveer 50 cm van de muur.
Surround rechts en front rechts staan allebei in een hoek. Enigste wat ik kan doen is iets naar voren (enkele kleine cmters.)
De fronts staan al en kleine 15 cm van de muur, alles staat op spikes met onderlegschotels en ze staan gericht naar de sweetspot op de bank.

Ik als vanmiddag ook een topic van iemand die als advies kreeg voor hrt afstellen de poorten aan de achterkant van de vloerstaanders dicht te maken Aangezen audyssey dan de eq wat hoger zet. Graag wat meningen hierover?