Denon 4520 en audessy xt32 - wat werkt het best

Started by boot77, December 8, 2017, 17:57:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

boot77

Sinds kort de beschikking over een Denon 4520 en heb vanochtend de tijd gevonden de audessy calibratie uit te voeren. Het resultaat is in eerste instantie een behoorlijke verbetering ten opzichte van de manuele ingevoerde data. Geluidsbeeld en bubbel zijn top op het laag na. Hier mis ik voor mij gevoel het bios laag.

Bij de handmatige instellingen had ik een crossover van 80hz voor de mains en 100hz voor de center en 120 voor surround en dat klonk prima. Bij deep water horizon (helicopter scene aan het begin) schrok ik wat er uit mijn speakers en sub werd gepompt, dat was heftig en naar mij idee iets te. Mijn idee was dat dat met de audessy calibratie wel goed zou komen, echter nu is bij deze scene de laag beleving er behoorlijk uit.

Mijn speakers fronts zijn B&W CM5's en de CM centre (versie 1), sub een Rel t9. Zowel mains als center worden door audessy als full range gezien. De CM5 heeft een leuk laag maar full range echt niet.


Ik heb dus een aantal vragen

- Is het een correcte aanname dat als mijn speakers als full range worden gezien er geen roll off (cross over is) naar de sub gaat?
- Is er na calibratie nog een crossover aan te geven of moet dit voor die tijd gebeuren? De vraag is waar, want ik had dit ingesteld voor alle speakers.
- Ik heb ook even door de details van de meting gekeken en vond het erg vreemd dat de sub op een afstand van ruim 7 meter werd gezet terwijl deze net achter de linker main staat op 4,5 meter.

- Zijn de metingen van de audessy take it or leave it of zijn die nog ergens te tweaken.

Alle tips rondom hoe het beste een meting te doen en deze te corrigeren zijn welkom.

morca

Asdy zet de sub vaak wat zacht.
Gewoon wat harder zetten en even luisteren waneer het naar je zin is.

Crosovers kan je checken in het menu en eventueel gewoon de standaard van 80 hz voor alles invoeren.

Lfe full open zetten in de receiver, 120 mag ook.
meer geeft het lfe niet weer dacht ik.

Crossover op de sub zelf ook vol open staan ?

De sub zal intern wel wat vertraging geven en zo op die afstand uitkomen

Trabuca

Audyssey gooit mijn monitoren ook altijd op full range. Gevolg is dat de sub bij muziek niet mee doet. Na de audyssey calibratie even alle speakers op small zetten en de Cross-Over corrigeren naar wens, beetje spelen. De audyssey correctie blijft verder gewoon intakt dan.

Hier dezelfde receiver, zeer content mee
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

H&C Hifi

Veel mensen houden ook van eigenlijk te veel bass  :unsure:

Wat hoerboven vermeld word kun je gewoon doen.
Crossovers aanpassen en de EQ van Audyssey blijft verder intakt.
Sub eventueel handmatig harder zetten

boot77

thanks for the comments so far, goed om te horen dat de EQ gewoon intakt blijft als de speaker setup en crossover aangepast wordt. Deze doet echt zijn werk!

Ik las ergens op tweakers dat bij het meten met de audessy de afstand tot de muur gelijk of meer dan 50cm moet zijn. Nu staat mijn bank ook op 30-40 cm van de achterwand. Zou dit ook nog effect kunnen hebben op het weg vallen van bas?

Enfin, ik ga met jullie input aan de slag  :clapping: en zelf weer crossovers instellen en de sub eventueel iets harder zetten.
Ik zal deze ook nog eens na meten met REW en kijken hoeveel DB deze aangeeft.


jvanhambelgium

#5
Quote from: boot77 on December  8, 2017, 17:57:52
- Is het een correcte aanname dat als mijn speakers als full range worden gezien er geen roll off (cross over is) naar de sub gaat?

> Neen, er bestaat een aparte .1 geluids-spoor (vb 5.1 DTS/DD) dacht echt wel naar je sub gaat.
> Voor gewoon "Stereo" muziek ligt het wat anders ja, daar heb je dan idd geen output naar je sub denk ik, tenzij je op een Denon toch 1 of andere setting kan doen. Ben meer een Onkyo guy.
> Staan je speakers redelijk dicht in een hoek ? Mogelijks dan hierdoor meer bass-output zodat je Denon voorstelt ze als "Full" te zetten. Audyssey doet dit niet, Audyssey geeft aan de Denon door wat het -3dB punt van de speaker is en Denon doet hier verder iets mee!
Naar het schijnt hanteert Denon 40Hz als het punt om Full Range voor te stellen.

- Is er na calibratie nog een crossover aan te geven of moet dit voor die tijd gebeuren? De vraag is waar, want ik had dit ingesteld voor alle speakers.

- Ik heb ook even door de details van de meting gekeken en vond het erg vreemd dat de sub op een afstand van ruim 7 meter werd gezet terwijl deze net achter de linker main staat op 4,5 meter.

> De "afstand" moet hier eerder als een "delay" zien. De enkele "meters" verschil tov de werkelijke afstand komen door de signaalvertraging doorheen je subwoofer (door de amp/dsp)
1meter = 2.912milliseconden bij 20°C. Dus je sub/amp zit ergens intern met 7,28ms interne delay. Meer niet.


- Zijn de metingen van de audessy take it or leave it of zijn die nog ergens te tweaken.

Enkel met de optie Audyssey Pro (mogelijk op de 4520) heb je controle over meer paramters

- curve aanpassen per kanaal, beperkt +- 3dB , en optie tot opslagen & terug laden etc vanaf de PC
- betere X-over integratie aka "blend"
- afzetten van een zogenaamde Midrange Compensation setting, een extra verzwakking rond de 2kHz region.

Alle tips rondom hoe het beste een meting te doen en deze te corrigeren zijn welkom.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Quote from: HcHifi.nl on December  8, 2017, 19:03:24
Veel mensen houden ook van eigenlijk te veel bass  :unsure:

Wat hoerboven vermeld word kun je gewoon doen.
Crossovers aanpassen en de EQ van Audyssey blijft verder intakt.
Sub eventueel handmatig harder zetten
Vaker m&g dan kom je daarachter.
Of breng je alles zelf rond ?
Dan heb je heel wat setjes gehoord  ;D

Remco

Ik heb de 4520 ook gehad. Na de calibratie had mijn sub voldoende impact. Als je start met de Audyssey meting wordt er volgens mij gecontroleerd of de output van de sub op 75db staat, dat geeft die dan aan 'on screen'. Je kunt het volume op de sub dan nog aanpassen waarna de metingen van start gaan. Je kunt het ook nameten met een DB meter en dan in het menu aanpassen naar +/- 75DB. Ik zou de monitoren en je center wel op small zetten i.i.g. 
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

RalphH

Staan zaken als dynamic volume, dynamic EQ en LFC uit? Audyssey zet deze na meting vaak automatisch aan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

boot77

Quote from: RalphH on December  8, 2017, 21:07:33
Staan zaken als dynamic volume, dynamic EQ en LFC uit? Audyssey zet deze na meting vaak automatisch aan.

- Dynamic volume stond op medium, heb ik op light gezet
- Dynamic EQ moet ik even checken, reference volume staat nog op 0 db maar die mag denk ik wat lager. Maar als het aanstaat zou dit toch geen effect mogen hebben op het wegvallen bas, integendeel zit ik er dan naast?
- LFC staat uit

scoc

Quote from: boot77 on December  8, 2017, 21:15:44
- Dynamic volume stond op medium, heb ik op light gezet
- Dynamic EQ moet ik even checken, reference volume staat nog op 0 db maar die mag denk ik wat lager. Maar als het aanstaat zou dit toch geen effect mogen hebben op het wegvallen bas, integendeel zit ik er dan naast?
- LFC staat uit

Al die zaken best gewoon uit want die maken het er niet beter op.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050


Masterkale

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D  2x FRC-C - 1x FRC-D 5x custom accuton Atmos/Auro3d speakers -- Sub: SVS SB13ultra on a subdude HD  -  Preamp: Datasat RS20I Cinemike Amp: Marantz MM8077 Cinemike bridged 5 channel  + MM8077 cinemike  Mediaplayer: Oppo UDP-203 cinemike ultimate - Cables: Inakustik Referenz LS-1002-  Beamer: JVC NX9 cinemike - Screen:IVISIONS Cinema HD-Series 112 inch

jvanhambelgium

Quote from: boot77 on December  8, 2017, 21:15:44
- Dynamic volume stond op medium, heb ik op light gezet
- Dynamic EQ moet ik even checken, reference volume staat nog op 0 db maar die mag denk ik wat lager. Maar als het aanstaat zou dit toch geen effect mogen hebben op het wegvallen bas, integendeel zit ik er dan naast?
- LFC staat uit

DynEQ staat hier vb aan, alle overige dingen gebruik ik niet.
Op stand "0" (offset) zal DynEQ wel de meeste compensatie doen op het signaal als je niet op reference level aan het luisteren bent. om dus ten allen tijde de bass balance (octaaf-tot-octaaf) te handhaven.

Dus JA, ga je offset naar -5 , -10 of -15 brengen zal je merken dat het iets minder "aangezet" zal zijn.
Ikzelf zit op -10dB offset dacht ik.

Naarmate je harder gaat luisteren, richting de 0dB op je AVR valt de compensatie weg.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

André_84

Heb dynEQ voor films vaak op 0 staan, voor muziek liever helemaal uit. de rest allemaal uit.

Ik heb de gehele set gecrossovered op 80Hz, incl de frontzuilen. de sub kan dat beter. je hebt ook nog ergens in audyssey de mogelijk om de sub in te stellen voor lfe, main of lfe+ main. Ik heb het op lfe en main staan. de sub zou zo al het laag voor zn kiezen moeten krijgen.
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

morca

Quote from: André_84 on December 10, 2017, 15:54:33
Heb dynEQ voor films vaak op 0 staan, voor muziek liever helemaal uit. de rest allemaal uit.

Ik heb de gehele set gecrossovered op 80Hz, incl de frontzuilen. de sub kan dat beter. je hebt ook nog ergens in audyssey de mogelijk om de sub in te stellen voor lfe, main of lfe+ main. Ik heb het op lfe en main staan. de sub zou zo al het laag voor zn kiezen moeten krijgen.
Lfe only zorgt dat alles naar de sub gaat dacht ik....eigenlijk.

Staaled

#16
Klopt.
MAIN gaat alles naar de fronts ( voor stereo dan als ik het goed heb) en niets naar de sub en LFE+MAIN gaat het naar de sub én de fronts.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

evilniek

Quote from: morca on December 10, 2017, 15:57:54
Lfe only zorgt dat alles naar de sub gaat dacht ik....eigenlijk.

Ligt er maar net aan hoe het bass-management geïmplementeerd is in de AVR/PrePro, ik ga d'r vanuit op de correcte manier. Small of Large, dat zou in theorie de bepalende factor moeten zijn, maar helaas vinden sommige fabrikanten het nodig om allerlei opties in te bouwen, die niets te maken hebben met bass-management. Voordeel is dan wel weer dat je flexibeler kunt om springen met je settings, soms kan het handig zijn natuurlijk. Maar speaker op large zou in principe nooit iets naar de sub moeten sturen. Small of Large, dat zijn eigenlijk de enige instellingen die je nodig zou moeten hebben. Lfe only, ik denk zoiets als alleen lfe?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

morca

Ik weet het goed punt idd.
Maar lfe houd in dat hij het niet gaat mixen.
Lfe +main klinkt rommelig vind ik.

Wel speakers op small zetten dan.

Met dat laatste heb je best goed punt.
Dat zou het wat simpeler houden.
Lfe crossover ook bv,standaaard sturen ze tot 120 hz uit.
Zet dat zo en laat die setting dan weg.

Maar goed


RalphH

Lfe + main is juist een setting die beschikbaar komt als de mains op large staan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


evilniek

Quote from: RalphH on December 10, 2017, 18:46:29
Lfe + main is juist een setting die beschikbaar komt als de mains op large staan.

Oh, dat werkt dus nog zoals ik me herinner.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo