Marantz SR8012 Vanaf morgen (beperkt) leverbaar

Started by H&C Hifi, December 7, 2017, 13:37:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

raindog

Quote from: Staaled on December 11, 2017, 18:42:13
Gents, dat geldt voor nagenoeg elk merk in deze.  :)

Inderdaad, vrijwel alle receivers kakken in bij meerkanaals uitsturing, maar sommige merken is men wat 'optimistischer' ins de specs dan bij anderen. Ik kan me een review van de Denon 4520 herinneren op de site van Lars Mette waarbij het stereo vermogen door hem effectief gemeten werd op 150 watt bij 8 ohm. Bij meerkanaals gebruik bleef daar 35 watt aan 8 ohm van over...

Deze Marantz SR8012 lijkt me hoe dan ook een mooie receiver. Ben benieuwd naar de eerste ervaringen.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)


H&C Hifi

Tja hoe interessant is dit verhaal nu eigenlijk wat jullie aanhalen...

In de praktijk zal geen enkele receiver volledig hoeven uit te sturen over alle kanalen tegelijk..
Wel eens gemeten hoeveel vermogen een receiver minder hoeft uit te sturen als hij bijv maar speakers hoeft aan te sturen welke vanaf 60 of 80hz zijn afgefilterd ?

voor 90% van de speakers op de markt levert een dergelijke receiver meer dan voldoende vermogen voor een goede huiskamersetting of kleine bios.

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

raindog

Quote from: HcHifi.nl on December 13, 2017, 12:50:14
voor 90% van de speakers op de markt levert een dergelijke receiver meer dan voldoende vermogen voor een goede huiskamersetting of kleine bios.

Helemaal mee eens Marcel! De discussie ging ook niet zozeer over wat je nodig hebt maar over de vraag of de opgegeven specs wel realistisch zijn, en dat zijn ze bijna nooit bij HT-receivers. Alleen NAD en Arcam zijn volgens mij wat conservatiever in hun opgaves, de rest doet het graag wat krachtiger voorkomen. Niks om wakker van te liggen  ;)

Wat ik gaaf vind aan de Sr8012 is dat deze 11-kanaals is en je dus voor Atmos geen extra eindversterking nodig hebt. Voor mij zou deze Marantz, eventueel in combinatie met een mooie stereo-eindversterker, een interssante optie zijn. Ben benieuwd naar de eerste reviews.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Dr Acoustat

Het mooie is bij de SR8012 dat je in een 5.1 opstelling elk van de 5 luidsprekers kan aansturen door bi-amping van de eindversterkers van de Marantz. Simpel te configureren in het menu.

De SR8012 wordt wel een beetje warm, valt mij op. Ook als er op normaal luisterniveau wordt afgespeeld.

morca

Quote from: HcHifi.nl on December 13, 2017, 12:50:14
Tja hoe interessant is dit verhaal nu eigenlijk wat jullie aanhalen...

In de praktijk zal geen enkele receiver volledig hoeven uit te sturen over alle kanalen tegelijk..
Wel eens gemeten hoeveel vermogen een receiver minder hoeft uit te sturen als hij bijv maar speakers hoeft aan te sturen welke vanaf 60 of 80hz zijn afgefilterd ?

voor 90% van de speakers op de markt levert een dergelijke receiver meer dan voldoende vermogen voor een goede huiskamersetting of kleine bios.
Klopt helemaal.
Kwam negatief over misschien maar zo was het niet bedoeld.
Ik denk dat ik deze liever heb als de set die ik net gekocht heb pas  ;D

skyfox

Ik ben wel nieuwsgierig of/wat deze receiver brengt t.o.v. een 7011 met 5x MA500 voor de vloerspeakers. Wat levert dan meer op, de gescheiden eindkanalen of de ringkerntrafo?

En wanneer stapt D&M nou eens over op Dirac Live ipv Adsy?  O0
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Staaled

#33
Ik zou er niet op rekenen.
Bij ADSY valt nu trouwens met de editor app best eea te regelen.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

flakkees

Quote from: Dr Acoustat on December 13, 2017, 16:53:05
Het mooie is bij de SR8012 dat je in een 5.1 opstelling elk van de 5 luidsprekers kan aansturen door bi-amping van de eindversterkers van de Marantz. Simpel te configureren in het menu.

De SR8012 wordt wel een beetje warm, valt mij op. Ook als er op normaal luisterniveau wordt afgespeeld.
dat kan mijn denon uit 2005 ook dus dat lijkt mij niet heel bijzonder
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Dr Acoustat

Misschien niet bijzonder, maar wel nuttig en niet elke AV receiver heeft dit.

Ik kan trouwens prima eieren bakken op de SR8012. Wordt behoorlijk warm bij bovenmodale geluidsterktes. En de software blijft nog wel eens hangen. Iemand ervaring hiermee?

H&C Hifi

Quote from: Dr Acoustat on December 23, 2017, 11:35:16
Misschien niet bijzonder, maar wel nuttig en niet elke AV receiver heeft dit.

Ik kan trouwens prima eieren bakken op de SR8012. Wordt behoorlijk warm bij bovenmodale geluidsterktes. En de software blijft nog wel eens hangen. Iemand ervaring hiermee?

Waar blijft hij op hangen ? internet radio ? gebruik je Android toestellen in je thuis netwerk ?

Dr Acoustat

Ik gebruik android telefoon en iPad. Al drie maal de spanning er af moeten gooien. Daarna werkt het weer. Lijkt niet heel veel uit te maken wat je doet; internet radio, HEOS app of HDMI televisieingang. Bij overschakelen naar andere ingang of volume regelen. Vast gelopen. Netwerk naar 8012 bedraad.

Dirc

Wellicht ook een mooie update voor mijn SR8002 al heeft die al een ringkern en 5.1 bi-amp mogelijkheden (terwijl ik momenteel 2.0 heb).

Dr Acoustat

Ik had een 9200. Deze had ook ringkern, koperen chassis en vier elco's van 18000 uF. Het verschil in geluid is met name de toegenomen transparantie van het midden en hoog. Dit valt iedereen op, ook ongeoefende luisteraars.

Verder ben ik zeer tevreden over de streamingsmogelijkheden. Alleen lijkt de software nog wat instabiel. Dan is een harde restart nodig door even de spanning er af te halen.

De audyssy app is een aanrader. Geeft veel inzicht en voldoende instelmogelijkheden.

De phono ingang lijkt best goed te zijn. Weinig ruis en brom.

insomniac68

#40
Hallo allemaal,

Ik heb de SR 8012 icm UD7007 sinds enkele dagen in gebruik. Mijn Sony str-da 5200es en sacd speler
sieren inmiddels marktplaats. Wat een machtig mooie receiver is de 8012. Een receiver klinkt natuurlijk raar wanneer er geen tuner in zit en alleen radio via internet kan worden beluisterd. Maar in alle eerlijkheid; ook dat klinkt goed. Muziek zal ik voornamelijk in stereomodus luisteren

Aangezien het bloed kruipt waar het niet gaan speel ik inmiddels ook met de gedachte om mijn Visonik concept 5 speakers te gaan vervangen. Let wel speel met de gedachte, uitspreken is vanwege het feit dat mijn vrouw het dan ook hoort nog niet aan de orde geweest  :nowink:
Mijn oog is gevallen op Sonus Faber Venere 2.5 vanwege zijn, in mijn ogen, bijzonder gelukte vormgeving. Ik wil middels de SR8012 de Frontspeakers gaan bi-ampen.

Nou is zelf luisteren altijd het beste devies; maar er zijn ook combinaties bekend die gewoon geen goede match zijn. Is er iemand die deze combinatie heeft, of gehoord heeft?

Groet
Marcel

pameijer

Hey, zeg je nou dat de SR8012 geen ingebouwde AM/FM-tuner heeft?? Ik zie hem idd niet op de achterkant zitten, een coaxingang. Wat een slechte keuze van Marantz, werkelijk onbegrijpelijk!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

N1v3K

Quote from: pameijer on December 31, 2017, 16:12:52
Hey, zeg je nou dat de SR8012 geen ingebouwde AM/FM-tuner heeft?? Ik zie hem idd niet op de achterkant zitten, een coaxingang. Wat een slechte keuze van Marantz, werkelijk onbegrijpelijk!
Ik vind het eerder onbegrijpelijk dat er nog steeds zoveel overbodige inputs op zitten. Al die component en S-Video ingangen... wie gebruikt dat nou nog? Ok, zet er dan van ieder nog 1tje op, maar toch geen 3??
En zoveel analoge stereo inputs ook...  :wacko:
In de tijd van HDMI en audio streamers zouden dergelijke receivers zoveel netter gebouwd kunnen worden.

scoc

Quote from: pameijer on December 31, 2017, 16:12:52
Hey, zeg je nou dat de SR8012 geen ingebouwde AM/FM-tuner heeft?? Ik zie hem idd niet op de achterkant zitten, een coaxingang. Wat een slechte keuze van Marantz, werkelijk onbegrijpelijk!

Waarom nog een analoge fm tuner op een nieuw toestel wanneer fm over een paar jaar niet meer te ontvangen is. Als men er al een tuner instopt zou het een dab+ moeten zijn maar ik begrijp die keuze van Marantz wel. Maar men zou nog verder moeten gaan en al die overtollige analoge audio en video ingangen er af laten. 1 of 2 analoge audio ingangen is voldoende. Wie gebruikt nu nog video cinch en svideo of component ingangen voor video ...
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

pameijer

Omdat je dan nog een paar jaar van de analoge tuner kunt genieten! En trouwens, alleen Ziggo heeft aangekondigd met analoge radio te stoppen, er zijn meer aanbieders wereldwijd.

Maar inderdaad, al die andere s-video en composiet video troep is nogal overbodig voor zo'n apparaat. Liever meer digitale ingangen en een echt goede digitale uitgang die ook de analoge ingangssignalen doorgeeft. Dat zou - voor mij - pas meerwaarde zijn.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Fox

Quote from: N1v3K on December 31, 2017, 17:08:42
Ik vind het eerder onbegrijpelijk dat er nog steeds zoveel overbodige inputs op zitten. Al die component en S-Video ingangen... wie gebruikt dat nou nog? Ok, zet er dan van ieder nog 1tje op, maar toch geen 3??
En zoveel analoge stereo inputs ook...  :wacko:
In de tijd van HDMI en audio streamers zouden dergelijke receivers zoveel netter gebouwd kunnen worden.

Wat mij dan verbaast is dat geen enkele streamer een HDMI uitgang heeft, en we een hele berg analoge en digitale met beperkte doorgifte...

Geeft mij maar FM ipv lowbitrate mp3 DAB  :(

N1v3K

Quote from: Fox on January  1, 2018, 22:13:05
Wat mij dan verbaast is dat geen enkele streamer een HDMI uitgang heeft, en we een hele berg analoge en digitale met beperkte doorgifte...


Ik neem maar even mijn eigen Anthem als voorbeeld...



Wat mis je daar op?

pameijer

Quote from: N1v3K on January  1, 2018, 23:47:07
Ik neem maar even mijn eigen Anthem als voorbeeld...



Wat mis je daar op?
Bijna perfect  ;D. Maar een pre-out voor een tweede sub is dan het enige dat er nog mist!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

H&C Hifi

Quote from: N1v3K on January  1, 2018, 23:47:07
Ik neem maar even mijn eigen Anthem als voorbeeld...



Wat mis je daar op?

Kwa aansluitingen wellicht niet heel veel, kwa mogelijkheden zijn er toch wel wat meer beperkingen helaas.
Marantz en meerdere merken willen gewoon bij hun topmodel zorgen dat iedereen in bijna alle omstandigheden uit de voeten kan, ergens best logisch.

N1v3K

Quote from: HcHifi.nl on January  2, 2018, 13:41:06
Kwa aansluitingen wellicht niet heel veel, kwa mogelijkheden zijn er toch wel wat meer beperkingen helaas.

Zoals?
Voor streaming functionaliteiten heb je een aparte bron. Ik althans wel. Zou dat persoonlijk niet in een receiver ingebakken willen hebben.

Quote from: HcHifi.nl on January  2, 2018, 13:41:06
Marantz en meerdere merken willen gewoon bij hun topmodel zorgen dat iedereen in bijna alle omstandigheden uit de voeten kan, ergens best logisch.

Niet alleen bij het topmodel, toch? Volgens mij hebben de 5, 6 en 7000 serie ook legio aansluitingen ;)