Böhmer Audio topic: psychoakoestische room correction

Started by R0N, September 15, 2017, 16:16:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

R0N

Hallo allemaal,
Vier jaar geleden heb ik op de X-fi-show de Amethyst van Trinnov geïntroduceerd en we hebben daar veel lovende kritieken ontvangen.
Op de komende X-Fi-audioshow breng ik wederom een primeur op het gebied van roomcorrection: de Wavelet van Böhmer Audio uit Zweden.



De Wavelet is de 'next level' op het gebied van roomcorrection door toepassing van psychoakoestische modellen. Wat is hier zo bijzonder aan?
Psychoakoestiek is de wetenschap die onderzoekt hoe mensen geluid waarnemen. Het gaat hier vooral om de relatie tussen subjectieve waarneming (psychologie) en objectieve natuurkundige aspecten (akoestiek) van klank.
In veel toepassingen van akoestiek en audiosignaalbewerking is het van belang om te weten wat mensen eigenlijk horen. Geluid, dat bestaat uit drukgolven in de lucht, kan exact gemeten worden met geavanceerde meettechnieken.
Het begrijpen van de manier waarop deze geluidsgolven worden opgevangen in het oor, en hoe ze worden omgezet in gedachten en waarnemingen in de hersenen, is echter niet makkelijk. Geluid is een continu analoog signaal dat in theorie een oneindige hoeveelheid informatie kan bevatten. Over hoe een mens uit al deze informatie de wenselijke informatie kan filteren, zijn veel onderzoeken gedaan.
Böhmer Audio heeft deze onderzoeken als basis genomen voor een fundamentele nieuwe aanpak om de nadelige effecten van de ruimte op de muziekweergave te corrigeren.
Er zijn al enkele goede apparaten op de markt die de ruimte analyseren en correcties berekenen, maar dit zijn puur akoestische correcties. Böhmer Audio is de eerste die ook echt de menselijke auditieve waarneming en verwerking als uitgangspunt neemt. Dat vraagt om een heel andere aanpak die zorgt voor een verrassend mooie en natuurlijke weergave: geen kunstmatige vervlakking van het geluid (analytisch i.p.v. levendig), zoals dat nog wel eens wordt ervaren bij andere systemen. Bovendien is de correctie in bijna de hele ruimte merkbaar, niet alleen op de luisterplek.
Eigenlijk logisch, want niet de techniek, maar de mens is het uitgangspunt bij geluidsbeleving.

Kom de Wavelet beluisteren op de X-Fi-audioshow in kamer 10.

<a href="http://www.bohmeraudio.nl"></a>
ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

chansig

Nice...ben dan wel weer benieuwd welk onderzoek de basis heeft gelegd voor het ontwikkelen van dit apparaat.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted User


Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

Wel grappig...je meet en die gegevens gaan dan naar Zweden en binnen 10 minuten krijg je een bestand terug en dat is het dan.

Ook grappig: Meer is ook eigenlijk niet nodig, omdat de eigenlijke techniek "onder de motorkap" zit. Net als bij uw auto is dat het domein van de specialist. Klinkt een beetje als daar mag/moet je niet naar vragen.  Ik merk dat ik al enige "afkeer" begin te voelen.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

#5
Wat kan het dat Danville DSP + AD Dev Tools (+ kennis van MATLAB) niet kan ?



soli


edit / PS :  wel interessant nieuws ! (sorry dat ik dit vergat te schrijven, 't is eigenlijk waar het me het meest om ging ... )
Hinterm Horizont geht's weiter.

R0N

Haha,

Ik begrijp dat er veel vragen zijn. Veel vragen worden al beantwoord op de website....

Het bijzondere van Bohmer Audio zit hem hierin:
Ons gehoor heeft een indrukwekkend vermogen om gebeurtenissen in de tijd vast te stellen. We noemen dat het tijddomein. Het opbouwen van resonanties in een materiaal door aanslag of van een noot op een muziekinstrument, wordt door ons gehoor gebruikt om vast te stellen welk materiaal of instrument het is. Is het hout, metaal, een trompet of een viool? Het blijkt dat als je de eerste paar milliseconden weglaat uit het begin van het onstaan van een geluid, het heel moeilijk is om vast te stellen welk materiaal of instrument het is.
Ons gehoor beschouwt de eerste 5 msec van een geluid als het initiële geluid ofwel het directe geluid van een geluidsbron. De eerste 40 msec bevat nagenoeg alle kenmerken die we nodig hebben om het geluid te herkennen en de muzikale inhoud op te nemen. Dat betekent dat een goed room correction systeem in deze cruciale periode (tijddomein) de informatie moet kunnen vaststellen en verwerken.

Het verhaal gaat verder maar dat heb ik nog niet kunnen vertalen, 't is een hele klus. Maar als je engels geen probleem vindt, lees dan het hele verhaal op de website (Achtergronden)

Omdat de correctie zo specifiek is, kun je er zelf niet aan sleutelen. Is dat erg? Voor de sleutelaars wel, voor diegenen die alleen een goede room correction willen, niet. Er is een uitgebreide (en uitgekiende) geluidsregeling. In de paar weken dat ik er mee aan de slag ben, ben ik eigenlijk wel tevreden. Wellicht vreemd voor iemand die de zeer uitgebriede toolbox van Trinnov gewend is. Maar het is een verademing.
Maandag komt de baas Bernt Böhmer voor een paar dagen bij me en dan gaan we alle details eens fijn doornemen zodat ik op de beurs hopelijk alle vragen kan beantwoorden ;D

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

chansig

Leuk.....ik meen dat er onderzoeken zijn die uitwijzen dat de mens een voorkeur heeft voor een neutraal klinkende set. Dus vandaar mijn vraag.

Het zal zeker een mooi product zijn, ws kom ik wel even langs om te horen/zien etc. De maar...laat ik wel achterwege.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jvanhambelgium

Quote from: R0N on September 15, 2017, 16:16:07
De Wavelet is de 'next level' op het gebied van roomcorrection door toepassing van psychoakoestische modellen. Wat is hier zo bijzonder aan?
Psychoakoestiek is de wetenschap die onderzoekt hoe mensen geluid waarnemen. Het gaat hier vooral om de relatie tussen subjectieve waarneming (psychologie) en objectieve natuurkundige aspecten (akoestiek) van klank.
In veel toepassingen van akoestiek en audiosignaalbewerking is het van belang om te weten wat mensen eigenlijk horen. Geluid, dat bestaat uit drukgolven in de lucht, kan exact gemeten worden met geavanceerde meettechnieken.
Het begrijpen van de manier waarop deze geluidsgolven worden opgevangen in het oor, en hoe ze worden omgezet in gedachten en waarnemingen in de hersenen, is echter niet makkelijk. Geluid is een continu analoog signaal dat in theorie een oneindige hoeveelheid informatie kan bevatten. Over hoe een mens uit al deze informatie de wenselijke informatie kan filteren, zijn veel onderzoeken gedaan.
Böhmer Audio heeft deze onderzoeken als basis genomen voor een fundamentele nieuwe aanpak om de nadelige effecten van de ruimte op de muziekweergave te corrigeren.
Er zijn al enkele goede apparaten op de markt die de ruimte analyseren en correcties berekenen, maar dit zijn puur akoestische correcties. Böhmer Audio is de eerste die ook echt de menselijke auditieve waarneming en verwerking als uitgangspunt neemt. Dat vraagt om een heel andere aanpak die zorgt voor een verrassend mooie en natuurlijke weergave: geen kunstmatige vervlakking van het geluid (analytisch i.p.v. levendig), zoals dat nog wel eens wordt ervaren bij andere systemen. Bovendien is de correctie in bijna de hele ruimte merkbaar, niet alleen op de luisterplek.
Eigenlijk logisch, want niet de techniek, maar de mens is het uitgangspunt bij geluidsbeleving.

Kom de Wavelet beluisteren op de X-Fi-audioshow in kamer 10.

<a href="http://www.bohmeraudio.nl"></a>
ron

Dat is nogal kort door bocht dat Böhmer deze claim maakt...
Dat is eigenlijk wat Audyssey Labs al sinds 2004 doen en vb ook in het MultEQ algoritme verwerkt hebben.

The system resulted from research in audio signal processing, acoustics and psychoacoustics at IMSC's Immersive Audio Laboratory and was part of USC graduate student Sunil Bharitkar's doctoral dissertation.  Bharitkar and Phil Hilmes, a USC Viterbi School master's degree graduate, are co-founders of Audyssey Laboratories.  The company's commercial success is a direct result of IMSC's research culture, which encourages close collaboration with industry, said Isaac Maya, IMSC director of industry and technology transfer programs.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Ben benieuwd.
Want met trinnov is het zelfs nog wenselijk om handmatig bij te stellen voor de echte purist.
Want menig systeem word beinvloed met inregelen door de akoestiek vd ruimte.
Daardoor gaat het vaak fout bij bijna elke automatisch inregel systeem.
Om dat nou te benoemen als psygo akoestisch terwijl de akoestische eigenschappen vd ruimte dit veroorzaken....
Klinkt goed voor marketing imo.

Met dat sleutelen perfectioneer je het geluidsbeeld .


chansig

Volgens mij kan je niets sleutelen met dit apparaat.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

mogelijk lees ik er ergens over (in dat geval zowel op jouw website als die van de fabrikant zelf), maar wat zou zo'n Wavelet straks gaan kosten?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

solitaire

Ja, benieuwd ben ik zeker. Mijn indruk van DSP 'gebruikers' is dat het geautomatiseerde gedeelte misschien al best OK is, maar dat je er zeker zelf zaken aan dient bij te stellen.

We shall see. Misschien idd. toch een nieuwe invalshoek ?




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

morca

Nee iid dat las ik Hans.
Ben dan ook erg benieuwd naar het resultaat van dit nieuwe apparaat.
Vind al die nieuwe systemen die ook in het tijdsdomijn werken wel zeer intressant.
Alleen de prijzen ....
Gaat het voor mij niet worden  ;D

Roksan

Ik vraag mij ook steeds af waarom het altijd een dac, met room correction en voorversterker is. Is het niet mogelijk om ze alleen in het digitale domein te laten werken. Dus tussen bijvoorbeeld een streamer en je dac in. Dat scheelt toch weer in de kosten en je kunt gewoon je eigen DAC / voorversterker blijven gebruiken.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Former member 78

Quote from: Dynky on September 15, 2017, 17:52:02
mogelijk lees ik er ergens over (in dat geval zowel op jouw website als die van de fabrikant zelf), maar wat zou zo'n Wavelet straks gaan kosten?

Hier lees ik 5k in de Dollar.
https://destinationhifi.com/collections/all/products/legacy-wavelet-dac-preamp-crossover?variant=3260920260

morca

In an ideal world you would hear the music exactly as it was intended to be heard. But rooms are not perfect and resonances play havoc below 500Hz. The Wavelet processor will analyze your room and make the calculations to reduce resonant energy as late as 40msecs. The improvement in tonal balance and pitch defnition is not subtle



1 ding wat ik me afvraag.
Men spreekt over corrigeren vd timing van het signaal om de invloeden van de kamer tegen te werken.
Het apparaat zal dan in de timing wat doen waardoor je speaker die freq  met een bijgestelde timing afspeelt.
Ondertussen is de oorzaak ,de akoestiek nog steeds aanwezig
En zullen de reflecties nog steeds invloed hebben op het geluid.........
Doordenkertje....

Kingpin

Quote from: Roksan on September 15, 2017, 18:07:26
Ik vraag mij ook steeds af waarom het altijd een dac, met room correction en voorversterker is. Is het niet mogelijk om ze alleen in het digitale domein te laten werken. Dus tussen bijvoorbeeld een streamer en je dac in. Dat scheelt toch weer in de kosten en je kunt gewoon je eigen DAC / voorversterker blijven gebruiken.
Minidsp / Dirac heeft wel zoiets in hun assortiment
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

R0N

Quote from: Roksan on September 15, 2017, 18:07:26
Ik vraag mij ook steeds af waarom het altijd een dac, met room correction en voorversterker is. Is het niet mogelijk om ze alleen in het digitale domein te laten werken. Dus tussen bijvoorbeeld een streamer en je dac in. Dat scheelt toch weer in de kosten en je kunt gewoon je eigen DAC / voorversterker blijven gebruiken.

Universele toepassing.
Je kunt voor iedere situatie een apart apparaat maken, maar dan moet het om grotere aantallen kunnen gaan.
Bovendien, je hebt ook analoge bronnen die je zou willen aansluiten. En er is een microfoon die zowiezo een analoge ingang nodig heeft. Het is een high end apparaat voor een nichemarkt.
Bij het gebruik van de meervoudige x-overs heb je ook het liefst een analoge uitgang om meervoudige externe dac's te voorkomen.
De ADC en de DAC zijn van een grote klasse. Meer daarover kun je op de website lezen. En dat moet ook wel, want anders doe je de vorengaande processing te kort. Er is over nagedacht.
Je kunt de Wavelet tussen de voorversterker en DAC/eindversterker plaatsen. Eén keer inregelen en er niet meer naar om hoeven kijken.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Dirk

wat me niet duidelijk is, je kan het "roomcorrectie" deel niet of zo goed als niet meer zelf beïnvloeden, die insteek (al ben ik er geen fan van) snap ik
...maar in welke mate kan je de crossovers voor bvb je 3-weg speakers met sub zelf bepalen/inregelen?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

R0N

Quote from: Dynky on September 15, 2017, 21:07:38
wat me niet duidelijk is, je kan het "roomcorrectie" deel niet of zo goed als niet meer zelf beïnvloeden, die insteek (al ben ik er geen fan van) snap ik
...maar in welke mate kan je de crossovers voor bvb je 3-weg speakers met sub zelf bepalen/inregelen?

Aha, dat is een proces dat vooraf gaat aan de room correction. M.b.v. speciale software worden die x-overs gemeten/bepaald en dan geprogrammeerd. Daar heb je zelf wel invloed op (voor zover je het zelf beter weet dan de software/meting). Daarna komt de room correction procedure, zoals voor de 'gewone' situatie.
Overigens voor bi-amping hoef je niets speciaal te doen, gewoon aansluiten en de procedure doorlopen. Werkt perfect (uit eigen proefneming gebleken).

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Dirk

dus kan je zelf het crossover (en daardoor de weergave) nog finetunen op het gehoor, ook na de meting/correctie?

fwiw; ik draai nu actief gefilterd 2-weg (+sub) maar wil naar 3-weg (+sub) gaan...dus plannen gaan wat verder dan bi-ampen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Roksan

Quote from: Kingpin on September 15, 2017, 19:14:56
Minidsp / Dirac heeft wel zoiets in hun assortiment

Ik zie het inderdaad ja! https://www.minidsp.com/dirac-series/ddrc-22d Jammer dat deze alleen tot 24/96 gaat. Maar ik ga mij toch eens verder inlezen. Dank voor de tip!

Edit
Grappig na googlen op de minidsp, zie ik nu pas dat jij er eentje hebt!
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Bama

Als het hetzelfde of een beter resultaat geeft als een Trinnov amethyst is het een koopje.
Succes in ieder geval er mee Ron.

DofN

Quote from: R0N on September 15, 2017, 16:16:07
(..) Dat vraagt om een heel andere aanpak die zorgt voor een verrassend mooie en natuurlijke weergave: geen kunstmatige vervlakking van het geluid (analytisch i.p.v. levendig), zoals dat nog wel eens wordt ervaren bij andere systemen. (..)

Ik heb liever feiten dan vage meningen en kan helemaal niets met zulke opmerkingen. Toch leuk, een nieuwe DSP in de markt. Concurrentie doet verbeteren.

5K is wel serieus geld voor een supervage procedure waarin je een bestandje moet opsturen en binnen 10 minuten een bestand terug krijgt.

Quote from: chansig on September 15, 2017, 16:57:57
Wel grappig...je meet en die gegevens gaan dan naar Zweden en binnen 10 minuten krijg je een bestand terug en dat is het dan.

Ook grappig: Meer is ook eigenlijk niet nodig, omdat de eigenlijke techniek "onder de motorkap" zit. Net als bij uw auto is dat het domein van de specialist. Klinkt een beetje als daar mag/moet je niet naar vragen.  Ik merk dat ik al enige "afkeer" begin te voelen.  :D

Gr. Hans



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software