Nieuwe Sony 4K projectors Q3-2017.

Started by scoc, August 28, 2017, 20:40:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Quote from: riwi on September 20, 2017, 22:38:16
Ik zou die vw760 ook nog wel eens perfect afgesteld willen zien ook met non HDR materiaal. Vooral op blacklevel dan om te beoordelen. Want zoals Robbo ook opmerkte was er bij "geen beeld" wel perfect zwart te zien, maar bij zwarte scene's was het blacklevel niet perfect.

De calibratie met non HDR materiaal was wel helemaal 100% afgerond hoor, dus dat was zeker representatief. Bij geen beeld gaat de lazer gewoon uit, dus dat het dan perfect zwart was kan ik mij best voorstellen ;-)
Het contrast kan met de lazerprojectoren zeker nog altijd beter, dat is op dit moment nog een factor waar aan gewerkt kan worden. JVC heeft met hun Z1 exact hetzelfde probleem. Daar waar ze in de lamp based projectoren koning zijn van het zwart is dat op hun 35000 Euro kostende toestel zeker niet het geval.

home@the movies

Dank voor jullie komst allemaal alweer, ik kruip mijn bedje in, het was een lange en vermoeiende dag zeker, omdat ik tot eergisteren ziek in mijn bed lag met een zware infectie en ellendige hoge koorts als gevolg.
Ik lees morgen graag verder.

Slaapwel.


papaleo

Van wat ik mij nog kan herinneren van de show destijds met de vw550 die ook hdr supported is er met de 260 en 360 een groot vooruitgang wbt de pq/helderheid met hdr waar de 550 erg donker over kwam met hdr is dit nu niet meer het beeld blijft heel helder zelfs op low-light lamp mode.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

Niet veel toe te voegen ik vond de 260 en 360 een erg mooi beeld neerzetten zelfs met 1080p materiaal was het erg strak, genoeg licht en een prachtig natuurlijk beeld. Best belangrijk vind ik want het merendeel van de films is nog steeds 1080p.
Ik kon met moeite het verschil tussen de 260 en 360 zien ik vond de 360 te warm qua kleur maar het bleek dat deze toen op een ongecalibreerde high lamp mode stond. Nadat dit gecorrigeerd was had ik echt moeite met de scenes van de gekozen film Passengers significant verschil te ontdekken tussen beide projectoren. Pas bij de aftiteling zag je duidelijk de werking van de iris bij de 360 maar bij normaal beeld was het niet zichtbaar.
Ik zou er ook geen 2k extra voor over hebben of je moet perse de lens shift nodig hebben.

En ja ik was ook zeer onder de indruk van de 760, voor de gelukkigen onder ons dat het binnen budget is zou ik zeggen sla toe. Dit was het mooiste wat ik tot nu toe onder de 40k gezien heb en dat nu voor 15k. Helaas niet binnen mijn budget en dit was de eerste keer dat ik dit echt jammer vind, wat zou ik deze projector graag in huis willen hebben  :wub:

Zeer interessant vond ik de info die Werner gaf over waarom de 260/360 itt de 760 geen 18Gbps chipset heeft gekregen. Voor een native 4k speler betekent dit dat niet alleen de HDMI chipset die 18Gbps moet ondersteunen wat max een tientje ofzo extra zou kosten, nee het complete datapad incl videoprocessing (de FPGA's) moeten continu die 18Gbps kunnen processen. Zoals je aan het prijsverschil met de 760 behalve de lens en laser kunt zien hangt daar een fors prijskaartje aan.

Het mooie van de 260 is nu juist dat deze als native 4k projector voor het eerst nu echt op en net beneden de magische 5k grens is uitgebracht.
Dat de JVCs wel een 18Gbps chip hebben is "vals spelen" omdat ze geen full 4k native datapad hebben kunnen ze de helft of wellicht zelfs 3/4 van de informatie na ontvangst weggooien en alleen de 1080p informatie processen. Is dat raadsel ook weer opgelost  :D

Werner en collegas van Home at the movies, zeer hartelijk bedankt voor deze prachtig georganiseerde avond en ik ga binnenkort mijn spaarvarken maar eens omdraaien  :D




home@the movies

Quote from: papaleo on September 20, 2017, 23:21:54
Van wat ik mij nog kan herinneren van de show destijds met de vw550 die ook hdr supported is er met de 260 en 360 een groot vooruitgang wbt de pq/helderheid met hdr waar de 550 erg donker over kwam met hdr is dit nu niet meer het beeld blijft heel helder zelfs op low-light lamp mode.

Wel opletten, in HDR gaat de projector op High mode, dus de HDR beelden heb je wel degelijk gezien in de hoge lamp modus, en nu ga ik echt slapen ;)

evilniek

#180
Quote from: papaleo on September 20, 2017, 23:21:54
Van wat ik mij nog kan herinneren van de show destijds met de vw550 die ook hdr supported is er met de 260 en 360 een groot vooruitgang wbt de pq/helderheid met hdr waar de 550 erg donker over kwam met hdr is dit nu niet meer het beeld blijft heel helder zelfs op low-light lamp mode.

Oh, maar d'r zit toch een veel sterkere lamp in de VW550, merkwaardige constatering.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

evilniek

Quote from: home@the movies on September 20, 2017, 23:32:01
Wel opletten, in HDR gaat de projector op High mode, dus de HDR beelden heb je wel degelijk gezien in de hoge lamp modus, en nu ga ik echt slapen ;)

Geven de 260/360 nou meer of minder licht dan een VW550?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

papaleo

#182
Quote from: evilniek on September 21, 2017, 10:32:16
Oh, maar d'r zit toch een veel sterkere lamp in de VW550, merkwaardige constatering.
Het is met name wanneer de pj gevoed word met HDR materiaal dat er bij de nieuwe pj van Sony meer light output is op het scherm tov van mijn beleving destijds met de vorige generatie hdr pj
Je zou zeggen dat er meer licht uit de 550 zou moeten komen kwa specs 'LMP-H220 voor de vw360 vs LMP-H280 voor de VW550' / 1500 lumen vs 1800 lumen'
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

riwi

Quote from: evilniek on September 21, 2017, 10:47:29
Geven de 260/360 nou meer of minder licht dan een VW550?

Een van de nieuwe features op de 260/360 is de mogelijkheid om met de HDR contrast regelaar te spelen. Zoals Werner uitlegde is vaak in HDR materiaal slechts een zeer beperkt gedeelte in 1000Nits en speelt 98% van de film zich onder de 400 nits (getallen zijn voorbeelden) af.
Als je volledig correct het hele HDR beeld van 0-1000Nits wil weergeven word de film dan een stuk donkerder. Met de HDR contrast regelaar kan je dan bv instellen dat je het clipping punt op 500Nits zet. Dat betekent dan dat die 2% highlights geclipped (dwz wit) worden weergegeven, maar dat de algehele helderheid van het beeld tijdens de rest van de 98% van de film een stuk helderder is. Ik denk dat deze instelling dus verklaart wat papaleo zegt dat het HDR beeld op de 260/360 helderder was dan wat hij van de vw550 had gezien.

correct me if I'm wrong   :)

riwi

Quote from: home@the movies on September 20, 2017, 23:18:16
De calibratie met non HDR materiaal was wel helemaal 100% afgerond hoor, dus dat was zeker representatief. Bij geen beeld gaat de lazer gewoon uit, dus dat het dan perfect zwart was kan ik mij best voorstellen ;-)

Dat begrijp ik. Ik bedoelde alleen te zeggen dat we voornamelijk naar HDR materiaal hebben gekeken en dus de gecalibreerde nonHDR stand niet met veel aandacht hebben bekeken kwa blacklevel.

evilniek

#185
Quote from: riwi on September 21, 2017, 11:13:42
Een van de nieuwe features op de 260/360 is de mogelijkheid om met de HDR contrast regelaar te spelen. Zoals Werner uitlegde is vaak in HDR materiaal slechts een zeer beperkt gedeelte in 1000Nits en speelt 98% van de film zich onder de 400 nits (getallen zijn voorbeelden) af.
Als je volledig correct het hele HDR beeld van 0-1000Nits wil weergeven word de film dan een stuk donkerder. Met de HDR contrast regelaar kan je dan bv instellen dat je het clipping punt op 500Nits zet. Dat betekent dan dat die 2% highlights geclipped (dwz wit) worden weergegeven, maar dat de algehele helderheid van het beeld tijdens de rest van de 98% van de film een stuk helderder is. Ik denk dat deze instelling dus verklaart wat papaleo zegt dat het HDR beeld op de 260/360 helderder was dan wat hij van de vw550 had gezien.

correct me if I'm wrong   :)

De HWVW550 heeft volgens mij exact dezelfde optie hoor.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

riwi

#186
Quote from: evilniek on September 21, 2017, 11:31:34
De HW550 heeft volgens mij exact dezelfde optie hoor.
Er bestaat geen hw550  :nowink:

Misschien vergelijkt Leo het met de oudere generatie vw500 die hij zelf heeft. Die had die HDR contrast regeling niet.

evilniek

#187
Quote from: riwi on September 21, 2017, 11:54:36
Er bestaat geen hw550  :nowink:

Misschien vergelijkt Leo het met de oudere generatie vw500 die hij zelf heeft. Die had die HDR regeling niet.

Pardon?

edit: ik bedoel VW550.  :colgate:
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

home@the movies

#188
Quote from: evilniek on September 21, 2017, 11:31:34
De HW550 heeft volgens mij exact dezelfde optie hoor.

De 550 heeft deze optie ook, de anderen hadden dit niet. Nu met de nieuwe Line up, waar de 550 dan het top model is (lazer buiten beschouwing gelaten) zit deze optie dus ook op de lagere modellen.
Het is eigenlijk een contrast regeling zoals die ook normaal in HD zit maar aangezien alle BLu ray materiaal op dezelfde helderheid (100 Nits) op schijf is gezet is spelen met contrast in HD uiteraard uit den boze. 100 nits kan door ieder toestel worden weergegeven en dus waneer het contrast door middel van het juste testpatroon correct is gezet dient dit verder met rust te worden gelaten.

In HDR is het verhaal dus anders, om te beginnen zijn er verschillende mastering levels, waarvan 1000 en 4000 Nits de twee meest voorkomende zijn. Als er in een hele film een in een bepaald frame slechts een paar pixels de 1000 nits halen dan krijgt de film als metadata mee dat hij in 1000 Nits is gemastered.
Jammer maar helaas is het gemiddelde niveau van de hele film vaak stukken lager, ik zal even een lijstje posten waarbij de volledige metingen van 10 tallen UHD/HDR tittels zijn ondergebracht.
Met bovenstaande in gedachte is het dus voor de kijker belangrijk of hij ervoor kiest om

A-Alle info te willen zien, ook die paar enorme highlights die slechts heel af en toe voorkomen, maar met een algemene helderheid die een stuk lager zit
Of
B- Te kiezen om het Clipping punt lager te leggen op bvb 800 Nits of 700 en daarbij de algemene kijkervaring in helderheid op te trekken. Wel wetende dat je dus in een aantal (zeldzalme) momenten de details in de hoogste pieken gaat wegclippen

Het is een compromis waar je als kijker zelf moet voor kiezen, allen is het zonder testpatroon uiteraard lastig om te weten op welke stand de de contrastregeling moet plaatsen om te clippen.
De sony UHD schijfjes hebben een verborgen menu met testpatronen waarbij je netjes de hele contrastpatronen met hun respectievelijke Nit levels kan oproepen.
Dan is het dus makkelijk om bvb één of meerdere presets te maken met verschillende clipping niveaus.

home@the movies

Quote from: riwi on September 21, 2017, 11:54:36
Er bestaat geen hw550  :nowink:

Misschien vergelijkt Leo het met de oudere generatie vw500 die hij zelf heeft. Die had die HDR contrast regeling niet.

Niet vloeken hé Riwi, er is wel degelijk een VW550  ;) ;) dat is de hoogste in de rij (los van de lazer)

riwi

Quote from: home@the movies on September 21, 2017, 12:04:07
Niet vloeken hé Riwi, er is wel degelijk een VW550  ;) ;) dat is de hoogste in de rij (los van de lazer)

Ik weet het maar wees hem op de typefout HW versus VW  ;D
Dat was een beetje nit picky  ::)

Niek007

Werner en co, bedankt voor de mooie presentatie van gisterenavond. Ik heb zeker weer iets om over na te denken. Ik merk dat ik sinds de aanschaf van m'n LG OLED de Epson TW7200 beamer steeds minder gebruik omdat het beeld van de OLED zo ontzettend goed is. Maar met een mooie Sony 4K 260 beamer is het geen straf om de OLED weer minder te gaan gebruiken voor film :D
Ik stond wel te kijken van de fysieke omvang van de beamer, die is vrij fors, hopelijk past deze aan m'n plafondbeugel.
Het verschil tussen de 260 en 360 vond ik te gering om het prijsverschil te rechtvaardigen.
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

evilniek

Quote from: riwi on September 21, 2017, 12:09:58
Ik weet het maar wees hem op de typefout HW versus VW  ;D
Dat was een beetje nit picky  ::)

Idd, maar echt handig zijn die namen nou ook weer niet.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

evilniek

Quote from: NiekS on September 21, 2017, 12:13:02
Werner en co, bedankt voor de mooie presentatie van gisterenavond. Ik heb zeker weer iets om over na te denken. Ik merk dat ik sinds de aanschaf van m'n LG OLED de Epson TW7200 beamer steeds minder gebruik omdat het beeld van de OLED zo ontzettend goed is. Maar met een mooie Sony 4K 260 beamer is het geen straf om de OLED weer minder te gaan gebruiken voor film :D
Ik stond wel te kijken van de fysieke omvang van de beamer, die is vrij fors, hopelijk past deze aan m'n plafondbeugel.
Het verschil tussen de 260 en 360 vond ik te gering om het prijsverschil te rechtvaardigen.

Veels te klein die TV's, kan echt niet hoor! ;)
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Kjelt

#194
Dat was trouwens ook wel een aardige projector die nog niet genoemd is
een ultra-short Throw 4K HDR laser Home Theater Projector: de Sony VPL-VZ1000ES.

Heeft ook een laser als lichtbron en heeft maar liefst 2500 lumen  :o
Deze stond opgesteld met een soort van prisma achtig doek.
De hoek van de lichtbron tov het doek komt bij dit type doek vrij kritisch want die bestaat uit kleine prismaatjes die het licht wat schuin van beneden komt recht naar voren spiegelt.
Het licht wat van opzij of van boven komt wordt geblokked. Als je wel eens een demo hebt gezien van twee polaroid filters die je over elkaar heen tov elkaar draait dat het dan opeens donker wordt, dat gebeurt bij dit doek ook als je het doek rond draait.

Jammer van de prijs van deze projector (20k) maar het zag er bijna net zo uit als een televisie zoveel licht en punch en dat op een 100" scherm.

https://www.sony.nl/pro/product/projectors-homecinema/vpl-vz1000es/specifications/#specifications

Acoustic noise: 24 dB (max.)
Light Output: 2,500 lm
Contrast ratio: ∞:1 (Dynamic Contrast)



Niek007

Quote from: evilniek on September 21, 2017, 12:26:01
Veels te klein die TV's, kan echt niet hoor! ;)

Haha helemaal mee eens, laat die mooie projector maar deze kant op komen! Wordt hopelijk een kerstcadeautje :D
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

Erik van Voorst (in memoriam)

Ook bedankt voor de reviews en dat ze belangrijk zijn behoeft geen twijfel ze worden nl. vertaald op het AVS gezet door de forummers  O0

Daar heeft zelfs al iemand een 360 bemachtigd als eerste en met serial number 00001 how cool.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

donaldk

Quote from: Erik van Voorst on September 19, 2017, 22:51:56
Dus 1800 lumen en iris uit...en geen zonnebril...

Bij 18000 wordt het pas leuk >:D.

MaxxMark

Quote from: riwi on September 20, 2017, 22:20:01
Ik vond de vw360 wel mooier en dynamischer dan de vw260. Of dat het prijsverschil rechtvaardigt weet ik niet. Dat is aan eenieder zelf te beslissen. Ik zou ook de lensmemory feature die ik nu op de X5000 gebruik missen op de vw260 want ik zet het beeld met lens shift omlaag en laat dan masking verder zakken zodat je een mooi afgekaderd 21:9 beeld hebt. En dat werkt prettig met de lens memory functie.

Dat is toch wel een aardig minpuntje. Als je op een 21:9 scherm projecteert, zonder anamorphic lens, is dat toch wel een belangrijk punt. Toen ik mijn RS-10 nog had werd ik er al moe van om de hele tijd handmatig de boel te moeten veranderen. Met mn x5000 was dat een hele verademing.

Heeft iemand al enig idee/gevoel hoe die 260 zich verhoudt tot de JVC's qua zwartwaardes? Vorig jaar bij HomeCinemaHappening de JVC's en de 550's (semi) naast elkaar gezien en toen was zover ik me herinner het verschil in contrast acceptabel. Als de 260 zich tov de jvc's dan niet zo goed staande houdt, is dat ook weer een minpuntje.

Het blijft in dit segment nog altijd dat je 3 opties hebt:
- 4k
- lichtopbrengst
- zwartwaarde

En je mag maximaal 2 opties kiezen :P
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Kjelt

Quote from: MaxxMark on September 21, 2017, 14:09:21
Heeft iemand al enig idee/gevoel hoe die 260 zich verhoudt tot de JVC's qua zwartwaardes?
Altijd lastig zonder 1:1 vergelijk natuurlijk maar ik denk toch wel te kunnen zeggen dat ze niet in de buurt gaan komen.
De JVC wint het wel qua zwartwaardes en statisch contrast (de lampprojectoren dan)

Voor mij persoonlijk vind ik de JVCs een te hard digitaal achtig beeld geven daar moet je van houden, smaak is persoonlijk.
Probleem is ook altijd het demo materiaal, kijk altijd met type films waar je zelf graag naar kijkt en van houdt. Transformers doet het misschien goed op de JVC maar als je voornamelijk oudere analoge films kijkt is het weer een ander verhaal.
De Sony's hebben een heel rustig natuurlijk beeld, kijkt heel fijn vind ik en zo superscherp, ook van dichtbij.
Daarnaast zijn ze stiller dan de JVC's ook niet onbelangrijk voor mensen waar de projector vlak bij de zitpositie hangt.