CAT-5 als speakerkabel ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 10:56:39

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Is al een keer eerder te sprake geweest, maar zijn er al mensen die hiermee getest hebben ?
Gezien de prijs en het aantal mensen die net starten op ons forum, mischien de moeite van het bekijken waard.

Puur theoretisch gezien, zou CAT-5 kabel een perfecte speakerkabel moeten zijn.

Ben benieuwd naar ervaringen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Wat is de prijs Frank?

m.v.g searcher

J.A.F._Doorhof

De prijs van Cat 5 kabel ;D.
Dat kun je zo goedkoop en duur maken als je wilt. CAT5 is gewoon netwerkkabel.

En nee, het klinkt niet beter dan Eichmann, of MIT, maar als start is het een zeer goed alternatief.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Heb je het ooit gehoord frank ?

Ik heb nog wel wat stukjes liggen waar ik verder toch niet zo veel mee kan, ik kan het wel eens proberen.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

PM

Post je bevindingen a.u.b.

Zou het beter zijn dan standaard 4mm speaker kabel?
Groeten, Peter

J.A.F._Doorhof

Heb meters liggen, maar heb het nooit getest (schaamrood). Van de verhalen die ik heb gehoord kan het ook niet echt tippen aan de echte speakerkabels, maar schijnt het het goedkope spul helemaal weg te spelen.

MvrGr.
Frank
Custom installer

MdB

Het idee om de kabel te vervlechten is theoretisch bij frequenties <2Mhz dé manier om in en uit straling van storingen te voorkomen.

Zie bijv. deze kabel:

CaveMonkey

Hoe zou het dan aangesloten moeten worden? Heb je per speaker (niet bi-wire aangesloten) 1 UTP kabel nodig, of zoals op het plaatje meteen tig kabels getwist?

Groet!
Marco

eduard

op de volgende site kan je veel info vinden over oa cat 5 speaker kabel en andere DIY projecten
http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat hoe meer UTP kabels je gebruikt des te beter zal het in principe gaan klinken. En voor de prijs hoef je het niet te laten (GA NU NIET METEEN 100KABELS AAN ELKAAR KNOPEN OMDAT IK DAT ZEG  ;D).

Voor de prijs van UTP zou ik in iedergeval voor bi-wiring gaan.

Ik kan me zelfs indenken dat je voor je hoog bv UTP kabel gebruikt, en voor je laag echte speakerkabel. Het experiment is het waard.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Robbo

Bij TagMclaren gebruiken ze al CAT5 als interlink.

Grtz,
Rob

J.A.F._Doorhof

Hummm,
Als interlink, leuk idee.

MvrGr.
Frank
Custom installer

PM

Hmmm.. het lijkt er alleen niet op dat iemand het nu gaat proberen... ik zal eens kijken of ik voldoende kabel heb liggen en dan maak ik volgende week effe zo'n kabel... Ik post de resultaten wel.
(Bij gebruik als speaker kabel)
Groeten, Peter

Robbo

MdB,

Ah ja , Kimber cable, die moeten we nog een keer uitproberen.

Grtz,
Rob

Robbo

Uhm, moet het TagMclaren verhaal denk ik even toelichten. ::) De TagMclaren Bus wordt dacht ik alleen gebruikt voor de bediening. Dus niet als echte interlink.

Grtz,
Rob

SiR-ROUND

SiR-ROUND

Ik heb even gestruind op het werk en wat stukjes gevonden en ik ben begonnen met vlechten...

Ik maak de niet bi-wire versie van TNT-AUDIO...

Omdat ik daar ten eerste niks aan heb met m'n JBL's en omdat belangrijker nog, ik maar 6 stukjes van dezelfde lengte heb gevonden...

Hier wat pics om het op te leuken:

Er waren twee stukjes van een ander merk, dus dat is de "middenader" in beide speakerkabels...

De laatste foto laat zien dat de boel op de tafel vastgetaped tbv het vlechten...

Misschien later nog meer(ben aan het werk tenslotte ;))

Greetz.

J.A.F._Doorhof

Let op dat je tot het eind toe alles blijft vlechten, ben ZEER benieuwd.

MvrGr.
Frank
Custom installer

SiR-ROUND

Na de split naar plus en min heeft het vlechten weinig zin meer toch...? Het doel is die twee potentialen te twisten voor koppeling...

Ik kan alleen m'n rode en zwarte krimpkous nergens vinden >:(...

Dus afwerking zit er nog niet in...

Ik zal vanavond wel even proberen om de +/- te draaien...

Met de aansteker erbij om de draadjes te strippen...

Jammer alleen dat ik niet rook... Hmmmm...

Verder heb ik nu alleen maar de oude Yammie om mee te testen, maar dat mag niet onder doen aan het "hoorbare verschil"... Alleen m'n referentie qua opnames ben ik kwijt.

Ik heb trouwens van ik meen Oelbach een vlecht speakerkabel gezien bij Staff... Maar ik betwijfel of er twisted pairs in gebruikt zijn...
Wat wel leuk is qua afwerking is dat deze kabel drie kleuren gebruikte nl. blauw, paars en zwart... Dat oogt wel...

8)

J.A.F._Doorhof

Kan de XXL-series 6 zijn, dat zijn combi bi-wiring kabels.

Na dat je de plus en min gescheiden hebt moet je als het goed is die nog blijven vlechten tot het einde.
Met UTP netwerkkabel is het bv ook heel belangrijk dat je blijft twisten tot het absolute einde.

MvrGr.
Frank
Custom installer

eduard

Heeft iemand het al op deze mannier geprobeerd :)

[attachment deleted by admin]

SiR-ROUND

Sjeez.... Dat ziet er niet uit...

Frank, ik heb de boel tot aan het einde getwist niet gevlecht(dat is puur voor de 3 UTP's)...

Maar wat ik bedoel is dat wanneer je + en - al gescheiden hebt, het geen zin meer heeft om te twisten, want dan twist je alleen + draden aan elkaar en - draden... Snap? Das 1 dezelfde geleider... Twisted pairs voor netwerken zijn datadragers die niet correleren met elkaar...

Het hele twisted pair principe is in feite vergelijkbaar met balanced audio, maar dan op een passieve manier...

More pics op soort van chronologische werkvolgorde:

Helaas geen krimpkous dus, afwerken volgt later deze week...

De einden heb ik wat kort, maar genoeg voor versterkerkant of speaker...

Ik kwam er pas met strippen achter dat de middenkabel geen koper is... Hoe zal dat klinken?

::)

J.A.F._Doorhof

Je doet wat ik bedoel Sir.

Ziet er goed uit, ik ben razendnieuwsgierig wat je bevindingen zijn.

MvrGr.
Frank
Custom installer

SiR-ROUND

Eye no...  8)

Ik heb al lamme vingers inmiddels en pas de helft gedaan...

Als ik deze kabel in produktie neem, is hij niet goedkoop... Slijtage van mijn onderdelen etc.

;D

SiR-ROUND

BTW hoort dit topic niet bij de bekabelingcategorie?

Anyway, pijn in m'n klauwen intussen maar ik hoef nog maar 1 kant te twisten...

Waarschuwing dus voor anderen, tis meer werk dan je denkt...

Lalallalalalallalalalalalalallalalalalalala...

:D