CAT-5 als speakerkabel ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 10:56:39

Vorige topic - Volgende topic

SiR-ROUND

Zo Robbo,

Maar die ziet er wel erg mooi gevlecht uit... Een echte perfectionist... Het oogt inderdaad erg vet...

Ik heb m'n DSP weer terug, dus binnenkort even testen...

Paul, Krunk, een shootout lijkt me geweldig... Weet alleen niet of ik snel een gaatje kan vinden(vandaar dat het wisselen van kabel ook zo lang duurt, doh  ;)...)

Krunk, die twisted shit is behoorlijk arbeidsintensief, maar het resultaat is wel een mooie kabel...

Al klinkt ie hetzelfde als tweelingsnoer, hij is blits...

;D

Bart_M

Citaat van: SiR-ROUND op juni 12, 2002, 19:24:08Al klinkt ie hetzelfde als tweelingsnoer, hij is blits...

Heb je er spijt van dat je hem gemaakt hebt? Ik bedoel, hij doet niet wat je ervan verwachtte?    :-\
Blijft hij in je set zitten? Of stap je weer terug naar je oude kabels?

Ik had van te voren helemaal geen verwachtingen, dus ik was blij verrast.  :)

MdB

En Sir-round,

Bananengaten aan je Yamaha versterker?

SiR-ROUND

Het is meer het feit dat ik het niet op mijn "betere" versterker heb gehoord...
En dat ik nog niet weet of het uitmaakt tov die dikke koperen kabel die ik eerst gebruikte... Hoe dan ook deze zijn uiterlijk mooier en ik ben best blij dat ik ze gemaakt heb...

Ik zou al graag wat positievers willen laten horen maar ik moet wel objectief(voorzichtig) blijven...

Die second opinions hecht ik ook waarde aan, dus ik ga graven in m'n schema om eindelijk eens de Cinepaulis te ontmoeten...

Anyway, wat ik wil zeggen is dat er een heel groot verschil in detail zit tussen de oude Yammie en de DSP A1... Hoe meer de versterker + CD kan weergeven hoe meer je ook zal kunnen horen qua verschil, toch?

Grote voordeel van de DSP is ook de digitale input voor de CD, aangezien de DACs van de DSP(Burr-Browns) vele malen beter zijn dan die in de CD speler(veel ouder)...

ASAP meer resultaten...

SiR-ROUND

Oops net je post gemist tijdens het tikken...

Nee helaas... :(

Gewoon plastic schroefklemmetjes..., maar die naaldjes zullen het wel vergemakkelijken...

:)

Bart_M

Citaat van: SiR-ROUND op juni 12, 2002, 20:50:06Die second opinions hecht ik ook waarde aan, dus ik ga graven in m'n schema om eindelijk eens de Cinepaulis te ontmoeten...

En DE KrunK dan??  :'(  ;D

Ik denk wel dat Paul zijn set zich hier uitstekend voor leent. Op zijn speakers hoor je gewoon alles. Dus slechte kabels vallen direct door de mand.

See you at... Cinepaulis

SiR-ROUND

Jaja, sorry en de Krunk ook natuurlijk!!!

BTW... M'n oren blijken niet verstopt aan de buitenkant maar eerder van binnen(nasleepje van een goede verkoudheid)...

Of ontwenning misschien?

Zijn de weekenden goed wat Cine en Krunk betreft? Dan ga ik eens plannen... Wel eerst rekening houden met Crazy, want die moet nog steeds m'n HT "bewonderen"(en hij was eerst)...

Bart_M

Weekenden moet ik kijken. Maar goed, dat regelen we wel onderling.

Pas trouwens maar op dat je dokter je geen 3 weken zonder HT voorschrijft om je oren te laten rusten.  ;D

SiR-ROUND

Door het gedoe met de versterker heb ik die rust al gehad...

;)

SiR-ROUND

Ik heb vandaag even met een collega gediscussieerd over de theorie van een kabel...

Hij heeft in studio's gewerkt en heeft verstand van zaken...

Ik heb verteld dat mijn oude LiCY kabels anders(en mooier/beter) klonken dan de nieuwe dikke koperen kabels... LiCy is een andere soort koper met een lagere weerstand, maar wat nog meer belangrijk is, die kabel is soepel en dat komt door de grotere hoeveelheid aan aders...

Hoe meer aders hoe meer "ruimte" voor de hoge en middenhoge frequenties, die reizen op het "skin-effect"... Voor de bassen heb je "dikte" nodig(vermogen), dat behaal je door alle adres bij elkaar op te tellen qua doorsnede...

Verder zie je bij goede kabel ook dat de + en - tegengesteld "getwist" lopen in zoverre je daar van kan spreken...

Hoe hangt dit samen met de CAT 5?

Deze kabel heeft theoretisch voordeel bij het twisten. Magnetische velden van de plus en min staan tegenover elkaar en de stoorpulsen ook, resultaat is dat ze elkaar opheffen(dat is dus vergelijkbaar met actieve balancing alleen is dat elektrisch)...

Zie deze quote voo rhet doel wat we willen behalen:

CiteerTo reduce crosstalk or electromagnetic induction between pairs of wires, two insulated copper wires are twisted around each other.

Gevonden op het web...

Nadeel van de CAT 5 is dus in onze ogen de kleine hoeveelheid adres in verhouding tot LiCy...

Verder hebben we RFI nog helemaal niet behandeld met deze CAT5 opzet... Maar... De UTP kabel heeft wel een mantel om de gehele verzameling van aderparen... Theoretisch zou je die dan aan de kant van de versterker aan aarde moeten leggen(bv via de phono ground)...

Een ander ontwerp van TNT die ik wilde maken is wat skin betreft beter, de twee coax speakerkabel, waarbij de kernen en de mantels(met folie) kruislings worden verbonden(zo pak je de afscherming aan) en dus theoretisch de lage tonen/grote stromen door de kern kunnen lopen en de hoge tonen door de mantels.

Even een kleine toelichting:

Op zeer hoge frequenties wordt skin-effect lastig om aan te pakken, zo spreken we ook van bv zendbuizen of zendpijpen... Dit omdat de hoge frequenties naar de rand gaan... Dat is dus precies hetzelfde met de folie en de "braid)...

Nadeel van deze kabel waarmee je in onze ogen weer een hoop teniet doet is het feit dat er flink geslodeerd moet worden en dat betekend overgangsweerstand...

Je wilt een kabel met een zo klein mogelijke weerstand(impedantie) en zo klein mogelijke capaciteit en inductie...

Met deze theorie kan je jezelf gaan afvragen waarom sommige speakerkabels zo goed klinken en waarom ze zo duur zijn?

Ik ga m'n hersenen eens pijnigen over wat theoretisch de beste kabel zou kunnen zijn...

En oh ja, nog geen tijd gehad om de DSP weer aan te sluiten :- Schande ik weet het, maar soms gaan andere dingen voor...

Stay tuned, please?

;)

jaco

Sir,
Skin effecten treden toch pas bij zeer hoge frequenties op ? daarbij vergeleken is 20 Khz niets lijkt me.
Het effect zal wel wat opgaan hoor, daar twijfel ik niet aan, maar om nu alles op skin effect te gooien ?

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

J.A.F._Doorhof

Ik zou dus wel oppassen hoe je het aansluit, de richting van de kabel kan dus verschillen, dit ivm de twists.

Experimenteren lijkt me dus noodzaak.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Skin effect heeft wel degelijk al effect bij 20 kHz. Maar er zijn zoveel andere parameters die hun werking hebben in een kabel, dat het moeilijk is te zeggen hoe groot het effect is.

Persoonlijk vind ik het twisten van de kabel een goed idee voor RF/EMI rejection. Echter, ik maak me zorgen om de hoeveelheid geleidend materiaal t.o.v. de hoeveeleid dielectricum. Dielectricum slaat energie op om die later weer los te laten. Het dielectricum heeft dus invloed op de klank, waarbij katoen en kapton eigenlijk het beste klinken, maar lucht en vocht doorlaten. Teflon is eigenlijk het mooiste dielectricum (technisch gezien), vooral als het geextrudeerd is over de geleider (zeer moeilijk). Verder maak ik me ook zorgen over de kwaliteit van het koper in de CAT5 kabel. Is het goed genoeg zuurstofvrij? Nog iets: je zult goed moeten zorgen dat de + en - geleiders voor links en rechts precies even strak zijn getwist, anders hebben de kabels verschillende impedanties, wat de klankbalans tussen links en rechts kan aantasten.

Er zijn dus nogal wat overwegingen. Algemeen gezien zou je kunnen zeggen dat de meest invloedrijke parameters van een kabel het dielectricum, de configuratie (getwist, coaxiaal, hoe ver zitten de geleiders van elkaar af) en de dikte zijn.

Bart_M

Ff een kort vraagje:
Zou CAT-6 beter zijn voor dit doel dan CAT-5?
Ik heb op het werk nog wel een paar meters over...

Grtn,
Bart

SiR-ROUND

Jaco,

Garmt heeft al een antwoord gegeven op het skin-effectverhaal... Ik gooi ook niet alles daarop, maar ik zoek naar verklaringen die technisch te verantwoorden zijn.

Frank,

Voor de zekerheid heb ik op kabelrichtingen gelet tijdens het maken, maar aangezien ik twee soorten door elkaar heen heb gebruikt weet ik niet zeker of alle aders gelijk getwist zijn... Ik zag trouwens ook al verschil in twistdichtheid tussen de twee, wat ook niet goed is... Ik dacht dat CAT 5 een bepaald minimum aantal twists per cm moet hebben...

Hoe meer twists hoe beter en hoe duurder...

Garmt,

Wat jij zegt had ik eerlijk gezegd nog niet zo bij stil gestaan, het dielectricum... Of met andere woorden de capacitieve werking van de kabel... Al die aders van een CAT 5 zijn geisoleerd met waarschijnlijk een PVC sleave, niet bepaald de meest gunstige(lage) capacitieve werking... Hoe meer van die aders hoe meer capaciteit dus...

Hmmm, the plot thickens...

Mijn oren zijn nog niet helemaal op peil, maar vanavond zal ik weer een test gaan doen...

Overigens heeft het lieve vrouwtje aangeboden om ook eens onbevooroordeeld te luisteren... :-*

cinepaulis

Het wordt steeds leuker !  :D

Krunk,
Wat is eigenlijk het verschil tussen CAT-5 en CAT-6 ? (ben niet erg thuis in netwerkbekabeling)

Sir,
Eigenlijk zou je op een of andere manier een meting moeten kunnen doen van capaciteit, impedantie en inductie. Dan heb je tenminste enkele kabeleigenschappen in kaart gebracht. Ik durf niet te zeggen wat nu DE belangrijke factoren zijn van een kabel. Misschien dat bijv. de lineaire weerstand niet zo vreselijk belangrijk is, maar bijv. de capaciteit juist wel. Moeilijke materie....  :-\

Skin-effect zou volgens mij ook best kunnen meespelen. Ondanks dat het misschien bij bepaalde constante frequenties (enkele sinus toon) pas echt meetbaar is kan ik me voorstellen dat een plotselinge piek (transient) een bepaalde stijlheid zou moeten hebben. In feite heeft zo'n transient een soort oneindig hoge frequentie. In hele korte tijd moet een stijle flank doorgegeven kunnen worden.
Ik druk het een beetje onbeholpen uit, maar misschien snappen jullie wat ik bedoel ?  ???

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

SiR-ROUND

I get it...  8)

Ik heb ook op verscheidene review sites wel die metingen gezien die jij bedoelt...

Ik zou alleen niet weten hoe ik dat moeten meten laat staan dat ik de apparatuur er voor heb...

Spacebass

Hee, misschien dat Gamtz dit heeft...
die test toch voor een aantal bladen/sites??

Of anders kent hij vast mensen die dat wel kunnen.
(Als hij tijd heeft natuurlijk!)

J.A.F._Doorhof

Cat 5 is 100Mhz, Cat 6 is voor dacht ik 500Mhz (gigabit netwerken).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

CAT 6 zal inderdaad voor hogere frequenties zijn, maar wat zegt dat over het materiaal? Meer twists waarschijnlijk...

Bart_M

CAT-6 is beter afgeschermd. En zal dus veel beter klinken... ???  :P . Ik zal binnenkort wel eens een stukkie open snijden om te zien wat optisch het verschil is.
Volgens mij gaat CAT-6 tot 550 Mhz.

Grtn,
Bart

SiR-ROUND

Ik weet niet of het daar aan ligt, is het FTP misschien, dan zijn de paren nog eens afzonderlijk afgeschermd en of dat goed is?

SiR-ROUND

Okay, hou je vast, hier komt het resultaat!!!

Na 5 minuten spelen van de gerepareerde DSP A1 met de CAT5kabels dacht ik, nou laat ik maar eens de oude erop doen...

What the??? Klik en uit, klik en uit... G#$@^&%#**#@*MN!!! Noemen ze dit repareren?

Hehehehehe, bleek dat ik vergeten was even aan de speakerkant ook te wisselen... Kortsluitbeveiliging getest zeg maar... ::)

tromroffel...

De dingen die ik dacht te horen eerder in de thread?

Nou, ik mag met trots zeggen dat de CAT5 voorlopig niet meer uit de setup gaat totdat iemand me iets beters kan laten horen!!!

Het rasperige hoog wat ik al ervaarde toen ik overstapte van LiCy naar koper is compleet weg zonder de hoeveelheid hoog terug te nemen...

De bassen die ik bij sommige nummers maar omschreef als "roomboom"?

Weg!!! De bas is gecontroleerd en maskeert het laag-midden/hoog niet meer... Dit was zeer goed te horen bij o.a. Mobb Deep.

En het bovenstaande geeft dus meteen nog meer vrij:

Details die ik nog nooit eerder gehoord had bij bv de samples van Portishead...

En soundstage hoor ik u vragen?

Het is alsof ik de instrumenten laag voor laag kan plaatsen en ontleden en zo van hun plek kan plukken...

Bij Rock the boat van Aaliyah, krijg ik nu ineens kippevel...

De muziek breidt zich uit tot ver naast de speakers qua stereobeeld...

Zo kan ik nog wel even doorgaan... Dit is echt vet!

Nu wil ik helemaal graag een onafhankelijke opinie(nee, niet van jou Crazy ;D ;) ;D)

Man-o-man, de kabel klinkt maar beter en beter naarmate ik blijf luisteren omdat ik de oude CD-tjes herontdek...

En de JBL's? Ik heb ze altijd verweten dat hun hoog en midden een beetje "sloppy" was... Nou ik heb m'n x-cuses aan ze aangeboden...

Pfoeh...

Beetje euforisch nu...

Sorry...

Snif....

patrick_vdb

Gezien je enthousiasme over de zelfgemaakte speakerkabel is het toch wel veelbelovend dat de theorie omgezet wordt naar werkelijkheid. Mischien is dit wel een zeer goed alternatief voor diegene die op zoek is naar een leuke en goede speakerkabel zonder er al te veel geld voor hoeven neer te leggen (het is het proberen meer als waard lijkt uit de ervaring).

Een onafhankelijke test echter lijkt me niet geheel overbodig aangezien het toch je kindjes zijn geworden en wie wil daar nu iets slechts over kwijt ;)

Mvrgr

Patrick

Bart_M

Nou, ik ben blij dat het bevalt.
Ik zie de shoot-out wel zitten.
Als nou blijkt dat jouw kabel beter is, dan ga ik hem ook maken, maar dan van CAT-6.

Grtn,
Bart