Iets anders, Maggies gaan de deur uit. Dali's besteld

Started by Richard70…, February 23, 2017, 12:54:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richard70…

Goedemiddag .

Ik zit een beetje te kijken naar electrostaten of maggies.
Nou wil ik daar een beetje mee oppassen ivm slijtage van follies.
Valt er op een of andere manier te zien of de folie nog goed is en hoe oud dit ongeveer zal zijn.
Het gaat om een setjes Martin logans Sl 3 die ik kan overnemen.
Verkoper zegt dat de 4 jaar geleden een complete onderhoudsbeurt hebben gehad twv 1600€
Hij heeft alleen geen bon om dat te staven.  :

Edit.

Door toch wel een beetje de vele nadelen van electrostaten ga ik hier toch vanaf zien.
Als ik Martin logans zou kopen dan moeten het nieuwe zijn, aangezien ik het dan graag in mijn ht zou willen zetten wordt dat een beetje kostbare hobby.
Ik ga op zoek naar iets anders. Heb nu de tannoy xt8f als fronts en de mini als surround en dan de center. De center is het grootste struikelblok bij deze, die is gewoon te klein naar mijn mening.
Al een beetje rond gekeken voor een andere matchende center maar niet kunnen vinden.
Ook de kleur vd tannoys matched niet helemaal met het interieur..
voor de rest ben ik over de xt8 wel tevreden. Wat nu te doen?
Ik heb een budget van 5K om de boel nu eens naar mijn zin tekrijgen .
Het liefst 2de hands of demo,
Eisen, een fatsoenlijke center in de reeks leverbaar,
Kleur mat zwart of licht eiken.
Vloerstaanders voor, achter monitoren van max 40cm hoog
Ik weet dat luisteren de remedi is maar ben van plan 2de hands te kopen en dan is het niet fair om bij een dealer te luisteren.
Wat heeft me in al deze jaren wel kunnen bekoren
Sonus Faber.
Wilson Benesh
Tannoy
Monitor audio
Martin logan.
Iemand suggesties in welke hoek ik het moet gaan zoeken.
Desnoods mocht het budget niet toereikend zijn kan ik ook eerst de fronts en de center aanschaffen en dal later de bijpassende surrounds erbij kopen

Jullie advies is van harte welkom :D


Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

chansig

Even vragen waar hij het heeft laten doen en dan contact opnemen met de desbetreffende winkel...vraag je gelijk de serienummers. Kunnen ze het vast nog wel terugvinden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richard70…

Quote from: chansig on February 23, 2017, 13:05:05
Even vragen waar hij het heeft laten doen en dan contact opnemen met de desbetreffende winkel...vraag je gelijk de serienummers. Kunnen ze het vast nog wel terugvinden.

Gr. Hans

Daar loop ik al gelijk tegen probleempje 1 aan.
Bedrijf waar hij dat heeft laten doen was in Brugge , maar dat bedrijf is failliet. Dus die vlieger gaat al niet meer op
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

chansig

Dat is dan jammer. Maar iemand meenemen die verstand van folies heeft ?

Ik ken mensen die het zelf (folie vervangen) doen...schijnt ook prima te kunnen. Persoonlijk zou ik zoeken naar een Maggie die meer zekerheid biedt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richard70…

Quote from: chansig on February 23, 2017, 13:12:52
Dat is dan jammer. Maar iemand meenemen die verstand van folies heeft ?

Ik ken mensen die het zelf (folie vervangen) doen...schijnt ook prima te kunnen. Persoonlijk zou ik zoeken naar een Maggie die meer zekerheid biedt.

Gr. Hans
Mijn vrouw vind de kamerschermen ook mooier.
Heb ooit de ml summits gehoord en dat klonk wel echt heel groots.
Maar ben idd ook een beetje bang voor een hoop onvoorziene kosten
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

jossie

Was dat een dealer of importeur? De importeur zal nog wel weten of hij twee statoren heeft geleverd, zoveel SL3'tjes zijn er niet in België.

Ik heb SL2's en die zijn uit '92. Mijn woofers heb ik opnieuw moeten lijmen, rubber ging los van het frame. Maggies hebben minder problemen voor zover ik weet.
ML heeft rond die tijd nieuwe voedingen geïntroduceerd die aanspringen zodra signaal binnen komt. Daardoor staan de vellen niet onder spanning als het niet nodig is; levensduur verlengend. Als die voedingen er niet inzitten haal je de 10 jaar net/niet.
Als de speakers spelen, hoofd in het midden op korte afstand, als een van de twee anders/zachter klinkt is het feest.

Verder is een ruimte met een goede akoestiek wel een pre en heb je absoluut veel ruimte nodig om ze neer te zetten, anders komen ze niet tot hun recht, halve meter van de muur is geen goed idee. Dat geldt ook voor Maggies.

En ze klinken mooi maar ik vind twee BA25's een beter stereobeeld neerzetten. ML's zijn nogal diffuus.
Omni !

Richard70…

Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

jossie

zoek ff op forum; samen 150 euries nieuw  :D

Ach ja, a'tje vergeten: BA A25
Omni !

morca

ML ooit op een showpaar met jadis gehoord.
Helemaal verkocht,als ik nog eens bergje geld overheb.....
Maar idd nadelen ,ze moeten echt goed vrij staan van achter of zij muren .
Niet makkelijk plaatsbaar.
Ik snap wel waarom.je op de sound gevallen bent.
Heb persoonlijk nooit zulke mooie speakers gehoord.


Richard70…

Het bedrijf waar de ml werden na gekeken was deltavox nv in Brugge . Als ik hun Google zie ik idd dat zij niet meer bestaan , maar zie ook niet dat ze ooit maar iets met ml hebben gedaan
Aan de andere kant is de verkoper niet te beroerd om info te verstrekken
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

morca

#10
Waar heb je ze destijds gehoord,op de Vad show soms 5 jaar geleden ?
Daar stond toen Hansted Audio,  officiële technische dienst voor Martin Logan.
Wat was dat een ervaring !!!

Ik denk dat dat ook de summit was

Richard70…

Quote from: morca on February 23, 2017, 14:42:24
Waar heb je ze destijds gehoord,op de Vad show soms 5 jaar geleden ?
Daar stond toen Hansted Audio,  officiële technische dienst voor Martin Logan.
Wat was dat een ervaring !!!

Ik denk dat dat ook de summit was

Was toen bij audio exelence in zevenbergen, dat is al een jaar of 10 geleden, had ze toen bijna gekocht, een scheidinkje gooide wat roet in het eten :D
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Richard70…

Is 900€ een beetje fatsoenlijke prijs? Mits het folie nog goed is.
Ik kan daar ook maar weinig over vinden. Het gaat om de Sl 3
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

HJ

Quote from: rdebruin on February 23, 2017, 17:43:00
Is 900€ een beetje fatsoenlijke prijs? Mits het folie nog goed is.
Ik kan daar ook maar weinig over vinden. Het gaat om de Sl 3
Ik denk dat het teveel is. Mijn ervaring is dat de folie 6jr tot 8jr meegaat. Alles daarboven is meegenomen.

Die sl3 is al op leeftijd toch? mss iets recenters zoeken?
De vantage bv heeft actief laag en nieuwere generatie panelen die effectiever zijn doordat ze meer doorlaat hebben.
Vista heeft dezelfde panelen maar passief laag. Maar zijn natuurlijk beide hybride.

Diy folie is mogelijk maar de panelen van logans lopen rond waardoor het toch iets minder simpel is dan bij vlakke electrostaten.
Een setje folie officieel zal ergens rond de €1600 kosten.

Zoals gezegt, luisteren of er volume verschil is maar Ook luisteren of het paneel van beneden naar boven gelijk afstraalt. Oude panelen kunnen "dode" plekken krijgen, die geven dan bijna geen geluid omdat de folie daar niet meer geleid.
Je kunt ook een toongenerator laten lopen.  Je hoort dan meteen of de folie goed op spanning staat anders gaat het een soort snerpend geluid maken.

Kwa plaatsing vind ik het nogal meevallen (vista, vantage en aeon)
Ik had ze 50cm van de achter muur maar wel flink ruimte naar de zijkanten.  Natuurlijk is meer ruimte mooier maar dat geld voor andere speakers ook vind ik.



HJ

Oh ja, als je heel goed naar de folie kijkt van dichtbij dan kun je zien of het verkleurd is. Je ziet dan allemaal gele/bruine bolletjes zeg maar. Dat is verkleuring door ouderdom, roken of licht etc.


Richard70…

Bedankt voor je uitgebreide info Hans.
Ik ga er vanaf zien, heb hier gewoon te weinig kennis van.
En dan zou dit wel eens een duur probeerseltje kunnen worden.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

HJ

Quote from: rdebruin on February 23, 2017, 20:50:06
Bedankt voor je uitgebreide info Hans.
Ik ga er vanaf zien, heb hier gewoon te weinig kennis van.
En dan zou dit wel eens een duur probeerseltje kunnen worden.
Als je niet zeker bent over de panelen zou ik ze idd voorbij laten gaan. Een goede set klinkt wel waanzinnig overigens[emoji41] (ik heb alleen ervaring met mijn genoemde types)
Ik zou sowiso wat recenter zoeken puur omdat de panelen meer doorlaat hebben waardoor ze als het ware een groter effectief oppervlakte hebben.

Richard70…

Openingspost aangepast, op zoek naar iets anders.
Budget 5K
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

HJ

Als aanvulling,  2e hands (door)verkopen gaat sowiso minder makkelijk als er geen bewijs is dat er verse panelen in zitten. Liefst ook door een officiele martinlogan dealer.
Ik weet een set die door Ters audio  is gedaan, die doen normaal Final electrostaten.
die zijn dus compleet vernaggeld. Na de 2e keer was het nog slechter en 1 van de statoren zijn verkeerd terug geplaatst en de folie is niet goed gespannen.
Wil je de panelen laten doen ga naar een goede ML dealer.


HJ

Quote from: morca on February 24, 2017, 12:17:49
Hansted audio is de officiële dienst van ML.
Juist die moet je hebben, De knutselbrigade van Ters audio zou ik iig niet adviseren! Althans niet voor gebogen panelen.

Richard70…

Hansted had ik ook al gebeld voor een prijsopgave.
Het is net wat je zegt 2de hands moeilijk te verkopen, je blijft er ook kosten aan houden.
Is er iets in conus wat die sound benaderd ?
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.


HJ

Quote from: rdebruin on February 24, 2017, 12:33:27
Hansted had ik ook al gebeld voor een prijsopgave.
Het is net wat je zegt 2de hands moeilijk te verkopen, je blijft er ook kosten aan houden.
Is er iets in conus wat die sound benaderd ?
Ik heb verder niet heel veel ervaring en ben overgegaan naar kharma. Moet wel zeggen dat de kharma's een beter en strakker laag geven. Ook gaan ze lager dan de alu conussen van de ML.
Kwa hoog zijn de electrostaten wel subliem. Vrouwen stemmen en strijkinstrumenten zijn echt [emoji41]
Dat wist je al anders zou je niet op zoek zijn naar dit soort speakers.

Ik vond cremona auditors van sonus faber ook erg mooi kwa tweeter alleen veels te mager, ook icm een flinke sub.
Mss dat de vloerstaanders  wel goed laag produceren.

morca

Dali opticon 6 of 8 bv.
Ze beweren  zelf elke electrostaat te kunnen evenaren.
Een speaker die hoog op mijn lijstje staat als er eens geld voor zou zijn.