Verkoop in consignatie

Started by HTip, October 3, 2016, 18:13:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

In mei 2014 heb ik speakers gekocht bij een handelaar. Met hem afgesproken dat hij de speakers die ik wilde inruilen zou verkopen in consignatie, waarbij de handelaar 10% commissie zou krijgen. We hebben een verkoopprijs afgesproken en in december 2014 in overleg verlaagd. Hiervan heb ik e-mailcorrespondentie bewaard.

Sindsdien niets meer vernomen en vorige maand maar eens navraag gedaan naar de status en gevraagd of we de speakers weer konden ophalen. Nu krijg ik een e-mail waarin de handelaar aangeeft de speakers te hebben ingeruild op andere apparatuur met de reden dat het moeilijk was om de speakers te verkopen en dat ik het beoogde verkoopbedrag van de ingeruilde apparatuur (-10%) kan krijgen. Dit is veel lager dan het afgesproken bedrag uit december 2014.

Dit alles is zonder mijn medeweten gebeurd. Nu vraag ik mij af wat mijn rechten zijn. Mag een handelaar bij een verkoop in consignatie zomaar zonder overleg mijn speakers inruilen op andere apparatuur? Zijn de speakers tot de verkoop is gesloten nog mijn eigendom? Wat zouden jullie doen? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bedankt alvast voor jullie advies.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Deleted User

#1
Quote from: HTip on October  3, 2016, 18:13:12
We hebben een verkoopprijs afgesproken en in december 2014 in overleg verlaagd. Hiervan heb ik e-mailcorrespondentie bewaard.

Sindsdien niets meer vernomen en vorige maand maar eens navraag gedaan naar de status en gevraagd of we de speakers weer konden ophalen.

Ik heb geen antwoord, maar is het niet raar dat je pas bijna na 2 jaar navraag doet? Dit is ook een gevalletje hand in eigen boezem denk ik...

HTip

Quote from: jazzman on October  3, 2016, 18:18:19
Ik heb geen antwoord, maar is het niet raar dat je pas bijna na 2 jaar navraag doet? Dit is ook een gevalletje hand in eigen boezem denk ik...
Heb je gelijk in. Ik had misschien vaker navraag moeten doen, maar dat is naar mijn mening nog geen excuus dat de handelaar uit eigen beweging zonder overleg handelt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Raphie

Heb je inruil/verkoop ondergrens op papier/email?
JBL PRX Power!

HTip

#4
Quote from: Raphie on October  3, 2016, 18:42:54
Heb je inruil/verkoop ondergrens op papier/email?
Zowel van de afspraak van initiële verkoopprijs als de verlaging heb ik e-mails. Maar we hebben geen ondergrens afgesproken.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Deleted User

Quote from: HTip on October  3, 2016, 18:32:17
Heb je gelijk in. Ik had misschien vaker navraag moeten doen, maar dat is naar mijn mening nog geen excuus dat de handelaar uit eigen beweging zonder overleg handelt.

Dat zou ik ook denken, neem eens contact op met een wets- rechts winkel met je mailwisselingen.

morca

Heb je goeie rechtsbijstand verzekering.
Meteen inschakelen en de bewijzen vd afspraak aan hun geven .
En hun de verdere correspondentie af laten handelen met die winkel.

Raphie

Quote from: morca on October  3, 2016, 18:56:36
Heb je goeie rechtsbijstand verzekering.
Meteen inschakelen en de bewijzen vd afspraak aan hun geven .
En hun de verdere correspondentie af laten handelen met die winkel.
er was géén ondergrens afgesproken
Hoeveel % onder jouw bijgestelde wensprijs zijn ze weggegaan?
JBL PRX Power!

brtram

Quote from: jazzman on October  3, 2016, 18:18:19
Ik heb geen antwoord, maar is het niet raar dat je pas bijna na 2 jaar navraag doet? Dit is ook een gevalletje hand in eigen boezem denk ik...

Hoe raar is het dat de handelaar zonder overleg consignatie spullen verkoopt tegen een lagere prijs, dit niet meldt en niet afrekent met de consignatiegever.
M.i. nogal een dubieuze manier van handelen.

Ik zou Morca's advies opvolgen en contact opnemen met je rechtsbijstand verzekeraar.

morca

Quote from: Raphie on October  3, 2016, 19:01:38
er was géén ondergrens afgesproken
Hoeveel % onder jouw bijgestelde wensprijs zijn ze weggegaan?
Ja maar wel.een prijsverlaging.
Ik zou het direct bij een advocaat neerleggen .
Geen ondergrens zou volgens de wet maarzo de vraagprijs na die verlaging zijn.

Raphie

Er zijn een paar zaken idd niet in de haak:
1. Verkoopt fors lager zonder ruggespraak
2. Rekent dit bedrag niet af
3. Geeft aan dat je het surplus van de fictieve inruil hier weer op -10% krijgt.

Ik weet niet waar we over praten? speakers die voor €4k verkocht zouden moeten worden voor €3.5k of €2k verkocht?, over wat voor bedragen hebben we het?
Hoeveel ben je op basis van de afspraak misgelopen? En heeft deze handelaar een bedrijf? Of is het een fanatiek handelend privepersoon?
JBL PRX Power!


Peerless Monster

Ik zou het gesprek met de verkoper aangaan.
En dat hij zonder jouw medeweten de speakers heeft ingeruild voor iets dat een lagere waarde heeft...
Dat dat niet erg handig is...

Heb je wel vaker bij desbetreffende dealer gekocht Philip?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

HTip

Bedankt allemaal voor de reacties.

Wat extra informatie ter verduidelijking. Ik heb rechtsbijstandverzekering van DAS als sinds meer dan 10 jaar en volgens mij kan ik na akkoord een advocaat inschakelen.

Het gaat om speakers met een nieuwwaarde van €5500.

Initiële verkoopprijs: €2500 (op advies van de handelaar) -> €2250 voor mij
Na verlaging in december 2014: €2250 -> €2025 voor mij
Aanbod: €1800 -> €1620 voor mij

De handelaar heeft een bedrijf met KvK-nummer en een webshop.

Ga even kijken welke informatie ik nog kan vinden.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Peerless Monster on October  3, 2016, 19:50:31
Ik zou het gesprek met de verkoper aangaan.
En dat hij zonder jouw medeweten de speakers heeft ingeruild voor iets dat een lagere waarde heeft...
Dat dat niet erg handig is...

Heb je wel vaker bij desbetreffende dealer gekocht Philip?

Ik was al een reactie aan het schrijven na ontvangst, maar vroeg me af wat mijn rechten waren voordat ik het gesprek aan zou gaan.
De Note 9 (die jij zo mooi vind ;)) komt bij hem vandaan en voorheen nooit contact met hem gehad, Rens.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Siddartha

ik vind even 400 euro lager nogal wat... en oe kan hij bewijzen dat dit daadwerkelijk de waarde is van de ingeruilde spullen?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HTip

Quote from: Siddartha on October  3, 2016, 20:03:46
ik vind even 400 euro lager nogal wat... en oe kan hij bewijzen dat dit daadwerkelijk de waarde is van de ingeruilde spullen?
20% prijsdaling vind ik ook nogal wat. En precies wat jij schrijft vroeg ik me ook af.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Ben in mijn e-mailcorrespondentie gedoken en dit kan ik zonder problemen posten:

Reactie handelaar na vraag van mij over verkoop in consignatie (mei 2014):
Quote
In comsignatie houd in, dat ik je luidsprekers bij mij op de zaak neer zet en te koop aanbiedt op de website en diverse andere audio websites. We rekenen een verkoop commissie van 10%. Zodra je luidsprekers verkocht zijn, zullen we het verkoopbedrag min 10% verkoopfee overmaken naar je rekening. Uiteraard zullen we een prijs hanteren die je zelf hebt aangegeven er minimaal voor te willen hebben.

Reactie van mij:
Quote
Ik zou je nog even willen vragen om bevestiging dat je mijn Note 7's in verkoop neemt voor een totaalbedrag (incl. 10% verkooppremie) van €2500.

Reactie van handelaar na bovenstaande vraag
Quote
Ik zal je Note 7's vandaag te koop zetten.

Reactie na navraag over interesse (december 2014):
Quote
Ik stel voor om er 250 euro af te halen, dan gaat het misschien wat sneller.

Reactie van mij (hierna is wat mij betreft de verkoopprijs €2250)
Quote
Is prima.

Mail van mij (1 september 2016):
Quote
Het is bijna 2 jaar geleden dat we nog contact hebben gehad en ik zou graag weten of je nog iets doet aan de verkoop van de ALR/Jordan Note 7.

Mail van mij (19 september 2016):
Quote
Ik weet niet of je onderstaande e-mail hebt gezien, maar ik zou graag de Note 7 ophalen. We gaan proberen of we ze toch kunnen plaatsen in de bioscoop. Op 8 oktober zijn we in de buurt. Zou fijn zijn als we dan de speakers kunnen ophalen.

Mail van mij (2 oktober 2016):
Quote
Ik heb inmiddels 2 e-mails gestuurd en 2 keer de voicemail ingesproken. Ik vind het erg jammer dat je niet reageert en vraag me af waarom.

Reactie van handelaar van vandaag:
Quote
Excuus voor de late reactie, we waren op vakantie.

De Note 7's heb ik geruild met andere apparatuur, omdat ik er nul geïnteresseerde voor kreeg. Als je wilt kan ik het bedrag wat ik er ongeveer voor kan krijgen (vervangingswaarde van de geruilde apparatuur) voor terug geven.

Ik reken op €1800,00 minus 10% fee, komt het totaal op €1620,00.

Stuur me je bankgegevens maar door, dan zal ik het overmaken.

En precies over het vetgedrukte in de laatste mail kreeg ik een raar gevoel.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Dat laatste klopt niet imo,hij heeft gehandeld zonder jouw medeweten,en geeft zelf aan dat ie er anders niks mee kon.
Advocaat.......billen branden blaren zitten.
Ik denk dat hij je je minimale vraagprijs min 10% moet vergoeden.....

Peerless Monster

Is het een idee dat hij de Notes zelf even terug koopt?
De notes 5 staan bijvoorbeeld op audiomarkt voor 3500 euro...
Alleen niet in het zwart. De note 7 komt haast bijna nooit voorbij en voor 2500 euro zelfs een koopje...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

HTip

#20
Quote from: morca on October  3, 2016, 20:20:11
Dat laatste klopt niet imo,hij heeft gehandeld zonder jouw medeweten,en geeft zelf aan dat ie er anders niks mee kon.
Advocaat.......billen branden blaren zitten.
Ik denk dat hij je je minimale vraagprijs min 10% moet vergoeden.....
Precies daarom zijn bij mij vraagtekens opgekomen.

Quote from: Peerless Monster on October  3, 2016, 20:20:45
Is het een idee dat hij de Notes zelf even terug koopt?
De notes 5 staan bijvoorbeeld op audiomarkt voor 3500 euro...
Alleen niet in het zwart. De note 7 komt haast bijna nooit voorbij en voor 2500 euro zelfs een koopje...
Is zeker een idee, maar ik weet niet of hij daarvoor open staat en of dat überhaupt nog mogelijk is.
€3500 voor de Note 5 is bijna de nieuwprijs, dus ik denk niet dat dat haalbaar is.

Omdat mijn speakers op dat moment bijna 6 jaar oud waren kwamen uit op een verkoopprijs van €2500. Nieuwprijs van mijn uitvoering was €5500.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

pvd_66

Merkwaardig en erg vaag verhaal van die handelaar als ik zo de mailwisseling lees, mag nooit gebeuren van zijn kant zonder overleg.
Ik hoop dat je uiteindelijk, mede namens je rechtsbijstandverzekering, er niet te veel schade aan overhoudt.
Succes en sterkte in ieder geval.

Gr Philip
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Siddartha

ik zou gewoon zeggen dat je het afgesproken bedrag minus 10%, dus 2025 Euro wilt hebben,
Het is zijn probleem dat hij gokt met jouw spullen. Laat hem maar proberen om 2500 te krijgen voor die ingeruilde spullen, en als dat niet lukt is dat toch zijn verlies en probleem?
Wat een l*ml*l zeg.

'ja sorry, maar die Mercedes van 25 mille van je kreeg ik niet verkocht, dus heb ik hem ingeruild voor een Fiat Panda. ik kan je 500 euro geven..'
Gaat toch nergens over dit.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HTip

#23
Quote from: pvd_66 on October  3, 2016, 20:36:36
Merkwaardig en erg vaag verhaal van die handelaar als ik zo de mailwisseling lees, mag nooit gebeuren van zijn kant zonder overleg.
Ik hoop dat je uiteindelijk, mede namens je rechtsbijstandverzekering, er niet te veel schade aan overhoudt.
Succes en sterkte in ieder geval.

Gr Philip
Leuk een naamgenoot op het forum! Dank je wel, ik hoop ook dat we eruit gaan komen. Misschien dat een jurist (Hanky Panky is dacht ik advocaat) zijn licht op de zaak kan schijnen.

Quote from: Siddartha on October  3, 2016, 20:38:29
ik zou gewoon zeggen dat je het afgesproken bedrag minus 10%, dus 2025 Euro wilt hebben,
Het is zijn probleem dat hij gokt met jouw spullen. Laat hem maar proberen om 2500 te krijgen voor die ingeruilde spullen, en als dat niet lukt is dat toch zijn verlies en probleem?
Wat een l*ml*l zeg.

'ja sorry, maar die Mercedes van 25 mille van je kreeg ik niet verkocht, dus heb ik hem ingeruild voor een Fiat Panda. ik kan je 500 euro geven..'
Gaat toch nergens over dit.
Heb je helemaal gelijk in en een goed punt. Ik was met inruil tegen deze waarde ook nooit akkoord gegaan.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Madhouse

Jeetje wat een verhaal zeg  >:(
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub