Klankverschillen apparatuur, is er verschil tussen werkelijkheid en perceptie?

Started by MAW, September 26, 2016, 12:09:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Markus2

Quote from: Kjelt on October 28, 2016, 22:01:11
In de jaren 80 een beetje meegelopen in een studio maar dat is lang geleden toen ze veel minder toverdozen hadden als tegenwoordig.
Maar heel simpel en nazoekbaar is het cd clipping dat eind jaren 90 door elektuur is bewezen. De producers overstuurden moderne muziek zo erg dat het clipte (dus over de 16 bits  heen ging waardoor je een dc component krijgt) en waarom deden ze dat? Omdat de boomboxen van de jeugd en de autocd spelers dan beter klonken. Een erger voorbeeld van muziek verkr*chting kan ik niet bedenken  ;)
Maximale uitsturing en compressie, nul dynamiek. Wel een muur van geluid.
Quote
Kijk eens naar voorversterkers uit de jaren 80 en 90, bv Marantz vs Denon vs Classe vs ML, kijk eens naar een buizenvoorversterker. Luister eens naar een Onkyo preprocessor vs een Marantz preprocessor. Er zijn wel voorbeelden, tegenwoordig is de techniek zo betaalbaar en makkelijk geworden dat verschillen kleiner zijn dan vroegah. Toch zijn er mensen die zweren bij bepaalde vintage apparatuur.
Vintage apparatuur; Veel mensen luisteren naar vinyl, ik ook, omdat de hersenen dit als "prettig" ervaren.

Volgens mij heeft Chansig nog eens deelgenomen aan een solid-state versus tube amp vergelijk.
Ik meen dat beide vintage klonken of juist hip and happening, dus neutraal.

Maar goed, bewuste voicing, ik kan het me voorstellen maar hoef het niet.

Groet, Mark :)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Markus2

Quote from: Kjelt on October 28, 2016, 22:05:02
Als je objectief wilt zijn zul je mijn inziens de spectrum frequentiekarakteristieken over de gehele audio bandbreedte van de componenten willen meten. Als die gelijk zijn lijkt het mij ook stug dat je verschil zult horen.
Daar zijn we het gezamenlijk over eens.
Quote
Echter het lijkt mij ook stug dat dertig verschillende merken van een bepaalde component (dac of vv) gelijk zullen meten of denk jij van wel?
Ik vraag me eigenlijk af "waarom niet", althans uitgaande van verschillen welke waarneembare klankverschillen veroorzaken.
Waarom zouden ze verschillend klinken?

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Thanatos

Met filters in DAC's zal zeker enige vorm van voicing worden toegepast. Als is het alleen maar de interpretatie van perfectie van de engineers.

In sommigen kun je gewoon switchen tussen diverse filters ook bij CD spelers heb ik dit gezien oa Marantz SA-11S1

Markus2

Quote from: Thanatos on October 28, 2016, 22:19:32
Met filters in DAC's zal zeker enige vorm van voicing worden toegepast. Als is het alleen maar de interpretatie van perfectie van de engineers.

In sommigen kun je gewoon switchen tussen diverse filters ook bij CD spelers heb ik dit gezien oa Marantz SA-11S1

Klopt, ik heb hier een Sony uit de QS serie gehad die vier verschillende filterstanden had. Gimmicky, niet echt serieus uitgeprobeerd. Wel wat heen en weer geschakeld, maar dat was het wel.
Als er al verschillen waren, dan klein, zeeeer klein...

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Kjelt

Quote from: Markus2 on October 28, 2016, 22:16:51
Daar zijn we het gezamenlijk over eens.Ik vraag me eigenlijk af "waarom niet", althans uitgaande van verschillen welke waarneembare klankverschillen veroorzaken.
Waarom zouden ze verschillend klinken?
Is je vraag nu waarom verschillende fabrikanten hun verschillende componenten verschillend zouden laten klinken ipv dat iedere fabrikant ze volledig neutraal laat klinken?
Geen idee, moet ik speculeren zal wel met marketing te maken hebben en persoonlijke voorkeur smaak, net als dat diverse koffieproducenten andere soorten koffies combineren voor hun blend.
Vanaf het moment dat men metingen ging verrichten aan de frequentiecurve en dat men dit bij reviews ging gebruiken en belangrijk ging vinden werd het volgens mij wel meer eenheidsworst in de audio wereld maar ook dat is speculatie, daar heb ik geen hard bewijs voor. Dan zouden we een decennia aan reviews eens moeten gaan analyseren. Misschien dat iemand anders hier iets over kan vertellen?

Maar ik heb vandaag drie uur in de zee gesnorkeld en mijn ogen vallen dicht, het is hier ook een uur later dus ik ga slapen  :)

Markus2

Quote from: Kjelt on October 28, 2016, 22:29:00
Is je vraag nu waarom verschillende fabrikanten hun verschillende componenten verschillend zouden laten klinken ipv dat iedere fabrikant ze volledig neutraal laat klinken?
Geen idee, moet ik speculeren zal wel met marketing te maken hebben en persoonlijke voorkeur smaak, net als dat diverse koffieproducenten andere soorten koffies combineren voor hun blend.
Vanaf het moment dat men metingen ging verrichten aan de frequentiecurve en dat men dit bij reviews ging gebruiken en belangrijk ging vinden werd het volgens mij wel meer eenheidsworst in de audio wereld maar ook dat is speculatie, daar heb ik geen hard bewijs voor. Dan zouden we een decennia aan reviews eens moeten gaan analyseren. Misschien dat iemand anders hier iets over kan vertellen?

Maar ik heb vandaag drie uur in de zee gesnorkeld en mijn ogen vallen dicht, het is hier ook een uur later dus ik ga slapen  :)

Juist.  ;)

Sleep well en niet snurkelen.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Kjelt on October 28, 2016, 22:01:11
In de jaren 80 een beetje meegelopen in een studio maar dat is lang geleden toen ze veel minder toverdozen hadden als tegenwoordig.
Maar heel simpel en nazoekbaar is het cd clipping dat eind jaren 90 door elektuur is bewezen. De producers overstuurden moderne muziek zo erg dat het clipte (dus over de 16 bits  heen ging waardoor je een dc component krijgt) en waarom deden ze dat? Omdat de boomboxen van de jeugd en de autocd spelers dan beter klonken.

Je bedoel de loudness war?

Ik heb zelf ook nogal wat muziek gemaakt en in studios gebivakkeerd, al was dat wel een decennia later. Meestal stond er naast een paar knappe speakers ook wel een setje NS10. Dingen waren niet om aan te horen eigenlijk maar als je het er goed klinkend op kreeg klonk het over wel goed. Ik ken ook het verhaal van Joe Jackson die een album heeft afgemixed op een setje autospeakers en bijhorende autoradio.

Maargoed als je die loudness was niet bedoeld heb je dan voorbeeld van wat je wel bedoeld?

Quote from: Kjelt on October 28, 2016, 22:01:11
Een erger voorbeeld van muziek verkr*chting kan ik niet bedenken  ;)
Kijk eens naar voorversterkers uit de jaren 80 en 90, bv Marantz vs Denon vs Classe vs ML, kijk eens naar een buizenvoorversterker. Luister eens naar een Onkyo preprocessor vs een Marantz preprocessor. Er zijn wel voorbeelden, tegenwoordig is de techniek zo betaalbaar en makkelijk geworden dat verschillen kleiner zijn dan vroegah. Toch zijn er mensen die zweren bij bepaalde vintage apparatuur.

Ik heb ook diverse vintage apparaten gehad, een heel mooie Luxman en een Accuphase. Die Luxman had een heel lage dempingsfactor en klonk daar wat ronder in het laag. Zoals een buizenversterker ook kan doen. Bij de Accuphase kon ik tussen die en een Icepower versterker eigenljk geen verschil bemerken...

Er zijn dus inderdaad wel allerlei zaken die een versterker anders kunnen laten klinken maar eigenlijk wordt het daarmee altijd minder. En daar zijn vintage versterkers inderdaad beter in dan de hedendaagse spullen.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Thanatos on October 28, 2016, 22:19:32
Met filters in DAC's zal zeker enige vorm van voicing worden toegepast. Als is het alleen maar de interpretatie van perfectie van de engineers.

In sommigen kun je gewoon switchen tussen diverse filters ook bij CD spelers heb ik dit gezien oa Marantz SA-11S1

Ik ken die filters inderdaad... Alle werken boven de 20000Hz, ik hoor dat niet meer hoor.

flakkees

zeg je nu dat er verschillen zijn ? of lees ik het niet goed ?  :D
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx


flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Kjelt


op eigen verzoek verwijderd.

Ik heb begrepen dat het ontstaan is om harder dan het vorige liedje te klinken op de radio.

Wat niets afdoet aan de verschrikking die het is...

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Bas Akkerman

Ben een weekje weg geweest met Nederlands Team, maar ik ga dit topic zeker nog even teruglezen. En uiteraard ook nog reageren. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

jossie

Al 'n tijdje stil hier  ;D  Bas is nog steeds aan het lezen...

Quote from: zoldar on October  9, 2016, 22:59:44
vandaag vloog er een heli over. ik hoorde de fotolijstjes trillen opde muur. het was niet bepaald stil. in zo'n situatie ga ik geen sweep doen.

nee,  wat me intereseerd  zijn de variaties in een stille kamer, zo goed asl dat mogelijk is. wat voor variaties gan we dan zien? ik zie graag die plaatjes.

Belofte maakt schuld. Ik heb twee videotjes gemaakt van een FFT meting in mijn woonkamer. Een in dB SPL en de andere in dB(A) SPL.

De vraag was of er variaties zijn in een stille kamer. Ik gaf aan dat dat laagfrequent zeker het geval is. Jullie mogen raden wat de streep op 50 Hz is ;-). Merk op hoe strak die staat.



En in dB(A):




Laatste illustreert het feit dat we er gelukkig geen/nauwelijks last van hebben.
Omni !

Martijn M

Quote from: jossie on November  8, 2016, 12:39:20
En in dB(A):




Laatste illustreert het feit dat we er gelukkig geen/nauwelijks last van hebben.


Hoe bedoel je dat?
Dutch & Dutch

jossie

Als mijn oren lineair gevoelig waren zou ik toch aardig gek worden van de koelkast met een constante geluidsdruk van 70 dB vanwege de open keuken. De ongevoeligheid voor lage tonen brengt dat terug tot 35 dB(A). Een stuk beter te verteren.
Omni !


jossie

Omni !

op eigen verzoek verwijderd.



zoldar

geinig. dank voor het delen.

heb je niet gewoon spoken bij 63khz  ;D
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

jossie

Yep, ik kon het eerst zelf ook bijna niet geloven, zo'n naald. Toen heb ik 'm uitgezet, naald weg, aan, naald weer terug. Dat is dus de compressor die op de 50 Hz netspanning bromt. Maar hij laat mooi zien hoe onrustig de omgeving toch is. Als die naald er niet zou staan, zou ik eerder aan meetfouten denken maar dat is dus niet zo, dan zou de naald ook wiebelen.
Omni !

zoldar

Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech