Velodyne na 17 jaar...

Started by jossie, September 22, 2016, 23:55:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

jossie

#125
Ik heb om te beginnen de topic titel ff aangepast, de tijd gaat immers verder...

Ik heb Leo laten weten dat ik de sub wel graag wilde hebben als hij 'm zou wegdoen. Modules heb ik al genoeg ontleed, woofers nog niet  ::) Dus afgelopen weekend met 'n vriend naar Den Haag om de 50 kilo in de auto te werken. Nog ff de nieuwe sub bewondert die de bank toch moeiteloos in beweging krijgt lijkt het wel. Volgens mij is de nieuwe sub wel geslaagd.

Maar goed, mijn interesse ligt bij de techniek dus de sub in Delft meteen even uit elkaar gehaald. Die driver is flink zwaar, front even demonteren en je ziet de inbusbouten in de driver zitten. Voorzichtig even de connectors los nemen en dan staat de kraker op de werkbank...

De eerste stap in de sloop is de stofkap losnemen. Die zit meestal met een contactlijm vast (zoiets als Bison kit) en kun je loshalen door geduldig de rand in te smeren met aceton, thinner of stikker verwijderaar. Na drie keer vijf minuten wachten en smeren prik ik m'n priem onder de rand en werk 'm langzaam los. Gezien de flinke schade aan de driver ben ik wat ongeduldig, het kan netter als het moet...

Je ziet aan de ene kant de spreekspoel draden en aan de andere kant de bewegingsopnemer die Velodyne kenmerkt. De centerpole is niet geventileerd, eventuele hitte en over/onderdruk wordt afgevoerd door de gaten in de conus.

Er valt meteen iets op, de centerpole zit niet in het midden... (of de spreekspoel, het is maar wat je denkt als je het ziet). De spreekspoel loopt ook aan en heeft schade (blanke draden).
Vreemd, had ik niet verwacht. Ik dacht dat het schuren kwam daar losgebroken lijmresten die in de spreekspoel terecht waren gekomen.

De schade aan de achterzijde hadden we al wel gezien en daarop ook de driver total loss verklaard, de achterste spider is compleet van de spreekspoel gescheurd en heeft ook een grote scheur. Bijzonder, wat een kracht is daar voor nodig geweest, het is twee componenten lijm...
Die tweede spider aan de achterzijde zie je niet vaak, wel gebruikelijk bij 'Dual Drive' magneetstelsels. Er zijn  in dit geval dus twee luchtspleten met twee spoelen gewikkeld op de spreekspoeldrager.

Max vier foto's dus we gaan een nieuwe posting doen...
Omni !

jossie

#126
De spider aan de voorkant is helemaal in takt maar gelijmd aan het frame met twee componenten. Dat krijg je niet los, ik ga de spider strak langs het frame los snijden. Mocht de woofer te herstellen zijn dan plak ik later linnen over de snijlijn.

Dan komt de zwaarste klus,  :hehe: De woofer heeft een rubberen rolrand die met een soort superlijm aan het frame is gelijmd, zit spijkervast, kost me twee uur om met een beitel de rand op het snijvklak centimeter voor centimeter los te steken... en dan is de conus met spreekspoel eruit.

Zo zie je ze niet vaak, dubbele spoel die halverwege van wikkelrichting verandert! Door de dubbele aandrijving is achterin het magneetveld 180 graden gedraaid en moet de wikkelrichting dus ook 180 graden gedraaid zijn. Spoel is op zich nog ok minus de overduidelijke beschadigingen van het aanlopen in de spleet, Op zich is de spoel niet overdreven lang, veel meer dan 12/13 mm kan de spoel niet lineair maken. Maar de opnemer zou dat kunnen compenseren, power genoeg  ;), ik kan me voorstellen dat ze de spoel 25 tot 50% uit de spleet laten gaan.
Omni !

jossie

#127
Dit is in ieder geval een probleem! de centerpole zit niet meer symmetrisch aan de voorzijde, daardoor is de spreekspoel gaan aanlopen. We gaan het juk aan de achterkant maar eens onderzoeken. Daarvoor zet ik een kartonnen koker in de spleet, mocht hij verder breken knalt de centerpool niet tegen de topplate naar een zijde, dan kan ie de prullenbak in.

Hier klopt inderdaad iets niet! het juk zit gelijmd aan het magneetstelsel maar 1/6 deel van de lijmrand (2 componenten) is niet uitgehard, die peuter ik er zo uit. links en rechts van dit deel dat niet vast zit is de lijmnaad gescheurd. Daardoor zit het juk niet goed meer vast en is de centerpole niet meer netjes gecentreerd.

Gelukkig wist Velodyne dit al en hebben ze in het juk gaten voorzien om spanbouten aan te brengen (wel een paar gaten boren in de stalen kap) zodat na 13 jaar alsnog met deze bouten de centerpole weer netjes in het midden getrokken kan worden. Daarna het juk weer lijmen met twee componenten en een tijdje laten drogen en dan ziet het er dus zo uit...

Je ziet de zelfremmende moeren op het draadeinde. Het derde gat aan de overkant heeft geen bout, dat deel zit nog goed vast.
Omni !

jossie

#128
En dan zit de centerpole weer netjes in het midden en kunnen  we proberen de woofer weer in elkaar te zetten.

Eerst de konus terug in het frame lijmen (de rubberen rolrand aan het frame). Bedrading weer vast zetten aan het frame...

Daarna volgt het teruglijmen van de spider aan de achterkant. Dat wordt een dingetje  :sleepy:

Morgen verder...

Omni !

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Valkyrie

Mooi om te zien hoe de Velodyne in elkaar zit. Hopelijk gaat mijn DD15 voorlopig nog wel even mee.
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Kjelt

 :thumbs-up: 
Ik zie al een nieuwe service aankomen: jaarlijkse DD inspectie  :D


solitaire

interessant om een verhaal als dit te lezen, en met dergelijke duidelijke foto's erbij

ik zit klaar voor het vervolg !




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

papaleo

Project "Mission Impossible" wat je mij vertelde toen je voor het eerst mijn sub beoordeelde...,lijkt nu toch meer een "Mission Possible" te gaan worden...

Ben nu toch wel heel nieuwschierig geworden of ik nu niet te snel deze 'gratis' aan je heb weggedaan om daarna een nieuwe sub aan te schaffen....  :eh:

Herstel: 'gratis' = 2x fles rode wijn  ::)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jossie

#136
Nou Leo, zo zit het toch niet echt hoor. Ik ben inmiddels al een uur of 16 aan het prutsen. Als jij die alsnog wil betalen mag je 'm terug hebben als je wil. Ik ben niet te duur maar ook niet te goedkoop, je zit zo aan de 2ehands waarde van een complete sub  ;) En ik ben nog niet klaar en hoe goed hij straks weer werkt weet ik toch echt niet. Ik heb nog nooit zo´n driver uit elkaar gehad. Ik durf er voorlopig ook echt geen 3 kW op te zetten... Maar je weet nooit...

De reden voor total loss was en is dat er geen driver of recone leverbaar is. En wat ik inmiddels tegen ben gekomen zou ik normaal ook zeker niet als repareer aanmerken in de zin dat ik er betaald aan ga beginnen, het afbreukrisico is veel te groot. Dertien jaar oude conussen zou je commercieel alleen vervangen door een recone van de fabrikant. Loszittende onderdelen van het magnetisch stelsel zijn normaal gezien een ´no go´. Fabrikanten zetten dat systeem on-gemagnetiseerd in elkaar zodat alles netjes met nauwe toleranties vorm krijgt. Ik heb de centerpool nu ´optisch´ in het midden staan. Kan best zijn dat er morgen een andere lijmverbinding knapt door de trekbouten die ik geplaatst heb.

Ik ga de driver niet echt in originele staat terug krijgen. De spider voor heb ik los gesneden, die ga ik plakken maar dat wordt nooit zoals af fabriek natuurlijk. De spider achter heb ik doorgeknipt, anders kan ik 'm niet terugplaatsen. Ik ben gewoon benieuwd of ik 'm weer aan de praat krijg, ondertussen leer ik hoe deze woofer in elkaar zit, dat vind ik leuk. Mogelijk kan ik in de toekomst andersoortige klachten dan wel oplossen die minder ingrijpend zijn.

Laten we niet vergeten dat ik zeker niet heb aangedrongen hé... Je hebt in vrije wil besloten de sub weg te geven, ik heb alleen gevraagd als je ´m weg zou doen of ik dan in aanmerking zou komen en ik heb je ook nog gevraagd wat je er voor wilde hebben.

Ik heb vervolgens de premie nog verdubbeld, jij wou maar een fles  ::)
Omni !

jossie

#137
Wat natuurlijk wel ´n punt is Leo...

... jij weet wist misschien niet hoe handig ik ben. Dat had ik misschien wel op voorhand moeten opbiechten  ;D
Omni !

Kjelt

Mijn inschatting als ik de schade nu zie is ook dat hij inderdaad totall loss is, ten eerste is er niemand behalve wellicht enkele hobbieisten die er nog moeite in zouden steken om dit nog te repareren, ten tweede weten we nog steeds niet hoe het met de elektronica is gesteld.
Als de D klasse eindtrap doorgebrand is of de elektronica de oorzaak is, dan heb je zelfs als de woofer het weer doet nog steeds een totall loss apparaat.
Zelfs als je er een nieuwe eindversterker van een andere fabrikant inzet, moet je dat nog integreren met de DSP en servo feedback etc. etc.

IMO is dit een hobbie bobbie apparaat geworden, leuk voor jezelf of kennis maar voor de markt van weinig tot geen financiele waarde.

papaleo

#139
Quote from: Staaled on November 15, 2017, 12:50:49
Op waarde geschat dan. :tounge:

Mocht jij die van jouw weg willen doen...
Voor die van jouw geef ik op dit moment het dubbele....,hebben we een deal ::)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

@Jossie
Duidelijk verhaal.
No hard feelings... ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jossie

#141
Goed, gaan we weer even verder. De spider aan de achterkant heeft bij de conus een soort kraagje waarmee hij wat meer contact maakt bij de conus bij het lijmen. Dat kraagje stak naar buiten, van de woofer af, en de lijm zat ook in die hoek. Mogelijk is er daardoor te weinig lijm tussen de spider en spreekspoeldrager gekomen en was die verbinding niet 100%. De voor-spider zit namelijk 100% en deze (achter) is compleet los gescheurd. Ik heb de spider omgedraaid zodat er een gootje ontstaat waar de lijm in kan lopen. Dan de spider een beetje heen en weer bewegen zodat de lijm ook goed tussen de spider en de drager zit. Ik heb de spider eerst gesloten met een plakker zodat hij beter sluit om de koker. Hier heb ik twee componenten lijm gebruikt. De drager zou wat warmer kunnen worden bij vollast, contactlijmen e.d. worden dan zacht en kunnen los laten.

De truc bij het plaatsen van een conus in het magneetstelsel is simpel. Je plaatst een aantal (of een van de volledige omtrek) plastic of papieren strips tussen de spreekspoel en de  centerpole. Die strips moeten dan de goede dikte hebben zodat ze de speling precies opheffen. Dan lijm je de rolrand, spider etc vast aan het frame en laat je alles drogen. Daarna verwijder  je de strips weer en zit de spreekspoel weer goed gecentreerd. Voor de lijm aan het frame van de spider heb ik polymax genomen, toppertje waar je ook rubber goed mee kunt lijmen!

Op de eerste foto zie je de scheur die ik verder door geknipt heb om de spider even apart te kunnen nemen en de lijmresten te verwijderen, de rand is wat gehavend maar niet onoverkomelijk.
Op de foto's zie je de plastic strips die ik er later weer tussen uit trek.

Dan de scheur, tja, gewoon maar een streep polymax op smeren, die blijft elastisch en misschien wel heel  ::) Als je denkt aan een drie punt ophanging, dat die al voldoende zou zijn voor exacte positionering denk ik dat het wel los loopt.
Op de laatste foto zie je ook mooi de twee spanbouten die ik gebruikt heb om de centerpole weer recht te trekken.
Omni !

Exxar

Mooi werkje Jossie!

Heb je de electronica al gecheckt of die nog in orde is?

Staaled

#143
Quote from: papaleo on November 15, 2017, 14:15:28
Mocht jij die van jouw weg willen doen...
Voor die van jouw geef ik op dit moment het dubbele....,hebben we een deal ::)
Daar heb ik niet van terug.  ;) :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kingpin

Best project Jossie, mooi om de voortgang te zien :clapping:
Nu maar hopen dat de elektronica niet de boosdoender was/is...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

marz01

pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

jossie

#146
Bedankt voor jullie aansporingen!

Tijd voor het lelijke deel!

De spider aan de voorkant kon ik alleen maar doorsnijden. Ik heb wat linnen tapes en een heeft een geschikte breedte om over de snijlijn te plakken. Fraai is anders maar ik zie geen betere oplossing.

Dan De stofkap weer terugplakken. Eerst even uitdeuken, dan smeer ik aan twee zijden houtlijm, over de deuklijnen, dat trekt in het papier en wordt  keihard en de vorm wordt weer stabiel. Ik heb altijd een voorkeur om de stofkap ook met houtlijm vast te zetten, onverwoestbaar! Gewichtje erop, uurtje wachten en de dop zit weer vast.
De rubber rolrand heeft ook een scheur opgelopen. Daar smeren we ook maar gewoon wat lijm over heen. Een dunne rubber plakker zou ook kunnen maar we kijken het even aan.

Dan de hamvraag... Hoe is het met de elektronica?, module uit elkaar gehaald, alle C's nagemeten, geen problemen, geen optische schade... de powerfet gate weerstanden zijn allemaal ok (die zijn erg klein (1/4 watt smd) en fikken wel 's uit als 'n fet kapot gaat. Zelfs de soldeerverbindingen van deze module zijn allemaal ok. Vaak zijn de video out, de line in/out en de high level ingangen gebroken. Mogelijk is deze module uit een andere fabriek (hij is uit 2004)? wel bijzonder, dit is de oudste maar ook de beste module die ik ooit gezien heb terwijl Leo 'm toch erg veel gebruikt heeft (heb ik begrepen). Geeft hoop voor modules van deze leeftijd!

Tja, alles in elkaar gezet. Woofer proberen, hij werkt weer. Jammer, als zoiets klaar is baal ik altijd, ik ben blij dat hij werkt maar het prutsen aan zo'n ding is zeker zo leuk...
Omni !

jossie

Tijd voor een nieuwe hypothese

Het lijkt erop dat de knal die Leo heeft gehoord niet door de elektronica maar mechanisch van aard is geweest. Zoals ik het nu zie is een deel van de lijmnaad die het juk op z'n plaats houdt geknapt door een gedeeltelijke slechte verlijming af fabriek. Op de buitenzijde van de spoel zat een aardige opgestroopte beschadiging, zo erg dat een paar wikkelingen sluiting maakten. Daar heb ik helaas geen foto van gemaakt omdat ik toen me het verband met het juk niet realiseerde. Ik denk dus dat Leo bij het bewuste filmfragment de woofer een acute 'full stop' heeft horen maken tegen de centerpole. Dat kan ook een aardige knal geven, zie het als een blokgolf-achtig geluid. Daar zit veel mid en hoog in en kan aardig hard klinken. Het zal een beetje vergelijkbaar zijn met het geluid dat een woofer maakt als hij tegen de backplate slaat met de spreekspoel.

Waarom dan de spider aan de achterkant dan helemaal los is? Blijft vreemd, maar het feit dat de spider aan de voorzijde 100% in tact is, doet me toch vermoeden dat de verlijming van de spider aan de spreekspoeldrager achter niet ok was. Mogelijk was deze spider al veel langer los. Dan zullen woofers van vergelijkbare leeftijd mogelijk hetzelfde euvel vertonen. Is gemakkelijk te onderzoeken, even de module eruit, demping aan de kant en check de spider verlijming aan de koker.

Als dat allemaal zo is, is de module ok, en zou de woofer het, mits niet te zwaar belast, best nog een tijdje uit kunnen houden...

Het kan nog steeds zo zijn dat ik morgen een harde knal hoor en weer opnieuw kan beginnen ... (nou, dan met een demontage naar de prullenbak...)
Omni !

jossie

#148
Staaled?

Jij bent nu aan de beurt begreep ik?


:D
Omni !

Exxar

Goed werk Jossie, hopelijk geen geknal meer, en anders een Sundown woofer in zetten... ;-)