Kanaalvolume Integra processor bij afspelen afwijkend van interne testtonen

Gestart door RalphH, augustus 24, 2016, 14:25:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RalphH

Een redelijk vage "uitdaging"
Als ik alle speakers met de testtonen in de Integra DHC 80.2 instel, blijkt de linker achterspeaker bij afspelen van de DTS testtonen (op een DTS testcd) ineens 5dB te hard te staan. Geen idee hoe lang dit al speelt, heb het een paar maanden geleden ontdekt, maar omdat er mogelijk externe dsp op alle kanalen komt, wordt het wel een "dingetje".

Heb andere HDMI poorten, ander afspeel apparaat en bitstream vs LPCM geprobeerd, maakt allemaal niets uit. Andere kanalen wijken bij controle ook wel wat af, maar niet zoveel als linksachter.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen en wat er gedaan moet worden om dit te fixen?

NB
Begn 2015 is het HDMI board vervangen vanwege de bekende Onkyo/Integra HDMI board problemen. Of het issue daarmee geintroduceerd is ---> geen idee..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Kjelt


bmateijsen


H B


bmateijsen

Citaat van: H B op augustus 24, 2016, 16:07:25
Dat doet hij als (DTS-CD).

Vaak wijken interne testtonen af, dus altijd afstellen met externe test-toon. Maar ik had door de warmte niet goed gelezen ;).
Verder dan checken of het surroundbeeld klopt....

H B

Citaat van: bmateijsen op augustus 24, 2016, 16:13:18
Vaak wijken interne testtonen af, dus altijd afstellen met externe test-toon. Maar ik had door de warmte niet goed gelezen ;).
Verder dan checken of het surroundbeeld klopt....
In zijn showcase topic werd ook geopperd om de speakers te wisselen dan kan je ook al wat uitsluiten.

Kjelt

Citaat van: bmateijsen op augustus 24, 2016, 16:13:18
Vaak wijken interne testtonen af, dus altijd afstellen met externe test-toon.
Op zich mee eens maar dat het zo'n grote afwijking betreft is er meer aan de hand denk ik.
Ik herken het in ieder geval niet van de 5 processoren van verschillende merken die ik tot nu toe gehad heb.
De interne testtoon amplitude blijft gelijk ongeacht welk kanaal je calibreert.
Als je daarna een externe bron neemt zal de absolute amplitude van alle kanalen en zeker bij de sub/LFE wel kunnen afwijken maar als het goed is niet de kanalen onderling en zeker niet in die mate.
Denk dat er een kleine storing in de processor zit, wellicht een verhoogde weerstand in het circuit achter of in de analoge switch voor het linker achter kanaal.


NielsLu

Ik weet niet of net het al geprobeerd hebt, maar je zou de processor ook helemaal kunnen resetten en dan opnieuw meten? Misschien is het dan wel goed.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

RalphH

Dank voor de tips gents.
Vergeten te vermelden, factory reset heb ik uitgevoerd.
Speakers niet gewisseld, maar daar zit t m ook niet in. Met de interne toon schelen links en rechts 0.5 dB en dat ligt meer aan verschil in afstand denk ik.
De andere speakers schelen met dts testsignaal ook wel wat, maar geen 5dB. 1.5 max meen ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bmateijsen

Citaat van: RalphH op augustus 24, 2016, 17:53:30
Dank voor de tips gents.
Vergeten te vermelden, factory reset heb ik uitgevoerd.
Speakers niet gewisseld, maar daar zit t m ook niet in. Met de interne toon schelen links en rechts 0.5 dB en dat ligt meer aan verschil in afstand denk ik.
De andere speakers schelen met dts testsignaal ook wel wat, maar geen 5dB. 1.5 max meen ik.

Toch luidsprekers maar even wisselen, alsmede de versterkers...


RalphH

Zal ik doen, maar lijkt mijn geen toegevoegde waarde hebben aangezien de volumes met de interne ruis, wel gewoon gelijk zijn. Het gaat naar mijn idee dus in het HDMI stukje fout.
Zou analoog-in nog kunnen proberen, heb ik nog niet gedaan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

holco

Ik zou REW downloaded en een Umik microfoon kopen, hiermee is alles perfect te checken en in te regelen, en staat een kanaal uit balans jammer dan, zolang de output maar gelijk is.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

RalphH

Hmja, zat al te denken of dit euvel nadelig zou zijn in het kader van de ddrc.. Die kan het volume natuurlijk ook wel regelen. Zit meer met de vraag of het uitgangsvolume richting eindversterker nog iets uit voor de kwaliteit. Heb in mijn hoofd hangen dat je beter een wat sterker signaal uit kunt sturen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

holco

Dirac Live zet alles automatisch gelijk dmv een curve mitch je die voor elk kanaal gebruikt, ik zie iig het probleem niet.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

morca

Citaat van: holco op augustus 24, 2016, 22:29:39
Ik zou REW downloaded en een Umik microfoon kopen, hiermee is alles perfect te checken en in te regelen, en staat een kanaal uit balans jammer dan, zolang de output maar gelijk is.
Ik denk dat maistro dit allemaal allang in huis heeft  :clapping:

Maar als er iets mis is lijkt me beter het probleem op te lossen waar het probleem optreed.
Niet te gaan corrigeren.
Als dit eerst niet zo was gaat er iets niet goed in de pre.

RalphH

Citaat van: morca op augustus 24, 2016, 23:21:02
Ik denk dat maistro dit allemaal allang in huis heeft  :clapping:

Yup, al ff ;) ;D

Wacht nog op AudioService, de monteur die destijds het hdmi board vervangen heeft is nog op vakantie. Even kijken wat daar uitkomt.
t Werkt gelukkig allemaal, 't is enkel een beetje vreemd.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Heb je geen andere receiver in huis met preouts om die eens te testen op je eindtrappen.
Of wissel de inputs vd eindtrappen eens om ,en de speakers ook dan.
Om te testen of diezelfde speaker dan afwijkt

RalphH

Voor de volledigheid de speakers nog even omgewisseld en ook andere kanalen op de eindtrap (had r nog 1 over) geprobeerd. Resultaat blijft hetzelfde, het volumeverschil verhuist mee.

Nog geen bericht van Audioservice, maak me verder niet te druk, maar zou mooi zijn om te weten waar de oorzaak ligt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Ach ergens boeit het niet zo, enkel bij verkoop als ik besluit iets met Atmos te gaan doen :devil:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer