luisterruimte, woonkamer, eetkamer

Started by Cloontje, May 11, 2016, 13:29:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bert stoltenborg

Dan kom je in ieder geval aardig in de richting.
Dit is ook helemaal niet belachelijk (niet dat jij dit insinueert, maar ik heb wel eens het gevoel hier dat echte akoestische behandeling belachelijk wordt gevonden door sommigen), dit is hoe een kritische luisterruimte wordt gebouwd.
Wat belachelijk is, is een installatie van 50.000 euro in een slechte ruimte neerzetten, terwijl je in een behandelde ruimte (en dat kost geen 10.000 euro) met een paar goede monitoren van een paar honderd euro ongeveer 100 keer meer plezier hebt bij muziek luisteren.  ;D                           
Ik bazel maar wat.

DofN

Ik vind een wand vol met 20-30 cm dik materiaal ook wel een hele investering hoor, maar niet vanwege het geld. Mijn paneel is zo'n 10 cm dik en ik heb een akoestisch gestuct plafond en eerste reflectiewand. En daarop nog voor 2/3 absorptiematerieel variërend van 5 tot 15 cm dik. Voor alles tot 400 Hz gebruik ik een DSP zodat ik geen dikker absorptiemateriaal nodig heb.

Iedereen die graag naar muziek én naar een goede weergave luistert, zou, ongeacht de investering in apparatuur, zijn kamer akoestisch geschikt moeten maken. Ik heb luidsprekers van nog geen 400 euro de samen de sterren van de hemel horen spelen in een akoestisch goede ruimte. Het is ook zonde om zulke goede LS in een slechte ruimte te zetten.

Akoestiek is een ondergeschoven kindje onder audiofielen, maar ik merk toch dat sinds een paar posters al een paar jaar continue hameren op die vermaledijde akoestiek, er steeds meer besef begint te komen. Vooral bij enthousiastelingen die pas beginnen. De oude rotten (op dit forum) die hier nooit veel aan deden, veranderen toch niet meer. Die menen de positieve verschillen te kunnen maken met een andere kabel en een buisje hier en daar.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

bert stoltenborg

Quote from: doorofnight on May 14, 2016, 22:48:58
Ik vind een wand vol met 20-30 cm dik materiaal ook wel een hele investering hoor, maar niet vanwege het geld. Mijn paneel is zo'n 10 cm dik en ik heb een akoestisch gestuct plafond en eerste reflectiewand. En daarop nog voor 2/3 absorptiematerieel variërend van 5 tot 15 cm dik. Voor alles tot 400 Hz gebruik ik een DSP zodat ik geen dikker absorptiemateriaal nodig heb.

Iedereen die graag naar muziek én naar een goede weergave luistert, zou, ongeacht de investering in apparatuur, zijn kamer akoestisch geschikt moeten maken. Ik heb luidsprekers van nog geen 400 euro de samen de sterren van de hemel horen spelen in een akoestisch goede ruimte. Het is ook zonde om zulke goede LS in een slechte ruimte te zetten.

Akoestiek is een ondergeschoven kindje onder audiofielen, maar ik merk toch dat sinds een paar posters al een paar jaar continue hameren op die vermaledijde akoestiek, er steeds meer besef begint te komen. Vooral bij enthousiastelingen die pas beginnen. De oude rotten (op dit forum) die hier nooit veel aan deden, veranderen toch niet meer. Die menen de positieve verschillen te kunnen maken met een andere kabel en een buisje hier en daar.

^^
Ik bazel maar wat.

Sjaak_Banaan

Quote from: Cloontje on May 14, 2016, 08:21:06
Bedankt, hoopvol.
Wil je mij het REW file sturen?
Dan kan ik ook gelijk zien hoe een en ander geplaatst is.

En wil je meer vertellen over de demping?
Hoeveel en waar en welk materiaal?

Is het niet mogelijk de rew-file hier te posten?
Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe jullie dit doen, als we compleet mee kunnen kijken kunnen wij misschien ook meer leren :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

chansig

Quote from: doorofnight on May 14, 2016, 22:48:58
Ik vind een wand vol met 20-30 cm dik materiaal ook wel een hele investering hoor, maar niet vanwege het geld. Mijn paneel is zo'n 10 cm dik en ik heb een akoestisch gestuct plafond en eerste reflectiewand. En daarop nog voor 2/3 absorptiematerieel variërend van 5 tot 15 cm dik. Voor alles tot 400 Hz gebruik ik een DSP zodat ik geen dikker absorptiemateriaal nodig heb.

Iedereen die graag naar muziek én naar een goede weergave luistert, zou, ongeacht de investering in apparatuur, zijn kamer akoestisch geschikt moeten maken. Ik heb luidsprekers van nog geen 400 euro de samen de sterren van de hemel horen spelen in een akoestisch goede ruimte. Het is ook zonde om zulke goede LS in een slechte ruimte te zetten.

Akoestiek is een ondergeschoven kindje onder audiofielen, maar ik merk toch dat sinds een paar posters al een paar jaar continue hameren op die vermaledijde akoestiek, er steeds meer besef begint te komen. Vooral bij enthousiastelingen die pas beginnen. De oude rotten (op dit forum) die hier nooit veel aan deden, veranderen toch niet meer. Die menen de positieve verschillen te kunnen maken met een andere kabel en een buisje hier en daar.

True...

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Cloontje

#30
Quote from: Sjaak_Banaan on May 15, 2016, 10:24:44
Is het niet mogelijk de rew-file hier te posten?
Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe jullie dit doen, als we compleet mee kunnen kijken kunnen wij misschien ook meer leren :)

Ook goed natuurlijk.
Ben heel benieuwd naar de plaats van de speakers.

Vergeten te vermelden, het plafond is schuin.
Van links naar rechts: 210-225.
Hiervan zou ik de eerste 1.2 meter recht kunnen maken met een hoogte van 2.15 ongeveer.

En de LS hebben een poort aan de achterkant.


Cloontje

Quote from: bert stoltenborg on May 14, 2016, 13:03:37
Je moet het aanpakken als een dead/end/live/end ruimte. Achter, boven en opzij van de luidsprekers bekleed je de wanden zodat je zeker anderhalve meter demping hebt ten opzichte van de luidsprekers. De voorwand (achter de speakers) maak je helemaal dood, met bijvoorbeeld 20 cm minerale wol en een spouw van 20 of 30 cm. Dat levert breedbandige demping tot lage frequenties. Ga 20 milliseconden van de achterwand af zitten, dat is ongeveer 3,5 meter. Als je dat hebt gedaan kun je door wat schuiven met de speakers alles finetunen. Als je dan nog spiegelbronnen hebt kun je die met eenvoudige panelen van 10 cm elimineren.

Wow dat is nog al wat ben ik 3M2 van de toch al niet te grote ruimte kwijt.
En hoe zou een en ander geconstrueerd en afgewerkt dienen te worden?

DofN

Lees mijn berichtje hierboven en je hebt een antwoord.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Cloontje

Quote from: doorofnight on May 15, 2016, 15:14:17
Lees mijn berichtje hierboven en je hebt een antwoord.

Daar vind ik toch echt geen antwoord op mijn vragen ;)

bert stoltenborg

Minerale wol met doek erover, zoals gezegd.
Daarover is toch al heel veel geschreven hier, zelfs over fotodoek etc.
Het is een kwestie van smaak en creativiteit, alles is zo'n beetje mogelijk.
Ik bazel maar wat.

DofN

Ow, dacht dat ik best duidelijk was :) Dus niet.. Het materiaal hoeft geen 30cm dik te zijn als je een DSP gebruikt, vandaar dat ik schreef welke diktes en in welke mate ik absorptiemateriaal heb toegepast en hoe ik dat opgelost heb (samen met DSP). Maar je zal eerst moeten meten in je ruimte voor je aan de slag gaat. Er is geen heilige graal. Iedere ruimte vraagt om zijn eigen oplossing.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

RalphH

Nulls haal je echter nooit met dsp weg. Afhankelijk van de aanwezigheid/hoeveelheid daarvan kan die 30 cm dus wel wenselijk zijn.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

DofN

Dat kan, maar knopen kan je ook goed tegengaan met meerdere subs.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

RalphH

Zeker correct, moet je echter wel willen/kunnen/centjes voor over hebben
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

DofN

Das waar, maar fysieke bastrappen maken is ook een heel gedoe.. Kortom: zo even een advies geven dat gegarandeerd werkt, gaat niet.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Cloontje

Ik bedoel dus:
Hoe monteer je het een en ander.
En hoe werk je dit dan af?
Is hier een systeem voor?

Nog steeds weet ik niet wat een mooie plaats voor de Luidsprekers is.

Nu moet ik de buitenwanden nog isoleren.
Buitenkant is hout.
Frame van houten balken.
En daar tussen komt isolatie.
Binnenafwerking moet ik nog bepalen.

Hoe pak ik dit goed aan?

En is het slim om een systeemplafond met rockfon platen erin?

Wel eens wat gelezen over rockwool platen, maar daar zijn verschillende soorten van.
Welke is aan te raden?

bert stoltenborg

Quote from: Cloontje on May 15, 2016, 18:32:29
Ik bedoel dus:
Hoe monteer je het een en ander.
En hoe werk je dit dan af?
Is hier een systeem voor?

Nog steeds weet ik niet wat een mooie plaats voor de Luidsprekers is.

Nu moet ik de buitenwanden nog isoleren.
Buitenkant is hout.
Frame van houten balken.
En daar tussen komt isolatie.
Binnenafwerking moet ik nog bepalen.

Hoe pak ik dit goed aan?

En is het slim om een systeemplafond met rockfon platen erin?

Wel eens wat gelezen over rockwool platen, maar daar zijn verschillende soorten van.
Welke is aan te raden?

Google maar op sound absobing panels DIY ofzo.

Speakers  tegen de muur in een gelijkzijdige driehoek met de luisterpositie.
Luisterpositie minstens een meter of drie-en-een-half van de achterwand.
Daarna meten en schuiven om de ideale positie te bepalen .
Die buitenwanden: wat/waarom wil je isoleren?

Rockfon is akoestisch gezien prachtig spul, zeker als je achter de Rockfon nog minerale wol plaatst.
Ik bazel maar wat.

Cloontje

Quote from: bert stoltenborg on May 15, 2016, 19:59:23
Google maar op sound absobing panels DIY ofzo.

Speakers  tegen de muur in een gelijkzijdige driehoek met de luisterpositie.
Luisterpositie minstens een meter of drie-en-een-half van de achterwand.
Daarna meten en schuiven om de ideale positie te bepalen .
Die buitenwanden: wat/waarom wil je isoleren?

Rockfon is akoestisch gezien prachtig spul, zeker als je achter de Rockfon nog minerale wol plaatst.

Nu ben ik je kwijt.
Die gelijkzijdige driehoek had ik zelf aangedragen, maar jij gaf aan "vooral niet symmetrisch"

Buitenwanden isoleren vanwege energie besparing en comfort, maar als ik voor iets kan kiezen wat bijdraagt aan een beter geluid lijkt me dat beter.
Voor de duidelijkheid: voor en achterwand en een stuk van de rechterwand zijn buitenmuren.
Nu niet geïsoleerd.

Ik stel de vragen om antwoord te krijgen van mensen met verstand van de materie.
Dus antwoorden als Google maar op dit en Google maar op dat heb ik niet zoveel aan.

Wegens persoonlijke omstandigheden moet ik zo snel mogelijk verhuizen en het zou jammer zijn als ik tijdens de verbouw de verkeerde materialen gebruik.

Ik zou het graag zelf uitzoeken maar de tijd ontbreekt mij helaas.

DofN

De afstand van je de baffle van je fronts tot de eerste reflectiewand kan beduidend anders zijn dan van de zijkant van je fronts naar de zijwanden. Dat is dan asymetrisch en dat is hoe veel mensen hun LS opstellen. Maar liefst wel symmetrisch in de breedte. De een houdt van een kleine luisterdriehoek omdat hij dan minder naar de kamer luistert en de ander houdt van een grote luisterdriehoek met meer kamerinvloeden. Kwestie van smaak. Er is geen vaste methode die leidt tot jouw nirwana.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

bert stoltenborg

Wanden thermisch isoleren doet niks voor het geluid. Dan moet je absorberen.
Verder weer wat Doorofnight zegt.
En niet om lullig te doen, maar als jij geen tijd hebt, waarom moeten wij dat dan wel hebben?
Als je google gebruikt zie je meteen wat we bedoelen met betrekking tot absorptie en hoeven wij geen hele verhalen te gaan schrijven.
Ik bazel maar wat.