Hulp nodig Sub project.

Started by Freubel, January 17, 2016, 20:09:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Freubel

Mannen !
Na al een aantal maandjes mee te hebben gelezen heb ik de koe bij de horens gevat en heb besloten zelf ook wat in elkaar te gaan freubelen.
Ik heb jaren terug wat gedaan met auto hifi en wil die ervaring graag gaan hergebruiken in de HT
Ik heb via marktplaats 2 x de Pioneeer TS-W307D2 gescoord voor weinig centjes. Daar wil ik graag 2 passieve subjes van maken die aangestuurd kunnen worden door een HK AV330 die ik nog heb staan, die dan weer zijn signalen krijgt van een Onkyo NR616 (sub signalen)
Geen idee of dat gaat werken, maar aangezien ik ze alleen voor wat film geweld wil gaan gebruiken lijkt het vermogen van de HK mij voorlopig even voldoende.
Ik heb alleen geen flauw idee wat ik qua box moet gaan maken. Gesloten schijnt wat vlotter te zijn maar ook wat meer vermogen te eisen en wat minder laag te gaan dan een gepoorte box. Dus lijkt de 2de mij de oplossing.
Als iemand mij wat hints kan geven welke richting ik moet gaan zoeken qua volume / box afmetingen ?
Gegevens van de subjes:
Model: TS-W307D2
Afmeting: 30cm (12")
Nominaal vermogen: 400 watt
Max music power: 1200 watt
Nominal impendance: dual 2 ohm
Sensitivity: 89DB
Freq. response 18Hz tot 500Hz
Magnet weight: 2.400 g
Displacement: 2.16 liter
Revc (ohm) dual 1.5
Levc (mH): 2.18 (4 ohm) 0.65(1 ohm)
Fs (Hz): 33.9
Qms: 13.17
Qes: 0.45
Qts: 0.44
Vas: 42.207
Rms (N.S/m) 2.699
Mms (g): 166.72
Cms (m/N): 1.3x10 -4
Diam (mm) 242
BL (T.m) 15.90 (4 ohm) 7.95(1 ohm)
Xmax: 8.7

Linkje naar de manual van de subjes: http://www.freubel.net/TS-W307D2.pdf

Doel: véél láág voor HT ! als in rammelende bank  :pompom:
Greetz !
Freubel
TV: LG 55C7v | AVR: Denon X-3400H | Mains: B&W 603 / S2 | Sub 1: SVS PB12 NSD | Sub 2: B&W ASW608 | Center: B&W LCR60 / S3 | Surround: B&W 601 / S3 | Front heigh: Cambridge audio Mini Minx | Mediaspeler: N'vidia Shield 2017

morca

Die HK geeft 70 watt in stereo,dat is niet veel voor die sub,s.
Ik ben zelf ook zo begonnen en heb toen al snel een plateamp gekocht.

Je wilt een 2 gepoorte sub,s bouwen,de X max is niet al te hoog voor HT use.
Maar goed je hebt er 2.
Idd die gepoorte vergen een minder zware aansturing maar vermoed dat je wel gaat missen.
Een huiskamer receiver is niet gebouwd om sub,s aan te sturen.
Bij de laagste tonen kunnen impedantie dips je problemen gaan geven.

Freubel

Geen idee of de HK de aansturing aan kan zoals ik het in gedachten heb. Ik weet nog van uit mijn carhifi verleden dat vermogen niet zaligmakend was. Toentertijd had ik 2 amps van Zapco die ergens rond de 100 watt rms waren maar die wel de ramen uit mijn auto konden blazen. Dit in tegenstelling tot de Japanse meuk zoals Sony of Pioneer die alleen met verpakkings- wattage aan het schermen waren.
TV: LG 55C7v | AVR: Denon X-3400H | Mains: B&W 603 / S2 | Sub 1: SVS PB12 NSD | Sub 2: B&W ASW608 | Center: B&W LCR60 / S3 | Surround: B&W 601 / S3 | Front heigh: Cambridge audio Mini Minx | Mediaspeler: N'vidia Shield 2017

morca

Het probleem zal de voeding zijn met een huiskamer receiver,in de auto heb je dat niet.
Daarbij zijn de autosub,s 4 ohm en de HK zal daar harder moeten werken.

Ik verkijk me ook niet op wattage,ik wijs je alleen op een mogelijk probleem omdat ik ook zo begon alleen dan met een stereoamp aan de sub,s.
Het is altijd een goed idee zelf subs te gaan bouwen,dus ik zou zeggen gewoon gaan testen. :thumbs-up:
Upgraden omdat de HK niet naar wens is kan later altijd nog  ;D

vincneus1

Er zijn zelfs tutorials te vinden hoe je auto versterkers kunt gebruiken thuis dmv een server psu, tot zo'n  500watt op 12 volt. Kan een low budget oplossing zijn als je geen honderden euro's wil neer tellen voor een hypex. Weliswaar geen hifi maar het werkt :)
Gezien de subs kun je het beste gepoort of 6th order bandpass gaan. Wordt dan wel een behoorlijke behuizing ben ik bang, over het algemeen groter dan een gesloten natuurlijk.

gesloten vraag meer vermogen en xmax en loopt minder steil af (grafiek gezien)  iets met poorten er in gaat lager maar loopt behoorlijk af. Ik zal zo ff winisd aanslingeren voor een kijk op de zaak.

Freubel

@morca Daar heb je wel een puntje waar ik niet aan gedacht heb, voeding was uiteraard top geregeld in de auto. Dikkere accu en 2 cap's die de klappen opvingen.
Maar net wat je zegt, ik kan altijd nog aan het rommelen gaan met versterkers, marktplaats staat er immers vol mee  :smile:

@vincneus1 Helaas heb ik destijds mijn volledige installatie in de auto laten zitten toen ik hem verkocht (meer prijs 500 euro voor een installatie die met gemak ergens rond de 8k heeft gekost)
Een kijkje op de zaak zou ik geweldig vinden. Ik heb intussen iets gevonden in de manual van Pioneer en deze schrijven een gepoorte box voor met 46.7 liter inhoud met een 76mm doorsneel poort van 152mm. Ze zetten er echter niet bij op welke frequentie dat gebaseerd is.   :nopompom:
TV: LG 55C7v | AVR: Denon X-3400H | Mains: B&W 603 / S2 | Sub 1: SVS PB12 NSD | Sub 2: B&W ASW608 | Center: B&W LCR60 / S3 | Surround: B&W 601 / S3 | Front heigh: Cambridge audio Mini Minx | Mediaspeler: N'vidia Shield 2017

vincneus1

De 'aanbevolen' behuizing is standaard bullsh*t een soort alroundertje die bij iedereen zou moeten passen, niet gebouwd op spl of diepgang. Nooit vanuit gaan dat dat goed is

Wat zou een mooie maat zijn voor u? Er van uit gaan dat 2 zeker wel wat ruimte nodig hebben

morca

Ik zie dat je net lid ben.
Welkom met terugwerkende kracht  :)

Idd in de auto was de accu de voeding samen met de caps.
Maar ik zou gewoon gaan testen .
Werkt het niet komt er hier misschien 2e hands pa amp langs.

vincneus1

Pa amps of een auto amp wil je goedkoop veel vermogen fixen ja.

Freubel

@vincneus1, ik ben geen U hoor, dan voel ik me gelijk 140 jaar oud  :unsure:
Ik zou ze graag in 2 gescheiden kasten willen hebben, zodat ik er een links en rechts van de tv van zetten, maten zijn redelijk flexibel al kan ik ca 50 cm in de diepte, 35cm in de breedte het mooiste kwijt. Hoogte is eigenlijk max. 240 cm  :angel:

@morca, klopt, ik ben een x aantal dagen bezig geweest om me eigen aan te kunnen melden. Achteraf was google chrome met addblock de boosdoener  :nopompom: Ik kon de banner onderaan de pagina nergens vinden hahahaha
Maar dank je !
TV: LG 55C7v | AVR: Denon X-3400H | Mains: B&W 603 / S2 | Sub 1: SVS PB12 NSD | Sub 2: B&W ASW608 | Center: B&W LCR60 / S3 | Surround: B&W 601 / S3 | Front heigh: Cambridge audio Mini Minx | Mediaspeler: N'vidia Shield 2017

morca

PS
Die genoemde bandpass is wel een goeie.
Nadeel je kan niet goed horen of je de driver overbelast.
Ik heb in de mijne een 2,5 cm dik raampje zitten zodat ik de xmax vd driver beetje in de gaten kan houden.

vincneus1

Ik heb ook een 20mm plexi er voor met led lampjes er in  deze niet voor de xmax maar gewoon voor de show :) speelt maar op 200watt max, dus over xmax of overbelasting hoef ik me nog geen zorgen maken

vincneus1

dit zijn de behuizingen die ik gauw ff in elkaar geflansd heb:

vincneus1

ik heb voor deze poorten gekozen omdat ze anders wel erg lang werden, zeker in je 30L deel van je bp. valt aan te passen. regel: of 1 grote, lange. of meerdere kleine korte: wil je port chuffing voorkomen. (die 80L ) is wel breed genomen hoor. heb 50x 50x 35 gedaan. kan dus niet ivm met houtdiktes maar gewoon ff de aanbevolen van winisd gehouden en de blauwe zelf iets meer output gegeven.

vincneus1

dit is het spl in verhouding tot elkaar. de 6thg order is duidelijk een stuk luider en zal dus ook lekker spelen op weinig vermogen.

vincneus1

de lengte van die poorten moet je dus nog delen door het aantal poorten, mocht je denken dat ze juist nu heel lang zijn.

Freubel

Quote from: vincneus1 on January 17, 2016, 21:31:52
de lengte van die poorten moet je dus nog delen door het aantal poorten, mocht je denken dat ze juist nu heel lang zijn.
Correct me if i'm wrong, maar gaat nummer 2 de vented nou het laagste ? Of lees ik dat verkeerd ?
Wel ontzettend lief van je dat je dit gelijk even uitrekent   :nopompom: Kudo's voor U !  :clapping:
TV: LG 55C7v | AVR: Denon X-3400H | Mains: B&W 603 / S2 | Sub 1: SVS PB12 NSD | Sub 2: B&W ASW608 | Center: B&W LCR60 / S3 | Surround: B&W 601 / S3 | Front heigh: Cambridge audio Mini Minx | Mediaspeler: N'vidia Shield 2017

vincneus1

De blauwe lijn gaat praktisch net zo laag als de paarse (Bandpass) maar de Bandpass heeft meer output op dezelfde frequenties.

Ik zeg het niet graag maar hoewel dit hele mooie champion series subjes zijn zijn het geen subwoofers die heel laag gaan....  :(
26hz is namelijk niet heel veel. Nu zal de rest zeker voelbaar zijn op het juiste volume en vermogen maar het is een soort van "vous voulez danser avec... Mwah..." net niet een film sub voor echte sub frequenties.
Ik wil niet opscheppen maar ik heb een heel goedkoop mtx woofertje van 25cm (heeft me destijds €50 gekost) die in een Bandpass de 21hz haalt op het zelfde f3 punt. Dit zeg ik niet om je een rot gevoel te geven maar om te bewijzen dat je beter kunt krijgen! IK zou zelf deze spl woofers doorverkopen aan een ventje in een VW golf en een setje jbl gt-5 series kopen of toevallig dezelfde mtx. Gaan ongelooflijk laag! De jbl gt-5 series hebben een dubbele magneet en behoorlijke xmax, echte aanraders. Geen spl monsters op laag vermogen maar met een beetje meer push laten ze je raampjes golven hoor. Een andere woofer is vast ook een optie maar van deze 2 weet ik toevallig dat ze het extreem goed doen in een Bandpass (lees 21hz op f3, minstens!) iets om over na te denken :) plus, voor de mtx heb in een kant en klaar bouw plan liggen  van mijn eigen ht subje ;)

morca

Quote from: vincneus1 on January 17, 2016, 21:26:58
ik heb voor deze poorten gekozen omdat ze anders wel erg lang werden, zeker in je 30L deel van je bp. valt aan te passen. regel: of 1 grote, lange. of meerdere kleine korte: wil je port chuffing voorkomen. (die 80L ) is wel breed genomen hoor. heb 50x 50x 35 gedaan. kan dus niet ivm met houtdiktes maar gewoon ff de aanbevolen van winisd gehouden en de blauwe zelf iets meer output gegeven.
Ik heb destijds 3 poorten door het gesloten deel laten lopen,dan had ik net genoeg ruimte om ze in de kist te passen.
Resultaat vlak tot 15 hz inroom ,best leuk met film kijken :popcorn:

Zoals al gezegd het kan idd beter met 1 betere driver.
Zelf gebruik ik JL audio ,daar zou je ook eens 2e hands naar kunnen kijken.
Dan heb je iig meteen een goeie subwoofer in die kist zitten.

Michelp

Mocht je een grote behuizing willen maken komt ie wel wat lager. Maar dan zit je wel zo tegen de 150 liter aan per stuk. Aangezien je weinig vermogen heb moet het wel kunnen, misschien samen met een zelf gebouwd subsonic filtertje mocht het nodig zijn. Tot ongeveer 20hz zit je wel veilig. Volgens mij zit er niet veel onder 20hz in de meeste films

morca

Als het er wel inzit,wat steeds vaker het geval is.
Zit je niet echt safe.
Output tot 10 Hz en dan zeer bruut is geen enkele keer meer maar meer de norm aan het worden bij film.

Dan wappert de driver aardig zonder tegendruk .

Michelp

Dus wel even een subsonic maken :P. Ik kan me herinneren dat ik ooit fmod filters daarvoor gebruikt heb. Die zet je tussen je rca's. Alleen geen idee of die nog ergens te krijgen zijn, is voor mij ook al een tijdje terug.

Maar dan is een behuizing op 30hz afgestemd ook geen goed plan, ook al is die kleiner. Waarschijnlijk zal die op een iets hogere frequentie al op xmax zitten

vincneus1

Daar heb je een punt hoor, viel mij ook op dat ie niet lager te tunen viel. De oplossing was dus meer volume maar dan werd ie toch wel erg groot ja. Ik heb voor de snelheid en het gemak ff dezelfde volumes aangehouden als mijn eigen sub maar die kon ik gewoon op 21 hz tunen... verschilt weer per driver

Ik denk dat OP zelf ff op zoek moet gaan naar drivers en door winisd moet gaan halen voor goeie opties.
Kunnen we OP vast bij helpen ;)

Freubel

Nou back to the drawing board zoals ze dat zeggen. Ik dacht eigenlijk 2 leuke subjes gekocht te hebben, valt een beetje tegen dus.
Ik heb de complete handel gekocht voor € 60,00, 2 subs in een behoorlijke kist hahahaha
Nahja, marktplaats here we come !
Moeders de vrouw zal wel "not amused" zijn  :nopompom:
In ieder geval tot zo ver hartstikke bedankt mannen !!
TV: LG 55C7v | AVR: Denon X-3400H | Mains: B&W 603 / S2 | Sub 1: SVS PB12 NSD | Sub 2: B&W ASW608 | Center: B&W LCR60 / S3 | Surround: B&W 601 / S3 | Front heigh: Cambridge audio Mini Minx | Mediaspeler: N'vidia Shield 2017

vincneus1

Gewoon weer verpatsen! Met dat geld 2 betere drivers kopen, kunnen lager gaan in een kleinere behuizing :)