MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Shorty

#700
Quote from: MAW on March 11, 2017, 23:21:28
45khz? Are you human? :)

My bad. Ik had moeten schrijven: boven 45 kHz produceert 99% van de muziekinstrumenten niks meer. En zelfs áls ze al al boven 20 kHz iets produceren, dan is dat op een zeer laag geluidsniveau (plm. -70 dB onder piekniveau) - zó laag dat je al muziek ruim boven 100 dB (op 1 meter afstand; op 2 meter is dat al 106 dB!) moet beluisteren om dat eventueel te kunnen horen. En dan moeten je versterker en je luidsprekers natuurlijk ook ruim een oktaaf boven 20 kHz kunnen weergeven...
Bovendien zitten in een aantal highres-opnamen tussen 20kHz en 45 kHz óók nog eens stoorsignalen die veroorzaakt worden door compressie en microfoons (althans volgens Paul Miller in zijn analyses van geluidsspectra, in HifiNews. Zie de link die ik eerder gaf).
Kortom: je mist niks. Het enige, voornamelijk theoretische voordeel dat een samplefrequentie van 88.2 of 96 of kHz oplevert, is dat het laagaf-filter geen tijdsfouten produceert in het eventueel hoorbare spectrum - respectievelijk tot 44.1 en 48 kHz. Hogere sample-frequenties zouden, voor zover bekend, geen enkel nut hebben.*

De Canadese blogger Archimago heeft twee jaar lang tegen MQA lopen schoppen, louter op grond van de beschikbare informatie en de gaten in het betoog van Stuart en Craven. In februari heeft hij een aantal metingen verricht aan MQA-muziekbestanden van Tidal. Hij mat zowel muziek die door de software in Tidal gedecodeerd werd als muziek die door een Mytek Brooklyn gedecodeerd werd. En wat blijkt: hij moest schoorvoetend toegeven dat er niet of nauwelijks meetbare verschillen zitten tussen 'gewone' high res PCM-bestanden en gedecodeerde MQA-PCM. En hoorbare verschillen zijn er al helemáál niet. Zie hiervoor http://archimago.blogspot.nl/2017/02/comparison-hardware-decoded-mqa-using.html.

Maar dat alles zal sommige audiofielen er ongetwijfeld niet van weerhouden om 'De prinses op de erwt' te blijven spelen.   ::)

* Edit: Voor zover ik het begrepen heb: hogere frequenties weergeven heeft dus geen nut, maar het doel van hogere sample-frequenties is het verhogen van de frequentie waarop het filter ingrijpt. Hoe minder stijl dat filter, hoe minder pre- en postringing. Een minder stijl filter (zoals in MQA) heeft weliswaar tot gevolg dat er aliasing artefacten doorsijpelen, maar dat weegt kennelijk niet op tegen de voordelen.

VrGr,

Bart J.

Shorty

Quote from: Raphie on March 11, 2017, 06:43:46
omdat er een heel lelijk filter opzit wat het hoog boost, een aoort van EQ zeg maar.

Je kunt van elke mug een olifant maken. Die zogenaamde boost in het hoog zit vér boven 20 kHz, en bovendien nog eens beneden -100 dB. Nogmaals: dan moet je muziek afspelen op minstens 130 dB en via speakers met tweeters die ver boven 20 kHz kunnen weergeven.
Zie hier een paar grafieken die gemaakt zijn door MQA-haters op ComputerAudiophile: http://www.computeraudiophile.com/f8-general-forum/mqa-technical-analysis-31311/. Vrijwel geen enkel verschil te bespeuren tussen origineel 96kHz en gedecodeerde MQA.

Misschien weer eens tijd om de DRM-kaart te trekken, Raphie?   :D

VrGr,

Bart J.

Shorty

De MQA software update voor Audirvana+ is beschikbaar, meldt Stereophile.

QuoteAudirvana offers a free 15-day trial version of Audirvana Plus 3. Cost for those wishing to purchase is $74 for new customers, $39 for upgrade from a previous version of Audirvana Plus, and gratis for those who have purchased Audirvana Plus 2 since December 25, 2016.

Plus:

QuoteAmarra 4 Luxe, which is due in May 2017 from Sonic Studio, will support MQA decoding on OSX (10.8+) and Windows (8/10)-based computers for $99 pending final license agreement with MQA. The player will have an entirely new look, and include integrated artwork.

Sonic Studio's Jon Reichbach reports, via email, "With MQA decode integration, Amarra 4 Luxe adds support for MQA playback of local MQA audio files and MQA Master files from Tidal HiFi streaming service. Amarra 4 Luxe's MQA decoding will allow playback of music up to 96kHz sample rates and, when combined with an MQA-enabled DAC, full unfolding to 4x rates as well as MQA rendering. The software will also include advanced equalization, headphone processing, optional iRC room correction, and support for native DSD (1x/2x). Future integrations will allow for MQA device management with integrated DSP processing
[....]
Pure Music software, which is dedicated to MacOS, has not as yet finalized its plan for MQA decoding. As Rob Robinson explained by phone, "We expressed interest MQA at Rocky Mountain Audio Fest 2015, but they haven't followed up in a meaningful way."

As for JRiver playback software, CEO Jim Hillegass writes, "JRiver has no plans to support MQA. MQA is not a lossless or open format, and it offers no apparent benefit to consumers, in our opinion."
Bron: www.stereophile.com/content/audirvana-playback-software-now-unfolds-mqa#jLqQ3HmPwyqVbtPB.97.

En over een paar dagen komt in Japan de eerste MQA-CD op de markt. Kan door elke 16/44.1 cd-speler worden afgespeeld maar wordt door een MQA-DAC uitgevouwen naar 24/176.4.

Verder gaat Technics z'n SU-G30, een netwerk-/CD-speler/versterker, voorzien van MQA-decodering.
Bron:www.stereophile.com/content/mqa-encoded-cds-yes#ZJcjfGsZypg2lFFF.97.

VrGr,

Bart J.

PorscheHD

Luister het nu via Tidal nog geen extreem aanbod met het toch al goed klinkende Tidal klinkt nu nog beter op mijn Dragonfly RED en Nighthawk Carbon!




manco401

#704
Ik ben zelf een fervente Audirvana + Dirac Live gebruiker en dit weekend ook de upgrade naar Audirvana 3 gemaakt die nu inderdaad ook MQA kan decoderen.
Mijn Qobuz abbo was toch teneinde gelopen dus nu eens Tidal MQA aan het proberen en moet toch zeggen dat dit erg goed klinkt.

Heel de discussie achterwege gelaten hoe "puur" MQA nu wel of niet is vind ik dit een stap vooruit. Uiteindelijk krijg je voor dezelfde prijs "high-res" audio aangeboden.
In mijn oren klinkt het beter en dat is uiteindelijk het belangrijkste, mijn ketting is toch niet "puur" want ik gebruik al Dirac Live met naar eigen smaak aangepaste curve.  Ik geloof hier meer in dan de zoveelste kabeltjes vergelijking.

Voor mensen die geen zin hebben om hun collectie opnieuw in High-res aan te schaffen via qobus, hdtracks enz.. is dit toch een zeer interessante upgrade.
Denk dat stiekem ook veel fervente MQA haters gewoon al enorm veel in high-res audio hebben geïnvesteerd en er daarom zo op inhakken.
Ja het is voor een groot deel een marketing verhaal, maar eerlijk gezegd, dat was high res audio ook al.

Moet ook zeggen dat de Tidal app's veel beter ineen steken dan die van Qobuz. Alhoewel ik thuis toch alles via Audirvana stream.
Als Tidal met MQA uiteindelijk de concurrentie aanspoort om ook High-res audio streaming aan te bieden is het alleen maar goed voor de audiofiel en het muziekaanbod.

Shorty

Platenlabel Chesky brengt op 19 mei zijn eerste twee MQA-cd's uit: Inside the Moment, een live-opname van de groep van jazzsaxofoniste Camille Thurman; en een heruitgave van The Raven van Rebecca Pidgeon.
Bron: www.stereophile.com/content/chesky-release-mqa-cds-may#sKLko8w8tz8vH0K5.97.

VrGr,

Bart J.

Shorty

De al in januari aangekondigde MQA-update voor de Audioquest DragonFly (Red en Black) komt op 17 mei, meldt DAR (dat een persbericht van MQA citeert).
Voor München High End wordt beweerd dat "MQA-compatible product announcements will be made by the following brands: CanEVER Audio, dCS, Esoteric, Audiolab, Quad, Krell, Lumin, Mark Levinson, MOON by Simaudio, Pro-Ject Audio Systems, TEAC and Wadax."
Bron: http://www.digitalaudioreview.net/2017/05/mqa-announces-new-hardware-partnerships/.

Aardig rijtje. :)

VrGr,

Bart J.

Robbo

Veel hardware, maar nog steeds beperkt beschikbare content....

Shorty

Quote from: Robbo on May 12, 2017, 00:05:24
Veel hardware, maar nog steeds beperkt beschikbare content....

Bovendien zijn het voornamelijk niche-fabrikanten die instappen. Zo lang veelverkochte merken als Denon, Marantz en dergelijke afzijdig blijven, schiet het niet op.

VrGr,

Bart J.

Shorty

Springt, na Warner en Universal, nu ook Sony Music op de MQA-kar? Een citaat uit een artikel op de Stereophile website:
QuoteWhile MQA's press release on these latest developments does not include mention of additional majors coming on board, it does include this juicy quote from Mark Piibe, Executive Vice President, Global Business Development and Digital Strategy, Sony Music Entertainment: "As a long-running supporter of MQA's high-resolution audio solutions, we are encouraged to see a growing number of digital service providers and consumer hardware companies adopting MQA technology to make studio sound quality from Sony Music artists available to streaming music consumers." The message implicit in this statement is that well before hell freezes over, Sony Music will release MQA-encoded recordings.
Bron: www.stereophile.com/content/munich-milestones-mqa#OKhg91AKQmLzgOch.99

VrGr,

Bart J.

Kingpin

Tuurlijk, die ziet ook $$$ als ze alle content wat onder Sony valt opnieuw uit te laten brengen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

eric_audio

Quote from: manco401 on March 27, 2017, 16:58:33
dus nu eens Tidal MQA aan het proberen en moet toch zeggen dat dit erg goed klinkt.

Beter dan Qobuz streaming? Dat zou best interessant zijn.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini


donron

Quote from: MAW on May 29, 2017, 23:34:39
https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/163302855-is-mqa-doa

Nu we ruim een jaar verder zijn nadat dit artikel uitkwam, en zowel Warner, Universal en Sony inmiddels met MQA bezig zijn kunnen we toch wel stellen dat MQA niet DOA is. Op een dorpje in Schotland na dan... :baaa:

MAW

#714
Ja net als DSD bedoel je? :p

Ik denk dat het niks wordt.. ik heb het ook nergems voor nodig.
Gr. Martijn

manco401

#715
Qobuz heeft nu ook een nieuwe abbo formule waarmee je hun high res cataloog kan streamen, komt wel nogal duur uit. 350eur per jaar..
Met 70 000 high res albums hebben ze natuurlijk wel een lichtjes groter aanbod dan Tidal :)

Kjelt

Tja alles lijkt tegenwoordig naar services te gaan, per dag/week/maand betalen en betalen en betalen ipv eenmalig zelf kopen en een collectie thuis te hebben waar je zo nu en dan uit kunt kiezen. Met software en games is dit al een tijdje aan de gang, nu gaat het dus ook rap die kant op met muziek en films.
Nog even en er is geen fysieke drager meer te krijgen/kopen, alleen nog maar tegoedbonnen.


morca

Quote from: Kjelt on May 30, 2017, 11:25:54
Tja alles lijkt tegenwoordig naar services te gaan, per dag/week/maand betalen en betalen en betalen ipv eenmalig zelf kopen en een collectie thuis te hebben waar je zo nu en dan uit kunt kiezen. Met software en games is dit al een tijdje aan de gang, nu gaat het dus ook rap die kant op met muziek en films.
Nog even en er is geen fysieke drager meer te krijgen/kopen, alleen nog maar tegoedbonnen.
Ben ik echt niet blij mee....
Heb je even geen internet of storing kan je niks.
KNETTERGEK ZIJN ZE IMO !!!!

advr

Quote from: morca on May 30, 2017, 15:58:04
Ben ik echt niet blij mee....
Heb je even geen internet of storing kan je niks.
KNETTERGEK ZIJN ZE IMO !!!!

Paniek, paniek, blinde paniek  ;D ;D

Gewoon lp's kopen, nergens last van.  :music:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

MAW

Of gewoon muziek kopen in .flac format. :)
Gr. Martijn


DofN

#721
Quote from: morca on May 30, 2017, 15:58:04
Ben ik echt niet blij mee....
Heb je even geen internet of storing kan je niks.
KNETTERGEK ZIJN ZE IMO !!!!

Ik vind het ideaal, superslim en handig. Al dat spul zoals CD-s en Vinyl moet maar geproduceerd en gedistribueerd worden. En dan zit je maar met je kast vol plastic troep. Dat vind ik niet knettergek, wel hopeloos.

Bovendien kan je ook prima lokale kopieën maken voor als internet een keer uitvalt. En iedereen heeft nog wel een rits CD-s van vroeger, of een stapeltje platen mocht je niet zonder muziek kunnen maar wel zonder internet zitten..

En dan zou je eens een uurtje zonder muziek moeten leven? Als de stroom uitvalt, heb je ook geen muziek. Je gaat er niet dood van.

Ter relativering: ik zit al 20 jaar bij de KPN en ik kan me geen storing herinneren.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kjelt

Als 1 streamingdienst nu alle muziek zou hebben, net als bij video meerdere aanbieders met hun eigen catalogus, duur geintje.

MAW

#723
Quote from: doorofnight on May 31, 2017, 18:03:38
Ik vind het ideaal, superslim en handig. Al dat spul zoals CD-s en Vinyl moet maar geproduceerd en gedistribueerd worden. En dan zit je maar met je kast vol plastic troep. Dat vind ik niet knettergek, wel hopeloos.

Ik koop nooit iets fysieks. Je kunt alles gewoon digitaal kopen in .flac. en opslaan in een digitaal archief.

Muziek zoek ik altijd op www.soundcloud.com.
Dat is een platform waar iedere maker van muziek (producer/band/etc.) z'n eigen account kan aanmaken en muziek kan publiceren om online te luisteren. Daar kun je zoeken in de zaken die producers zelf onder de aandacht willen brengen (in plaats van tussenhandelaren die bepalen wat er wel en niet zichtbaar is). Als ik het goed vind koop ik het. De maker kan dan zelf verwijzen naar zijn eigen website, of naar de distributeur die zjin voorkeur heeft. Dus als je het dan van de maker direct koopt komt het geld op de plek waar het hoort. Als hij verwijst naar een distributeur, dan koop je het in ieder geval bij zijn voorkeurs-distributeur. Dan weet je ook dat het geld zoveel mogelijk op de goede plek terechtkomt ipv bij een of andere parasiete tussenhandelaar.

En laten we eerlijk zijn, alle streamingdiensten (waar je een abonnement betaalt om alles te kunnen luisteren) zijn profiteurs die geld verdienen over de rug van de makers. Het is belachelijk welk aandeel van je abonnementsgeld bij dat soort diensten maar bij de eigenlijke maker van de muziek terechtkomt. Als je producers of bandjes kent die muziek releasen moet je maar eens vragen naar naar de royalties die ze krijgen en de relatie van dat bedrag tot het bedrag wat de klant betaalt. Dat kun je niet anders dan misbruik noemen. Als het geld op de juiste plek terechtkomt help je een producer ook om z'n boterham te kunnen betalen. Erg breed hebben ze het meestal namelijk niet.. En als hij er geen baantje bij hoeft te hebben kan hij meer tijd investeren in het maken en dus releasen van muziek.

Ik zou er niet rouwig om zijn als al die parasiete tussenhandelaren kapot gaan. Dat hebben we zelf in de hand als we kopen waar de producer wil dat we de muziek kopen. Dat is mijn mening :)

Quote from: doorofnight on May 31, 2017, 18:03:38
Ter relativering: ik zit al 20 jaar bij de KPN en ik kan me geen storing herinneren.

http://allestoringen.nl/storing/kpn/overzicht

haha

Maar ben wel met je eens dat KPN internet wel stabiel is. Heb zelf nu zo'n 5 jaar KPN en heb volgens mij 1 tot 3 x storing gehad. Al met al wel een lage down-time. Maar dat neemt niet weg dat iedere seconde zonder internet een beperking is.
Gr. Martijn

Kjelt

Quote from: MAW on June  1, 2017, 09:24:12
En laten we eerlijk zijn, alle streamingdiensten (waar je een abonnement betaalt om alles te kunnen luisteren) zijn profiteurs die geld verdienen over de rug van de makers. Het is belachelijk welk aandeel van je abonnementsgeld bij dat soort diensten maar bij de eigenlijke maker van de muziek terechtkomt. Als je producers of bandjes kent die muziek releasen moet je maar eens vragen naar naar de royalties die ze krijgen en de relatie van dat bedrag tot het bedrag wat de klant betaalt.
Dat is toch al jaren zo. Kennis van me heeft muziek gemaakt en op cds verkocht, opbrengst 10 tot 20 cent per verkochte cd van NLG 22.- (jaren 90).
Pas bij grotere aantallen denk dan aan 1 miljoen gaat het omhoog.
Boeken idem dito, boek van €17,50 opbrengst voor de auteur <€1.
Niets nieuws onder de zon.