MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Kjelt

bram, zo heb ik het nooit begrepen, wat ik dacht is dat MQA inderdaad niet gaat remasteren en dat ze dit ook niet beweren.
Ze beweren iets veel vagers namelijk dat ze weten welke DAC er ooit gebruikt is in de studio waar de masters zijn gemaakt of de remaster van de analoge opname (dat zouden schat ik zo'n 10 verschillende dacs zijn geweest wellicht meer) en dat ze op de een of andere manier de tijdjitter die deze DAC heeft geintroduceerd in de digitale opname kunnen corrigeren en dat je daarom een betere weergave krijgt. Althans zo heb ik het destijds begrepen.


Robbo

#651
Zoals ik het begrepen heb zijn er 2 smaken:   dat remaster wat Kjelt het overheeft.   Maar ook de 'MQA Studio' waar Bram het overheeft. 

Volgens mij is Tidal nu alles aan het remasteren.  En zou het met het aansluiten van de studio's zoals Warner, het mogelijk moeten worden om nieuwe 'MQA Studio' versies op te markt te krijgen, op basis van de orginele masters.

Maar idd. verwarrend.  Daar zijn ze goed in bij Meridian.

br@m

Quote from: Kjelt on February 24, 2017, 12:08:12
bram, zo heb ik het nooit begrepen, wat ik dacht is dat MQA inderdaad niet gaat remasteren en dat ze dit ook niet beweren.
Ze beweren iets veel vagers namelijk dat ze weten welke DAC er ooit gebruikt is in de studio waar de masters zijn gemaakt of de remaster van de analoge opname (dat zouden schat ik zo'n 10 verschillende dacs zijn geweest wellicht meer) en dat ze op de een of andere manier de tijdjitter die deze DAC heeft geintroduceerd in de digitale opname kunnen corrigeren en dat je daarom een betere weergave krijgt. Althans zo heb ik het destijds begrepen.



Ik denk ook dat ze het zo doen. En ik denk (maar nu ben ik dus heel erg wantrouwend ;) ) dat dat 'jitterprobleem in het tijdsdomein' waar ze het over hebben, maar wat ze niet technisch hard maken, niet werkelijk bestaat of verwaarloosbaar klein is.

Dus ze pakken de 24/192 master, corrigeren zogezegd de tijdsdomein fouten, comprimeren en folden het resultaat volgens hun MQA algoritme, plakken er een digitaal watermerk aan vast en voila - een MQA studio Master.

En omdat, zoals ik al zei, de MQA compressie lossy is en dus niet omkeerbaar, kan niemand ooit vaststellen wat die 'correctie in het tijdsdomein' feitelijk gedaan heeft. Want na de correctie wordt lossy gecomprimeerd.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Shorty

Als ze met 'originele masters' de productiemaster bedoelen (dus de finale eindmix van de mastering engineer - mensen als Bob Ludwig en Steve Hoffman), dan zal de gebruikte apparatuur te achterhalen zijn. Maar in het voorstadium, in de opnamestudio of -studio's, worden natuurlijk vaak weer andere ADC's gebruikt. En ProTools en joost mag weten wat nog meer. Mijn inschatting is dat gemakshalve de productiemaster wordt gebruikt, anders zou Warner nooit in zo korte tijd al die muziek hebben kunnen, eh, MQA-iseren. Dus alle voorgaande tijdsfouten worden ongemoeid gelaten.
Ik heb aaanvankelijk aangenomen dat 'MQA Studio' zou betekenen dat MQA in het hele opname-, mixing- en masteringproces zou zijn toegepast, maar dat lijkt niet het geval. Moeten ze daar weer een andere marketingterm voor verzinnen, áls het zover ooit komt.  :sarcast:
Worden er in opnamestudio's al MQA-ADC's gebruikt, of is de aanstaande  van Mytek de eerste?

VrGr,

Bart J.

Shorty

#654
Quote from: Shorty on February 20, 2017, 22:50:46
Aurender (volgens de MQA-website een 'official playback partner') demonstreerde al op CES 2016 met MQA via de A10 server/DAC. Op de website van de Nederlandse importeur staat dat MQA 'binnenkort' geïmplementeerd zal worden middels een software-update. Waarom dat zo lang moet duren......?
Raar is ook dat er op de website van Aurender niks te vinden is over MQA, óók niet bij de specificaties van die A10.

VrGr,

Bart J.

Voor de Aurender A10 zal naar verwachting op 28 februari een software update gedownload kunnen worden die MQA implementeert. Het apparaat kan tot 32/768 PCM decoderen, dus als MQA ooit nog eens z'n nu maximaal mogelijke frequentie verdubbelt (Bob Stuart ziet dat wel zitten) dan is dat geen probleem. Het ding kost trouwens €5990.  :(
Bron: www.computeraudiophile.com/content/751-aurender-a10-review/

VrGr,

Bart J.

EDIT: De update is beschikbaar.

QuoteMQA  (Master Quality Authenticated)

The A10 is a certified Full Decoder MQA DAC.
If an MQA file is in the local content library, the MQA icon is displayed next to the song title when browsing content. (All models)*
MQA files can be filtered from the library by long pressing the bit/sample rate button. (All models)*
The A10 will display MQA decoding status from the front panel and the app.
Please see the link for more detail: [...]
*To experience full MQA sound quality, the Aurender must be connected to a certified MQA DAC that is configured properly. A10 users can rest assured MQA content is fully decoded (to the analog outputs only) by noting the status of the file from the front panel indicator and the App.
Bron: www.aurender.com/blog/new-software-release-note-4/post/system-sw-4-5-9-27-app-2-8-1503-142.

Shorty

Op de Facebookpagina van Metrum Acoustics een foto van een preproduktie-sample van Cees Ruijtenbergs MQA-module. Dat schiet dus op.

VrGr,

Bart J.

Raphie

Er zijn maar zeer weinig native high res masters, de meeste studio's leveren 44.1/24
Een hoop wat als high-res verkocht wordt is dan ook gewoon upsampled. Nu is MQA daar weer een codec overheen. De tijd zal het leren.

Quote from: Shorty on February 24, 2017, 18:05:30
Als ze met 'originele masters' de productiemaster bedoelen (dus de finale eindmix van de mastering engineer - mensen als Bob Ludwig en Steve Hoffman), dan zal de gebruikte apparatuur te achterhalen zijn. Maar in het voorstadium, in de opnamestudio of -studio's, worden natuurlijk vaak weer andere ADC's gebruikt. En ProTools en joost mag weten wat nog meer. Mijn inschatting is dat gemakshalve de productiemaster wordt gebruikt, anders zou Warner nooit in zo korte tijd al die muziek hebben kunnen, eh, MQA-iseren. Dus alle voorgaande tijdsfouten worden ongemoeid gelaten.
Ik heb aaanvankelijk aangenomen dat 'MQA Studio' zou betekenen dat MQA in het hele opname-, mixing- en masteringproces zou zijn toegepast, maar dat lijkt niet het geval. Moeten ze daar weer een andere marketingterm voor verzinnen, áls het zover ooit komt.  :sarcast:
Worden er in opnamestudio's al MQA-ADC's gebruikt, of is de aanstaande  van Mytek de eerste?

VrGr,

Bart J.
JBL PRX Power!

Shorty

Quote from: Raphie on March  3, 2017, 18:26:35
Er zijn maar zeer weinig native high res masters, de meeste studio's leveren 44.1/24
Een hoop wat als high-res verkocht wordt is dan ook gewoon upsampled. Nu is MQA daar weer een codec overheen. De tijd zal het leren.

Volgens mij wordt de laatste jaren opgenomen in 24/96, en wordt daarvan een 16/44.1 produktiemaster voor CD's gemaakt. Plus allerlei masters voor iTunes, MP3 en andere.
Hoe dan ook, zolang platenmaatschappijen eisen dat er 'radiovriendelijke' masters (dus met heel veel dynamiekcompressie  >:( ) worden gemaakt, maakt al of niet hi-res (laat stáán MQA) weinig of niks uit.
Maar in principe zou er inmiddels veel origineel 24/96 materiaal moeten zijn.

VrGr,

Bart J.

Raphie

Die aanname is onjuist, er is maar héél weinig hires recording, high-res is echt een "audiofiel" ding de meeste studio's werken echt op 44.1/24
JBL PRX Power!

Shorty

Quote from: Raphie on March  3, 2017, 20:34:11
Die aanname is onjuist, er is maar héél weinig hires recording, high-res is echt een "audiofiel" ding de meeste studio's werken echt op 44.1/24

Ai... jammer. Dan heeft het dus alleen zin als je remastert van analoge tapes. Voor zover die nog afspeelbaar zijn.

VrGr,

Bart J.

Raphie

Quote from: Shorty on March  4, 2017, 00:39:04
Ai... jammer. Dan heeft het dus alleen zin als je remastert van analoge tapes. Voor zover die nog afspeelbaar zijn.

VrGr,

Bart J.
precies en voor die paar audiofiele labels die wél in 96kHz 24bit opnemen
JBL PRX Power!

Kjelt

En de SACD masters welk formaat zijn die?

Deleted User

De wijze waarop de audiosignalen bij sacd worden gecodeerd noemt men Direct Stream Digital (DSD), een 1 bits-audioformaat met een bemonsteringsfrequentie van 2,8224 MHz. DSD64 dus, om in streaming termen te blijven..

Kjelt

Ja klopt maar vanuit dat signaal is het toch relatief eenvoudig om terug naar bv 88,2 kHz of zelfs dubbele pcm te hercoderen? Dan zou bv de hele sacd library al beschikbaar zijn.

br@m

#664
Quote from: Kjelt on March  4, 2017, 12:47:13
Ja klopt maar vanuit dat signaal is het toch relatief eenvoudig om terug naar bv 88,2 kHz of zelfs dubbele pcm te hercoderen? Dan zou bv de hele sacd library al beschikbaar zijn.

Waarom zou je dat doen?

Ik weet het niet uit eigen ervaring, maar heb gewoon uit interesse wel eens wat rondgesnuffeld op internet op zoek naar hoe een SACD gemaakt wordt.

Het beeld dat ik daar aan heb overgehouden is dat in de meeste (alle?) gevallen in de praktijk de DSD stream waarmee een SACD gemaakt wordt, een 'gewone' hi-res multibit PCM bron heeft.

QuoteDIRECT STREAM DIGITAL IS NOT "DIRECT"

It is nearly impossible to mix and edit in the 1-bit DSD environment. For this reason, there are almost no DSD recordings that are the "direct" output of an A/D converter. Many DSD releases were produced using high-resolution PCM editing and mixing equipment. Others were produced using analog mixing through several generations of A/D and D/A conversion. Some were mixed to analog tape. In short, there is nothing "direct" in most "Direct Stream Digital" recordings. "Direct" is a myth.


Hier bijv kun je er wat over lezen.

https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/41262017-audio-myth-dsd-provides-a-direct-stream-from-a-d-to-d-a
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

morca

Quote from: br@m on March  4, 2017, 14:08:37
Waarom zou je dat doen?

Ik weet het niet uit eigen ervaring, maar heb gewoon uit interesse wel eens wat rondgesnuffeld op internet op zoek naar hoe een SACD gemaakt wordt.

Het beeld dat ik daar aan heb overgehouden is dat in de meeste (alle?) gevallen in de praktijk de DSD stream waarmee een SACD gemaakt wordt, een 'gewone' hi-res PCM bron heeft.

Hier bijv kun je er wat over lezen.

https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/41262017-audio-myth-dsd-provides-a-direct-stream-from-a-d-to-d-a
Idd de dsd heeft gewoon een pcm stream als bron.
Daarom snap ik ook al dat gedoe met die formaten niet.
PCM of LPCM stond al op dvds soms en was ook de stream die ingepakt was op de mlp van dvda,wat ook van meridian was.
Ze houden bij meridian imo gewoon van raw pcm data inpakken en dan met een mooi verhaal inpakken.
SACD was ook totaal overnodig,als ze maar meer dvda,s gemaakt hadden.
Ze doen maar lukraak was aan in die muziekwereld imo

Kingpin

Welkom in de wereld van de marketing :coffee:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack


Kjelt

Quote from: br@m on March  4, 2017, 14:08:37
Waarom zou je dat doen?
Als de originele hires pcm master er nog is niet. Het ging er mij meer om dat Raphie aangeeft dat er nauwelijks hires audio materiaal beschikbaar is omdat bijna alle studio's het kennelijk op 44,1/24 houden. Toen dacht ik dus aan de grote SACD library dat is dus wel hires. Maar goed laten we maar weer ontopic gaan  :D

Raphie

Quote from: Kjelt on March  4, 2017, 15:52:29
Als de originele hires pcm master er nog is niet. Het ging er mij meer om dat Raphie aangeeft dat er nauwelijks hires audio materiaal beschikbaar is omdat bijna alle studio's het kennelijk op 44,1/24 houden. Toen dacht ik dus aan de grote SACD library dat is dus wel hires. Maar goed laten we maar weer ontopic gaan  :D
nou, die 100 DSD opnames maken het verschil natuurlijk ook niet op die 100duizenden releases per jaar
JBL PRX Power!


Kjelt

Quote from: Raphie on March  4, 2017, 15:58:39
nou, die 100 DSD opnames maken het verschil natuurlijk ook niet op die 100duizenden releases per jaar
10661 volgens sacd.net

Shorty

'MQA comes to Audirvana Plus', meldt DAR. Het programma doet de eerste 'uitvouw' van de stream (van 44.1 naar 88.2 of 48 naar 96 kHz). Ontwerper Damien Plisson:

QuoteFor those concerned about the application of Audio Units and/or upsampling to MQA content, Plisson adds, "MQA DACs still get all the audio processing features of Audirvana Plus after the MQA unfolding. This includes upsampling to PCM/DSD and audio units."

Also: "MQA decoders and renderers that implement the output gain control get the ReplayGain command from Audirvana Plus and thus handle the volume levelling without issue."

De update komt misschien nog deze week en is gratis voor klanten die A+ na Kerstmis 2016 hebben aangeschaft. Geen woord in het artikel over de prijs voor eerdere bezitters...
Bron: www.digitalaudioreview.net/2017/03/mqa-comes-to-audirvana-plus/

VrGr,

Bart J.

Shorty

Een interview met de baas van highresaudio.com op DigitalAudioReview, over MQA. Zie www.digitalaudioreview.net/2017/03/highresaudio-com-calls-for-a-deeper-technical-analysis-of-mqa/.
Het blijkt nu dat hij toch sommige MQA-bestanden blijft verkopen, ondanks zijn bezwaren (die hij onderbouwt met een technisch rapport dat via een link op DAR te lezen is).

QuoteThe customer needs to know what he pays for, and we have to be able to check technically what we offer and sell to our customers. [...] Our USP is that we guarantee (and this is not just said and done) our customers, nothing but the true, native and original source. We can analysis and verify any other audio codec (with MusicScope even DSD and DXD). For MQA is nothing available to assure that the customer is getting our ,,promise".

Dat van die garantie op originele bestanden is een wassen neus. Highresaudio verkoopt een boel muziek die geupsampled is. Zie de technische analyses bij de muziekrecensies in HifiNews. Alleen al op pagina 1 van die lijst recensies tel ik van de 18 bij Highresaudio verkrijgbare titels 4 platen met geupsamplede muziek (Joe Satriani, David Bowie, Arvo Pärt, Eliane Elias). De oogst op pagina 2: 5 van de 17 titels is min of meer nep.
(Bron: www.hifinews.co.uk/news/browseModern.asp?at=292&atg=27&sortby=0&p=2.)

VrGr,

Bart J.

bigbro

kom dit onderwerp net tegen. Heb sinds kort Tidal met een master MQA abbo. Heb best een dure installatie en heb altijd gewacht tot dit soort bestanden werd aangeboden. Ben nu 2 maanden lid en ik kan alleen maar zeggen dat de meeste masteralbums heel erg goed klinken. Beter dan een cd afgespeeld op mijn Audionet VIP speler. Ik ben er dus heel blij mee.