MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Shorty

Warner Music Group krijgt hele dikke vinger in de pap bij MQA:

QuoteRespected Warner Music Group veteran Mike Jbara has been named CEO of music tech company MQA.

MQA says it can deliver master quality audio in a file small enough to stream or download, and has already been licensed by Warner.

Jbara joins MQA from Warner Music Group following a 20-year tenure at the major.

He first joined WEA – the U.S. sales and retail marketing company of Warner Music Group Corp – in 1996 as VP of Production Operations.

Jbara was then named WEA's Executive Vice President and Chief Operating Officer in 2005, before succeeding now-Warner Nashville boss John Esposito as WEA President & CEO in 2009.

In 2013, Jbara was named President, Worldwide of Warner's Alternative Distribution Alliance (ADA), reporting into Stu Bergen, before becoming WMG's EVP of Technology and Business Process.

In addition to the CEO role MQA, founded by Bob Stuart, also welcomes Jbara to sit on its board.

Bob Stuart, Chairman of MQA said: "We are delighted to have Mike join us to take the helm as MQA moves into this next phase.

"Our mission is to improve the quality of distributed music and to help connect artists to help artists connect to fans.
"I have known Mike professionally for many years and have immense respect for his technical and industry insight and knowledge, as well as interpersonal and organisational skills.

"Mike is a good friend and we are looking forward to developing the MQA business together."

Jbara commented: "I am inspired by the principles that have led to the creation of MQA – a commitment to sound quality, intuitive and natural consumer experiences, and the tireless advocacy for the artists'
 music. I have had the great fortune to work closely with Bob Stuart and develop a partnership and friendship rarely found.

"The MQA team is exceptional. I could not imagine anything more exciting than to join this team and pursue that vision."

Jbara will be US-based at MQA but plenty of travel is expected, as he will oversee international operations.
Bron: http://www.musicbusinessworldwide.com/mike-jbara-leaves-warner-after-20-years-to-head-up-hd-music-firm-mqa/.

VrGr,

Bart J.

Shorty

Bob Stuart krijgt van Stereophile opnieuw alle ruimte om WC-Eend MQA te promoten:
www.stereophile.com/content/mqa-questions-and-answers#fIlwXxHYROx7jOJa.97

VrGr,

Bart J.

Shorty

Interview met Spencer Chrislu, bij MQA verantwoordelijk voor het uitrollen van MQA bij platenmaatschappijen, streaming services en fabrikanten. Heel erg vaag allemaal.
www.stereophile.com/content/spencer-chrislu-master-quality-authenticated#TkbfQLmST7Bje2Ev.97

VrGr,

Bart J.

Shorty

John Atkinson, hoofdredacteur van Stereophile, schrijft over zijn luisterervaringen met MQA. Deze keer is het enthousiasme een stukje minder. :hmmm:
Zie www.stereophile.com/content/listening-mqa#0HvLlWTXLy23Vb1W.97.

VrGr,

Bart J.

Kjelt

Volgens mij ben jij nu inmiddels ook een stuk minder enthousiast over MQA geworden Shorty.  :D

Richi

Bij dubbel blind testen haalt hij er 4 van de 7 correct uit. Hmmm, niet overtuigend.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Kjelt

Quote from: Richi on August 22, 2016, 12:56:30
Bij dubbel blind testen haalt hij er 4 van de 7 correct uit. Hmmm, niet overtuigend.
Niet overtuigend? Gewoon de gokkans als hij doof was geweest  ;)
Als er geen verschil was geweest of als hij inderdaad volledig doof was geweest was er een 50/50 kans geweest (gok) en had hij er 3,5 van de 7 goed gehad, aangezien we geen halve testen hebben is dit dus 3 of 4, conclusie: hij kon het verschil niet waarnemen.

Raphie

Ik zeg het nogmaals.... Het is één grote DRM trojan.....
JBL PRX Power!


Shorty

Dat heb je goed gezien, Kjelt. Ik dacht altijd dat de Audio Engineering Society een serieuze club was, maar inmiddels meen ik dat het toch meer een club is van mensen met commerciële belangen die elkaar het leven niet al te moeilijk willen maken. Dus die 'peer reviewed papers' (zoals die hier eerder gememoreerde van Stuart en Craven) zijn van weinig waarde. Er zijn ook de afgelopen jaren nogal wat gaten geschoten in dat betoog.

Maar wie weet - misschien dat deze koe alsnog een haas vangt. En ook al zou MQA het geluid niet beter maken, dan is het vanwege de origami-techniek voor streamingdiensten en platenmaatschappijen een kostenbespaarder. (2015 was het eerste jaar waarij de opbrengsten van streaming hoger waren dan van elke andere andere distributietechniek [fysiek, downloads].)

Overigens: stel je voor dat het werkt. Hoe krijg je dan dat analoge, 'tijdreine' signaal uit je speakers? Je hebt zowiezo een breedbandige versterker nodig, dat is het probleem niet. Maar je speakerfilters gooien dan alsnog roet in het eten, lijkt me. (Of je moet een elektrostaat nemen.) En wat als je digitale ruimtecorrectie gebruikt? Onmogelijk, lijkt me.

VrGr,

Bart J.

Kjelt

Ach de AES is op zich een prima club, er zitten wellicht wat mindere lieden tussen die onder invloed van grote namen misschien wat minder kritisch zijn geweest.
Dit zag je de afgelopen jaren ook bij universiteiten gebeuren, publicatiedrang en dan minder kritisch zijn.

IMO is MQA voor HQ mobiele applicaties een prima protocol.
Voor statische high end audio zie ik het absoluut niet zitten, vanwege dat je weinig keuze uit high end hardware hebt, je kunt beroemde oudere high end audio DACs niet meer gebruiken.
Daarnaast zal het een echte high audiofiel worst wezen hoeveel Mb/s een bepaald audioformaat kost als het maar beter klinkt.
De meesten die ik ken willen ook zelf beschikken over hun audio collectie en niet afhankelijk zijn van een streaming dienst die het loodje kan leggen, zie deze week bv Kaleidescape, in een keer is  je dure apparatuur waardeloos geworden.
Al dat soort zaken en dan in een test ook nog je claims niet hard kunnen maken zorgen voor een trage marktintroductie en wellicht wel vroege dood.

morca

Bovenstaande 2 reacties kan ik me helemaal bij aansluiten .
Mbt hardware kunnen ze nog meer geld aan je verdienen.
Dit soort dingen word verzonnnen om ons,de audiofiel nog meer geld uit de zak te kloppen .
Als het dan faalt hebben ze lekker aan je verdient.
En dan komt er weer iemand anders die beweerd Het nieuwe formaat te hebben uitgevonden.......

Shorty

Tweeëntwintig pagina's vol lof van Robert Harley in het mei/juni-nummer van The Absolute Sound:
https://mqa-production.s3.amazonaws.com/default/0001/01/6a10f3ba2385770ac3658df2cadc537ffcd09cd3.pdf

VrGr,

Bart J.

Kingpin

"Better than Hi-res" ... en toen ben ik maar gestopt, zal wel weer zo'n marketing verhaal zijn met omvouwende frequentiebanden alsof we in een parallelewereld zitten.
Mag ook wel wat kosten zo'n 22 pagina's aan marketing gelul. Maar ach met de DRM inkomsten straks zal dat wel kunnen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pjotr27

Allemaal hardstikke leuk, maar laten ze eerst maar eens fatsoenlijk gaan opnemen door recording engineers met goede oren.... Luister maar eens naar goede opnamen eind vijftiger en begin zestiger jaren. Daar heb je echt geen MQA, SACD, high res of wat voor technische dingen voor nodig. Die opnames spelen zoveel beter, vloeiender, ruimtelijker als wat er nu wordt uitgebracht. Het is een vlakke gemixte bende geworden...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

morca

Quote from: Pjotr27 on September  2, 2016, 15:12:34
Allemaal hardstikke leuk, maar laten ze eerst maar eens fatsoenlijk gaan opnemen door recording engineers met goede oren.... Luister maar eens naar goede opnamen eind vijftiger en begin zestiger jaren. Daar heb je echt geen MQA, SACD, high res of wat voor technische dingen voor nodig. Die opnames spelen zoveel beter, vloeiender, ruimtelijker als wat er nu wordt uitgebracht. Het is een vlakke gemixte bende geworden...
Idd ik heb heel wat jaren 60-80 muziek.
Zit veel meer dynamiek in en daarom ook meer detail.

Shorty

#416
Achtergrondartikel over het DRM-achtige aspect van MQA, op Digital Audio Review. Lees ook de commentaren... Zie www.digitalaudioreview.net/2016/08/mqa-a-non-hostile-takeover

Zelf zie ik niet in waarom we bezwaar zouden moeten hebben tegen deze techniek, enkel en alleen omdat één partij de dienst wil uitmaken, in plaats van een kongsi van fabrikanten (Philips en Sony inzake CD's en S/PDIF, Philips inzake cassettes, Dolby Labs inzake Dolby B,  of een standaard als HDMI.) Niemand die ons dwong afstand te doen van vinyl of de scartkabel.
Al gaat deze vergelijking een beetje mank omdat het bij MQA gaat om een fundamenteel andere digitale opname-standaard. Natúúrlijk wil iemand hieraan verdienen - so what? Liever audio-liefhebbers als Bob Stuart c.s. dan bijvoorbeeld Google, Amazon of Apple. Vind ik.

VrGr,

Bart J.

Sailor Jan

Voor sceptici die MQA kunnen afspelen. Bij 2L.no kunnen MQA bestanden gratis gedownload worden en je kunt ook een beetje vergelijken met andere type bestanden.

Als het de mensen gaat om hardware te verkopen dan doen NAD/Bluesound het niet zo goed want die ondersteunen al MQA.
Wees lief voor jezelf

morca

Kan ik voor foobar een plugin krijgen hiervoor?'
Zal vd week eens kijken,volgens mij had Bjorn hier al iets over gezegd in dit topic.
Ik wil wel eens testen.

Shorty

Quote from: morca on September 18, 2016, 20:57:03
Kan ik voor foobar een plugin krijgen hiervoor?'
Zal vd week eens kijken,volgens mij had Bjorn hier al iets over gezegd in dit topic.
Ik wil wel eens testen.

Probeer dit: www.meridianunplugged.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=247772.

VrGr,

Bart J.

Shorty

#420
QuoteMQA's Bob Stuart announced at RMAF that the format has been awarded the RIAA seal of approval for a hi-res music format and that the entire Warner Bros catalog has now been transcoded to MQA, with all of the majors' catalogs scheduled to have been MQA-encoded by the spring of 2017. Still no word on Tidal streaming MQA files, but of course, when they do, that eliminates the criticism that MQA will make everyone purchase their favorite recordings again.
Bron: www.stereophile.com/content/ja-discovers-great-sound-rmaf#4OsKfhCrM8PG1RT7.97

En volgens een verhaal van Michael Lavorgna op AudioStream (www.audiostream.com/content/what-mqa#S9DqVe3wrd2f1r1C.97) zou Tidal niet de enige streamingdienst zijn die MQA gaat toepassen. Lavorgna meldt verder dat Sony en Universal nog aan het onderhandelen zijn over het al dan niet gebruiken van MQA.

VrGr,

Bart J.

Kjelt

Ik lees ook dat Warner zijn  bibliotheek al heeft omgezet, we gaan het zien, voor streaming denk ik dat het best wel een plek zal kunnen krijgen.
http://www.audiostream.com/content/what-mqa#RjrD70Al0sgmeZ0B.97
Aan de andere kant schijnen er vrij veel eisen te worden gesteld door MQA aan hardware fabrikanten, dat is natuurlijk niet wat ze graag zien ,dus bv Schiit heeft zware bedenkingen:
Quote from: http://schiit.com/news/news/why-we-wont-be-supporting-mqa
1.     We believe that supporting MQA means handing over the entire recording industry to an external standards organization. MQA wants:
•Licensing fees from the recording studios
•Licensing fees from the digital audio product manufacturers
•Hardware or software access/insight into the DAC or player
•Subscription fees from every listener via Tidal, and/or royalties from purchases of re-releases by the recording industry

2. Our experience with standards-driven industries is sub-par.
Consider the surround market. Companies making surround processors now have to support a dizzying array of different standards, none of which is a market differentiator, and the exclusion of any single standard can mean commercial failure. The result is a market in which competition is stifled and consumers are confused.

3. We don't believe MQA is a differentiator for high-end DACs if it is available on phones.
Consider SRS, the Sound Retrieval System, as an instructive example. Before being acquired by DTS, it claimed to be on "over a billion devices." However, there is little evidence any consumers considered SRS a must-have, differentiating technology.

4. We consider MQA to be yet another "format distraction" that makes high-end audio more confusing and insular.
This is a reflection of our position in the market—nearly 1/3 of our revenue is from $99 and under products, and we have one of the youngest customer bases in the industry. It is our experience that when someone starts getting into great audio, they just want a product that will make their current music sound better, rather than one that requires additional investment in streaming subscriptions or new releases.

5. We feel that, even from a market perspective, many questions need to be answered.
When will we see MQA on Tidal? At what cost? What percentage of the library will be MQA? How many releases should we expect to see from Warner in the next 12 months? What will be the cost? Again, a historic example may be cautionary. Consider Sony and DSD. DSD is a Sony technology that they promoted, and yet they released very few recordings in DSD.


Shorty

De Japanse luidsprekerfabrikant Kripton claimt een MQA-compatible luidspreker te maken. Maar als ik het plaatje op de (Japanse) website juist interpreteer (ik lees noch versta Japans), klopt dat niet omdat er na de MQA-decoder nog een gewoon PCM-signaal naar de versterkers gaat. Waar natuurlijk nieuwe 'tijdfouten' optreden...
Zie www.kripton.jp/fs/kripton/ks-9multi.

Vr Gr,

Bart J.

Shorty

Dat eerdere bericht in Stereophile waarin werd gesteld dat Warner Music klaar is met de, ehh, MQAisering van zijn muziekarchief, blijkt niet te kloppen. Bob Stuart zegt in een recent interview dat Warner daar pas volgend voorjaar mee gereed zal zijn. Tot nu toe zijn alleen de bestanden geconverteerd waarvan al 24-bits masters bestonden.
Er is ook (nog?) geen overeenstemming met Sony en Universal.
Zie www.stereophile.com/content/mqa-and-warner-real-scoop#pbceIo8W2VkU1DqJ.97.

VrGr,

Bart J.

Raphie

Het lijkt er dus op dat MQA zich dan toch van zijn ware digital rights management kant laat zien.
Propriarity algoritme met alleen decoding op de juiste client die dan tevens als kopieer beveiliging dient.
JBL PRX Power!