MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Kjelt

Nee in die recensies die hier stonden werdt er zo'n goedkopere DAC meegeleverd en daar zijn de meeste van die MQA recensies van de audiobladen op gebaseerd neem ik aan.

corival

Pioneer PDP-LX508D  |  Emotiva UMC-1  |  Emotiva XPA-5  |  Crown K1  |  PS3  |  PS4 | Apple TV4 | Humax iHDR-5200C  |  Olive One |  Audiophysic TEMPO 25 / CELSIUS HHCT II / STEP  |  SVS CS-Ultra  |  Finite Elemente Modul Classic  |  Kabels Emotiva X-Series  |  Harmony Ultimate

Shorty

#377
Bezitters van een Bluesound kunnen vanaf 1 juni firmware 2.2 downloaden voor Android- en iOS-toestellen. De firmware activeert MQA.
Aan de app voor Apple wordt nog gewerkt...
Bron: persbericht www.bluesound.com/en-eu/news-en-eu/2016/mqa-now-available-on-bluesound/?cl.

VrGr,

Bart J.

Shorty

Michael Lavorgna van AudioStream testte MQA-files op een aantal DACs (Meridian Prime, Meridian Explorer2, Mytek Brooklyn) en vergeleek de MQA-versies met de originele PCM high-rezbestanden via onder meer een dCS Rossini (al dan niet opgepijpt naar DSD via HQPlayer). Zie hier: www.audiostream.com/content/mqa-reviewed#KJlZoMw5LJ4RCFk6.97.

Voorlopige conclusies:
QuoteDoes MQA encoded music always sound better than the original?
With the recordings I heard MQA encoded music consistently sounded better than the original. I cannot speak to "always".
Does MQA encoded music played back on a non-MQA DAC sound better, worse, or the same as playing back the file in its native resolution?
While it depended on the recording, un-decoded MQA file did not sound worse than the original native file and in some cases, the un-decoded MQA version sounded better.
Is it possible to draw broad conclusions about MQA when using a limited number of MQA-encoded files played through three different MQA-enabled DACs?
Not really. We can speak to the specifics with real confidence and only make assumptions from there.
If MQA corrects for sonically deleterious anomalies in the DAC, how important is the DAC?
The DAC appears to be as important as it always was. The good news is that MQA made music sound better with the three DACs used in this review.

En het steeds opduikende verhaal  over DRM wordt weer eens onderuit geschoffeld.

VrGr,

Bart J.

Kjelt

DRM is inderdaad niet meer van toepassing in de originele zin van het woord, dus dat er restricties zitten aan het afspelen van een bestand als je een MQA decoder hebt.
Wel is het geen open standaard, er zijn rechten aan verbonden en die moeten betaald worden, dus zoals iemand hier al eerder opperde, in het verleden is gebleken dat alleen open standaarden een wijde acceptatie en verspreiding kregen, en gesloten formaten en standaarden een langzame dood zijn gestorven.

Wat een open en grote vraag is, is of je MQA streams als bestand kunt opslaan en opnieuw afspelen en kunt archiveren. Daar is zover als ik weet nog geen antwoord op.

Raphie

DRM komt straks wel kijken, daarnaast blijft het een typisch audiofiel sprookje dat een hehash van bits beter klinkt als de orginele bitjes :D
Als de data ánders is dan is er iets bijverzonnen en is het niet meer trouw aan het origineel. Het kán nooit beter klinken als het orgineel.
JBL PRX Power!

RobertVanWoerden

Quote from: Shorty on June  2, 2016, 10:40:38
Michael Lavorgna van AudioStream testte MQA-files op een aantal DACs (Meridian Prime, Meridian Explorer2, Mytek Brooklyn) en vergeleek de MQA-versies met de originele PCM high-rezbestanden via onder meer een dCS Rossini (al dan niet opgepijpt naar DSD via HQPlayer). Zie hier: www.audiostream.com/content/mqa-reviewed#KJlZoMw5LJ4RCFk6.97.

Voorlopige conclusies:
En het steeds opduikende verhaal  over DRM wordt weer eens onderuit geschoffeld.

VrGr,

Bart J.
Ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar begrij pik goed dat MQA en niet MQA bestanden niet op dezelfde DACs getest zijn? Als er dan verschillen zijn, lijkt het me meer dat het verschillen in DAC zijn dan in een MQA decoding.

Shorty

Quote from: Kjelt on June  2, 2016, 10:54:33
DRM is inderdaad niet meer van toepassing in de originele zin van het woord, dus dat er restricties zitten aan het afspelen van een bestand als je een MQA decoder hebt.
Wel is het geen open standaard, er zijn rechten aan verbonden en die moeten betaald worden, dus zoals iemand hier al eerder opperde, in het verleden is gebleken dat alleen open standaarden een wijde acceptatie en verspreiding kregen, en gesloten formaten en standaarden een langzame dood zijn gestorven.

Wat een open en grote vraag is, is of je MQA streams als bestand kunt opslaan en opnieuw afspelen en kunt archiveren. Daar is zover als ik weet nog geen antwoord op.

Niet alle gesloten systemen faalden. Achter de CD zaten ook honderden patenten. En ook al kon je die CD's niet op een pick-up afspelen, het is toch een aardig succes geworden.  :D Evenals Dolby NR, Dolby Digital, DTS, THX, FLAC, enzovoorts. Allemaal gesloten systemen.

Ik zie dat er al software bestaat waarmee je streams kunt opslaan. Als dat bit-perfect wordt gedaan, dan blijft MQA intact, lijkt me. De industrie maakt zich al zorgen over het rippen van streams, dus misschien gaat het hele MQA-verhaal daardoor alsnog de ijskast in.

VrGr,

Bart J.

Shorty

#383
Quote from: RobertVanWoerden on June  2, 2016, 13:09:41
Ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar begrij pik goed dat MQA en niet MQA bestanden niet op dezelfde DACs getest zijn? Als er dan verschillen zijn, lijkt het me meer dat het verschillen in DAC zijn dan in een MQA decoding.

Jawel, MQA en PCM zijn ook naar dezelfde DAC gestuurd. De vergelijking ging immers tussen muziekbestanden, niet tussen DACs.
Los daarvan vond Lavorgna de ene DAC beter presteren dan de andere, maar gezien de prijsverschillen is het logisch dat hij dat denkt/waarneemt.

VrGr,

Bart J.

Shorty

In Digital Audio Review constateert John Darko dat MQA in Bluesound-apparaten alleen werkt indien de interne DAC wordt gebruikt. Op de digitale uitgangen komt maximaal  (in het geval van de Node 2) een 24/192 signaal in PCM. Dus het aansluiten van een andere DAC, zelfs als dat een MQA-DAC is, heeft alleen nut als het voordeel van volledig MQA groter is dan het (vermeende?) nadeel (want goedkoper) van de interne DAC. Oftewel: als PCM via je dCS (of zo  ;)) beter klinkt dan MQA via de analoge uitgang...

Het kán ook niet werken omdat de MQA-software via S/PDIF en Toslink geen info kan ontvangen van de ontvangende DAC.
Wat de vraag opwerpt of het allemaal wél zou werken als de communicatie twee-weg is, via USB.

VrGr,

Bart J.

rovinggecko

Als de bluesound eea bitperfect doorgeeft dan blijft de mqa enveloppe intakt en kan het verderop uitgepakt worden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

pvd_66

Weet er toevallig iemand hoe je op een Node 2 kan zien of de MQA in werking is?
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

donron

Quote from: pvd_66 on June  5, 2016, 19:29:49
Weet er toevallig iemand hoe je op een Node 2 kan zien of de MQA in werking is?

In the BluOS app, the MQA indicator glows green or blue to indicate that the Player is decoding and playing an MQA stream or file, and denotes provenance to ensure that the sound is identical to that of the source material. It glows blue to indicate it is playing an MQA Studio file, which has either been approved in the studio by the artist/producer or has been verified by the copyright owner.

pvd_66

Bedankt, niet gelezen, maar nu het volgende. Ik zie nergens een MQA indicator, komt dat omdat ik iOS heb en het daar mogelijk iets later gesupport wordt? Ik heb via Tunein Calm Radio gespeeld maar daar zag ik ook niets oplichten ... Of moet je voor Calm radio ook een abonnement hebben?
Va tidal is het er nog niet heb ik begrepen.
Best ingewikkeld eigenlijk .... Voor mij dan  ;)
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

donron

Heb je wel MQA bestanden getest?

Roeru117

Bij het afspelen van mqa licht er inderdaad een groen mqa logo op. Dat zou ook onder ios gewoon moeten werken.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

pvd_66

Zo hehe ja eindelijk een mqa bestand kunnen downloaden en af kunnen spelen en verschijnt idd mqa in beeld.
Hetzelfde nummer opgezocht in Tidal, waar ook mqa in de omschrijving staat maar hier nog niet.
Nog geen vergelijk kunnen maken tussen mqa en non-mqa
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

morca

Quote from: pvd_66 on June  6, 2016, 14:56:49
Zo hehe ja eindelijk een mqa bestand kunnen downloaden en af kunnen spelen en verschijnt idd mqa in beeld.
Hetzelfde nummer opgezocht in Tidal, waar ook mqa in de omschrijving staat maar hier nog niet.
Nog geen vergelijk kunnen maken tussen mqa en non-mqa
Dan is de belangrijkste vraag,is het dezelfde master.
Anders is vergelijken nutteloos imo.

RobertVanWoerden

#393
^^

rovinggecko

Er zijn mqa test files bij het noorse 2L


Sent from my iPhone using Tapatalk
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

pvd_66

Klopt, daar heb ik t ook vandaan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Shorty

Morten Lindberg (2L) en Bob Stuart aan het woord in TONEAudio: www.tonepublications.com/review/why-mqa/.

VrGr,

Bart J.

Shorty

Apple onderhandelt met Tidal over een overname. Bij MQA wachten ze met samengeknepen billen op de uitkomst, neem ik aan....  :nowink:

VrGr,

Bart J.

Shorty

#398
QuoteNAD announced that MQA (Master Quality Authenticated) music will be supported on select BluOS-enabled NAD components with the upcoming BluOS firmware release, version 2.2.5 for NAD users. MQA can wirelessly be played on the NAD M12, M50, M32 and C 390DD.

Bron: persbericht NAD

VrGr,

Bart J.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack