MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Kingpin

Quote from: Kjelt on May 15, 2016, 13:37:28
Dat is dus ook mijn grote vraag, hoe kun je met 96kHz samples weer terug naar de tijdresolutie van 192kHz.
De frequentie ala dat werkt met bandfolding en interpolatie maar alle tussenliggende samples gaan echt verloren dus de sample tijd resolutie blijft gelijk aan 96kHz net onder het randje van de 10us.
Het heeft sowieso weinig nut. Probeer maar eens een 192 of 96 kHz muziekstuk te dupliceren naar 44.1khz.
Inverteer het 44.1khz muziekstuk en leg deze over het origineel.
Dat wat overblijft is hooguit quantiseringsruis en die is zo laag dat je deze niet hoort.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Shorty

Er moet een goede reden zijn waarom MQA niet kan converteren van veelvouden van 44.1 kHz naar veelvouden van 48 kHz...

VrGr,

Bart J.

Kjelt

Quote from: Shorty on May 15, 2016, 18:20:02
Er moet een goede reden zijn waarom MQA niet kan converteren van veelvouden van 44.1 kHz naar veelvouden van 48 kHz...
Ja dat kan niemand omdat het geen meervoud van elkaar is dus krijg je altijd ergens problemen door samples weg te moeten laten maar ja welke precies.

De 44.1kHz is destijds gewoon jammerlijk gekozen en was als ik het me nog goed herinner een gevolg van het feit dat de digitale audio eind jaren 70 door Sony in zijn videorecorders werd gebruikt en dus moest het met PAL en NTSC lekker functioneren (per frame ofzo).
De DAC van Sony werkte dus ook op die frequentie en daarom heeft Sony het in de cd standaard geforceerd.
Als ze achteraf alleen puur op audio hadden moeten kiezen en de technisch mogelijkheid hadden gehad dan denk ik dat ze voor 48kHz hadden gekozen omdat het meer ruimte biedt voor het AA filter (transition band).


Shorty

Quote from: Kjelt on May 15, 2016, 18:53:25
Ja dat kan niemand omdat het geen meervoud van elkaar is dus krijg je altijd ergens problemen door samples weg te moeten laten maar ja welke precies.

Toch geven volgens mij de meeste fabrikanten en consumenten de voorkeur aan up/oversampling van 44.1 naar 192 kHz, in plaats van naar 176.4 wat natuurlijk veel eleganter is. 'Hoe hoger hoe beter', is de gedachte. Vermoed ik.

VrGr,

Bart J.

djoeri

Ik heb op de high end geen MQA gezien, ben er ook niet naar op zoek geweest, maar had wel verwacht dat een aantal merken hiermee zouden pronken. De meesten hadden gewoon een macmini als streamer.

Gr Djoeri

Raphie

#355
44.1.> 88.2 (2x rate) > 176.4 (4x rate)
48 > 96 (2x rate) > 192 (4x rate)

48 was nodig omdat 44.1 niet aan SMPTE syncen.
JBL PRX Power!

morca

Ik vind het wel grappig dat de discussie over de sample rate zolang doorgaat.
Terwijl de meeste leden best weten dat het toch niks uitmaakt of het 48 of 96 is.
Als het maar 24 bit is.

Als ze echt wat mooi,s hadden willen maken: 32 bit bestanden met een normale samplerate.

Kjelt

Quote from: morca on May 15, 2016, 21:16:58
Als ze echt wat mooi,s hadden willen maken: 32 bit bestanden met een normale samplerate.
Er bestaan helemaal geen 32 bit ADC's die nauwkeurigheid kunnen de silicon fabs niet aan, de andere kant op trouwens ook niet, echte truebit DACs gaan maar tot 20/21 bits, of je moet er 4 op elkaar plakken om twee bits extra te scoren. Het is allemaal marketing BS en verkapte verkooppraat die hoge bitrate DACs.

morca

Quote from: Kjelt on May 15, 2016, 23:13:35
Er bestaan helemaal geen 32 bit ADC's die nauwkeurigheid kunnen de silicon fabs niet aan, de andere kant op trouwens ook niet, echte truebit DACs gaan maar tot 20/21 bits, of je moet er 4 op elkaar plakken om twee bits extra te scoren. Het is allemaal marketing BS en verkapte verkooppraat die hoge bitrate DACs.
OK ik had het idee als die bitrate wel zoveel uitmaakt, waarom krikken we die niet op.
Ik heb wel eens wat gelezen over 32 bit omzetting maar niet veel.
Maar dat is hardware matig dus weer moeilijk .

Raphie

#359
44.1/24 is idd prima voor een eindproduct.
32bits is float, niet fixed en is een virtuele vloer voor het samenvoegen van signalen tijdens het mixen. Een 32bit float en 24bit fixed stereofile bevat ook exact dezelfde informatie.
JBL PRX Power!

Shorty

John Atkinson doet metingen aan door hemzelf gemaakte opnamen die achteraf door MQA behandeld zijn, in www.stereophile.com/content/inside-mqa#omoofAoPmZJeh3S9.97.

VrGr,

Bart J.

Kjelt

#361
Quote from: Shorty on May 22, 2016, 11:57:36
John Atkinson doet metingen aan door hemzelf gemaakte opnamen die achteraf door MQA behandeld zijn, in www.stereophile.com/content/inside-mqa#omoofAoPmZJeh3S9.97.
Originele file 88kHz sampled  :dry:
en niet lossless
Quote
There is no such thing as a free lunch, of course, and the tradeoff is that a decoded MQA recording is basically limited to an effective resolution of less than 24 bits.

Kjelt

#362
Quote from: Kingpin on May 14, 2016, 18:44:18
Kan iemand bevestigen of dit ook zo is:
For CD 16/44, we're looking at (1/(44,100 *2^16* 2Pi)) = ~60 picosecond resolution for signals well within the audible spectrum -
Hi nog eens nagevraagd bij een kennis en de bovenstaande formule geldt voor de signalen die op een cd staan (vandaar de 2Pi want het is een ronddraaiend schijfje)  :)
Het gaat hier dus om het serieel uitklokken van een ronddraaiende schijf waarvoor de masterclock inderdaad zeer hoog en nauwkeurig moet zijn met de genoemde tijdresolutie (per bit!).
Dit gaat dus om het mastering proces en uitlees proces bij een cd en voor 1 bit tijdresolutie.

Wat ik me nu echt serieus afvraag zijn twee zaken:

1) in het seriele klokken is er op bitniveau dus een zeer hoge nauwkeurige klok vereist, duidelijk. Maar betekent dit dan ook dat de uiteindelijke absolute tijd resolutie ook gelijk is aan die ene bit tijd-resolutie? De bits van 1 kanaal veranderen niet tussen twee words in, dus is de minimale tijdseenheid dat bv een LSbits kan veranderen is dan maar 1 keer per 32 bits als je het serieel bekijkt.

2) in hoeverre dit dan ook voor streaming geldt. Want daar is de synchrone seriele clock vervangen door een asynchroon protocol (tcp of udp) waarbij blokken van bytes worden verstuurd, die worden gebufferd en of parallel naar een DAC doorgegeven of serieel naar een DAC doorgegeven.

Als er iemand is die hier meer van weet dan hoor ik het graag, voorlopig blijf ik er bij dat voor 10us tijdresolutie een word tijdresolutie van 10us nodig is ergo een sampling frequentie van 100kHz per kanaal.



Fred Mulder

Vandaag ook een motie tégen MQA:
http://www.digitalaudioreview.net/2016/05/schiitting-on-mqa/

Goed dat ze zich bij Schiit uitspreken, ballen! Heb zelf nog nooit MQA gehoord, maar kan me de argumenten van Schiit goed voorstellen (zo'n 3.000 albums, waarvan 0 MQA)

Kjelt

Merged ander topic over MQA (laatste twee posts)

Shorty

#366
John Darko luisterde naar MQA en oordeelt positief: www.digitalaudioreview.net/2016/06/an-inconvenient-truth-mqa-sounds-better/.

Over de vraag hoe een MQA-file klinkt als die via een non-MQA DAC wordt afgespeeld: "the MQA files handled by the PS Audio DAC bested the sound quality of the 192kHz or 96kHz hi-res versions in every single case, from Muddy Waters to Steely Dan to Ravel and (especially) to Ella and Louis. [...] Also know that I repeated this same experiment with the AURALiC Vega DAC. No MQA software on its XMOS chip but also no FPGA silicon and no Ted Smith code. Instead an ESS Sabre decoder. And guess what? Same result: MQA sounds better than hi-res even when the DAC chip doesn't see north of 48kHz when faced with MQA source files."

Nounou...  :blink:

VrGr,

Bart J.

Kjelt

Tja wellicht houdt hij niet van scherpe hoge tonen  :D
Er was ook zo'n discussie tussen een Tentlabs DAC die alles liet horen en perfect over het spectrum heen meet en een wat oudere DAC waarbij het middengebied wat was versterkt en iets warmer klonk. Algemeen vond men de DAC met de vervorming in het midden en missen van de hoogste frequenties beter klinken dan de eerste DAC. Wat is dan waarheid en de vraag is uberhaupt wat zijn de SMART uitgangspunten of iets beter klinkt ?

morca

Quote from: Shorty on June  1, 2016, 11:44:27
John Darko luisterde naar MQA en oordeelt positief: www.digitalaudioreview.net/2016/06/an-inconvenient-truth-mqa-sounds-better/.

Over de vraag hoe een MQA-file klinkt als die via een non-MQA DAC wordt afgespeeld: "the MQA files handled by the PS Audio DAC bested the sound quality of the 192kHz or 96kHz hi-res versions in every single case, from Muddy Waters to Steely Dan to Ravel and (especially) to Ella and Louis. [...] Also know that I repeated this same experiment with the AURALiC Vega DAC. No MQA software on its XMOS chip but also no FPGA silicon and no Ted Smith code. Instead an ESS Sabre decoder. And guess what? Same result: MQA sounds better than hi-res even when the DAC chip doesn't see north of 48kHz when faced with MQA source files."

Nounou...  :blink:

VrGr,

Bart J.

VrGr,

Bart J
Weer geen woord over 16 of 24 bit bij die 48 khz.
Dat lijkt me belangrijker dan die overbodig hoge sample rate.

Shorty

Quote from: morca on June  1, 2016, 13:03:12
Weer geen woord over 16 of 24 bit bij die 48 khz.
Dat lijkt me belangrijker dan die overbodig hoge sample rate.

Zo zie je maar weer: schijn bedriegt.  ;)

VrGr,

Bart J.


Kjelt


Raphie

Ahh jubelend wordt het DRM ontvangen  :worship:
JBL PRX Power!

Shorty


Kjelt

Quote from: Shorty on June  1, 2016, 16:11:46
En er is een Meridian MQA DAC voor slechts €295 adv.prijs  :-X
En daar wordt mee getest  :D

Shorty