MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Raphie

Quote from: doorofnight on April 24, 2016, 11:24:00
Ik vind het anders wel een heel gedoe als ze met veel minder inspanningen ook een boel centjes kunnen verdienen aan naïeve audiofielen?
DRM en licensing, daar gokken ze op.
JBL PRX Power!


Raphie

Daarom hebben ze MQA Ltd. opgezet :D
JBL PRX Power!

Shorty

In het mei/juni-nummer van The Absolute Sound maar liefst 20 pagina's over MQA. ZIe hier: [https://mqa-production.s3.amazonaws.com/default/0001/01/6a10f3ba2385770ac3658df2cadc537ffcd09cd3.pdf
Robert Harley probeert ons wijs te maken dat "MQA is the most significant audio technology of my lifetime"....

VrGr,

Bart J.

Raphie

Meridean wil gewoon de kudelski van de audio streaming worden
En trekken alles qua marketing uit de kast.
JBL PRX Power!

evilniek

Leuk al dat hoogdravende technische geleuter, maar volgens mij heeft nog niemand hier echt MQA gehoord, ik lees hier alleen veel gif en wantrouwen.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Raphie

Quote from: evilniek on April 24, 2016, 12:04:02
Leuk al dat hoogdravende technische geleuter, maar volgens mij heeft nog niemand hier echt MQA gehoord, ik lees hier alleen veel gif en wantrouwen.
beter als full bitrate kan het niet gaan klinken.
JBL PRX Power!

Kjelt

Quote from: evilniek on April 24, 2016, 12:04:02
Leuk al dat hoogdravende technische geleuter, maar volgens mij heeft nog niemand hier echt MQA gehoord, ik lees hier alleen veel gif en wantrouwen.
Het topic iets beter lezen?

Quote from: djoeri on January 20, 2016, 17:52:38
Misschien ben ik de enige maar was niet zo onder de indruk van MQA, laterna zonder dat ik het wist pikte ik het bij een anders show er toch weer uit. 
Naar mijn mening is die aanpassing van het originele materiaal /broncode de dood voor het geluid.  Alles heeft eenzelfde signatuur heel laidback zonder karakter.
Daarnaast zijn die zo genoemde tester allemaal bejaard dus dan geloof ik ze toch niet meer.
Gr Djoeri

Robbo

#283
Quote from: Raphie on April 24, 2016, 10:52:26
Ze geven niet aan waar de winst wél zit, daarmee diskwalificeren zij zichzelf.

we kunnen al prima lossless en lossy endoden / decoden, ook kunnen we al tot 384kHz opnemen, ook hier voegt MQA niks aan toe.

Wederom lees de Q&A, dan weet je ook meteen dat er geen DRM inzit.

Maar om het makkelijk te maken voor je, want je leest erg selectief, de winst zit oa. in het tijdsdomein. 

Raphie een mening is prima, maar dat charcherend antwoorden van je komt de sfeer op het forum niet ten goedde.

RZeemering

Ik heb het ook al gehoord.
In een ruimte die ik niet ken, op apparatuur welke ik nog nooit had gehoord en zonder vergelijk met niet MQA.

ergo. Ik kan er niets noemenswaardig over zeggen.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

morca

Quote from: evilniek on April 24, 2016, 12:04:02
Leuk al dat hoogdravende technische geleuter, maar volgens mij heeft nog niemand hier echt MQA gehoord, ik lees hier alleen veel gif en wantrouwen.
Je moet ook niet alles vertrouwen wat ze door je strot willen douwen.
Verdere onderbouw staat in dit topic zoals Kjelt al zegt.

Quote from: Robbo on April 24, 2016, 12:26:36
Wederom lees de Q&A, dan weet je ook meteen dat er geen DRM inzit.

Maar om het makkelijk te maken voor je, want je leest erg selectief, de winst zit oa. in het tijdsdomein. 

Raphie een mening is prima, maar dat charcherend antwoorden van je komt de sfeer op het forum niet ten goedde.

Waarom charcherend antwoorden ,of forumsfeer.
Ik vind dat een boel leden alles voor zoete koek slikken,dat komt de geloofwaardigheid van het forum weer niet ten goede imo  ;)

En waarom over de sfeer beginnen omdat hij gewoon netjes alle punten aanhaald die niet kloppen.
Het feit dat jij hem vraagt te zwijgen hierover komt de sfeer ook niet ten goede imo.

Raphie

Quote from: Robbo on April 24, 2016, 12:26:36
Wederom lees de Q&A, dan weet je ook meteen dat er geen DRM inzit.

Maar om het makkelijk te maken voor je, want je leest erg selectief, de winst zit oa. in het tijdsdomein. 
lees de wiki, wél DRM alleen daar rept meridean natuurlijk niet over en het tijdsdomein?!? Laat me niet lachen, een klok is een klok.
JBL PRX Power!

br@m

De forumleden hier hebben vast wel eens gehoord van MLP (Meridian Lossless Packing).

MLP is een proprietary audio compressietechniek die door Meridian is bedacht en die de standaard is voor DVD Audio. MLP is een verplicht protocol voor HD Video en DVD-Audio, en optioneel voor Blu Ray. Omdat het de DVD-Audio standaard is, is de MLP-chip ingebouwd in elke DVD speler die DVD-A ondersteunt en in elke HD DVD speler.

MLP heeft op deze manier in belangrijke mate bijgedragen aan de inkomsten van Meridian.

En aangezien DVD-A het als audio formaat niet gered heeft, en HD DVD het heeft verloren van Blu Ray is het natuurlijk wel slim als Meridian met iets nieuws komt in dezelfde lijn als MLP.

De toekomst van muziek-distributie ligt niet bij schijfjes maar bij streaming. Bij Meridian zien ze dat natuurlijk ook.

Meridian zou het vast heel fijn vinden als MQA een standaard zou worden voor online muziek streaming diensten, en de MQA chip wordt ingebouwd in alle streamers.

Ze kennen dit business model al van MLP.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Raphie

Quote from: br@m on April 24, 2016, 13:01:53
De forumleden hier hebben vast wel eens gehoord van MLP (Meridian Lossless Packing).

MLP is een proprietary audio compressietechniek die door Meridian is bedacht en die de standaard is voor DVD Audio. MLP is een verplicht protocol voor HD Video en DVD-Audio, en optioneel voor Blu Ray. Omdat het de DVD-Audio standaard is, is de MLP-chip ingebouwd in elke DVD speler die DVD-A ondersteunt en in elke HD DVD speler.

MLP heeft op deze manier in belangrijke mate bijgedragen aan de inkomsten van Meridian.

En aangezien DVD-A het als audio formaat niet gered heeft, en HD DVD het heeft verloren van Blu Ray is het natuurlijk wel slim als Meridian met iets nieuws komt in dezelfde lijn als MLP.

De toekomst van muziek-distributie ligt niet bij schijfjes maar bij streaming. Bij Meridian zien ze dat natuurlijk ook.

Meridian zou het vast heel fijn vinden als MQA een standaard zou worden voor online muziek streaming diensten, en de MQA chip wordt ingebouwd in alle streamers.

Ze kennen dit business model al van MLP.
Yep, dit is het enige waar het echt om draait.
JBL PRX Power!

Robbo

Niks voor niks. Helemaal niet als je aandeelhouders hebt.

RZeemering

Quote from: br@m on April 24, 2016, 13:01:53
De forumleden hier hebben vast wel eens gehoord van MLP (Meridian Lossless Packing).

MLP is een proprietary audio compressietechniek die door Meridian is bedacht en die de standaard is voor DVD Audio. MLP is een verplicht protocol voor HD Video en DVD-Audio, en optioneel voor Blu Ray. Omdat het de DVD-Audio standaard is, is de MLP-chip ingebouwd in elke DVD speler die DVD-A ondersteunt en in elke HD DVD speler.

MLP heeft op deze manier in belangrijke mate bijgedragen aan de inkomsten van Meridian.

En aangezien DVD-A het als audio formaat niet gered heeft, en HD DVD het heeft verloren van Blu Ray is het natuurlijk wel slim als Meridian met iets nieuws komt in dezelfde lijn als MLP.

De toekomst van muziek-distributie ligt niet bij schijfjes maar bij streaming. Bij Meridian zien ze dat natuurlijk ook.

Meridian zou het vast heel fijn vinden als MQA een standaard zou worden voor online muziek streaming diensten, en de MQA chip wordt ingebouwd in alle streamers.

Ze kennen dit business model al van MLP.
Als dit het enige is waarom ze dit op de markt zetten snap ik niet waarom ze knullig lopen te doen en moeite doen bij de eindgebruiker. Dan kun je toch beter als bedrijf zorgen dat je bij de grote streamingdiensten naar binnen komt? Dan volgt het audiovolk vanzelf. Of proberen ze bottom up bij de streamingdiensten bekend te geraken? Dan mogen ze wel beter hun best doen om te laten horen dat MQA beter is dan andere formaten.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Kjelt

Bottom up of top down, of eerst een grote install base regelen die dan een vraag creeert of veel aanbieders waardoor consumenten overstappen.
Ik denk dat ze beiden aan het proberen zijn maar geen van beiden slaat nog echt aan.

Ik vind het dan ook eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt. We willen high end audio slijten, prima goed idee. Dat doen we door een high end audio bestand te strippen, comprimeren en hercoderen zodat je deze met een zeer lage bitrate kunt streamen. Uh ja uh, waarom zou je in deze tijd nog naar een zeer lage bitrate willen terwijl ieder huishouden over 15 jaar een glasvezel aansluiting heeft? Maar goed ok, denk weer met hun mee, wellicht mobiel gebruik, maar ook daar zie ik geen high end audio toepassing behalve dan op een luxe jacht ofzo maar dan praat je over wel een hele kleine doelgroep.
En dan nog moet je een geschikt streaming device hebben.

Huidige keuze: 10k en hoger voor Meridian spul (weer zeer kleine doelgroep) of 300 dollar ofzo voor een cheapo MQA USB printplaat dacje ?
Waarom geen streamer ala Linn ofzo voor 1000 euro ? Dan zou je wellicht interesse kunnen kweken echter alleen bij een kleine doelgroep.
De grote menigte vind mp3 >128kb/s al prima voor in de auto,werkvloer of tijdens studie.

Wellicht begrijp ik het niet maar de enige reden die ik inderdaad kan bedenken is dat de contentowners hun high res audio bestanden niet in the clear bij partikulieren thuis wil hebben.
Dus eigenlijk is dat einde high end audio prive verzamelingen. Je zult vanaf dat moment altijd afhankelijk zijn van 3rd party streaming services, die ook failliet kunnen gaan of besluiten jouw speciale muziek keuze niet langer ter beschikking te stellen. Ik vind het armoe.

morca

Quote from: br@m on April 24, 2016, 13:01:53
De forumleden hier hebben vast wel eens gehoord van MLP (Meridian Lossless Packing).

MLP is een proprietary audio compressietechniek die door Meridian is bedacht en die de standaard is voor DVD Audio. MLP is een verplicht protocol voor HD Video en DVD-Audio, en optioneel voor Blu Ray. Omdat het de DVD-Audio standaard is, is de MLP-chip ingebouwd in elke DVD speler die DVD-A ondersteunt en in elke HD DVD speler.

MLP heeft op deze manier in belangrijke mate bijgedragen aan de inkomsten van Meridian.

En aangezien DVD-A het als audio formaat niet gered heeft, en HD DVD het heeft verloren van Blu Ray is het natuurlijk wel slim als Meridian met iets nieuws komt in dezelfde lijn als MLP.

De toekomst van muziek-distributie ligt niet bij schijfjes maar bij streaming. Bij Meridian zien ze dat natuurlijk ook.

Meridian zou het vast heel fijn vinden als MQA een standaard zou worden voor online muziek streaming diensten, en de MQA chip wordt ingebouwd in alle streamers.

Ze kennen dit business model al van MLP.
DVD-A is jammer genoeg nooit doorgebroken.
Ik heb er een paar maar die klinken echt uitmuntend goed.
Maar daar hebben we het ook over wat anders als dit formaat.
Deze nieuwe zitten ze in te pakken,heb er sterk me twijfels bij.

MLP wat zeer goed qua SQ,zoiets had de standaard moeten worden ipv mp3 .
MPL in flac verpakt ook nog prima,dat is een standaard die erg goed is en veel gebruikt word.

djoeri

Wat ik begreep van de meridian importeur en hans beekhuyzen dat het bedoelt was om streaming audio naar een hoger niveau te tillen voor de consument. Dit is samen met neill young opgezet en ging toen onder de naam pono. Helaas liep dat niet zo lekker en is meridian verder gegaan en heeft mqa afgesplitst omdat anders niemand met ze zou samenwerken. Het is dus meer de bedoeling om de consument iets beters te geven. Al vraag ik me af of de consument dat echt wil.

Daarnaast is 99% van de HIFI omgeven door een mist van mooie teksten en slogans. Waarbij je zelf moet uitzoeken wat waar is. Misschien dat op de high end meer naar buiten komt.

Gr Djoeri




Deleted User


br@m

Quote from: Kjelt on April 24, 2016, 14:02:18

Wellicht begrijp ik het niet maar de enige reden die ik inderdaad kan bedenken is dat de contentowners hun high res audio bestanden niet in the clear bij partikulieren thuis wil hebben.

Exact.

Beredeneer het vanuit het belang van de uitgeverijen. De CD was uiteindelijk makkelijk te kopiëren. Daar heeft men van geleerd. DVD was al een stuk lastiger en Blue ray is nog weer lastiger. Maar het tijdperk van de schijfjes is voorbij.

En het streamen is ontstaan in het computer hobby wereldje, waar open standaards de norm zijn. De content industrie heeft niet opgelet en loopt nu achter de feiten aan.

Dus heeft de industrie een probleem, want MP3 en FLAC zijn de standaard geworden, beide open standaards zonder goede ondersteuning voor DRM. Alle pogingen om DRM in te bouwen met concurrerende protocollen (Microsoft heeft het geprobeerd met WMA, Apple heeft het geprobeerd) zijn mislukt.

En heel veel streamers, ook commerciele zijn gebaseerd op open software (linux) waardoor een goede sluitende softwarematige DRM inbouwen niet zo eenvoudig is. En bijna alle streaming electronica komt uit China, en het is bekend hoe men in China aankijkt tegen kopiëren...

Als de uitgevers niet heel snel zijn staat er straks een enorme streaming infrastructuur met de facto standaards gebaseerd op niet te beveiligen content. In feite is dat nu al het geval. Iemand haalde Pono aan - die hebben uiteindelijk toch ook voor FLAC gekozen. Geldt voor alle hi-res content - FLAC is de norm. En FLAC is open source en absoluut niet te beveiligen tegen kopiëren.

Maw de uitgevers hebben hier zeker een groot belang en een zorg. Dus die willen wel, schat ik in. De elektronicaboeren zal het worst zijn, die verkopen wat de consument wil.

En Meridian kent dit wereldje helemaal, vanwege hun betrokkenheid bij MLP. Dus ik verwacht dat Meridian eerst zal teamen met de uitgeverijen, en dan gezamenlijk met de uitgeverijen de leveranciers van streaming diensten richting MQA dwingen.

En als dat lukt en er ontstaat een situatie dat hi-res audio alleen nog in MQA verkrijgbaar is, dan MOET de consument over. En dan moeten de fabrikanten van spelers wel volgen.

Maar goed bovenstaande is natuurlijk puur speculatief  :bigsmile:
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Deleted User

 ^^

Ik kan me hier wel vinden in deze beredenering, echter SACD is oon niet (of nauwelijks) te kopieren. Als MQA die kant op gaat, dan sterft ook MQA een gewisse dood. Dat pikt geen consument. Er zal genoeg muziek te vinden zijn.


jaco

Quote from: br@m on April 24, 2016, 13:01:53
MLP heeft op deze manier in belangrijke mate bijgedragen aan de inkomsten van Meridian.
MLP wordt door Dolby gelicenceerd, niet door Meridian.
Meridian heeft voor zover ik weet aan Dolby verkocht en met de opbrengst de TAG productie faciliteiten gekocht.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Quote from: jaco on April 25, 2016, 07:16:14
MLP wordt door Dolby gelicenceerd, niet door Meridian.
Meridian heeft voor zover ik weet aan Dolby verkocht en met de opbrengst de TAG productie faciliteiten gekocht.

In ieder geval is de lossless compressietechniek van Dolby TrueHD ook MLP. En dus ook voor Atmos tracks.

Ik weet niet of Meridian het echt verkocht heeft en dat Dolby het alleenrecht heeft om het te gebruiken.