MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

blue-eyes

Quote from: bmateijsen on February 23, 2016, 08:52:38
Ik heb inmiddels gelukkig wat meer muziek in MQA.... Een paar daarvan zijn echt heel gaaf!

Wat is jou visie daarop Bjorn? Net zoiets als SACD, DVD-A, HDCD, etc., goede pogingen, maar dit is de zoveelste of is dit een nieuwe mogelijke standaard?

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

bmateijsen

Quote from: Blue-Eyes on February 23, 2016, 09:36:11
Wat is jou visie daarop Bjorn? Net zoiets als SACD, DVD-A, HDCD, etc., goede pogingen, maar dit is de zoveelste of is dit een nieuwe mogelijke standaard?

Ik vind MQA echt revolutionair.


bmateijsen

Quote from: morca on February 23, 2016, 11:34:03
Dat zijn wel meer dingen geweest.
Tijd zal leren of het aanslaat,en of het overal in het hoge formaat op af te spelen is!

Natuurlijk... maar MQA kan ervoor zorgen dat we in de hoogste resolutie vanaf een streaming service kunnen werken. De compressietechniek is dus echt revolutionair.

katwax

Quote from: bmateijsen on February 23, 2016, 11:38:06
Natuurlijk... maar MQA kan ervoor zorgen dat we in de hoogste resolutie vanaf een streaming service kunnen werken. De compressietechniek is dus echt revolutionair.
Het klinkt zo goed als hires?
Tijdens de show die ik heb gedaan over MQA was er spijtig genoeg enkel vergelijk tussen MQA en cd.
Ik zie het trouwens ook meer als een format dat gebruikt zal worden voor hires streaming, alleen gaan ze moeten oppassen dat ze het niet te duur/exclusief maken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

bmateijsen

Quote from: katwax on February 23, 2016, 12:19:04
Het klinkt zo goed als hires?

Klinkt beter dan hires....

QuoteTijdens de show die ik heb gedaan over MQA was er spijtig genoeg enkel vergelijk tussen MQA en cd.

Hebben wij wel gedaan, daar waar het mogelijk was met de show...

QuoteIk zie het trouwens ook meer als een format dat gebruikt zal worden voor hires streaming, alleen gaan ze moeten oppassen dat ze het niet te duur/exclusief maken.

Als Tidal het gaat implementeren en de studio's staan erachter, zal het echt het geprefereerde medium worden!

katwax

Quote from: bmateijsen on February 23, 2016, 12:50:10
Klinkt beter dan hires....

Hebben wij wel gedaan, daar waar het mogelijk was met de show...

Als Tidal het gaat implementeren en de studio's staan erachter, zal het echt het geprefereerde medium worden!
Beter? Dat is wel een gedurfde uitspraak :)

Dan had ik beter bij jullie naar de show kunnen komen, die waar ik geweest ben was van MQA zelf.
Vraag mij alleen af of ze gaan blijven verplichten van bepaalde hardware te kopen, dit zou voor mij namelijk al een reden zijn om een alternatief te zoeken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

bmateijsen

Quote from: katwax on February 23, 2016, 13:21:52
Beter? Dat is wel een gedurfde uitspraak :)

Daar sta ik ook volledig achter.....

QuoteDan had ik beter bij jullie naar de show kunnen komen, die waar ik geweest ben was van MQA zelf.
Vraag mij alleen af of ze gaan blijven verplichten van bepaalde hardware te kopen, dit zou voor mij namelijk al een reden zijn om een alternatief te zoeken.

Iedere fabrikant mag en kan MQA implementeren....

Shorty

Quote from: bmateijsen on February 23, 2016, 08:52:38
Ik heb inmiddels gelukkig wat meer muziek in MQA.... Een paar daarvan zijn echt heel gaaf!

Zoals??  :popcorn:

VrGr,

Bart J.

Shorty

Behalve Tidal is ook Amarra is er helemaal klaar voor:

katwax

Quote from: bmateijsen on February 23, 2016, 14:32:25

Iedere fabrikant mag en kan MQA implementeren....

Maar het blijft wel een hardware oplossing, wat voor streaming toch wel vreemd is. We zullen wel zien wat de toekomst brengt, voorlopig hou ik het het bij hires :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Erik

Quote from: katwax on February 23, 2016, 16:39:44
Maar het blijft wel een hardware oplossing, wat voor streaming toch wel vreemd is. We zullen wel zien wat de toekomst brengt, voorlopig hou ik het het bij hires :)
Wat in hardware gebouwd is kan ook in software nagebouwd worden op een gegeven moment dus wie weet in de toekomst.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

katwax

Quote from: Erik on February 23, 2016, 19:54:55
Wat in hardware gebouwd is kan ook in software nagebouwd worden op een gegeven moment dus wie weet in de toekomst.
MQA emulator :)

Nee ik doel hiermee op de markt waarop Tidal zich richt zijn volgens mij de gebruikers van mediaspelers en smartphones, maar of deze fabrikanten ook nog plaats/geld over hebben om een chip in te bouwen vraag ik mij af.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

DofN

Maar stel dat Tidal of Qobuz ook MQA gaan streamen, wat heb je dan voor aanpassingen in je hardware nodig?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Quote from: doorofnight on February 23, 2016, 22:41:33
Maar stel dat Tidal of Qobuz ook MQA gaan streamen, wat heb je dan voor aanpassingen in je hardware nodig?
Voor wat ik er nu van begrijp moet men een chip kopen die men moet inbouwen die dan MQA kan uitlezen. Dus alle bestaande streamers etc zullen niet via firmware ofzo MQA compatible gemaakt kunnen worden.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Shorty

Bluesound heeft al maanden geden aangekondigd dat ook niet alleen hun huidige apparaten, maar ook hun apparatuur van de eerste generatie via een firmware geschikt gemaakt zal worden voor MQA.
Dus dat zou via software moeten kunnen, want ik neem aan dat ze niet bedoelen dat iedere bezitter terug zou moeten naar de dealer om er een nieuwe chip in te laten zetten.

De vraag is alleen of MQA sindsdien niet de voorwaarden zodanig heeft veranderd (zie de affaire rond Auralic) dat Bluesound die belofte zal moeten herroepen. Bluesound laat al weken niks meer los over MQA... :mellow:

VrGr,

Bart J.

katwax

Indien ze het enkel via hardware chip doen is het volgens mij al klaar om te falen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Shorty

Quote from: doorofnight on February 23, 2016, 22:41:33
Maar stel dat Tidal of Qobuz ook MQA gaan streamen, wat heb je dan voor aanpassingen in je hardware nodig?

Je mediaplayer en hardware zullen het signaal bitperfect moeten doorsturen naar je DAC. Dus het volume kun je pas daarna (analoog) regelen. Volgens mij.

VrGr,

Bart J.

Staaled

Quote from: katwax on February 24, 2016, 10:55:37
Indien ze het enkel via hardware chip doen is het volgens mij al klaar om te falen.
Dat zou idd een zeer domme zet zijn.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Shorty

Quote from: katwax on February 24, 2016, 10:55:37
Indien ze het enkel via hardware chip doen is het volgens mij al klaar om te falen.

Uiteindelijk is MQA op een chip goedkoper, toch? Dáár gaat het om! Vroeger zat opeens op elk cassettedeck een knop voor Dolby ruisonderdrukking, want de markt eiste het. Als er straks een MQA-sticker zit op elke surroundreceiver van een paar honderd euro, dan is het pas een succes. Die 1% audiofielen zijn, zakelijk gezien, tamelijk oninteressant.

Wat wel een tegenvaller is: MQA en Mytek zijn nu al maanden bezig om de Brooklyn werkend te krijgen. Dat geldt waarschijnlijk ook voor Auralic. Als dat voor elk apparaat zo lang moet duren.... Je zou toch denken: MQA werkt toch volgens een principe? Dan is het toch een kwestie van dat principe toepassen, het signaal bekijken op een scope, een paar variabelen aanpassen en klaar? Maar nee hoor: eindeloos schaven. En luisterproeven.  :bored: Ik weet niet of Reinet (de investeerder achter MQA) daarmee gerekend heeft.

VrGr,

Bart J.

evilniek

Quote from: katwax on February 24, 2016, 10:55:37
Indien ze het enkel via hardware chip doen is het volgens mij al klaar om te falen.

Quote from: Staaled on February 24, 2016, 11:23:49
Dat zou idd een zeer domme zet zijn.


Hoezo, als je alleen al kijkt naar bvb een techniek als Dolby Atmos(of met de intrede van TrueHD destijds), dan zijn er blijkbaar genoeg mensen die het toch de moeite waard vinden om toch in nieuwe apparatuur te investeren, als je 192/24 wilt heb je daar ook geschikte DAC's voor nodig, mijn DAC's zullen nooit MQA ondersteunen kan ik je verzekeren. Sommige apparaten kunnen via software MQA-fehig worden gemaakt, maar zeker niet allemaal. Ik denk dat fabrikanten alleen maar blij zijn met een nieuw audio-formaat/algoritme, kunnen ze weer spulletjes verkopen ;)
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Staaled

Er zijn evenzogoed voorbeelden waarbij dat fout afliep.
Ik denk dan aan DVD-audio en SACD.

Wil je snel een brede acceptatie, én tijd telt in deze én de markt voor de fanaten krimpt, vormt een hardware switch/upgrade een extra obstakel.

( de reden dat 3D audio trouwens nu wat vaart krijgt ligt niet aan de content, die is tot op heden hopeloos met een zeer onduidelijk release en
per regio verschillend format programma ,maar upmixing van de lossless non-3D formats )
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

katwax

Zeker als je iets ontwikkeld wat voor streaming gebruikt gaat worden, in die wereld is het direct erop of er zijn 10 andere die je plaats zo willen innemen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Robbo

Quote from: katwax on February 24, 2016, 10:31:42
Voor wat ik er nu van begrijp moet men een chip kopen die men moet inbouwen die dan MQA kan uitlezen. Dus alle bestaande streamers etc zullen niet via firmware ofzo MQA compatible gemaakt kunnen worden.


X86 and Linux implementations are also available, while FPGA, Analog Devices' SHARC+, Microchip's CY920 and Synopsys ARC (AS221BD) development is under way and is expected to be available Q1 2016. Additional platforms will be announced shortly.

http://hifipig.com/mqa-integration-made-simple-ces-2016/

katwax

Quote from: Robbo on February 24, 2016, 15:45:36

X86 and Linux implementations are also available, while FPGA, Analog Devices' SHARC+, Microchip's CY920 and Synopsys ARC (AS221BD) development is under way and is expected to be available Q1 2016. Additional platforms will be announced shortly.

http://hifipig.com/mqa-integration-made-simple-ces-2016/
Dat klinkt al veel beter :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543