MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

ambior

#125
De meest relevante zin naast de goede uiteenzetting over wat het wel is vond ik:

If you do not own an MQA enabled DAC, yet you play a high-res MQA encoded file on it, the file will play at 24/44.1 regardless of the original resolution.

Dus als je dat niet hebt blijft wel het voordeel dat je streaming of download minder verbruikt want compacter maar of je het dan hoort...dat is voor de kenners hier  ;D

Shorty

Op Computer Audiophile is vooral 'Miska' druk bezig met aan te tonen dat MQA helemaal niks is. Zie http://www.computeraudiophile.com/f8-general-forum/mqa-ces-27127/. Ik heb geen idee of zijn beweringen hout snijden, maar aangezien die Miska concurrerende software voor audio verkoopt, mogen we zijn beweringen met een korrel zout nemen.

En hier op dit forum hebben we natuurlijk Kingpin, die al vanaf dag 1 doorhad dat die Stuart c.s. van Meridian/MQA uit hun nek kletsen. Helaas begrijpen die domkoppen van Meridian niks van hun eigen software: MQA is niks meer dan een compressietechniek, mensen!  ;) En zo'n peer-reviewed paper voor de AES, dat stelt he-le-maal niks voor! Allemaal leugens, die grafieken!  :threadclosed:  :D

Quote from: Kjelt on January 30, 2016, 11:10:12
Kijk stel dat er echt iets in zit om de "tijdsample fouten" van de AD te corrigeren.
Waarom dan niet dit toepassen op een full 192/24 of 384/24 systeem met een fatsoenlijke bitrate voor echte top high end? Waarom terugfilteren en in de ruisvloer leggen om rond de 1.5Mb/s uit te komen? Ik heb het antwoord al diverse keren gegeven. Nu is het mijn inziens voor streaming leuk, maar voor echte verbetering schieten we er niet zo heel veel mee op, in ieder geval minder dan had gekund.

Maar MQA wordt wel degelijk toegepast op hi-res audio. Stuart en Craven stellen zelfs dat 24/384 en dergelijke het minimum is! Dan hebben ze het kennelijk over het opnameproces: een Analoog-naar-Digitaal-Converter die op dat soort frequenties werkt ("MQA Studio"). Dat dit voor streaming vooralsnog een onhaalbare kaart is, is een andere zaak. En zolang alle streamingdiensten nog altijd stuk voor stuk met tientallen miljoenen euro's/dollars per jaar verlies draaien, gaat dat niet veranderen. Voor echte high-end audio zullen we toch echt moeten gaan downloaden.

VrGr,

Bart J.

Kjelt

Quote from: Shorty on January 30, 2016, 14:11:24
Maar MQA wordt wel degelijk toegepast op hi-res audio. Stuart en Craven stellen zelfs dat 24/384 en dergelijke het minimum is! 
en waarom maken ze er dan weer 24/192 en 24/96 van? Dat kwam omdat de Meridian legacy apparaten alleen 24/96 aan konden. Als ze dat nu overboord hebben gezet omdat het niet langer van of door Meridian is en de extra informatie gewoon als metadata meezenden ipv het onder het ruisniveau in de originele audioband te proppen dan hebben we een zeer interessant formaat.
Maar helaas is het dan niet patenteerbaar en ook niet op legacy apparaten af te spelen.

Ik blijf er bij dat als je echte 24/384 sources hebt (meeste ADC's komen niet verder dan 22 echte bits overigens de rest is ruis) je deze dus door een vergelijkbare multibit DAC kunt weergeven, alleen de filesizes zijn dan wat groter. Nou we toch blurays van 50GB per file gewend zijn en dit ieder jaar opschuift zie ik zelf het probleem daar niet zo van.

QuoteVoor echte high-end audio zullen we toch echt moeten gaan downloaden.
Daar is ook niets mis mee alleen het frapante is dat de contentowners dan vanwege piraterij deze files uniek gaan watermerken waardoor je dus weer afbreuk doet aan de originele file OF het zal in een DRM achtige kluisoplossing moeten worden opgeslagen zoals bv Kaleidescape voor films al heeft. Dat lijkt me voor high end audio toch de meest geschikte weg om te gaan echter een zeer beperkte markt.

morca

Quote from: Shorty on January 30, 2016, 14:11:24
Op Computer Audiophile is vooral 'Miska' druk bezig met aan te tonen dat MQA helemaal niks is. Zie http://www.computeraudiophile.com/f8-general-forum/mqa-ces-27127/. Ik heb geen idee of zijn beweringen hout snijden, maar aangezien die Miska concurrerende software voor audio verkoopt, mogen we zijn beweringen met een korrel zout nemen.

En hier op dit forum hebben we natuurlijk Kingpin, die al vanaf dag 1 doorhad dat die Stuart c.s. van Meridian/MQA uit hun nek kletsen. Helaas begrijpen die domkoppen van Meridian niks van hun eigen software: MQA is niks meer dan een compressietechniek, mensen!  ;) En zo'n peer-reviewed paper voor de AES, dat stelt he-le-maal niks voor! Allemaal leugens, die grafieken!  :threadclosed:  :D

Maar MQA wordt wel degelijk toegepast op hi-res audio. Stuart en Craven stellen zelfs dat 24/384 en dergelijke het minimum is! Dan hebben ze het kennelijk over het opnameproces: een Analoog-naar-Digitaal-Converter die op dat soort frequenties werkt ("MQA Studio"). Dat dit voor streaming vooralsnog een onhaalbare kaart is, is een andere zaak. En zolang alle streamingdiensten nog altijd stuk voor stuk met tientallen miljoenen euro's/dollars per jaar verlies draaien, gaat dat niet veranderen. Voor echte high-end audio zullen we toch echt moeten gaan downloaden.

VrGr,

Bart J.
En bij dat soort uitspraken verliest hij zeer veel geloofwaardigheid.
Ik heb hier een topic geopend ooit,en wat verder rondgelezen.
Die 24 bit is een door veel mensen goed hoorbare verbetering.
Die sample rate staan veel vraagtekens bij voor veel audiofielen.
En juist dat  is de uprade zeggen ze.

Ik zeg dat meer bits beter zou kunnen klinken, en die samplerate die nog hoger kan niet zoveel zegt.
48 of 96 khz is zat imo,32 bit was een andere zaak geweest.
Want die bitrate zorgt voor meer dot,s in de sinus ,en meer detail.

Shorty

Quote from: morca on January 30, 2016, 14:43:22
En bij dat soort uitspraken verliest hij zeer veel geloofwaardigheid.
Ik heb hier een topic geopend ooit,en wat verder rondgelezen.
Die 24 bit is een door veel mensen goed hoorbare verbetering.
Die sample rate staan veel vraagtekens bij voor veel audiofielen.
En juist dat  is de uprade zeggen ze.

Ik zeg dat meer bits beter zou kunnen klinken, en die samplerate die nog hoger kan niet zoveel zegt.
48 of 96 khz is zat imo,32 bit was een andere zaak geweest.
Want die bitrate zorgt voor meer dot,s in de sinus ,en meer detail.

De upgrade is niet de hogere sample-rate: de upgrade is de de-blurring van het geluidssignaal. De tijd tussen het stijgen en weer uitdoven van een impuls wordt met ongeveer een factor 10 verkleind. De veel hogere sample-rate is dus een middel, geen doel.

Quote from: Kjelt on January 30, 2016, 14:41:50
en waarom maken ze er dan weer 24/192 en 24/96 van? Dat kwam omdat de Meridian legacy apparaten alleen 24/96 aan konden. Als ze dat nu overboord hebben gezet omdat het niet langer van of door Meridian is en de extra informatie gewoon als metadata meezenden ipv het onder het ruisniveau in de originele audioband te proppen dan hebben we een zeer interessant formaat.
Maar helaas is het dan niet patenteerbaar en ook niet op legacy apparaten af te spelen.

Ik blijf er bij dat als je echte 24/384 sources hebt (meeste ADC's komen niet verder dan 22 echte bits overigens de rest is ruis) je deze dus door een vergelijkbare multibit DAC kunt weergeven, alleen de filesizes zijn dan wat groter. Nou we toch blurays van 50GB per file gewend zijn en dit ieder jaar opschuift zie ik zelf het probleem daar niet zo van.
Daar is ook niets mis mee alleen het frapante is dat de contentowners dan vanwege piraterij deze files uniek gaan watermerken waardoor je dus weer afbreuk doet aan de originele file OF het zal in een DRM achtige kluisoplossing moeten worden opgeslagen zoals bv Kaleidescape voor films al heeft. Dat lijkt me voor high end audio toch de meest geschikte weg om te gaan echter een zeer beperkte markt.

Ja, zo lust ik er nog wel een paar!  :colgate: Als MQA níet op legacy apparaten afgespeeld zou kunnen worden dan had iedereen nog harder moord en brand geroepen! En nu hébben ze daar een oplossing voor gevonden en is het wéér niet goed.....

VrGr,

Bart J.

Robbo

#130
Quote from: Shorty on January 30, 2016, 16:50:08

Ja, zo lust ik er nog wel een paar!  :colgate: Als MQA níet op legacy apparaten afgespeeld zou kunnen worden dan had iedereen nog harder moord en brand geroepen! En nu hébben ze daar een oplossing voor gevonden en is het wéér niet goed.....


Ik weet niet of het waar is dat legacy apparaten nog ondersteund gaan worden.   Voorlopig zijn enkel de laatste type Meridian DSP luidsprekers en apparaten ondersteund. Als ik het goed heb hebben deze allen XMOS based hardware ipv de lang gebruikte Motorola DSP.

Maro

Klopt, voor zover ik nu lees gaat het hem niet worden op mijn v4 ben ik bang.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Shorty

Quote from: Robbo on January 31, 2016, 09:11:57
Ik weet niet of het waar is dat legacy apparaten nog ondersteund gaan worden.   Voorlopig zijn enkel de laatste type Meridian DSP luidsprekers en apparaten ondersteund. Als ik het goed heb hebben deze allen XMOS based hardware ipv de lang gebruikte Motorola DSP.

Ja, voor Meridian geldt hier de wet van de remmende voorsprong. En Stuart doet wat vaag over het alsnog aanpassen van oudere Meridian-apparatuur, al is er goede hoop dat 24/192 op oudere speakers geïmplementeerd gaat worden. (En quanta costa?) Zie www.meridianunplugged.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=245968&page=4.

Wat ik bedoelde te zeggen: elke DAC kan straks straks MQA-gecodeerde muziek afspelen. Al moeten we nog maar afwachten hoe dat gaat klinken.

VrGr,

Bart J.

Kjelt

Als gewone 24/96,  de extra info die MQA verstopt onder de ruisvloer verdwijnt gewoon in die ruisvloer.

rovinggecko

Hoeveel kwaliteit mqa kan toevoegen hangt van je setup af.
Hoe ver is de keten controlled.

Voor Meridian in hun ecosysteem goed te doen, maar ook daar knelt het al met de legacy.

Daar buiten is dat nog lastiger, zie de fitti rond aurelic.

Waarom zouden ze geen decoded stream aanbieden, op de max rate die downstream aankan, maar niet nog eens compenserend voor die d/a conversie, etc?

Bang dat iedereen roept dat mqa niets toevoegd in dat geval?
Vind ik lastig te rijmen met de opmerking dat het op 41khz al beter klinkt dan cd. Dat zou met hogere rates toch niet minder moeten worden.

Begrijp niet waarom ze nu zo krampachtig zijn, vhs heeft de wereld ook niet veroverd op kwaliteit maar op gemak en beschikbaarheid.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Shorty

Quote from: rovinggecko on January 31, 2016, 10:13:11
Waarom zouden ze geen decoded stream aanbieden, op de max rate die downstream aankan, maar niet nog eens compenserend voor die d/a conversie, etc?

Alsof Meridian/MQA daar ook maar enige zeggenschap over zou hebben!  ::) Gedecodeerde hoge resolutie in de hoogste kwaliteit, digitaal uit via S/PDIF, Firewire of USB?  :nowink: Geen platenmaatschappij die daaraan meewerkt. Daarom moest Meridian destijds MHR ontwikkelen: encryptie om DVD-Audio naar digitale speakers te transporteren. En moeten ze er nu met MQA voor zorgen dat gedecodeerde bestanden alléén op analoge uitgangen beschikbaar zijn. Dat MQA dan ook nog eens compenseert voor tijdsfouten in de DAC is mooi meegenomen.
Alles bij elkaar een tamelijk briljante oplossing: platenmaatschappijen tevreden, bezitters van bestaande DACs tevreden, en eigenaars van MQA-DACs misschien in de zevende hemel (als het allemaal even mooi klinkt als aangekondigd...).

VrGr,

Bart J.

Shorty

#136
Firmware voor MQA update is nu vrijgegeven voor Meridian 808.3, 808v5 en 808v6; en voor 801v1, 2 en 3. En voor de SE- versies van de 5200, 7200 en 8000 speakers. Maar updaten gaat alleen via de dealer.

Bron: https://www.meridian-audio.com/meridian-uploads/download/release_notes.html

Mensen met een Explorer2 moeten nog een nachtje slapen.  >:D
EDIT: Vergissing ;) : de MQA firmware update voor de Prime en voor de Explorer2 kan nu al gedownload worden (zonder dat daar een dealer aan te pas hoeft te komen).

Het feest kan beginnen!  :pompom: Maar wáár blijft de muziek?!  :nopompom:

VrGr,

Bart J.

RobertVanWoerden

Quote from: ambior on January 30, 2016, 12:32:45
De meest relevante zin naast de goede uiteenzetting over wat het wel is vond ik:

If you do not own an MQA enabled DAC, yet you play a high-res MQA encoded file on it, the file will play at 24/44.1 regardless of the original resolution.

Dus als je dat niet hebt blijft wel het voordeel dat je streaming of download minder verbruikt want compacter maar of je het dan hoort...dat is voor de kenners hier  ;D

dit betekent dat download aanbieders twee verschillende files aan moeten gaan bieden, een met en een zonder MQA encoding. Anders valt een deel van hun klantenbestand weg verwacht ik. Want waarom betalen voor een 24/96 file als het 24/44.1 wordt. (De hoorbaarheid is een andere discussie, maar doet er nu niet toe).

Shorty

Quote from: RobertVanWoerden on February  4, 2016, 07:15:28
dit betekent dat download aanbieders twee verschillende files aan moeten gaan bieden, een met en een zonder MQA encoding. Anders valt een deel van hun klantenbestand weg verwacht ik. Want waarom betalen voor een 24/96 file als het 24/44.1 wordt. (De hoorbaarheid is een andere discussie, maar doet er nu niet toe).

Op een site als 7digital zie ik nu nogal wat muziek in 3 varianten te koop staan: MP3, 16/44.1 en 24/96. Met MQA hoeven ze er in principe dan nog maar 2 aan te bieden: MP3 en MQA. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk zal gaan, maar ik reken op hogere prijzen voor MQA. Dat lijkt me niet onredelijk, want het mooie is dat een MQA-bestand zich aanpast aan jouw DAC: een 24/352.8 bestand kan in die resolutie worden afgespeeld als jouw DAC dat aankan. Zo niet, dan blijven de hoogste octaven ingepakt tot de resolutie die jouw DAC wél kan behappen. Als jouw DAC zich tot 'slechts' 24/192 beperkt, dan wordt het bestand 1x uitgevouwen naar 176.4 kHz, enzoverder.
Ik heb overigens geen idee wat MQA doet met een 24/384-bestand op een 16/44.1-DAC.... Zo'n bestand kan worden teruggevouwen naar 48kHz, maar niet naar 44.1 (volgens mij)....

VrGr,

Bart J.

Kingpin

En dan de hamvraag, hoe klinkt het t.o.v. dezelfde master in 24/192 flac ...
Waarom staan deze niet bij de downloads (als je eenmaal dezelfde master heb lijkt het me niet moeilijk om meerdere formaten aan te bieden)  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Quote from: Shorty on February  4, 2016, 10:16:34
want het mooie is dat een MQA-bestand zich aanpast aan jouw DAC: een 24/352.8 bestand kan in die resolutie worden afgespeeld als jouw DAC dat aankan. Zo niet, dan blijven de hoogste octaven ingepakt tot de resolutie die jouw DAC wél kan behappen. Als jouw DAC zich tot 'slechts' 24/192 beperkt, dan wordt het bestand 1x uitgevouwen naar 176.4 kHz, enzoverder.
Waar haal jij die informatie vandaan dan, zo heb ik het in ieder geval niet begrepen.

RobertVanWoerden

Quote from: Shorty on February  4, 2016, 10:16:34
Op een site als 7digital zie ik nu nogal wat muziek in 3 varianten te koop staan: MP3, 16/44.1 en 24/96. Met MQA hoeven ze er in principe dan nog maar 2 aan te bieden: MP3 en MQA. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk zal gaan, maar ik reken op hogere prijzen voor MQA. Dat lijkt me niet onredelijk, want het mooie is dat een MQA-bestand zich aanpast aan jouw DAC: een 24/352.8 bestand kan in die resolutie worden afgespeeld als jouw DAC dat aankan. Zo niet, dan blijven de hoogste octaven ingepakt tot de resolutie die jouw DAC wél kan behappen. Als jouw DAC zich tot 'slechts' 24/192 beperkt, dan wordt het bestand 1x uitgevouwen naar 176.4 kHz, enzoverder.
Ik heb overigens geen idee wat MQA doet met een 24/384-bestand op een 16/44.1-DAC.... Zo'n bestand kan worden teruggevouwen naar 48kHz, maar niet naar 44.1 (volgens mij)....

VrGr,

Bart J.
voor zover ik een eerder gequite bericht begrijp zal iemand zonder MQA dac juist niet meer dat MQA 24/96 bestand zo kunnen afspelen, maar krijgt dan 24/44.1. Dat bedoelde ik dat digitale aanbieders dus juist wel een extra filetype aan moeten bieden FLAC 24/96 en FLAC MQA 24/96. Lijkt me niet goed, tenzij er achter de schermen krachten spelen die wij niet zijn. Dat iedee had ik ook een paar jaar geleden toen er een hausse aan DSD producten op de markt kwam, die uiteraard gebracht werden en worden als audiofiel het beste (en dus duurder). Alsof PCM niet goed zou zijn. 

Shorty

Quote from: Kjelt on February  4, 2016, 11:53:42
Waar haal jij die informatie vandaan dan, zo heb ik het in ieder geval niet begrepen.

Oom Bob legt het uit: https://youtu.be/BrgjycGhoSM

VrGr,

Bart J.

Shorty

Quote from: RobertVanWoerden on February  4, 2016, 16:14:15
voor zover ik een eerder gequite bericht begrijp zal iemand zonder MQA dac juist niet meer dat MQA 24/96 bestand zo kunnen afspelen, maar krijgt dan 24/44.1. Dat bedoelde ik dat digitale aanbieders dus juist wel een extra filetype aan moeten bieden FLAC 24/96 en FLAC MQA 24/96. Lijkt me niet goed, tenzij er achter de schermen krachten spelen die wij niet zijn. Dat iedee had ik ook een paar jaar geleden toen er een hausse aan DSD producten op de markt kwam, die uiteraard gebracht werden en worden als audiofiel het beste (en dus duurder). Alsof PCM niet goed zou zijn.

Zonder MQA-DAC (of MQA-firmware) wordt er inderdaad niks uitgevouwen. Maar een MQA 24/192 FLAC kan in twee stappen uitgevouwen worden, van 48 naar 96 en naar 192 kHz. Een FLAC van 24/96 als los bestand is in dat scenario overbodig.
Maar voor de rest heb je gelijk (en ik bij nader inzien dus niet  :)): voor MQA-daclozen zul je aparte bestanden moeten blijven aanbieden...

VrGr,

Bart J.

Shorty

Quote from: Kingpin on February  4, 2016, 11:37:09
En dan de hamvraag, hoe klinkt het t.o.v. dezelfde master in 24/192 flac ...
Waarom staan deze niet bij de downloads (als je eenmaal dezelfde master heb lijkt het me niet moeilijk om meerdere formaten aan te bieden)  ;)

Bij welke downloads?  :(

De enige manier om daar achter te komen: op de website van 2L www.2l.no/hires/index.html? kun je teststukjes downloaden. Sommige muziek is in 11 verschillende versies verkrijgbaar, waaronder 24/192 PCM en MQA. De meeste afkomstig van een DXD master (zonder MQA-encoding, neem ik aan).
Maar het zou me niet verbazen als jij vooralsnog niet geïnvesteerd hebt in een MQA-DAC, Kingpin. ;) Net zomin als ik, natuurlijk. :closedeyes:

VrGr,

Bart J.

Kjelt

Quote from: Shorty on February  4, 2016, 17:03:31
Oom Bob legt het uit: https://youtu.be/BrgjycGhoSM
Oom Bob legt inderdaad uit van 48kHz fold naar 96kHz fold naar 192kHz. Maar jij had het over nog een keer naar 384kHz?
Ook zijn opmerking dat er geen audioinformatie in zit alleen maar ruis is wel dubieus, als het alleen ruis is waarom dan nog uberhaupt opslaan?  ;)

Kingpin

Quote from: Shorty on February  4, 2016, 17:39:02
Maar het zou me niet verbazen als jij vooralsnog niet geïnvesteerd hebt in een MQA-DAC, Kingpin. ;) Net zomin als ik, natuurlijk. :closedeyes:
Nee idd, alleen al om het hele schimmige technische verhaal erachter.
Begrijp me niet verkeerd, ik juich nieuwe ontwikkelingen zeker toe, maar de manier hoe dit marketing technisch geintroduceerd werd weerhoud me zeker om mqa te gaan gebruiken.
Opslaggrootte speelt tegenwoordig geen issue meer, dus dan moet mqa van erg goede huize komen wil deze beter klinken dan een uncompressed 24/192 van dezelfde master. En eerlijk gezegd zie ik dat niet gebeuren, maar goed ik kan het fout hebben dan juich ik het van harte toe.
Voor streaming over broadband kan ik me meer in vinden Wbt file grootte etc.

Quote from: Kjelt on February  4, 2016, 17:46:11
Ook zijn opmerking dat er geen audioinformatie in zit alleen maar ruis is wel dubieus, als het alleen ruis is waarom dan nog uberhaupt opslaan?  ;)
Waren ze in de jaren 60 toch zo gek nog niet  :D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Bij streaming denk ik eerder aan mobiele apparaten zoals iPhones, iPads e.d. om daar nu top kwaliteit audio te gaan gebruiken zie ik ook zo 1,2,3 niet zitten.
Maar goed laat ik over twee jaar eens terug kijken hoe het zich ontwikkeld heeft.

morca

Imo was DVD audio al een uitmuntend goed systeem ,gewoon met  LPCM.
Omdat het niet comcieel aansloeg was er weinig muziek te krijgen.

De weinige die ik heb gehoord zijn wel bijzonder goed.
Volgens mij was dat formaat ook van Meredian.
Het zal me benieuwen hoe dit er na een paar jaar uitziet op de markt.


Robbo

Bob Stuart heeft zich idd hard gemaakt om DVD Audio in de spec te krijgen.