MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Shorty

Zo goed als wie, Morca?

VrGr,

Bart J.

Kjelt

@shorty in het desbetreffende topic is destijds diep op de whitepaper in gegaan. Geen reacties met inhoud.
Ook de belachelijke demo,s waarbij MQA met 128kb/s mp3 werd vergeleken etc. Het was gewoon destijds een hele vreemde toestand. We zijn een jaar verder en eerlijk gezegd vind ik de ter beschikking gestelde bestanden en apparatuur ver beneden peil. De meningen van degenen die het horen zijn verdeeld dus geen anoniem halelujah.
Totdat mensen het in hun eigen set kunnen beluisteren en vergelijken zoals met normale audio bestanden zal er twijfel blijven. Het is de zaak van MQA om hun bestaansrecht te bewijzen en eerlijk gezegd ben ik in afwachting, maar er komt niet zoveel.
Dus wat verwacht je nu?

morca

#102
Quote from: Shorty on January 21, 2016, 22:52:37
Zo goed als wie, Morca?

VrGr,

Bart J.
Dr Robert heet die man.
In het verleden bijna al zijn rips bij elkaar gezocht.
24 /96 flac veel 180 gr niks kraken zonder bewerking.
Hij deed het met een sl1200 ortfon red met tubeamp via de emu 0404 met cakewalk opnemen als hires.

Daar stonden wel veel platen rips ,maar geen zo prof als die van hem.

Maar goed ontopic.
Dit was even om aan te halen wat mijn beste ervaring is met hires opname,s.
Is toch verrassend hoe goed die LP kan zijn die dan als master dient.

Shorty

#103
Quote from: Kjelt on January 21, 2016, 22:59:16
@shorty in het desbetreffende topic is destijds diep op de whitepaper in gegaan. Geen reacties met inhoud.
Ook de belachelijke demo,s waarbij MQA met 128kb/s mp3 werd vergeleken etc. Het was gewoon destijds een hele vreemde toestand. We zijn een jaar verder en eerlijk gezegd vind ik de ter beschikking gestelde bestanden en apparatuur ver beneden peil. De meningen van degenen die het horen zijn verdeeld dus geen anoniem halelujah.
Totdat mensen het in hun eigen set kunnen beluisteren en vergelijken zoals met normale audio bestanden zal er twijfel blijven. Het is de zaak van MQA om hun bestaansrecht te bewijzen en eerlijk gezegd ben ik in afwachting, maar er komt niet zoveel.
Dus wat verwacht je nu?

Tsja... We zijn allemaal in afwachting. Inmiddels heb ik begrepen dat Meridian berucht is om z'n beroerde communicatie, ook naar zijn eigen klanten toe. En die demo's met MP3's waren natuurlijk niet zo slim, al waren er in die tijd ook al berichten over demo's waarin wel degelijk hi-res met en zonder MQA met elkaar werden vergeleken.
Mijn verwachting was dat het tijdens CES 2016 allemaal zou losbarsten, maar meer dan een natte scheet (de rel om Auralic) heeft het niet opgeleverd. En zelfs mensen met een Meridian Explorer 2 moeten misschien nog maanden wachten op de firmware update die het luisteren naar gedecodeerde MQA mogelijk moet maken.
D'r zit niet veel anders op dan wachten.... en wachten.... en wachten... :wacko:
Nu ja, zoals iemand al heeft opgemerkt: als Meridian/MQA alles geheim zou hebben gehouden en pas naar buiten was gekomen met een kant-en-klaar product, zoals Apple dat doet, dan had iedereen staan juichen. In feite is het onze eigen frustratie die ons nu dwars zit. Patience, grasshopper...   :angel:

En ondertussen nadenken over, bijvoorbeeld, waarom NAD niet vermeld wordt als partner van MQA. Terwijl NAD dezelfde eigenaar heeft als Bluesound. Nu heb ik daar een theorietje over ontwikkeld, en die luidt dat het voor sommige  hardware-fabrikanten niet slim is om nu hun naam aan MQA te verbinden. Want als je  (zoals ik) in de markt bent voor een nieuwe DAC, dan hou je voorlopig je geld in je zak, nietwaar? Eerst afwachten of het wat is, dat MQA, en zo ja, dan pas een DAC kopen die MQA aan boord heeft. Je bent als fabrikant natuurlijk goed de sjaak als je straks met een voorraad onverkoopbare DAC's zit omdat die niet opgewaardeerd kunnen worden.

VrGr,

Bart J.

Shorty

Quote from: morca on January 21, 2016, 23:12:29
Dr Robert heet die man.
In het verleden bijna al zijn rips bij elkaar gezocht.
24 /96 flac veel 180 gr niks kraken zonder bewerking.
Hij deed het met een sl1200 ortfon red met tubeamp via de emu 0404 met cakewalk opnemen als hires.

Daar stonden wel veel platen rips ,maar geen zo prof als die van hem.

Maar goed ontopic.
Dit was even om aan te halen wat mijn beste ervaring is met hires opname,s.
Is toch verrassend hoe goed die LP kan zijn die dan als master dient.

Ah OK, ik had nog nooit van hem gehoord. Ik wist niet dat een van vinyl geripte FLAC ook als een begerenswaardig formaat werd gezien.  :colgate: Zelf heb ik mijn platen destijds geript omdat ik een tweede huis in het buitenland heb en daar natuurlijk ook naar muziek wilde luisteren. Is al weer tien jaar geleden...

Maar inderdaad, zo'n FLAC kan geweldig klinken, óók in 16/44. (En Technics brengt de 1200 weer op de markt, zag ik.  :colgate: )

VrGr,

Bart J.

morca

Ik heb een SL 1200 en een emu 0404,keer tube ampje op de kop tikken en ik kan met de huidige naald testen  :music:

Wel zeer goed geript dan ,en in 24 /96 flac.
Het is een begerenswaardig formaat door die dr Robert zijn manier imo.




Shorty

Nog een 'partner' die uit MQA stapt: Arcam.

QuoteGood afternoon,

We do not yet support MQA nor do we have any plans to I'm afraid.

Kind Regards.

Adam Osmond
Arcam

Bron: www.meridianunplugged.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=239145&page=35

VrGr,

Bart J.

Shorty

#107
Meridian heeft aangekondigd op 4 februari te beginnen met het beschikbaar stellen van firmware-updates waarmee MQA op sommige Meridian-apparaten gedecodeerd zal kunnen worden.  :clapping:

QuoteWe are thrilled to announce the imminent release of our Master Quality Authenticated (MQA) firmware update for all MQA-compatible Meridian products including Explorer2, Prime Headphone Amplifier, 808v6 Reference CD Player, 818v3 Reference Audio Core, Special Edition Loudspeakers and our 40th Anniversary Systems.

From 4th February, you will be given access to the necessary updates to enable MQA playback in your own home and the opportunity to experience the full, intricate detail of a live performance for the first time in the history of recorded music.

Firmware updates for Meridian personal audio products (Explorer2 and Prime Headphone Amplifier) will be available for download from the support pages on the Meridian website, while updates for Reference Series products and Loudspeakers will be handled directly by your Meridian dealer.
Bron: https://www.meridian-audio.com/news-events/world-first-meridian-firmware-update-enables-mqa-playback/

VrGr,

Bart J.

brtram

Komt er op de hifi show in Alkmaar een demo, of wordt het alleen kijken  ;D

http://www.hifi.nl/artikel/24243/Viertron-waarschuwt-Roon-is-verslavend.html 

(zie de laatste alinea)
"Viertron zal daarnaast aanwezig zijn met een Meridian MQA systeem," 

Shorty

Quote from: brtram on January 28, 2016, 21:02:27
Komt er op de hifi show in Alkmaar een demo, of wordt het alleen kijken  ;D

http://www.hifi.nl/artikel/24243/Viertron-waarschuwt-Roon-is-verslavend.html 

(zie de laatste alinea)
"Viertron zal daarnaast aanwezig zijn met een Meridian MQA systeem,"

De grote vraag is eerder of er tussen nu en 4 februari leuke MQA-gecodeerde muziek beschikbaar zal komen. Ik kijk bijna dagelijks op 7digital, maar nix, nada, zilch.  :-\

VrGr,

Bart J.

bmateijsen

Quote from: Shorty on January 28, 2016, 21:27:19
De grote vraag is eerder of er tussen nu en 4 februari leuke MQA-gecodeerde muziek beschikbaar zal komen. Ik kijk bijna dagelijks op 7digital, maar nix, nada, zilch.  :-\

VrGr,

Bart J.

Ik heb al diverse CD's via 2L gedownload... Ik wacht dan ook met name op het persbericht dat dit via Tidal beschikbaar is ;)

Shorty

#111
Quote from: bmateijsen on January 29, 2016, 10:02:58
Ik heb al diverse CD's via 2L gedownload... Ik wacht dan ook met name op het persbericht dat dit via Tidal beschikbaar is ;)

Sinds een maand is er nauwelijks nieuwe MQA-gecodeerde muziek uitgebracht. Alleen op Onkyomusic.com is sindsdien nog één popplaat EDIT plaat met klassieke pianomuziek verschenen (Stone Rose van ene Ola Gjeila), en daarmee gaan ze de oorlog natuurlijk niet winnen. Dus als er tussen nu en 4 februari geen aankondiging komt van een grote partij (Atlantic Records? Tidal? 7digital? Apple?) dan schiet het nóg niet op.  >:(

Kan BB & G straks demonstreren met muziek die door MQA/Meridian wordt beschikbaar gesteld (Dylan, Doors) of alleen met de muziek van 2L?

VrGr,

Bart J.

ambior


Kingpin

#113
.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: ambior on January 30, 2016, 09:12:31
Boeiend en leerrijk artikel over het hoe en waarom van MQA: http://www.audiostream.com/content/mqa-continued#shT4gfy07m2bFLg7.97
Tja, hier hield het bij mij al op ....

If anyone tries to tell you that MQA is just another compression technology, like a fancy form of FLAC, don't listen to them because they don't know what they are talking about. If someone tries to tell you how MQA sounds, while never having heard it, don't pay attention.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

 :D :D :D

Wel mooie insteek als we het gaan hebben over de onduidelijke zaken (kabels, lengte van kabels, dacs, voedingen etc) in audio land. Scheelt een hoop gemekker.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kjelt

Kijk stel dat er echt iets in zit om de "tijdsample fouten" van de AD te corrigeren.
Waarom dan niet dit toepassen op een full 192/24 of 384/24 systeem met een fatsoenlijke bitrate voor echte top high end? Waarom terugfilteren en in de ruisvloer leggen om rond de 1.5Mb/s uit te komen? Ik heb het antwoord al diverse keren gegeven. Nu is het mijn inziens voor streaming leuk, maar voor echte verbetering schieten we er niet zo heel veel mee op, in ieder geval minder dan had gekund.

bmateijsen

Quote from: Shorty on January 29, 2016, 22:28:18

Kan BB & G straks demonstreren met muziek die door MQA/Meridian wordt beschikbaar gesteld (Dylan, Doors) of alleen met de muziek van 2L?

VrGr,

Bart J.

Vanaf 4 februari kan ik het je vertellen... ;)

Robbo

Quote from: Kingpin on January 30, 2016, 09:55:27
Tja, hier hield het bij mij al op ....

If anyone tries to tell you that MQA is just another compression technology, like a fancy form of FLAC, don't listen to them because they don't know what they are talking about. If someone tries to tell you how MQA sounds, while never having heard it, don't pay attention.

Ja slecht verwoord.  Maar het valt mij inderdaad ook op dat velen hun mening klaar hebben, zonder MQA überhaupt gehoord te hebben.   
Uitgebreide analyses op Computer Audiophile met grafiek vergelijkingen tussen wel en niet MQA. En dan afsluiten met de opmerking dat ze geen MQA decoder hebben.... 

Robbo

#119
Het is mij eindelijk ook duidelijk hoe (en dat) er onderscheid wordt gemaakt tussen MQA materiaal wat reencode is (het gros van Tidal), en wat geheel nieuw gemastered is vanaf de bron.

Uit de brochure van de Explorer
QuoteThe 1x LED glows green to indicate that the unit is decoding and playing an MQA stream or  le, and that the sound is identical to that of the source material. It glows blue to indicate that the Explorer2 is playing an MQA Studio  le – one based on a new, exclusively sourced, artist/producer-approved studio master. In all cases you hear exactly the sound the production team intended.

morca

Quote from: Robbo on January 30, 2016, 11:14:36
Ja slecht verwoord.  Maar het valt mij inderdaad ook op dat velen hun mening klaar hebben, zonder MQA überhaupt gehoord te hebben.   
Uitgebreide analyses op Computer Audiophile met grafiek vergelijkingen tussen wel en niet MQA. En dan afsluiten met de opmerking dat ze geen MQA decoder hebben....
MQA heeft bij voorbaad al wel een mening over die velen,en dat komt al een beetje krom over imo.

Quote from: Kingpin on January 30, 2016, 09:55:27
Tja, hier hield het bij mij al op ....

If anyone tries to tell you that MQA is just another compression technology, like a fancy form of FLAC, don't listen to them because they don't know what they are talking about. If someone tries to tell you how MQA sounds, while never having heard it, don't pay attention.

rovinggecko

Vanaf 4 Feb is de Meridian firmware voor MQA ondersteuning uit. BBG heeft het dan draaien.
Verwacht dat bij de ASA over 2 weken door Viertron eea ook gedemo'd wordt.

Het is dan alleen nog wachten tot Tidal MQA gaat streamen om ook toegang tot een significante mqa muziek collectie te hebben.
En natuurlijk tot andere vendors \ mqa opties beschikbaar komen zodat het niet alleen een Meridian feestje is.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

Quote from: morca on January 30, 2016, 11:21:37
MQA heeft bij voorbaad al wel een mening over die velen,en dat komt al een beetje krom over imo.
misschien moet je dit ff anders neerschrijven, want ik kan er niks van maken  :huh2:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Quote from: Dynky on January 30, 2016, 12:01:11
misschien moet je dit ff anders neerschrijven, want ik kan er niks van maken  :huh2:
Lees even dat stukje erbij van de makers van MQA waar ik op reageer,dat leest ook zo lekker weg.

Dirk

Quote from: morca on January 30, 2016, 12:05:15
Lees even dat stukje erbij van de makers van MQA waar ik op reageer,dat leest ook zo lekker weg.
het gaat me specifiek om jouw zin, daar kan ik met de beste wil geen soep van maken (iets met Nederlands en zo ;))

fwiw; het stukje waarnaar gelinkt wordt is een artikel op Audiostream, daar heeft Meridian of MQA zelf niks in gezegd/geschreven zover ik het lees.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea