Brommende trafo!!! Meten???

Started by CZ79, January 5, 2016, 07:49:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B


jossie

Bij mijn weten niet. Als de DC wordt opgeheven verdwijnt ook de verzadiging van de kern.
Omni !


Henrie

Quote from: jossie on January 10, 2016, 23:02:06
Bij mijn weten niet. Als de DC wordt opgeheven verdwijnt ook de verzadiging van de kern.
Dat is wel zo, maar als een trafo flink bromt, dan 'rammelen' de wikkelingen. Dat is dus iets mechanisch. Als dat maar lang genoeg duurt, zullen de wikkelingen wel losser om de kern heen gaan zitten en dan kan ik mij voorstellen dat hij zonder DC op het net ook hoorbaar gaat brommen...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Kingpin

Ook de warmteontwikkeling zal toenemen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Henrie

Quote from: Kingpin on January 10, 2016, 23:30:10
Ook de warmteontwikkeling zal toenemen.
Inderdaad. Waardoor de isolatie ook warmer en dus zachter wordt en dus makkelijker vervormt door de trillingen. Al met al niet bevorderlijk voor de trafo lijkt me. Al zal het met een paar uur gebruik per dag niet meteen heel erg uit de hand lopen, vermoed ik...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

morca

Quote from: Henrie on January 10, 2016, 23:26:33
Dat is wel zo, maar als een trafo flink bromt, dan 'rammelen' de wikkelingen. Dat is dus iets mechanisch. Als dat maar lang genoeg duurt, zullen de wikkelingen wel losser om de kern heen gaan zitten en dan kan ik mij voorstellen dat hij zonder DC op het net ook hoorbaar gaat brommen...
Percies dat zat ik ook al te denken ,en het zijn supermooie retro bakken ik wil ze niet slopen door een kap waar ik toch al af wil.

jossie

Zeker mee eens. Als je veel last hebt van brommers is een DC blocker te overwegen. Af en toe een knor lijkt me echter niet zo'n probleem.

Heb wel eens defecte ringkernen in subs vervangen maar meestal kleintjes / 150VA. Of dat door DC is veroorzaakt kom je natuurlijk nauwelijks/niet achter. Pro eindtrappen met ringkernen tot 1kVA nooit stuk gezien.
Omni !


jossie

Ongeveer evenveel als een nieuwe afzuigkap?
Omni !

CZ79

Amplimo heeft ze liggen voor €30 stuk incl btw, dan moeten ze nog wel worden ingebouwd. Zijn geschikt tot ca 5a, dus iets keer dan 1000W
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

morca

Quote from: cz79 on January 11, 2016, 00:06:51
Amplimo heeft ze liggen voor €30 stuk incl btw, dan moeten ze nog wel worden ingebouwd. Zijn geschikt tot ca 5a, dus iets keer dan 1000W
Dat kan in een extern kastje,je maakt het filter dan zelf eigenlijk?

morca

Quote from: jossie on January 10, 2016, 23:58:42
Ongeveer evenveel als een nieuwe afzuigkap?
Ik zie net dat een blok aardig duur kost.
Kap is slecht die moet er evengoed uit.
Maar eens kijken, met die blocker sluit ik ook eventuele toekomstige storingen uit.
Dus dat trekt me wel.

CZ79

Quote from: morca on January 11, 2016, 00:28:48
Dat kan in een extern kastje,je maakt het filter dan zelf eigenlijk?
Ja dat kan zeker
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

twani

Quote from: cz79 on January  5, 2016, 10:32:07
Als dat zo is dan heb ik een DC blocker nodig, maar wil ik dat eerst proberen. De trafo bromt soms luider en dat is gewoon hoorbaar vanaf de zitplek en daar ik ik slecht mee omgaan

Vanaf de zitplekje...dat is me dan nogal wat :nopompom:

CZ79

Behoorlijk, wel met zachte muziek of althans laag volume uiteraard. Maar erg goed hoorbaar en tevens op dit moment opgelost door een Supra stekkerblok met DC blocoker ingebouwd, muisstil (bijna)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

tjobbie

#142
Quote from: Henrie on January 10, 2016, 01:17:56
Stroom of spanning? Niet sinusvormige stroom is op zich namelijk niet zo'n probleem. Vrij normaal zelfs, bij de meeste moderne apparatuur. Niet sinusvormige spanning is een ander verhaal...
Ben ik met je eens als de vraag van stroom continu veranderd maar daarom is dit gemeten op een lineaire bron (halogeen lamp) kreeg het niet anders voor elkaar om er een fatsoenlijk plaatje uit te krijgen.
Lamp gemeten zonder filter:


Lamp na filter:


Voltage was mooi van sinus in beide gevallen. Weinig DC gemeten maar trafo werd toch rustig?
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector


tjobbie

Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

Senaxo

#145
Omdat de trafo van mijn eindversterker ook vaker de ene keer beduidend meer bromt dan de andere keer, ben ik ook eens aan het meten geslagen. Ik meet op het ene kanaal iets van 20mVDC en op het andere kanaal 'n 125mVDC. Nogal een groot verschil lijkt me en wat ik meestal lees is dat onder de 50mV ok is, maar daarboven eigenlijk niet. Meetwaarden verschillen niet bij luider brommen van trafo. Binnen in de versterker zie ik geen potmetertjes, dus waarschijnlijk dat bias en DC offset hier niet af te regelen is? Heeft te maken met het design van de versterker? Is de 125mVDC op één van de kanalen aanleiding om te denken dat er iets niet helemaal in orde is?

Voor de gein trouwens ook eens gemeten op mijn pas geleden gekochte NuForce STA-120. Daar moest ik wel even bij fronsen ... daar meet ik op beide kanalen 20VDC (nee geen millivolt, hele Volt hehe)  :crazy:
Woonkamer: Micromega Minium AMP | Focal Profile 908 | RPi2 + HiFiBerry DAC+ Pro
HT: Micromega AVP | Cabre AS-102 | Dynaudio Contour T2.5 | Audio Pro Image 44 | JVC HD350 | Dune H1 | Popcorn VTEN | RPi2 + HiFiBerry Digi+

Senaxo

Woonkamer: Micromega Minium AMP | Focal Profile 908 | RPi2 + HiFiBerry DAC+ Pro
HT: Micromega AVP | Cabre AS-102 | Dynaudio Contour T2.5 | Audio Pro Image 44 | JVC HD350 | Dune H1 | Popcorn VTEN | RPi2 + HiFiBerry Digi+

Raphie

#147
Als die bromt zijn de wikkels stuk, die zijn normaal gelakt, maar is dat niet goed gegaan dan gaan ze trillen en zingen. Er is niks electrisch stuk, puur mechanisch,  moet gewoon een andere trafo in die wel goed gefixeerd enndus stil is.
JBL PRX Power!

CZ79

Of gewoon het net, dan heb je dat probleem met een nieuwe trafo ook (hoogstwaarschijnlijk). Ik heb twee nieuwe trafo's destijds gekocht en in mijn eindversterkers laten zetten, muisstil bij de reparateur en flinke brom bij mij thuis.
 
Waren trafo's van amplimo en ik heb met hen ook contact gehad hierover, zij hebben mij toen ook een DC blocker geleend en toen werd het bij mij thuis ook muisstil.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika