Netspanningsvoedingen AC->DC voor audio toepassingen

Started by Kingpin, December 6, 2015, 11:31:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

YamahaRXV

Quote from: Hartox on April  4, 2016, 22:17:00
Als je geen DC converter er tussen wil hebben kan je altijd de 300w versie kopen.. Die prik je rechtstreeks op je moederbord. Of je het gaat merken is een 2e. Mocht je met een speciale USB kaart werken, dan is de voeding van die kaart van groter belang denk ik.

Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar eerlijk gezegd ben ik niet zo bang voor tegenvallende prestaties met de combi van HDPlex 100W LPS en HDPlex 250W ATX dc-dc.  Heb inmiddels met Larry van HDPlex contact gehad en hij gaf ook al aan dat ik mij zeker geen zorgen hoeft te maken  ;)
We gaan het binnenkort wel beleven...

Wel een brute en erg complete voeding trouwens die 300W.... :headbanging:

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

scrutinizer

Quote from: Kjelt on April  4, 2016, 12:02:41
Sorrie, ik begrijp de opzet niet helemaal.
Zoals ik het nu lees neem je:
stap1  een 100W lineaire hoofdvoeding die
stap 2 een 250W smps voedt die
stap 3 het mainboard weer voedt waarop ook weer smps zitten voor de desbetreffende lagere spanningen voor de componenten.

Klopt dit, en waar wil je welk voordeel nu behalen, zoals ik het zie wordt het voordeel van de lineaire voeding in stap 1 toch weer teniet gedaan door stap 2 en 3 ?

Quote from: Kjelt on April  4, 2016, 13:12:51
Ja dat begreep ik nog wel maar gezien de kleine koellichaam is het een switch mode converter. Dus mogelijk extra storing.
Voor dat vermogen heb je dan wel een flink formaat koellichaam nodig en die lineaire regulatoren zijn ook vrij kostbaar bij dat soort stromen tenzij je met een extra bypass powertransistor werkt.

:thumbs-up:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

MarkD

Van een iets andere orde dan het bovenstaande: heeft er iemand ervaring met de iFi Audio iPower? Prijstechnisch interessant (49 euro).

Hier een review (niet geheel ongekleurd): http://artsexcellence.com/site/ifi-ipower-ipurifier2-idac2-iusb3-0-review/
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Kjelt

Quote from: MarkD on April  6, 2016, 12:14:07
Van een iets andere orde dan het bovenstaande: heeft er iemand ervaring met de iFi Audio iPower? Prijstechnisch interessant (49 euro).
Vind je? Dit ziet er uit als wat tot 15 jaar geleden geleverd werd, een normale transformator, gelijkrichter en (als je geluk hebt) een lineaire spanningsregulator.
Veel meer past er niet in zo'n kleine "wallwart" zoals de amerikanen dit soort voedingen noemen.
Die kosten vroegah 1 a 2 tientjes in guldens, soms kon je nog schakelen tussen meerdere spanningen maar dan zat er geen regulator achter.


Kingpin

Quote from: MarkD on April  6, 2016, 12:14:07
Van een iets andere orde dan het bovenstaande: heeft er iemand ervaring met de iFi Audio iPower? Prijstechnisch interessant (49 euro).

Hier een review (niet geheel ongekleurd): http://artsexcellence.com/site/ifi-ipower-ipurifier2-idac2-iusb3-0-review/
Te mooi om waar te zijn ... 49,- om maar te zwijgen wat erin zit en dan specs tonen van 1uVpp ripple ... tja.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Isflicka

Quote from: MarkD on April  6, 2016, 12:14:07
Van een iets andere orde dan het bovenstaande: heeft er iemand ervaring met de iFi Audio iPower? Prijstechnisch interessant (49 euro).

Hier een review (niet geheel ongekleurd): http://artsexcellence.com/site/ifi-ipower-ipurifier2-idac2-iusb3-0-review/
Alleen gebruiken met een heel lang verlengsnoer!!!!!!
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

YamahaRXV

Quote from: Isflicka on April  6, 2016, 15:30:46
Alleen gebruiken met een heel lang verlengsnoer!!!!!!

.....om zo dat ''gepiep en gefluit'' van deze voeding te reduceren of niet te hoeven horen ?  ;D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Maikel_audionerd

Electronica hoeft niet veel ruimte in beslag te nemen, niemand dit dit ding echt geprobeerd heeft?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Kingpin

Quote from: Maikel_audionerd on April  6, 2016, 16:09:54
Electronica hoeft niet veel ruimte in beslag te nemen, niemand dit dit ding echt geprobeerd heeft?
Over het algemeen zal een lineaire voeding meer ruimte in beslag nemen (wil je het goed doen).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Isflicka

Quote from: YamahaRXV on April  6, 2016, 15:58:29
.....om zo dat ''gepiep en gefluit'' van deze voeding te reduceren of niet te hoeven horen ?  ;D
Precies, twee van die dingen gebruikt maar wat een drama..... Overigens gaan ze ook heel snel kapot.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

MarkD

Geen aanrader dus... Zou het zelf wel prettig vinden om te kunnen volstaan met zo'n kleine behuizing voor nog enigszins normaal geld ipv een lomp en prijzig blok. Zou bij mij dienen ter vervanging van de voeding op mijn switch van 15 euro. Maar misschien moet ik mij eroverheen zetten dat daar dan een voeding van een paar honderd euro voor nodig is. :crazy: Ben benieuwd of het veel brengt qua verbetering in geluidsweergave.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

MarkD

Loopt toevallig ook een recent draadje op het Naim forum over "wall warts". Zijn toch wat positiever dan jullie ;) ;D

http://forums.naimaudio.com/topic/my-wall-wart-heaven-contains-dv-p75-iii-content

'If this has left you with a touch of wall wart upgraditis,  consider the ultra low noiseiFi iPower - 12v model is needed for the DV P75 -   I have one on my ethernet switch, as have a few peeps that lurk around the streaming forum.  They are extremely low noise, claiming to be lower even than a linear supply & thousand times quieter than yer high street wall warts.    Now, the question is what this will do for your SQ,  only a try it & see will tell I guess.  They are available from MCRU for £40.'

'I use an iPower on my switch; it is jolly good and certainly helped to clear up the sound.'


Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Kjelt

Ik zou wel eens willen weten wat er in zit dan als ze claimen dat het veel beter is dan een standaard lineaire regulator.

Quote from: MarkD on April  7, 2016, 10:28:43
Zou bij mij dienen ter vervanging van de voeding op mijn switch van 15 euro. Maar misschien moet ik mij eroverheen zetten dat daar dan een voeding van een paar honderd euro voor nodig is. :crazy: Ben benieuwd of het veel brengt qua verbetering in geluidsweergave.
Sorrie maar heb je mijn switch voeding / tear down gezien?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155360.msg2874147#msg2874147
Dan zie je dat het weinig zal brengen om de externe voeding te vervangen tenzij deze defect is.
Je kunt er altijd een goedkope lineaire wallwart aan hangen en eens kijken of dat al voor je brengt wat je zoekt.

MarkD

Quote from: Kjelt on April  7, 2016, 10:45:08
Ik zou wel eens willen weten wat er in zit dan als ze claimen dat het veel beter is dan een standaard lineaire regulator.
Sorrie maar heb je mijn switch voeding / tear down gezien?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155360.msg2874147#msg2874147
Dan zie je dat het weinig zal brengen om de externe voeding te vervangen tenzij deze defect is.
Je kunt er altijd een goedkope lineaire wallwart aan hangen en eens kijken of dat al voor je brengt wat je zoekt.

Interessant, dank je! Ik probeer me een beeld te vormen, maar het is voor dat bedrag zeker te overwegen om het gewoon eens zelf te proberen.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

StereoMike

Quote from: MarkD on April  7, 2016, 11:05:01
Interessant, dank je! Ik probeer me een beeld te vormen, maar het is voor dat bedrag zeker te overwegen om het gewoon eens zelf te proberen.
Dat maakt het ook een leuke hobby. Zelf dingen uitproberen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

MarkD

Quote from: StereoMike on April  7, 2016, 15:49:13
Dat maakt het ook een leuke hobby. Zelf dingen uitproberen.

En ervaringen uitwisselen ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

StereoMike

Quote from: MarkD on April  7, 2016, 17:01:27
En ervaringen uitwisselen ;)
Ja, we hebben binnen onze club er een squeezebox aangehangen. Dat gaf wel iets verbetering maar was niet te vergelijken met eenvoudige lineaire voeding (chinees).
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Wookie

Is er al eens geexperimenteerd met een accu of batterij voeding?

Ik ben wel benieuwd naar deze ervaringen  :music:

( wellicht een ander topic?)

Kjelt

Quote from: Wookie on April  8, 2016, 09:25:15
Is er al eens geexperimenteerd met een accu of batterij voeding?
Ik ben wel benieuwd naar deze ervaringen  :music:
( wellicht een ander topic?)
Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=120779.msg2128685#msg2128685

Isflicka

Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

YamahaRXV

Afgelopen weekend de HDPlex 250W HiFi ATX DC-DC converter binnengekregen en daardoor de mogelijkheid gekregen om mijn nieuwe ''CAPS'' renderer verder af te maken. Na de HDPlex 250W en de overige componenten aangesloten te hebben eerst maar eens de OS en andere benodigde software geïnstalleerd en vervolgens de boel opgestart. In eerste instantie ben ik gaan spelen met de Chord usb kabel + de Uptone REGEN USB aan de usb connectie van het Gigabyte mainboard wat meteen al een mooie indrukwekkende sound opleverde.

Vervolgens de Chord usb kabel aan het PPA USB board gelinkt en een aantal favoriete testtracks gaan beluisteren.... waar mijn verwachtingen vooraf hooggespannen waren werd ik nu geheel onverwacht verrast met een wat diffuus en terughoudende sound welke dus duidelijk veroorzaakt werd door het PPA board  ??? De voeding kon het m.i. niet zijn aangezien ik één van de 5 volt uitgangen van de HDPlex 100W LPS hiervoor had gereserveerd. De andere 5 volt uitgang werd benut voor het voeden van de SSD.
Na zo,n twee uur achtereenvolgens te hebben geluisterd werd de sound minder diffuus en meer open, maar plotseling hoorde ik onheilspellend gestotter, gevolgd door wat gekraak en weg was de sound  :-X
Hierna meteen de renderer uitgeschakeld en een aantal dingen grondig gecheckt, maar geen directe bijzonderheden kunnen constateren.
Daarna maar weer opgestart in dezelfde configuratie maar blijkbaar had ook het mainboard schade opgelopen door het ''fratsen'' vertonende PPA board want na het opstarten bleef het scherm donker en kwam de renderer met geen mogelijkheid meer tot spelen.

Aangezien ik niet te lang bij deze teleurstelling stil wilde blijven staan heb ik vervolgens een nieuw Asus mainboard gemonteerd en nadat ik de OS weer opnieuw heb moeten activeren bij Microsoft (Windows 10 is immers gekoppeld aan de gebruikte hardware) ben ik weer gaan spelen met de usb output van het Asus mainboard wat geheel probleemloos verliep en tot mijn verrassing ook nog zorgde voor een betere sound als met het Gigabyte mainboard.
Het PPA usb board durf ik niet meer aan te sluiten en moet dus gewoon terug gestuurd worden naar Paul Pang in loempia land.
Denk dat ik niet snel meer voor een PPA usb board ga want ik lees de laatste tijd toch wel veel klachten over de kwaliteit van de PPA boards.
Ondanks het feit dat het met de huidige setting gewoon erg goed klinkt (de HDPlex 250W DC-DC converter doet i.c.m. de HDPlex 100W LPS zeer goed zijn werk) wil ik binnenkort gaan testen met een JPlay usb board of evt. een SOtM.

HDPlex 250W HiFi ATX DC-DC converter op een zware aluminium heatsink gemonteerd:



Het eindresultaat met het nog niet vervangen PPA usb board. Tijdens het streamen via Roon en gebruik makende van JPlay en Fidelizer Audio Pro keurige nette waarden qua temperatuur (ca. 42 gr./C) en belast CPU vermogen (ca. 7%).
De HDPlex 100W LPS houdt zich ook keurig netjes met het voeden van het mainboard (via de HDPlex 250W DC-DC) en de SSD, dus wat dat betreft dik tevreden  :thumbs-up:



Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

schedel

Jan welk Asus board heb je nu?
Ik volg het allemaal met veel interesse en wacht op mijn HDplex spullen kast en voeding plus een Sotm board. De rest moet ik nog bestellen.
Billy
T+A | REL | Denon | JVC

YamahaRXV

#198
Quote from: schedel on April 12, 2016, 22:54:00
Jan welk Asus board heb je nu?
Ik volg het allemaal met veel interesse en wacht op mijn HDplex spullen kast en voeding plus een Sotm board. De rest moet ik nog bestellen.
Billy

Hi Billy,

Het Asus mainboard wat ik nu gebruik in de Streacom FC5- Alpha case is de H97 M.
Is een kwalitatief goed opgebouwd mainboard maar zonder al te veel overbodige opties (die ik bewust ook niet wil hebben om het benodigde vermogen zo laag mogelijk te houden en storende invloeden zoveel mogelijk te voorkomen)
Past perfect in de Streacom case zonder aanpassingen en wordt tevens ook veel gebruikt in de C.A.T.
Mooie plannen heb je met de opbouw van de HDPlex componenten  :thumbs-up:

Waar heb je de SOtM card besteld ?
Hou mij graag op de hoogte van de ontwikkelingen bij jou want ik vind de gehele materie rondom computer audio transport enorm interessant en vooral leuk om mee bezig te zijn.

Groet,

Jan
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

schedel

De SotM heb ik besteld bij Highend-AudioPc en kost 338Euro incl verzenden.
Hdplex gebruikt als voorbeeld een Asrock z170 pro4 met SotM. Weet ik in ieder geval dat alles past. Alleen denk ik aan een 2Tb ssd voor de muziek en een m2 ssd voor de os.
Billy
T+A | REL | Denon | JVC