Touch Voeding Lineair 5V DIY

Started by Kingpin, February 20, 2012, 12:41:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Ik ben aan het afwegen of een 5V lineare voeding een verbetering zal opleveren voor mijn Logitech Touch.
Ik hoor/lees verschillende ervaringen hierover, uit meerdere hoeken lees ik dat dit weinig tot geen nut heeft wanneer je de digitale uitgang gebruikt van de Touch en deze aansluit op een DAC en dat het wel uitmaakt als je de analoge uitgangen gebruikt.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik heb de BOTW voeding gezien, maar kan niet geloven dat deze 3A kan leveren gezien de grootte van de voeding en de koeling die dergelijke lineaire systemen met zich meebrengen.
Mocht de voeding een upgrade zijn dan wil ik 'm zelf bouwen, liefst als kit aangezien ik geen gedoe meer wil met etsen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Ik heb een mooi schema gevonden die qua specs de BOTW voeding in de schaduw zet.

schema


Door gebruik te maken van geen IC geregelde voeding zou deze schakeling de volgende voordelen hebben:

  • A constant-current source feeds a zener diode as a stable voltage reference. A low-pass filter (with a corner frequency of 1.6Hz) prevents zener noise from being introduced into the error amplifier. This is an effective yet lower-cost alternative to expensive voltage reference ICs. The low-pass filter also provides a soft-start characteristic.
  • The output noise (unloaded) is less than 12µV at 30VDC output (measured using a Tangent LNMP (low-noise measurement preamplifier) and a Fluke 187 50000-count DMM in ACmV mode). The output noise is even less when the output voltage is lower. This is much better than the noise of an IC regulator based PSU tested under identical conditions.
  • The error amplifier is a discrete implementation of an opamp with a high open-loop gain of 102.5dB. The voltage supply to the error amplifier is isolated with capacitance multipliers to boost its PSRR (power supply rejection ratio). This greatly improves the line regulation performance of the PSU.
  • A long-tailed pair differential amplifier with current mirror and constant current source forms the first stage of the error amplifier. The second stage is the voltage amplification stage (VAS), also with constant current source load. The 3rd stage is comprised of the power MOSFET output devices configured as a source follower.
  • Higher performance than IC regulators (such as LM317/LM337 or 78xx/79xx): Dramatically lower noise, lower output impedance, wider bandwidth, superior transient response, better line and load regulation.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jvanhambelgium

Quote from: Kingpin on February 20, 2012, 12:41:47
Ik ben aan het afwegen of een 5V lineare voeding een verbetering zal opleveren voor mijn Logitech Touch.
Ik hoor/lees verschillende ervaringen hierover, uit meerdere hoeken lees ik dat dit weinig tot geen nut heeft wanneer je de digitale uitgang gebruikt van de Touch en deze aansluit op een DAC en dat het wel uitmaakt als je de analoge uitgangen gebruikt.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik heb de BOTW voeding gezien, maar kan niet geloven dat deze 3A kan leveren gezien de grootte van de voeding en de koeling die dergelijke lineaire systemen met zich meebrengen.
Mocht de voeding een upgrade zijn dan wil ik 'm zelf bouwen, liefst als kit aangezien ik geen gedoe meer wil met etsen.

In plaats van direct deze dingen beginnen te bouwen moet je mischien even met een leuke batterij proberen !! "vlakkere" spanning/stroom dan dat zal het niet worden. De Squeezebox verbruikt dermate weinig dat er wel een batterij-oplossing te fabriceren is om het enkele uurtjes uit te zingen zodat je direct hoort OF jij verbetering kunt vaststellen...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Kingpin

Quote from: jvanhambelgium on February 20, 2012, 17:33:23
In plaats van direct deze dingen beginnen te bouwen moet je mischien even met een leuke batterij proberen !! "vlakkere" spanning/stroom dan dat zal het niet worden. De Squeezebox verbruikt dermate weinig dat er wel een batterij-oplossing te fabriceren is om het enkele uurtjes uit te zingen zodat je direct hoort OF jij verbetering kunt vaststellen...
Daar heb ik ook al eens aan zitten te denken door iets te maken van een LiPo of LiFo, maar dan zit je altijd weer met het opladen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Isflicka

Quote from: Kingpin on February 20, 2012, 12:41:47
Ik ben aan het afwegen of een 5V lineare voeding een verbetering zal opleveren voor mijn Logitech Touch.
Ik hoor/lees verschillende ervaringen hierover, uit meerdere hoeken lees ik dat dit weinig tot geen nut heeft wanneer je de digitale uitgang gebruikt van de Touch en deze aansluit op een DAC en dat het wel uitmaakt als je de analoge uitgangen gebruikt.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik heb de BOTW voeding gezien, maar kan niet geloven dat deze 3A kan leveren gezien de grootte van de voeding en de koeling die dergelijke lineaire systemen met zich meebrengen.
Mocht de voeding een upgrade zijn dan wil ik 'm zelf bouwen, liefst als kit aangezien ik geen gedoe meer wil met etsen.

Leuk project en topic!
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff


Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jvanhambelgium

Quote from: Kingpin on February 20, 2012, 23:45:53
Interessant, ga ik me morgen even in verdiepen !
Thanks
Zo'n DC-DC blokje is natuurlijk ook een optie. Dan kan je alvast iets toleranter gelijkspanning invoeren...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)


Kingpin

Quote from: ener on February 20, 2012, 22:32:20
http://www.tentlabs.com/Components/Shuntcomp/index.html
mooie oplossing heb ik zelf ook
Hoe heb je deze gebruikt voor je Touch? gezien de max stroom kom je dan volgens mij veels te kort.


Quote from: ener on February 21, 2012, 07:52:15
Hier het complete zelfbouw project.

http://thehbproject.com/nl/artikelen/9/1/Squeeze-upgrade-voedings-upgrades-voor-Squeezebox-2
Hier hebben ze het over de Tentlabs Tube Heater die gebruikt wordt als power supply voor de Logitech, ik heb op de site gekeken maar kan geen enkele specs vinden wbt gemeten waardes.
Is wel de makkelijkste oplossing trouwens.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Ik zou eerst het apparaat schema willen zien, hoeveel voedingsspanningen worden er intern gebruikt en waarvan afgeleid.
Welke voor de digitale circuits (microcontroller, display etc.) welke voor de analoge circuits (zitten die er wel in?) dat soort zaken zijn belangrijker dan extern één voedingsspanning upgraden.
Als er intern meerdere spanningen (3,3V , 1,8V) etc. worden gemaakt van die 5V dan heb je nog steeds weinig winst.
Dan kun je veel beter een externe 3,3V etc. bouwen en zoveel verschillende als nodig zijn voor maximale ontkoppeling.
Maar goed ik wil de pret niet drukken maar ik vermoed dat de echte winst ergens anders gehaald kan worden.

Mocht je toch de weg ingaan zoals hierboven, scheid dan in ieder geval de transformator en gelijkrichter (met elco) (zover mogelijk van het apparaat) van het stabilisatiecircuit (dit zo dicht mogelijk bij het apparaat).

Kingpin

#11
Quote from: Kjelt on February 21, 2012, 09:56:13
Ik zou eerst het apparaat schema willen zien, hoeveel voedingsspanningen worden er intern gebruikt en waarvan afgeleid.
Welke voor de digitale circuits (microcontroller, display etc.) welke voor de analoge circuits (zitten die er wel in?) dat soort zaken zijn belangrijker dan extern één voedingsspanning upgraden.
Volgens mij was het idee dat de aangeboden 5V spanning van de bijgeleverde adapter nogal veel "storing" veroorzaakte, deze zou je kunnen upgraden met een Squeeze-Upgrade BOTW voeding waarvan de 5Vdc uitgangspanning nagenoeg vrij is van rimpel of in mijn geval een DIY projectje.
Het aanbieden van een nagenoeg vrij van storing 5Vdc aan de Touch heeft altijd effect.

Quote
Als er intern meerdere spanningen (3,3V , 1,8V) etc. worden gemaakt van die 5V dan heb je nog steeds weinig winst.
Dan kun je veel beter een externe 3,3V etc. bouwen en zoveel verschillende als nodig zijn voor maximale ontkoppeling.
Maar goed ik wil de pret niet drukken maar ik vermoed dat de echte winst ergens anders gehaald kan worden.
Ik snap je gedachte maar zover wil ik niet gaan om m'n Touch zo grondig aan te pakken en ieder circuit apart te gaan voeden, je hebt absoluut gelijk dat dit de meest effectieve manier is.

Quote
Mocht je toch de weg ingaan zoals hierboven, scheid dan in ieder geval de transformator en gelijkrichter (met elco) (zover mogelijk van het apparaat) van het stabilisatiecircuit (dit zo dicht mogelijk bij het apparaat).
De Sigma11 layout is een print die je zo kunt kopen (zoals ik al zij ik wil thuis niet meer gaan etsen), die qua test waardes heel goed uit de bus komt en is nagenoeg vrij (zover mogelijk) van rimpel.





Hoe de Tentlabs zich hiertegenover verhoud weet ik niet, er staan geen meetresultaten op hun site.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Heeft iemand toevallig de Touch eens doorgemeten hoeveel stroom deze nu daadwerkelijk verbruikt? Anders moet ik ff wat in elkaar knutselen om te gaan meten, maar als de waardes al bekend zijn scheelt me dit weer.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

#13
Quote from: Kingpin on February 21, 2012, 10:30:10
De Sigma11 layout is een print die je zo kunt kopen (zoals ik al zij ik wil thuis niet meer gaan etsen), die qua test waardes heel goed uit de bus komt en is nagenoeg vrij (zover mogelijk) van rimpel.
Is die dan kant en klaar bestucked of moet je zelf de onderdelen nog aanschaffen? Als dat laatste het geval is dan zou ik daar mee beginnen want die current diodes zijn niet echt easy to find of goedkoop.
Ik zie bv dat de 1N5314 bij Farnell al 9,55 kost en de 1N5307 hebben ze niet eens. Wellicht koop je hem kant en klaar of heb je adresjes voor de parts maar wel iets om in het achterhoofd te houden.

edit: ik zie dat die firma de onderdelen ook verkoopt.

Kingpin

Bij mouser electronics hebben ze de onderdelen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Als ik nu even de toepassing bekijk vind ik zo'n voeding eigenlijk behoorlijk overkill.
Waarom niet een goede 7805 schakeling met dikke secundaire elco bank (zeg 15000 uF ofzo) zoals Classe gebruikt in hun voorversterkers, veel goedkoper en makkelijker en voor deze toepassing net zo geschikt (als het voor een voorversterker van Classe van 2500 euro voldoet, zou het voor dit ding ook wel goed zijn).

Wijx wondere wereld

De BTOW levert 1,5 ampere (staat op de sticker), en de Tentlabs 1 ampere. Ik vond het verschil met de BTOW ipv de bijgeleverde voeding niet bijzonder. 
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Kingpin

Quote from: Wijx wondere wereld on February 21, 2012, 17:22:37
De BTOW levert 1,5 ampere (staat op de sticker), en de Tentlabs 1 ampere. Ik vond het verschil met de BTOW ipv de bijgeleverde voeding niet bijzonder. 
En met de Tentlabs? heb je die ook vergeleken in verhouding tot de bijgeleverde voeding?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Wijx wondere wereld

Beetje hetzelfde verhaal. Op zich vond ik 100 euro voor de BTOW niet teveel geld in vergelijking met de rest van de set. De verbetering was er wel, maar marginaal. Beetje zoals andere voetjes onder de apparatuur. Ik had de voeding eigenlijk gekocht om de de storing vanaf de Touch weg te halen, maar dat bleek ook niet te helpen. Moet ik wel bijzeggen dat ik alleen via de dac luister
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Wijx wondere wereld

ik heb ook nog het artikel in PDF van vi-fi over de Tentlab voeding mocht je interesse hebben
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Kingpin

#20
Quote from: Wijx wondere wereld on February 21, 2012, 21:08:55
ik heb ook nog het artikel in PDF van vi-fi over de Tentlab voeding mocht je interesse hebben
Ja mag je wel even opsturen als je wilt.
Aan de andere kant knaagt het steeds meer om toch eens een dc>dc te maken.
Ik heb hier hele goede lipo's liggen die met gemak over de 100A kunnen trekken, daarachter een regelunit en ben je ook klaar, voor beduidend minder geld en waarschijnlijk nog beter ook.
Ook dit wil ik me nog even in verdiepen welke optie het wordt, zoals Kjelt ook al zegt, optie 1 is way overdone en kostbaar.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Wijx wondere wereld

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Denk dat ik er haast wel uit ben.
Ik ga toch een batterij voeding fabriceren met een 4S LiPo cel in combinatie met een lineaire regelaar op basis van de Linear LT1084 reg.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Het wordt op basis van een LT1085 Regulator, aangezien de 3A meer dan genoeg is die deze kan leveren bij 5V.
Testopstelling met 2 switches, 1 om te kiezen tussen adapter en lipo en 1 om de lipo op te kunnen laden.
Dit zou je ook nog met een aparte lader kunnen doen intern, maar voorlopig doe ik het even zo.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack