van een 3 weg speaker een 2 weg speaker maken.

Started by pevede, November 4, 2015, 09:45:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pevede

Hallo

Ik wil van Philips fb815 3 weg speakers kleinere speakers maken.
Dan wordt het een 2 weg.
Als ik de woofer ontkoppel dus alleen de tweeter en de midrange werkt, kan ik daar een center speaker van maken.
Daarbij wil ik de filters intact houden, dus geen aanpassingen.

Of kan ik beter de speaker kleiner maken zodat de bass sowieso minder is en korter op de muur zit

De versterker is de Denon avr-x2100w 4-16ohm
Speaker is Philips fb815
43 - 20000 Hz
Nominale Impedantie   8 Ohm
Gevoeligheid 88dB / 1W / 1 meter
Crossover punten 500 en 6000 Hz
Wisselfilter  Fasen-lineair
Continu vermogen 150 Watt IEC
Piekvermogen 250 Watt
Muziekvermogen 300 Watt
Afmetingen (HxBxD) 630x270x280 mm
Gewicht 13,5 Kg

Bovenste foto is dezelfde speaker maar een andere kleur.

Grtz

pevede

Quote from: djoeri on November  4, 2015, 08:24:43
Misschien FF naar het zelfbouwdeel verplaatsen.

Je moet weten wat de t/s waardes van de drivers zijn en weten hoe laag de midrange gaat. Kan best zijn dat die midrange al bij 100 Hz stopt dan wordt het een lastig verhaal voor een 2 weg of je moet een subwoofer hebben.

Dit werd me al voorgelegd waarvoor dank

Gr

rho

Je kan niet zomaar van een 3-weg een 2-weg maken zonder het filter aan te passen.
Zeker niet als je middentoner een echte middentoner en geen laag-mid is.

Ik geeft dit erg weinig kans op slagen.

Waarom wil je dit eigenlijk?

pevede

Hey bedankt voor reactie

Ik wil een slanke centerspeaker met eigenlijk dezelfde speaker groep.
Ik heb voor de front l/r de Philips fb825 voor rear l/r de fb825
Ik heb nog 4 fb815 en die wilde ik slanker maken voor achter surround en center voor.
Dit alles in een 7.2 systeem.

rho

Ik denk echt dat die fb815 niet geschikt is om er een 2-weg van te maken.
Is hij echt te hoog om hem gewoon rechtop onder het scherm te zetten? Je kan 'm wat naar achteren kantelen om het hoog en midden wat meer naar de sweet spot te richten.

't Is anders wel een mooie vintage set die je daar bij elkaar hebt. :)

pevede

Bedankt voor de reactie.

Jazeker mooi set bij elkaar gezocht jammer van de fb815.
Alles bij elkaar heb je nogal veel speaker volume/vermogen voor een huiskamer.
Ik denk dat ik me ga bezig houden met ombouw mogelijkheden zodat acht de bank pilaren worden en center smal en lang.


rho

Zou een beetje zonde zijn denk ik.
Ik weet niet wat zo'n set als die van jou opbrengt, maar als je toch gaat knutselen is het misschien interessanter om gewoon je huidige set te verkopen en daar bestaande DIY speakers voor te kopen.
Dan kan je EN knutselen aan speakers EN heb je speakers die in je kamer passen die ook echt ontworpen zijn voor het doel die jij ze wil geven.
Er bestaan genoeg kits die een hele mooie HT set kunnen vormen.

djoeri

Je kunt de drivers eruit draaien en kijken wat voor merk drivers het zijn, misschien kan je wel gegevens op internet vinden. Je zou dan een kleine kast kunnen bouwen zie troels gravesen voor wat voorbeelden en dan erin zetten en filter maken.

Succes

pevede

Ik zal zaterdag er even mee bezig.
Laat ik het nog even weten.  ;)

rho

Quote from: djoeri on November  4, 2015, 19:26:27
Je kunt de drivers eruit draaien en kijken wat voor merk drivers het zijn, misschien kan je wel gegevens op internet vinden. Je zou dan een kleine kast kunnen bouwen zie troels gravesen voor wat voorbeelden en dan erin zetten en filter maken.

Succes
Jij gaat er van uit dat je met elke driver een 2weg kan bouwen en die dan er maar een kastje kan rond bouwen.
En zomaar eventjes een filter maken? Ik denk het niet!

Als je naar de drivers kijkt zie je al dat er met redelijk veel zekerheid kan gezegd worden dat die middentoner een echte middentoner is en ondersteuning nodig heeft in het laag. Een geslaagde 2-weg met dat ding lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

botsen

Waarom kap je niet in de versterker het laag af voor de center? Dan hoef je de speaker niet aan te passen.

rho

Ik denk dat het probleem eerder het formaat van de speaker is. Of begrijp ik dat verkeerd?

pevede

Ja klopt het zijn 8 inch woofers.
Dat vind ik nogal grof voor een center.
Mijn meid vind het al best veel dat er 110 cm hoge 30 kilo zware jongens er komen te staan
Maar misschien moet ik gewoon zoeken naar speakers die
In de buurt komen van hoe de fb 8 eruit zien maar dan slimfit 😉

rho

Met een 8" laag unit ga je moeilijk een slimfit model kunnen maken.
Misschien dat de MS4 Kompact van Intertechnik iets is? Die ligt horizontaal en heeft een 8" woofer. Dan kan je lekker beginnen bouwen. ;)
Er bestaat daar ook een mooie vloerstaander van.

djoeri

wat misschien nog makkelijker is om erachter te komen wat die middentoner kan is het filter eruit halen en als het goed is gaat er een condensator van iets van 33 uf met een spoel 1.0-1.5 mh naar de min deze zwakken het laag van de middentoner af. Haal deze los, als het goed is gaat er dan nog een kleine spoel en condensator naar het midden toe, deze zwakken het hoog naar de middentoner af deze laat je zitten.
Daarna haal je de plus van de woofer af en uiteindelijk heb je dan een 2-weg met je tweeter en middentoner.

succes 

rho

Als je dat probeert zal je wel voorzichtig met de volumeknop moeten omspringen.
De driver kan misschien wel wat laag)midden weergeven, maar als je niet weet hoe ver de conus kan bewegen zou dat wel eens gevaarlijk kunnen zijn.

djoeri

Ja al denk ik dat het wel mee zal vallen, je merkt het meteen. Waarschijnlijk is de rolloff als zo dat er weinig uitslag zal plaatsvinden bij 30 Hz.

Ik ben wel benieuwd.

Succes

BuSpu

Als je de middentoner en tweeter eruit haalt en legt de speaker op zijn zijkant met de woofer omhoog. Dan maak je in de kant die naar je toe kijkt twee nieuwe gaten voor en tweeter en middentoner. Hij oogt dan veel compacter en je houdt dezelfde kwaliteit. Een middenspeaker moet je namelijk niet te klein maken. Hij kan behoorlijk voor z'n kiezen krijgen en dan is die woofer prima. Bovendien leuk klusje en te overzien dacht ik zo.  ;)

botsen

Maar de maten zijn 27 en 28 cm. Bijna vierkant dus dat maakt geen verschil.

BuSpu

Quote from: botsen on November  6, 2015, 19:53:50
Maar de maten zijn 27 en 28 cm. Bijna vierkant dus dat maakt geen verschil.
Ach het gaat om het idee  :clapping:

rho

Quote from: djoeri on November  6, 2015, 19:16:42
Ja al denk ik dat het wel mee zal vallen, je merkt het meteen. Waarschijnlijk is de rolloff als zo dat er weinig uitslag zal plaatsvinden bij 30 Hz.

Ik ben wel benieuwd.

Succes

Er zal weinig uitslag zijn omdat hij het waarschijnlijk niet zal kunnen. Dat is nu net het gevaar. ;)

pevede

Ik heb ook nog een fb821 met een isophase tweeter.

Ik denk dat ik die zo ver mogelijk compact maak dan past het mooi bij de set.
Hoe zou het zijn als je 1van de 2 woofers weg laat.

Voor esthetisch verhaal is natuurlijk
Speaker horizontaal de woofers aan de buitenkant.
De midden en tweeter boven elkaar in de center

H B

#22
Kan je niet een centerspeaker gaan maken waar je een woofer van een fb 815 in de onderkant plaatst en 1 tweeter aan de voorkant en 2 midtoners links en rechts van de tweeter?
Of je doet dat met de fb821 en dan 2 woofers onderin, het voordeel is dan dat je tweeter overeenkomt met je andere speakers.

Jag

Ik heb toch het idee dat het ontwerpen van een speaker / filter hier iets onderschat wordt :confused:
Je kan niet zomaar de speaker bezetting + afmetingen + plaatsing veranderen zonder het filter helemaal opnieuw te doen. Speaker en filter ontwerp vereisen ook dat je ervaring hebt met meten van impedanties, response on axis + onder hoeken meten en een passief filter ontwerpen in simulatie software en dit aan de hand van nieuwe metingen/luisteren nog verder tweaken.

Als je het voor de leuk wilt doen, dan zou ik me beperken tot dezelfde speaker bezetting gebruiken en dan hetzelfde filter maar ook. Zoals je voorstelt in je laatste post (wordt dat alleen niet wat te groot?). Het aanpassen van de afmetingen van de voorkant (baffle) leidt altijd tot veranderingen in klank / response overigens, net als wanneer je het op een tv meubel plaatst ipv dat de speaker vrijstaand is. Maar als je dat voor lief neemt, lijkt me dit de meest haalbare variant (of beter: bestaande kit bestellen en die bouwen).

morca

Quote from: pevede on November 17, 2015, 14:07:36
Ik heb ook nog een fb821 met een isophase tweeter.

Ik denk dat ik die zo ver mogelijk compact maak dan past het mooi bij de set.
Hoe zou het zijn als je 1van de 2 woofers weg laat.

Voor esthetisch verhaal is natuurlijk
Speaker horizontaal de woofers aan de buitenkant.
De midden en tweeter boven elkaar in de center
Als je een woofer ontkoppeld verander je de impedantie.
Een filter maken en inmeten moet je zoals hierboven al gezegd niet onderschatten.

Beter zou van deze componenten een passende kist maken .
Je zal het al gezegd hebben maar hoe groot mag die center zijn ?