Set van Walt

Started by Contour, October 24, 2015, 20:50:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Contour

#75
Foto

Contour

Er is hier aardig wat veranderd. De set is verplaatst naar een dedicated luisterruimte.

De volgende akoestische maatregelen zijn toegepast:

- 4 stuks RTFS panelen op de zijwanden tegen eerste reflectie
- 6 stuks Vicoustic Wavewood diffusie absorber panelen op de zijwanden tegen flutter echo
- achter de gordijnen in de hoeken 2x paneel 120x60cm gevuld met twaron
- achter de gordijnen akotherm panelen
- dik hoogpolig tapijt

De set zelf:

- Lua Cantilena SEL met tentlabs mods cd speler
- Metrum HEX dac
- Daudio voorversterker/ASP
- 2x DAudio N1000 versterker, totaal 4x500w Ncore technologie
- zekfbouw open baffles met AMT tweeter en AT mid en AT laag
- kabels furutech, Iego, etc.
- Gigawatt stekker blok
- tweaks als bybee purifiers, enhancers, kurkjes

Groetjes Walter

chansig

Ziet er in ieder geval erg mooi uit.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

#78
Bedankt,

Gordijn stukje op, hier zie je het twaron en akotherm paneel alsmede de Wavewood panelen voor installatie:

chansig

Ik zou willen dat ik deze mogelijkheden allemaal zou hebben. Dan zou er een kast uitvliegen, panelen aan de zijkant van de speakers, gordijnen achter de speakers, kleed op de vloer etc.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

De andere kant van de kamer is minder netjes, achter de (ikea) luisterstoel staan kasten vol met spullen, akoestisch best prima, is een soort mega diffuser:

(De oplettende lezer ziet ook twee SW kurkjes op de magneet van de AT mid speaker)

Contour

#81
Belangrijkste reden om de set uit de woonkamer te halen, was de kwetsbaarheid van de zeer dure AT units voor kinderhanden. Een enkele woofer is 600 euro daar wil je geen butsen in. Toen ik de set in de veel kleinere luisterkamer had gezet, zonder enige akoestische aanpassing, hoorde ik gelijk dat het al best goed klonk. Nu met alle panelen klinkt het echt zeer fraai. Jeroen van Daudio heeft de galmtijd bij verschillende frequenties gemeten, deze is zeer uniform en lekker laag onder de 0.3 seconde, dat is optimaal voor een kleine ruimte.

De ruimte is 460 x 270 cm, de speakers staan dus wel dicht bij elkaar, dit beperkt de breedte van het stereobeeld enigzins, maar ja, je kan niet alles hebben, ik ben er in ieder geval zeer tevreden mee.

Groetjes Walter

Maximus_Aurelius

Een woord: Schitterend  :pompom:

Meer is er niet te zeggen ;D
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Contour

#83
Ja het is wel fijn zo'n eigen luisterkamer, ik begrijp nu precies wat Maz bedoelt, alle vrijheid om de set zo op te stellen zoals je zelf wilt, en ook qua akoestische maatregelen geen gezeur van de WAF.

Ik heb bijvoorbeeld de speakers nu 120cm vanuit de achterwand staan, in de woonkamer kon dit niet meer zijn dan circa 80cm, en juist die 40cm maakt veel verschil qua klank. Ook heb ik het gordijn hier standaard gesloten, scheelt een hoop m.b.t reflecties via het glas van de ramen.

Groetjes Walter

Contour

#84
Voor de zelfbouw liefhebbers, de achterzijde van de luidsprekers. Zichtbaar zijn de enorme magneten (200mm diameter, 77mm spreekspoel) van de machtige AT10C77 woofers, alsmede het filter, opgebouwd met Mundorf SGO, Duelund RS + silver, Waxcoils en Duelund weerstanden.

De baffles bestaan uit lagen MDF (voor de woofers 36mm) met daarop 12mm hardhout. De staanders zijn 30x30x3mm aluminium T-profielen. Bekabeling voor het midhoog is Mundorf silver/gold.

Jumping Jack

Gaat dat geen stofnest worden zo open?

Die wavewood panelen zijn mooi.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Contour

#86
Valt wel mee, echt stoffig wordt het niet zo snel in de luisterkamer, en anders de swiffer borstel er even overheen.

De wavewood panelen zien er inderdaad goed uit, ik heb deze 6 stuks (net zoals de 4 stuks RTFS panelen) via marktplaats aangeschaft. Ik koop graag tweedehands voor een leuk prijsje, scheelt een hoop geld. Deze wavewood panelen zitten in het midden tussen een difusser en absorber. Ideaal om flutter aan te pakken zonder de kamer dood te dempen.

Groetjes Walter

Contour

#87
Nog even over de aansturing, ik heb jaren met een Lindemann 850 gespeelt, een verschrikkelijk muzikale versterker. Maar omdat ik de woofers aktief aanstuur heb ik 4 versterker kanalen nodig dus ik had een ucd versterker erbij voor het laag. Ik was niet echt tevreden over de ucd kwa klank en twee verschillende versterkers is optisch niet zo fraai.

Toen de heren van Daudio hun eerste N1000 hadden draaien ben ik een paar keer gaan luisteren en toen was me wel duidelijk dat een mooie custom voortrap met Ncore kwalitatief gelijkwaardig speelt aan de Lindemann. Met wat inruil, korting etc. kon ik een leuke prijs krijgen en toen heb ik twee stuks N1000 besteld. Zijn prachtige versterkers om te zien gefreest uit 1 dik blok aluminium, zie foto onder. De Cd speler is standaard breedte dus je kan mooi zien hoe compact 4x500W RMS versterking kan zijn:

Contour

De Lua Cantilena SEL CD speler heb ik nu weer aangesloten omdat de streamer in de woonkamer is blijven staat, en ik had wel een goede bron nodig voor de luisterkamer. Deze Lua cd speler heb ik toendertijd overgenomen van Rene van Es (audio recencent). Het betreft een versie die zwaar is gemodificeerd door Guido Tent, zo zit er nu een tentlabs clock in.

Toch mis ik nu wel het gemak van streamen en de grotere keuze aan muziek, dus daar moet ik weer eens voor gaan rondkijken.

Groetjes Walter

Contour

Het kastje bovenop de Metrum HEX (ex Pjotr) is een voorversterker/ASP. Het voorversterker deel baseert zich op een Jos van Eindhoven 64 staps volume regelaar. De ASP printen verzorgen de filtering tussen laag en midhoog en verzorgen tevens de dipool correctie voor het laag en voor het mid. Tevens stuurt dit kastje een trigger signaal naar de N1000 versterkers dus met 1 druk op de AB zet je alles tegelijk aan.

Markus2

Ziet er fraai uit!

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Maikel_audionerd

Quote from: Contour on March 18, 2017, 13:47:33
Het kastje bovenop de Metrum HEX (ex Pjotr) is een voorversterker/ASP. Het voorversterker deel baseert zich op een Jos van Eindhoven 64 staps volume regelaar. De ASP printen verzorgen de filtering tussen laag en midhoog en verzorgen tevens de dipool correctie voor het laag en voor het mid. Tevens stuurt dit kastje een trigger signaal naar de N1000 versterkers dus met 1 druk op de AB zet je alles tegelijk aan.
Allereerst blijft dit een machtig mooie set, genieten. Complimenten!
Kun je iets meer vertellen over de filtering in de voorversterker icm de filters in de OB luidsprekers ?
Vind dat erg interessant en ik ben heel benieuwd hoe en waarom je de filtering in de voorversterker doet en dan ook nog filtering in de speakers zelf. Is het een combinatie van actief en passief filteren?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Contour

#92
Het passieve filter achterop de speakers verzorgt de filtering tussen de Audiotechnology midrange en de Mundorf AMT tweeter, qua kosten scheelt dat niet veel met een aktieve oplossing en het klinkt dan ook meer als 1 geheel met meer synergie.

De ASP/aktief filter komt na de JVH volume regeling. De werking is tweevoudig. Als eerste wordt het signaal rond de 150Hz gesplit. Een passief filter op zo'n lage frequentie vraagt enorme componenten die in zeer goede kwaliteit onbetaalbaar zouden zijn. Verder verzorgd de ASP voor zowel het laag als het mid de zogenaamde dipool correctie. Je kan dit zien als een boost die steeds sterker wordt bij lagere frequenties. Dit is nodig vanwege de akoestische kortsluiting bij een dipool ontwerp. Zonder correctie heb je bijna geen diep laag. Of je moet veel grotere woofers gaan gebruiken bijv. 2x15 inch zoals in het bekende Jamo ontwerp.

Groetjes Walter

Maikel_audionerd

Quote from: Contour on March 18, 2017, 16:22:48
Het passieve filter achterop de speakers verzorgt de filtering tussen de Audiotechnology midrange en de Mundorf AMT tweeter, qua kosten scheelt dat niet veel met een aktieve oplossing en het klinkt dan ook meer als 1 geheel met meer synergie.

De ASP/aktief filter komt na de JVH volume regeling. De werking is tweevoudig. Als eerste wordt het signaal rond de 150Hz gesplit. Een passief filter op zo'n lage frequentie vraagt enorme componenten die in zeer goede kwaliteit onbetaalbaar zouden zijn. Verder verzorgd de ASP voor zowel het laag als het mid de zogenaamde dipool correctie. Je kan dit zien als een boost die steeds sterker wordt bij lagere frequenties. Dit is nodig vanwege de akoestische kortsluiting bij een dipool ontwerp. Zonder correctie heb je bijna geen diep laag. Of je moet veel grotere woofers gaan gebruiken bijv. 2x15 inch zoals in het bekende Jamo ontwerp.

Groetjes Walter
Dank je, duidelijk verhaal. Voor wat een ASP nu is heb ik wel even op hun site gekeken. Uitgekiend design. Mooi hoor, maar wel kostbaar zeg  :o
Geniet ervan, jammer dat ik zo ver weg woon. Verwacht dat dit een nieuwe referentie voor mij zou zijn als ik t zou horen.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

holco

#94
Lijkt mij een erg fraai spelende speaker met dito filter  8)

Is het geen optie om er een dunwandig alu frame achter te fabriceren waar dan speakerdoek overheen gespannen wordt?

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

sultankat

Quote from: Contour on September  6, 2016, 19:05:51
Het gigawatt blok is inmiddels goed ingespeeld en is zeker een blijvertje, meer dynamiek,losser en dieper laag.

Via Tony Gee ga ik een setje speakerkabels bestellen ter vervanging van mijn Siltech LS2-90, dat is een mooie zilver kabel en ik heb er altijd met erg veel plezier naar geluisterd, maar weer eens wat anders proberen kan ook geen kwaad. Er komt nu een setje 2.5m Furutech FS Alpha met Furutech pluggen voor in de plaats. Zal dit beter zijn dan Siltech/WBT? Ik ben benieuwd.

Nog een leuke tweak trouwens, ik heb 1 van mijn Bybee Quantum enhancers in de meterkast op het stoppenblok gelegd, het verschil is groot, zo goed heb ik de enhancers nog niet horen werken!

Groetjes Walter

Ik heb de Furutech FS Alpha hier op proef gehad. Midden en hoog prima, maar het laag iets tezeer aangezet en niet zo strak als bij de Siltech 330L. Maar zal wellicht per set verschillen.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Contour

Ik gebruik de Furutech FS Alpha alleen voor het midhoog dus vanaf circa 150Hz, het laag gaat gewoon door 2x2.5mm2 standaard koper. Dus wellicht heb je gelijk, maar ik heb daar dan geen last van.

Groetjes Walter

patsijb

gave speakers hoor..
is denk wel n werk zo n dipool qua akoestiek

Contour

Dat is een misverstand, een dipool is namelijk niet echt moeilijker te plaatsen dan een normale speaker, wel 80cm liefst verder uit de achterwand zetten.

Xander32

... ik denk dat in het algemeen, velen aan de opstelling nog steeds te weinig aandacht besteden; die ruimte rondom een ls is bijna altijd voornaam om tot een goed resultaat te komen.

Quote from: Contour on March 20, 2017, 21:01:59
Dat is een misverstand, een dipool is namelijk niet echt moeilijker te plaatsen dan een normale speaker, wel 80cm liefst verder uit de achterwand zetten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT