Compact Gesloten 12 inch subwoofer

Started by Witalik, September 11, 2015, 16:13:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Witalik

Die had ik ook al gedaan inderdaad gelukkig kon het al.

Bedoelde meer bij het kist 'ontwerp'  de eerste had ik met de driver uit het midden. Met de tweede zou ik hem in het midden willen met het compartiment hoger zodat de kooi van de driver eronder door kan zeg maar. Alleen vind ik het lastig om rekening te houden met het  volume en de buiten maten van 41x41x41  ::)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

mabo

Ik ben onlangs zelf maar pas met sketchup begonnen.
Eerst vond ik het maar niets, maar na het zien van onderstaand filmpje
https://youtu.be/ZCeUB63Sjks

en daarna deze handleiding gevolgd (telkens op volgende item klikken en de oefeningen maken die er staan)
http://help.sketchup.com/en/article/36207

Daarna ging het wel en heb ik dit getekend
https://sites.google.com/site/marcshomesite/subwoofer
De driver onderaan heb ik wel niet getekend, dat zijn screenshots van de datasheet van de fabrikant

Geeft wel een fijn gevoel, als na eerst wat knoeien je de zaak onder de knie krijgt en een mooie tekening kan maken.

Wel spijtig dat je in sketchup niet makkelijk afmetingen kan wijzigen, eens een tekening gemaakt is
(of mogelijk heb ik dat nog niet gevonden)

XtrmB

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Ik doe altijd alles op een kladje,houd je meer tijd over voor het bouwen  :clapping:

Plus dat de tek leuk is maar om echt wat mee te doen//.......om hier te laten zien meer niet imo.

Michelp

Zelf werk ik altijd alles uit met Solidworks. Hier werk ik hele dagen mee dus een simpele subwoofer is zo gebeurd. Ook TL behuizingen en hoorns kan ik hierop uittekenen.
Het voordeel voor mij is dat ik gelijk een werktekening kan maken, niet alleen maar leuk om te laten zien dus ;)

morca

Quote from: Michelp on September 23, 2015, 18:03:04
Zelf werk ik altijd alles uit met Solidworks. Hier werk ik hele dagen mee dus een simpele subwoofer is zo gebeurd. Ook TL behuizingen en hoorns kan ik hierop uittekenen.
Het voordeel voor mij is dat ik gelijk een werktekening kan maken, niet alleen maar leuk om te laten zien dus ;)
Ok dat was te kort door de bocht idd  ;)

Ik snap het wel,maar ik ben nog vd oude stempel,ik teken wat voor mij de werktek is.
De panelen heb ik dan in me hoofd zitten,en met bouwen begin ik gewoon.
Die tek pak ik niet meer bij iig.

XtrmB

ik werk het ook altijd uit met solidworks, hup even op de freesbank en voila super strak kastje
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Quote from: XtrmB on September 23, 2015, 18:27:19
ik werk het ook altijd uit met solidworks, hup even op de freesbank en voila super strak kastje
Heb je op je werk toegang daartoe?
Wel mooi spul,ik kende ook iemand die dat kon op ze werk,kistje invoeren en de machine tuft de planken zo uit  :headbanging:
Zorgt voor echt maatwerk.

ruud2

wel aan de late kant , maar heb je de hoogwaardige sub van Erik van Voorst wel eens gezien?
lang geleden dat hij gepost heeft maar het zal er ongetwijfeld nog op staan.
met gebruikmaking van twee C95 ceramische Thiel units.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Witalik

Quote from: Michelp on September 23, 2015, 18:03:04
Zelf werk ik altijd alles uit met Solidworks. Hier werk ik hele dagen mee dus een simpele subwoofer is zo gebeurd. Ook TL behuizingen en hoorns kan ik hierop uittekenen.
Het voordeel voor mij is dat ik gelijk een werktekening kan maken, niet alleen maar leuk om te laten zien dus ;)

Kijk dat bedoelde ik een beetje , dat is goud inderdaad. Alle maten en dergelijke erbij is ideaal.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Michelp

Als het ontwerp definitief is kan ik eventueel wel iets voor je tekenen  8)

Witalik

Dit is wat ik in gedachte had, om zo de driver mooi in het midden van het onderste paneel te houden, anders is het geen kubus meer zoals in het vorige hand getekend 'ontwerp' .

paneel dikte 22mm. Lijkt erop dat het moet passen de plate amp moet 70mm diepte hebben en is 267mm vierkant. Driver is mount depth 169mm en van kooi tot magneet is ongeveer 9cm. Dan is de ruimte van buitenste rand driver en buitenste rand magneet ongeveer 70mm.

Weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel  ::)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

ruud2

hier heb je geen cad voor nodig, doe je uit je hoofd..... ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Michelp

Dit is idd niet heel erg moeilijk. Ik wil nog steeds best wat tekenen hoor :P
Maar zit de versterker nou niet in een afgesloten deel? Of is dat ook niet nodig?

morca

Quote from: ruud2 on September 26, 2015, 10:37:24
hier heb je geen cad voor nodig, doe je uit je hoofd..... ;)
Wij zijn ouderwets denk ik ;D

Quote from: Michelp on September 26, 2015, 10:44:39
Dit is idd niet heel erg moeilijk. Ik wil nog steeds best wat tekenen hoor :P
Maar zit de versterker nou niet in een afgesloten deel? Of is dat ook niet nodig?
Amp moet luchtdicht compartiment hebben.


Ik heb ook al aangeboden wat uit te rekenen,maar hij wil het zelf doen geloof ik.
Wat ook goed is dan is er nog iets meer sprake van DIY  :clapping:

Witalik

Ik ga er zelf wel mee aan de slag...
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

ruud2

#41
Quote from: morca on September 26, 2015, 11:10:12
Wij zijn ouderwets denk ik ;D

nee hoor, ik heb mijn Violators helemaal in 3D CAD en daarna CAM  tot de embleempjes toe..
maar daar was de vormgeving en verschaling iets complexer.

CAD ontwerp =1  tekening =2  CAM programma in 2 D  ook een fluitje van een cent  maar een 3D freesprogramma maken , moet je ook maar kunnen , kennen en de machines hebben om alles uit te voeren.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

morca

Quote from: ruud2 on September 26, 2015, 12:06:13
nee hoor, ik heb mijn Violators helemaal in 3D CAD en daarna CAM  tot de embleempjes toe..
maar daar was de vormgeving en verschaling iets complexer.

CAD ontwerp =1  tekening =2  CAM programma in 2 D  ook een fluitje van een cent  maar een 3D freesprogramma maken , moet je ook maar kunnen , kennen en de machines hebben om alles uit te voeren.
Linkje aub naar bouwtopic,die naam klinkt cool  ;D

Michelp

Quote from: morca on September 26, 2015, 11:10:12
Amp moet luchtdicht compartiment hebben.
Dat dacht ik al maar zo staat ie dus niet op te mooie paint tekening  ;D



Quote from: Witalik on September 26, 2015, 11:33:22
Ik ga er zelf wel mee aan de slag...
Ik zal verder nog niks verklappen, maar als je hem op deze manier maakt (kubus van 41x41x41) en je maakt het afgesloten deel van de versterker op deze manier kom je nog steeds op zo'n 41-42 liter uit zonder aftrek van de inhoud die de subwoofer zelf inneemt als ik het goed gedaan heb.
De versterker is 7cm dik, dus na aftrek van de dikte van het hout komt deze dus maar 48mm binnen de behuizing te zitten, scheelt ook weer wat


ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.


Witalik

Quote from: Michelp on September 26, 2015, 14:47:22
Dat dacht ik al maar zo staat ie dus niet op te mooie paint tekening  ;D


Ik zal verder nog niks verklappen, maar als je hem op deze manier maakt (kubus van 41x41x41) en je maakt het afgesloten deel van de versterker op deze manier kom je nog steeds op zo'n 41-42 liter uit zonder aftrek van de inhoud die de subwoofer zelf inneemt als ik het goed gedaan heb.
De versterker is 7cm dik, dus na aftrek van de dikte van het hout komt deze dus maar 48mm binnen de behuizing te zitten, scheelt ook weer wat

Nice kijk zo'n tekening is goed duidelijk ! En ja ik dacht eigenlijk dat het wel te zien was op de uber pro paint tekening dat het een compartiment was voor de amp en niet de amp zelf haha. Dan komt het trouwens nog beter uit als met die vorige schets die 41 liter. En dan kan ik hem perfect testen tegen de BK :-)

Als dat programma gelijk paneel maten kan berekenen zou ik die wel willen weten ;-) kan ik na me vakantie gelijk kistje bouwen in ieder geval , afwerken en plate amp bestellen :-)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Michelp

Ja dat kan zeker. Maar dan moet ik ook even weten hoe jij graag de behuizing in elkaar bouwt.
Zelf doe ik het op de manier zoals het vorige plaatje, bij een kubus dus lekker simpel. 2 zijkanten, en 4 plankjes daartussenin die allemaal dezelfde maat hebben
In verstek zou ook nog kunnen, zeg het maar  ;D

XtrmB

met verstek wel rekening houden dat je niet 2x 45 graden op elkaar lijmt maar 44,8 oid. Dit sluit veel beter aan.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."