Kast voor 2 subwoofers

Started by Arthurmeijer1987, February 15, 2016, 11:09:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arthurmeijer1987

Hi Iedereen,

ik zal mezelf even kort voorstellen gezien ik nieuw ben, ik ben Arthur, woon in Capelle aan den IJssel, en ga binnenkort verhuizen naar een nieuw huis.
In dit nieuwe huis wil ik zelf een subwoofer kist gaan bouwen, maar niet zomaar 1.
Ik heb in dit huis een beamer hangen, waardoor ik een ruimte van +- 60 CM hoog heb, en 2 meter breed, waar ik een mooi kastje voor wil maken, met 2 ingebouwde subwoofers, zodat deze niet meer los staat. Hiernaast heb ik 2 monitor speakers die hiernaast komen te hangen. Nou is mijn vraag m.b.t. de subwoofer kist, ik wil een flinke bass hebben, maar ook dat het wel past allemaal, hoe kan ik opmeten hoe groot deze kist moet worden, raden jullie aan deze via een versterker direct te versterken, of op mijn versterker waar de speakers ook opzitten  (PIONEER SC-2024-S) ?

thanks alvast!

VPI

Ik raad je aan wat meer te verdiepen in het bouwen van een subwoofer.

Het is niet lukraak een paar speakers in een doos bouwen. Uitgangspunt is speakers kiezen voor een bepaalde inhoud van de behuizing. Aan welk budget zit je te denken?

morca

Wat is je budget en is het voor film of muziek.
Daarnaast zou ik wel een schets willen zien hoe de kamer is ,en waar je die kast neer zet.
Aangezien de plaatsing het belangrijkst is om een goed resultaat te halen .

Als je zoekt vind je sub in dressoir bouwtopic ,daar kan je alvast een idee krijgen.

vincneus1

Een subwoofer in een 'besloten' ruimte bouwen is een stukje moeilijker hoor, je moet bij je netto namelijk het volume van je poorten en je driver gaan optellen, dus het wordt altijd meer dan je netto volume. Wat dus niet past, dus neemt u een kleiner volume maar om dan naar dezelfde frequentie te tunen, wat dus langere poorten oplevert en net weer iets meer volume dan uw netto. Dus het is makkelijker om ze buiten een 'vaste plaats' te bouwen.

Een gesloten sub is wel makkelijker in een besloten ruimte aangezien er geen poort volume bij komt etc. Krijg je dus niet zo'n eeuwige cirkel als boven genoemd.

Ik raad nog steeds aan losse subjes te bouwen, maakt de plaatsing en bouw een stuk makkelijker! (Zie wat morca zei)