Tweetal 15" subwoofers simuleren in WinISD

Started by Clifdon, August 23, 2015, 12:21:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Clifdon

Laatste tijd ben ik bezig geweest met het maken van een eigen Home Theater. Al een hele poos geleden had ik daarvoor een versterker (een Behringer Inuke 3000DSP) en een tweetal woofers voor gekocht. De woofers zijn de MTX t615.

Na lang twijfelen gekozen om van de een een gesloten en de andere een gepoorte subwoofer te maken. Tenzij er mensen mij op andere gedachte kunnen brengen gaat het op die manier gebouwd worden.

WinISD is niet mijn favoriete programma. De guide heb ik nog eens doorgelezen maar daar stond niets in dat ik nog niet wist.

Een uitgangspunt van het 'ontwerp' is dat deze als een soort bijzettafel in de ruimte zullen worden geplaatst. Hiervoor moeten het kubussen zijn tussen de 50x50x50 en de 60x60x60. Graag zou ik de beide subs gelijk houden van grootte, natuurlijk zou ik een schot kunnen plaatsen waardoor de inhoud kleiner word indien nodig.

Op het moment reken ik in WinISD met 195 Liter in beide kisten.

- SPL (Foto 1)
Mooi -3db punt lijkt mij zo. Ik kan nog wat spelen met de filtering in de Inuke. Kan echter geen filter inzetten lager dan 20hz. Hoogstwaarschijnlijk is dat ook niet gewenst vanwege de cone excursion die waarschijnlijk toch wat hoog gaat komen.
- Maximum SPL (Foto 2)
- Amplifier apparent load power (VA) (Foto 3)
Betekend dit nou echt dat ik met een amp van 200watt toe kan? dwz dat ik waarschijnlijk woofers op 8ohm aansluit op de Behringer welke op 8ohm 440Watt kan leveren.
- Cone excursion (CE) (Foto 4)
- Air velocity (Foto 5)
Moet toch onder de 16m/s blijven? Althans dat houdt ik aan bij simulaties. Bij 19hz is hij 16m/s. De sub haalt dat echter niet.

Ik heb als laatste nog wat plaatjes van de instellingen bijgevoegd.

Clifdon

#1
Reserve

Clifdon

#2
Reserve

morca

Die gesloten woofer heeft 75 liter nodig ong,195 liter lijkt me beetje te groot voor gesloten.

Voor de gepoorte,kan je de wdr van de woofer er even bijposten  ;D
Ga ik ook even checken

Clifdon

#4
Quote from: morca on August 23, 2015, 12:29:58
Die gesloten woofer heeft 75 liter nodig ong,195 liter lijkt me beetje te groot voor gesloten.

Voor de gepoorte,kan je de wdr van de woofer er even bijposten  ;D
Ga ik ook even checken
Leek mij dus ook al erg groot. WinISD ging echter geen gekke dingen laten zien. Waarop ik me afvroeg of het nou wel of niet zou kunnen.

De WDR. Ik hoop dat dropbox het goed deelt.

Even vergeten te zeggen. Maar ik heb dus de gepoorte proberen te ontwerpen en vervolgens de inhoud daarvan direct overgenomen naar de gesloten. Dat de gesloten waarschijnlijk kleiner wordt qua inhoud staat eigenlijk wel vast. Ik wil alleen niet twee verschillende kubussen hebben staan. Maar dat los ik op door een kist in een kist te maken. Dan moet ik dit zeker wel vullen met zand?

MTX geeft zelf 49Liter voor de closed aan. Voor mijn gevoel kan die woofer niets beginnen in een dergelijk klein kistje. 

morca

Luchtsnelheid is netjes zo in de poort.
Ik zit alleen te kijken is je poort maar 44 cm lang bij 10 cm diameter,dat is kort,maar het zou kunnen misschien.

Welke versie winisd heb je,anders mokt die wdr nog wel eens
Ga zo weg lekker weer mischien vanavond nog even kijken.
Maar het lijkt erop dat je de meeste dingen al goed in de gaten hebt  ;) :thumbs-up:

Clifdon

WinISD versie 0.50a7
Mocht ik een andere moeten gebruiken moet je het maar even roepen. Dit was de enige die tot nog toe werkend kreeg op Windows 8.1

GPO

#7
Quote from: Clifdon on August 23, 2015, 12:21:34
Laatste tijd ben ik bezig geweest met het maken van een eigen Home Theater. Al een hele poos geleden had ik daarvoor een versterker (een Behringer Inuke 3000DSP) en een tweetal woofers voor gekocht. De woofers zijn de MTX t615.

Na lang twijfelen gekozen om van de een een gesloten en de andere een gepoorte subwoofer te maken. Tenzij er mensen mij op andere gedachte kunnen brengen gaat het op die manier gebouwd worden.

WinISD is niet mijn favoriete programma. De guide heb ik nog eens doorgelezen maar daar stond niets in dat ik nog niet wist.

Een uitgangspunt van het 'ontwerp' is dat deze als een soort bijzettafel in de ruimte zullen worden geplaatst. Hiervoor moeten het kubussen zijn tussen de 50x50x50 en de 60x60x60. Graag zou ik de beide subs gelijk houden van grootte, natuurlijk zou ik een schot kunnen plaatsen waardoor de inhoud kleiner word indien nodig.

Op het moment reken ik in WinISD met 195 Liter in beide kisten.

- SPL (Foto 1)
Mooi -3db punt lijkt mij zo. Ik kan nog wat spelen met de filtering in de Inuke. Kan echter geen filter inzetten lager dan 20hz. Hoogstwaarschijnlijk is dat ook niet gewenst vanwege de cone excursion die waarschijnlijk toch wat hoog gaat komen.
- Maximum SPL (Foto 2)
- Amplifier apparent load power (VA) (Foto 3)
Betekend dit nou echt dat ik met een amp van 200watt toe kan? dwz dat ik waarschijnlijk woofers op 8ohm aansluit op de Behringer welke op 8ohm 440Watt kan leveren.
- Cone excursion (CE) (Foto 4)
- Air velocity (Foto 5)
Moet toch onder de 16m/s blijven? Althans dat houdt ik aan bij simulaties. Bij 19hz is hij 16m/s. De sub haalt dat echter niet.

Ik heb als laatste nog wat plaatjes van de instellingen bijgevoegd.

Als je het maximale wilt halen uit 2 subwoofers in 1 ruimte, dan is het mixen van 2 totaal verschillende ontwerpen niet aan te bevelen. Dat maakt het afstellen van beide subs tezamen namelijk lastiger, omdat het fase-gedrag van gepoorte rondom de poorttuning verschillend is tov de gesloten. Als je bij die gesloten ook nog eens gaat spelen met filters om het laag een beetje op te krikken, dan kan het dus zijn dat je bv op 30 Hz een dip in je totale output creert omdat beide subs elkaar in de weg zitten (bv de gepoorte staat dan in tegenfase tov de gesloten).

Uitzonderingen daargelaten (Morca) is het bijna altijd aan te raden om met 2 dezelfde subs in 1 ruimte te werken. Dus of beide gesloten, of beide gepoort met dezelfde poort-tuning (of in ieder geval dicht genoeg bij elkaar).

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

larsonator

Ik werk met 2 gepoorte SVS cilinders & 3 gesloten 12'', en heb het gevoel dat ze elkaar juist complementeren. Heb voor de 2 gepoorte- en de 3 gesloten een eigen AntiMode staan. Die zijn ingeregeld en daarna is er de ARC van Anthem er nog ''overheen'' gegaan.

morca

Quote from: GPO on August 24, 2015, 13:42:43
Als je het maximale wilt halen uit 2 subwoofers in 1 ruimte, dan is het mixen van 2 totaal verschillende ontwerpen niet aan te bevelen. Dat maakt het afstellen van beide subs tezamen namelijk lastiger, omdat het fase-gedrag van gepoorte rondom de poorttuning verschillend is tov de gesloten. Als je bij die gesloten ook nog eens gaat spelen met filters om het laag een beetje op te krikken, dan kan het dus zijn dat je bv op 30 Hz een dip in je totale output creert omdat beide subs elkaar in de weg zitten (bv de gepoorte staat dan in tegenfase tov de gesloten).

Uitzonderingen daargelaten (Morca) is het bijna altijd aan te raden om met 2 dezelfde subs in 1 ruimte te werken. Dus of beide gesloten, of beide gepoort met dezelfde poort-tuning (of in ieder geval dicht genoeg bij elkaar).

GPO
Ik heb ook dezelfde sub,s,alleen verschillende kisten  ;D :clapping: :headbanging:
Van de 4 audiovrienden die ik heb,hebben er 3 ook een gepoort/gesloten systeem.
Dus het kan nooit zo slecht zijn als ik vaak lees.

De tuning komt hier op 15 hz ofzo zag ik,dan zal je ook niet zo snel dips in het hoorbare hebben.

Quote from: Clifdon on August 23, 2015, 20:01:07
WinISD versie 0.50a7
Mocht ik een andere moeten gebruiken moet je het maar even roepen. Dit was de enige die tot nog toe werkend kreeg op Windows 8.1
Die versie mokt hier weer ik kan je driver niet laden........


Clifdon


morca

Ik heb gewoon de alpa versie gepakt die op de site van linear team staat.
Toch eens kijken want ik heb dit al vaker gehad met wdr bestanden van HTS forum.


Clifdon

Quote from: morca on August 24, 2015, 18:16:37
Ik heb gewoon de alpa versie gepakt die op de site van linear team staat.
Toch eens kijken want ik heb dit al vaker gehad met wdr bestanden van HTS forum.

Hoe open je die wds?

Volgens mij moet je New project doen>op New drukken> Onderin op Load> Daarna op Save> En dan op de juiste locatie opslaan.

Doe jij het ook zo of plaats jij ze handmatig op die juiste locatie. Want volgens mij hebben we dan dezelfde versie.

morca

Quote from: Clifdon on August 24, 2015, 19:29:05
Hoe open je die wds?

Volgens mij moet je New project doen>op New drukken> Onderin op Load> Daarna op Save> En dan op de juiste locatie opslaan.

Doe jij het ook zo of plaats jij ze handmatig op die juiste locatie. Want volgens mij hebben we dan dezelfde versie.
Ik had eerst een versie op een andere comp daar had ik een mapje,kan ik bij deze niet vinden  ;D
New project heb ik gebrobeerd ,maar het is een nieuwe driver die moet eerst in de driver database.
En daarna kan je pas een nieuw project kiezen en dan die nieuwe driver kiezen.

Ik ga zo kijken
Anders moet ik hem even invoeren  ;)

GPO

#14
Quote from: larsonator on August 24, 2015, 13:50:33
Ik werk met 2 gepoorte SVS cilinders & 3 gesloten 12'', en heb het gevoel dat ze elkaar juist complementeren. Heb voor de 2 gepoorte- en de 3 gesloten een eigen AntiMode staan. Die zijn ingeregeld en daarna is er de ARC van Anthem er nog ''overheen'' gegaan.

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar vanuit de basis principe van de werking van een subwoofer is het het meest verstandig om dezelfde soort subs te gebruiken. Ik zie ook niet in waarom de TS hier 2 verschillende subs zou willen bouwen.

Ook ik heb ervaring met het mixen van gesloten en gepoorte subs en daarin zag je dus dat ze daar in de weg gingen zitten door poorttuning en filtergebruik. En phase-gedrag begint bij een gepoorte al eerder (lees: bij hogere bassen) te veranderen en dus niet alleen rond de poort tuning!

Als je verder op internet zoekt en navraagt bij de subwoofer bouwers, dan wordt eigenlijk altijd 2 dezelfde subs geadviseerd. Het is niet onmogelijk, maar dan moet je wellicht veel meer aandacht aan positioneren en/of DSP besteden.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Quote from: GPO on August 24, 2015, 20:11:11
maar dan moet je wellicht veel meer aandacht aan positioneren en/of DSP besteden.


Idd dat klopt, beneden word ie ook niet zo mooi vlak als boven.
Ik zet me set weer boven denk ik  ;D




Clifdon

Quote from: morca on August 24, 2015, 20:09:02
Ik had eerst een versie op een andere comp daar had ik een mapje,kan ik bij deze niet vinden  ;D
New project heb ik gebrobeerd ,maar het is een nieuwe driver die moet eerst in de driver database.
En daarna kan je pas een nieuw project kiezen en dan die nieuwe driver kiezen.

Ik ga zo kijken
Anders moet ik hem even invoeren  ;)

Op de plek waar je een nieuwe driver kan invoeren kun je ook een file inladen. Onderin staat 'Load'

De map zou trouwens moeten staan 'C:\Program Files (x86)\Linearteam\WinISD Pro\Drivers' Volgens mij.


Quote from: GPO on August 24, 2015, 20:11:11
Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar vanuit de basis principe van de werking van een subwoofer is het het meest verstandig om dezelfde soort subs te gebruiken. Ik zie ook niet in waarom de TS hier 2 verschillende subs zou willen bouwen.

Ook ik heb ervaring met het mixen van gesloten en gepoorte subs en daarin zag je dus dat ze daar in de weg gingen zitten door poorttuning en filtergebruik. En phase-gedrag begint bij een gepoorte al eerder (lees: bij hogere bassen) te veranderen en dus niet alleen rond de poort tuning!

Als je verder op internet zoekt en navraagt bij de subwoofer bouwers, dan wordt eigenlijk altijd 2 dezelfde subs geadviseerd. Het is niet onmogelijk, maar dan moet je wellicht veel meer aandacht aan positioneren en/of DSP besteden.

GPO
Ik ben blij met het advies laat ik dat voorop stellen. Ik kan me ook vinden in wat je hier zegt en ga het dan toch eens heroverwegen. Waarom ik koos voor een gesloten en een gepoorte sub is als volgt. Misschien werkt het helemaal niet zo maar dat hoor ik dan ook graag.

Een gesloten sub speelt 'strakker' maar met minder diepgang. Waarop ik dacht een gesloten sub voor de 'hoge bassen' welke strak uit de lak komen. En een gepoorte voor het echte laag dat dan iets minder strak zal zijn als het eerste.

Het liefst bouw ik natuurlijk 2 subs tegelijkertijd. Dus ik zou wel graag weten wat wijsheid is. In principe is het enkel voor films dus tweemaal gepoort is ook goed te doen.

Met tweemaal gesloten ben ik bang dat ik laag ga missen. Als je ziet wat die gesloten kist doet is het vrij zielig.


Clifdon

Quote from: morca on August 24, 2015, 20:25:32
Ah kijk je hebt win isd pro ,dan staat daar idd een mapje  ;)
Ik kan geen Alpha versie vinden van de 'normale' daar vind ik alleen een Beta van. Alleen de pro vind ik een Alpha van.
Jammer dat er niet meer aan het programma gesleuteld wordt.

morca

Je hebt de 44 versie vd driver toch?
de 4 plus 4 ohm versie dacht ik.

Dan moeten we nog even brainstormen hoe je ze gaat schakelen.
Bij 4 ohm /parallel word dat 2 ohm dat vind een Inuke niet zo lekker lijkt het.
Maar bij 8 ohm /spoelen in serie geeft je Inuke te weinig denk ik.

Ik ga de driver even in de normale versie laden/handmatig om een beter beeld te krijgen.
Dat raden ze ook aan om voor ontwerpen niet de alpha/pro versie te gebruiken.

Ga zo even voor de buis kom er vd week nog op terug ,komt goed  ;)

yorkie13



Former member 78

Check mijn oude topic, heb ook 2 van die dingen.
En nog 2 nieuw in de doos :D
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=115002.msg2006551#msg2006551

Speel met nog 2 18'' gepoort en dat gaat prima samen.


Former member 78

Ja, die 2 nieuwe woofers heb ik nog steeds niet gebruikt.
Had ze misschien beter niet kunnen kopen achteraf, maar soms ben ik een beetje impulsief :D