Op zoek naar gewenste klank.

Started by KayaRahnee, May 23, 2015, 22:17:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Volgens mij moeten de buisjes idd. eerst op bedrijfstemperatuur komen.
Daarnaast kan het ook (mede) aan de betreffende opnames liggen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Marino

Inderdaad eerst op temperatuur laten komen, dat is wel het eerste in het geval van een buizenversterker.
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

Robiwan

Quote from: chansig on June 13, 2015, 17:06:03
:D

Hier tussen de 16 en 17 Khz. Dus ook ik heb het hoogste hoog niet.

Gr Hans

Ik hoor +- 3 dB tot 20.000 Hz.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

KayaRahnee

Quote from: Xander32 on June 13, 2015, 19:17:54
Volgens mij moeten de buisjes idd. eerst op bedrijfstemperatuur komen.
Daarnaast kan het ook (mede) aan de betreffende opnames liggen.

Quote from: Marino on June 13, 2015, 19:21:20
Inderdaad eerst op temperatuur laten komen, dat is wel het eerste in het geval van een buizenversterker.

Dat hij klaar is om te spelen geeft de PrimaLuna aan d.m.v. een ledje dat dan op groen gaat, echter is er nog wat verandering waar te nemen wanneer de temperatuur van de buisjes na een tijdje warm zijn gelopen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Marino

Om hier achter te komen kun je natuurlijk ook eerst een andere cd afspelen en daarna luisteren of er verschil in het geluid tussen warm en koud is.
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

KayaRahnee

#108
Intussen staan de Magnepan speakers hier toch al ruim één week, tijd die ik toch wel nodig heb gehad om zowel naar de ideaalste opstelling te zoeken alsook een beeld te krijgen van de kwaliteiten / mogelijkheden van de speakers (en de set).
Uiteindelijk denk ik, dat ik tot het maximum haalbare ben gekomen m.b.t. opstelling in mijn luister ruimte.

De grote verandering naar mijn streven van gewenst geluid kwam uit een niet te verwachte hoek ...... het geluid bleef, ook na veel schuiven en zoeken naar de juiste plaats voor de speaker en luisterplaats, schel en onaangenaam klinken.
Ten einde raad kreeg ik plots het idee om nog één iets te proberen, de linker speaker op rechts en vice versa.
Ongelofelijk maar de verandering dat dit teweeg bracht kan ik nu nog steeds niet geloven.
Het erg storend hoog was wel echt serieus gemilderd, ja zelfs aangenaam geworden, maar ook het laag was wat versterkt, beter zeg maar.
Vandaag heb ik echt weer eens van muziek kunnen genieten, de PrimaLuna / Magnepan combinatie maakt dat ik in de sofa blijf zitten, mee trappelend op de tonen van de muziek.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Siddartha

Mooi dat het met zo'n relatief simpele oplossing een dergelijke verbetering biedt!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Cyreg

#110
luidsprekerkabels/connectoren???   :unsure:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

KayaRahnee

Quote from: Cyreg on June 22, 2015, 23:29:03
luidsprekerkabels/connectoren???   :unsure:

Neen, de tweeters van de magnepans staan naar verluid niet centraal in het paneel.
Mijn ProAc speakers hebben dat ook maar daar was niks verandering te horen bij verplaatsing, maar bij de Maggies duidelijk verschil.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

garmtz

Quote from: tonus on June 13, 2015, 11:34:07
Ik speel zelf met de combinatie Primaluna en Harbeth. Heb de Primaluna, in mijn geval een prologue premium, ook op Sonus Faber en ProAc gehoord (bij de hifiwinkel in Beek). Voor mij was dat m niet. Mij bevalt de combinatie met Harbeth heel goed. Vooral met de C7 vond ik het fantastisch, alleen werkte dat niet bij mij thuis, dus een stapje kleiner gegaan met de P3. Ik heb niet het laagste laag en en hoogste hoog, maar wel een super midden, en dat is waar het wat mij betreft gebeurt in termen van beleving. Ik speel met psvane buizen in voorversterker, dat maakt nog wel uit ten opzichte van de standaard primaluna's, vloeiender en minder randje in het hoog. Maar andere luidsprekers is natuurlijk van een andere orde. Succes met zoeken!

Grappig... Heb specifiek ook de Harbeth C7ES3 fantastisch horen spelen op een PrimaLuna! En ja, een PrimaLuna moet opwarmen. Een half uur lijkt mij geen gek gemiddelde daarvoor, hoewel het denk ik na een kwartier wel op 90% zal zijn.

KayaRahnee

Quote from: garmtz on June 23, 2015, 00:19:58
Grappig... Heb specifiek ook de Harbeth C7ES3 fantastisch horen spelen op een PrimaLuna! En ja, een PrimaLuna moet opwarmen. Een half uur lijkt mij geen gek gemiddelde daarvoor, hoewel het denk ik na een kwartier wel op 90% zal zijn.

Jammer dat ik niet de mogelijkheid heb om Harbeth op verplaatsing te gaan beluisteren, anders zou ik dat al lang hebben gedaan.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Bas Akkerman

Geduld,ik kom binnen niet al te lange tijd eens bij je langs. ;)

Het maakt inderdaad een groot verschil of je de tweeter naar binnen of naar buiten zet. Heb je al gespeeld met toe-in?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

KayaRahnee

Quote from: Bas Akkerman on June 23, 2015, 07:58:44
Geduld,ik kom binnen niet al te lange tijd eens bij je langs. ;)

Ik heb wel geduld hoor Bas, maar ik ben ook wel erg nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van de Harbeths.

Quote from: Bas Akkerman on June 23, 2015, 07:58:44
Het maakt inderdaad een groot verschil of je de tweeter naar binnen of naar buiten zet. Heb je al gespeeld met toe-in?

Ja, bij  toe-in hoor ik vooral de stemmen mooi tussen de speakers.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

garmtz

Al in een ander topic ook gevraagd, maar wij kunnen helpen bij een mobiliteitsprobleem. Moet toch wel een mouw aan te passen zijn?

KayaRahnee

#117
Heb nu ook de originele buisjes in mijn PrimaLuna allemaal vervangen (was nodig) door:
KT88 Genalex
12AU7 General Electric (NOS)
CV4004 Mullard

En dat hoor je op de ProAc D18:
Muzikaliteit is toegenomen ..... oef muzikaliteit ...... hoe moet ik dat duidelijk maken .... meer beleving zeg maar.
Bassen zijn wat toegenomen, maar alles in verhouding.
Niet dat alles in grote proporties is verandert maar toch..... meer dan wat ik van een buizenwissel had verwacht.

Echter de ssss in de stem van Roch Voisine is er nog wel. (opname denk ik?) maar klinkt me toch te fel / scherp.
Mijn oude B&WD17 (gesloten monitor) doen dat wat beter, rustiger zeg maar ....... en die blijvenn voorlopig aan de PrimaLuna gekoppeld zodat ik rustig verder op zoek kan naar andere weergevers.

De ProAc D18 gaan dus in de verkoop ......

Momenteel kandidaten op mijn lijstje:
Jean Marie Reynard Emeraude / Offrande (oudere types).
Harbeth.
B&W (beetje vreemd misschien vanwege combi met PrimaLuna).
Magnepan.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Quote from: KayaRahnee on May 28, 2015, 20:42:10
Bedankt voor de steun.
Als de set niet naar wens zal presteren door aanpassingen akoestiek, eventueel andere buisjes e.d. dan zal ik, zoals eerder reeds vermeld, zeker niet twijfelen om drastischere beslissingen te nemen.
Denk dan vooral aan speakerswissel.

En zo geschiedde ...... andere buisjes en wat extra akoestische aanpassingen gaven niet voldoende verbetering ........ ProAc speakers o.a. hier in de verkoopafdeling te koop aangeboden op woensdag 14 oktober en gisteren, slechts 10 dagen later zijn ze hier opgehaald door een HT forumlid.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

KayaRahnee

#120
Quote from: Xander32 on October 25, 2015, 11:58:54
Gefeli, maar nu?

Nu even verder zoals eerder hier aangekondigd:

Quote from: KayaRahnee on October 17, 2015, 22:28:46
Dan mijn oude B&W DM17 gesloten monitor speakers er aan gehangen waardoor het resultaat al wat meer naar de gewenste klank ging.
Hierop reageert dezelfde persoon die hier de ProAc's had beoordeeld, weer citaat:
Volgens de handleiding van de B&W DM17 is de on-axis response zo goed als vlak. De klank dat daaruit komt gaat zeer transparant zijn.
Uiteraard kan de akoestiek van je ruimte nog steeds roet in het eten gooien maar ik verwacht sowieso een hele grote verbetering tov de ProAc's.

Voorlopig doe ik even verder met de B&Wees, en ga rustig op zoek naar wat anders.
Harbeth, oudere Jean Marie Reynaud types werden me al getipt.


De B&W DM17 doen het zeer goed op de PrimaLuna, zij benaderen het "gewenste geluid" tot nog toe nog het meest van alles wat ik al heb kunnen beluisteren,(voor mijn gehoor dan toch).
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Xander32

... heb niet opgelet; je was reeds voorzien van ls.
Veel luisterplezier dan maar :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

KayaRahnee

#122
Quote from: KayaRahnee on June 23, 2015, 00:25:40
Jammer dat ik niet de mogelijkheid heb om Harbeth op verplaatsing te gaan beluisteren, anders zou ik dat al lang hebben gedaan.

Harbeth speakers thuis beluisterd ....... de oplossing voor "op zoek naar gewenste klank"? .....

Zowel de Harbeth 30.1 als de Super HL5 Plus beluisterd.
Alle registers worden opengetrokken m.b.t detailweergave en dynamic.
Regelmatig heb ik een "wat gaat er nu weer gebeuren" gevoel ..... steeds weer komen er verrassende tonen uit die kasten zoals ik nog nooit eerder heb gehoort.
Algemeen vrij coherent geluidsbeeld maar met een hard kantje.
In vergelijk met de 30.1 gaan de bassen bij de Super HL5 Plus wat dieper, het geluidsbeeld is algemeen wat voller wat waarschijnlijk te verklaren is door de grotere kastinhoud bij de HL5,  het hoog is toch een ietsiepietsie rustiger.
Bassen zijn zeker niet superstrak maar dat is wat eigen aan buisversterkers, toch? ........ stoort me eigenlijk niet zo erg...... hard kantje wel.
Daarentegen zijn de HL5 wat lastiger m.b.t. plaatsing, het kost me wat moeite om een mooi podium te verkrijgen (stem in het midden).

Besluit:

Het harde kantje wat zowel verkoper als ik waar hebben genomen bij de Harbeth / PrimaLuna combi is er nog steeds.
Om dit te kunnen plaatsen / oplossen zal de verkoper v/d speakers andere versterker , bron en kabels mee te brengen.
Er zal ook een meting gebeuren.

Door ze recht te plaatsen is er wel wat verbetering maar onder andere de saxofoon van Candy Dulfer blijft wat agressief / hard klinken.
Verder kan ik zeggen dat de Harbeth's over het algemeen goed presteren en de Super HL5 Plus mijn voorkeur geniet.
Ze lijken een goede match te vormen met de PrimaLuna.

Is Harbeth de speaker die ik zoek? ........ ik denk het niet, tenzij akoestische of andere aanpassingen ervoor zorgen dat het allemaal serieus wat warmer zou gaan klinken.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Cyreg

De SHL5+ heb ik zelf nog niet gehoord.

Harbeth HL Compact 7ES-3 klinkt m.i. wat voller, warmer in het laag/midden tov M30.1
Minder analytisch/detail, maar wel vloeiender.

Maar of met 'n C7ES-3 ook jouw scherpe randje weg gaat, weet ik niet.
I.i.g. herken ik de scherpe randjes niet in mijn setup.

Oorzaak scherpe randjes zit, volgens mij, vaker in mid(-hoog) dan in het hoog.
Succes verder
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

KayaRahnee

Quote from: Cyreg on November 29, 2015, 11:00:02
De SHL5+ heb ik zelf nog niet gehoord.
Harbeth HL Compact 7ES-3 klinkt m.i. wat voller, warmer in het laag/midden tov M30.1
Minder analytisch/detail, maar wel vloeiender.
Maar of met 'n C7ES-3 ook jouw scherpe randje weg gaat, weet ik niet.
I.i.g. herken ik de scherpe randjes niet in mijn setup.
Oorzaak scherpe randjes zit, volgens mij, vaker in mid(-hoog) dan in het hoog.
Succes verder

O.a akoestiek zal wel mee verantwoordelijk zijn voor het harde kantje, maar ik denk dat  Harbeth's zeker geen warm klinkende speaker zijn, toch niet zoals ik "warm" bedoel. Eerder analytisch! (ze blijven hun geschiedenis als studio monitoren meedragen).
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.