Nieuwsgierige pinda on tour!

Started by Pinda13, April 2, 2015, 12:21:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted User

Echt fantastisch om te zien en te horen denk ik dan  :worship:

Vandaag een afspraak bij een dealer om me te verdiepen in buizenversterkers en open baffle luidsprekers... Ben benieuwd of er een andere wereld voor me open gaat.

Maar als ik dit zie en lees, dan heb ik daar alleen maar diepe bewondering voor.. :clapping:

Pinda13

#926
Quote from: Jazzman on January 15, 2022, 09:39:31
Echt fantastisch om te zien en te horen denk ik dan  :worship:

Vandaag een afspraak bij een dealer om me te verdiepen in buizenversterkers en open baffle luidsprekers... Ben benieuwd of er een andere wereld voor me open gaat.

Maar als ik dit zie en lees, dan heb ik daar alleen maar diepe bewondering voor.. :clapping:

Oeh nice, buizen met open baffle wil ik ooit ook nog eens proberen. Maar vaak is OB wat afhankelijk van de ruimte en die heb ik hier niet geweldig tot mijn beschikking. Al maakt Lii audio bijvoorbeeld ook hele mooie OB. Zoals die Leonidas build van hun met de silver 10 en de w15 (https://www.lii-audio.com/product/pair-liionidas-extreme-open-baffle-and-crossover-without-drivers-high-class-ob-solution/) .. Qua looks vind ik die geweldig, maar tja ik heb al zoveel.. En er komt dit jaar een silver 15 coaxial unit met kast, daar wacht ik eerst met interesse op.
" no loss of fine detail "

Deleted User

Ziet er gaaf uit die Lii Audio.

Ik ga me vandaag hier in verdiepen: https://spatialeurope.de , en dat waarschijnlijk met https://thivanlabs.com/electronic/#integrated-amplifier

Pinda13

Quote from: Jazzman on January 15, 2022, 10:03:39
Ziet er gaaf uit die Lii Audio.

Ik ga me vandaag hier in verdiepen: https://spatialeurope.de , en dat waarschijnlijk met https://thivanlabs.com/electronic/#integrated-amplifier

Haha wat grappig, die pure 18 vind ik er super uit zien en blijkt er een lii audio 18 driver in te zitten. Bijzonder.. Wel veel mooier design. Erg tof om te zien.
" no loss of fine detail "

Contour

De stekkers lijken volledig in het blok te verdwijnen, moet je dan aan de kabel trekken om de stekkers uit hrt blok te halen? Dat is normaal niet de bedoeling?

rdv300b833

#930
Goedemiddag Pinda13,
  die 101D is een werkelijke klassieker. Een zogenaamde repeater-triode die in vele uitvoeringen door zo ongeveer iedereen is gemaakt want iedereen had ze nodig. Dan praten we vooral voor WOII dus langzaam maar zeker is NOS/NIB sip te vinden als je WE zoekt (want die naam heeft een vervelend kostendrijvend effect; maar dat weet je al bij jouw condensator-voorkeur).
Die 101D is een 4V/1A-buis (gloei) en aangezien de toepassing van deze triodes in communicatielijnen was (telefooncentrales) werd het daar echt bizar heet met honderden altijd aan staande buizen. Geholpen door voortschrijdende ontwikkelingen werd de gloeidraad wat zachter ingesteld en zo zijn er 4V/1A, 4V/0,5A, 4V/0,25A en op het eind zelfs 4V/0,15A buizen gemaakt met voor de rest dezelfde specs. En als buitenbeentje de zogenaamde batterijbuizen met een 0,05A gloeidraadje ....

In mijn voorbak gebruik ik 4V/0,25A versies van jouw 101D: de PT8 = 4019a = 3A/107a = 3A/110a (iets meer gain) = 4609 = 4630 etc etc.
En zo lang ik aan toffe NOS-spullen kan komen .......qua prijs zijn ze nog steeds goedkoper dan Linlai (https://linlaiglobal.com/index.php/product/linlai-elite-e-101d-solid-plate-vacuum-tubes-pair/  ). Eerlijk is eerlijk: nog nooit een Linlai 101 t.o.v. bijvoorbeeld een PT8 of 3A/107a gehoord.
Er bestaan buizenboeken vol met data/(near-)equivalenten. Internet is je vriend. Gevoegd een enkele bladzijde uit het 900 blz dikke Tube Vade-Mecum en wat versies die ik gebruik.
Mijn oudste variant van deze buis is uit 1930 (4019a; heb ze hier zelfs nog ongeopend "vers" in de doos); de nieuwste uit 1977 (NOS/NIB) ....geeft alleen maar aan hoe lang deze klassiekers in productie zijn geweest. Indrukwekkend.

Wat dat betreft is de 6SN7 puur: ontworpen als multi-inzetbare buis. En da's serieus goed gelukt ! Ik snap je voorkeur voor deze buis. En niet alleen jouw voorkeur want er zijn hoopjes (geslaagde) DIY buizenbakken met deze buis. Ook ik heb hier heel veel mee gewerkt maar op een gegeven moment werden de echt leuk klinkende zo raar geprijsd dat ik mijn voorraad TungSol roundplates, RCA red-bases, etc allemaal heb verkocht en overgestapt op pre-WO2 buizen.
Ik weet niet of het hele schema compleet is maar je moet eens aan je bouwer vragen of i.p.v. die 6SN7 ook een 6N7(GT) is te stoken. Je gebruikt toch maar 1 kanaal (maar weet niet of deze common kathode "past""). Van 6N7GTs zijn nog steeds heel fijn klinkende exemplaren verkrijgbaar.


Vanuit  "History of electron tubes" van S. Okamura: Repeater tubes

Repeater tubes are used as a mass, 100's of tubes in series in one transmission system. This feature is unique to repeater tubes and totally different from receiving tubes for radio and other applications. An accident of a single tube damages the performance of the whole system. A slight difference in characteristics or a small deviation of them along with the time, accumulates to a serious amount of fluctuations within the system. Long life, low failure rate, uniform characteristics and stability with time are absolute necessities for a repeater tube. But no special demands are made on performance, size, power consumption (especially on filament current).
The following design criteria were applied to the development of the 101D:
-   A large-area cathode with a high-power heater securing enough emission;
-   A thick and rugged grid construction sufficiently seperated from the cathode;
-   A large anode and a large-size glass enveloppe; both to reduce temperature rise;
-   No insulators near the electrodes to avoid the effect of sputtering of electrode materials;
-   The cathode is a combined cathode specified in current basis (normal cathodes in all other tubes are specified in voltage basis). The filaments of (many) repeater tubes are connected in series and regulated by a ballast-tube.

As technology developed high-current filament was gradually seen as inconvenient.
The Western Electric 101D and Siemens BO can be seen as the blueprints for all repeater tubes.

Tube designation             
Filament                             4V / 1A   4V / 0,5A          4V / 0,25A
Voltage amplifier   µ = 6,5   101D   101F                   4019A, 101L
High µ amplifier      µ = 33   102D   102F                   4020A, 102L
Output amplifier           µ = 2,8   104D   104F                   4021A



Geniet van je audio; en dat lukt prima zo te zien en te lezen. Ik volg graag je audio-omzwervingen !
Met muzikale groet,
Reinout

Pinda13

Quote from: Contour on January 15, 2022, 12:15:10
De stekkers lijken volledig in het blok te verdwijnen, moet je dan aan de kabel trekken om de stekkers uit hrt blok te halen? Dat is normaal niet de bedoeling?

Jup, dit klopt, is een nadeeltje maar zorgt er dus voor dat de connectors volledige afscherming hebben rondom. Gaten zijn 70mm diep. Goed voor elke connector. Het idee is van sts digital in samenwerking met musical affairs blok. https://www.dhtrob.com/impressies/power_distributor_musaf.php deze maar dan mooier gemaakt. En dan bedoel ik uit 2 stukken volledig massief. Aan kabel trekken werkt verder prima, zorgen dat het goed vast zit met trekontlasting van connector. En zo vaak wissel ik niet meer met stroomkabels.
" no loss of fine detail "

Contour

Ik zie het grote voordeel van de afscherming, maar heb je een keer een slechte trekontlasting kan dit best gevaarlijk zijn. Alleen gebruiken dus met kabels waaraan je veilig aan de mantel kan trekken.

Pinda13

#933
Quote from: Contour on January 15, 2022, 18:33:33
Ik zie het grote voordeel van de afscherming, maar heb je een keer een slechte trekontlasting kan dit best gevaarlijk zijn. Alleen gebruiken dus met kabels waaraan je veilig aan de mantel kan trekken.

Precies, ik maak de kabels zelf, al gebruik ik rvs behuizing connectoren die behoorlijk groot zijn. Van Gaofei dit is een onbekend merk maar maken imo prachtig spul..puur rood koperen pluggen. Trekontlasting is met een dikke kabel uitstekend en ik wil maar zeggen dat ze erg lang zijn dus snel makkelijk beet te pakken.

Trouwens bij de iec connector is de behuizing ook geaard, er gaat een pinnetje van de aarde over op de behuizing. Zoals te zien is op de foto
" no loss of fine detail "

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Inderdaad wat een snoepjes allemaal.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Quote from: Pinda13 on January 15, 2022, 17:30:18
Jup, dit klopt, is een nadeeltje maar zorgt er dus voor dat de connectors volledige afscherming hebben rondom.
Dat is een misverstand door te denken dat deze 'volledig' afgeschermd zijn want qua emc afscherming doen ze eigenlijk niets.
Er zit elektrisch gezien nog steed een groot 70mm gat waar de emi/rfi doorheen kan.
Neemt niet weg dat het een bijzonder mooi verdeelblok is geworden!
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

Quote from: rdv300b833 on January 15, 2022, 16:03:57
Goedemiddag Pinda13,
  die 101D is een werkelijke klassieker. Een zogenaamde repeater-triode die in vele uitvoeringen door zo ongeveer iedereen is gemaakt want iedereen had ze nodig. Dan praten we vooral voor WOII dus langzaam maar zeker is NOS/NIB sip te vinden als je WE zoekt (want die naam heeft een vervelend kostendrijvend effect; maar dat weet je al bij jouw condensator-voorkeur).
Die 101D is een 4V/1A-buis (gloei) en aangezien de toepassing van deze triodes in communicatielijnen was (telefooncentrales) werd het daar echt bizar heet met honderden altijd aan staande buizen. Geholpen door voortschrijdende ontwikkelingen werd de gloeidraad wat zachter ingesteld en zo zijn er 4V/1A, 4V/0,5A, 4V/0,25A en op het eind zelfs 4V/0,15A buizen gemaakt met voor de rest dezelfde specs. En als buitenbeentje de zogenaamde batterijbuizen met een 0,05A gloeidraadje ....

In mijn voorbak gebruik ik 4V/0,25A versies van jouw 101D: de PT8 = 4019a = 3A/107a = 3A/110a (iets meer gain) = 4609 = 4630 etc etc.
En zo lang ik aan toffe NOS-spullen kan komen .......qua prijs zijn ze nog steeds goedkoper dan Linlai (https://linlaiglobal.com/index.php/product/linlai-elite-e-101d-solid-plate-vacuum-tubes-pair/  ). Eerlijk is eerlijk: nog nooit een Linlai 101 t.o.v. bijvoorbeeld een PT8 of 3A/107a gehoord.
Er bestaan buizenboeken vol met data/(near-)equivalenten. Internet is je vriend. Gevoegd een enkele bladzijde uit het 900 blz dikke Tube Vade-Mecum en wat versies die ik gebruik.
Mijn oudste variant van deze buis is uit 1930 (4019a; heb ze hier zelfs nog ongeopend "vers" in de doos); de nieuwste uit 1977 (NOS/NIB) ....geeft alleen maar aan hoe lang deze klassiekers in productie zijn geweest. Indrukwekkend.

Wat dat betreft is de 6SN7 puur: ontworpen als multi-inzetbare buis. En da's serieus goed gelukt ! Ik snap je voorkeur voor deze buis. En niet alleen jouw voorkeur want er zijn hoopjes (geslaagde) DIY buizenbakken met deze buis. Ook ik heb hier heel veel mee gewerkt maar op een gegeven moment werden de echt leuk klinkende zo raar geprijsd dat ik mijn voorraad TungSol roundplates, RCA red-bases, etc allemaal heb verkocht en overgestapt op pre-WO2 buizen.
Ik weet niet of het hele schema compleet is maar je moet eens aan je bouwer vragen of i.p.v. die 6SN7 ook een 6N7(GT) is te stoken. Je gebruikt toch maar 1 kanaal (maar weet niet of deze common kathode "past""). Van 6N7GTs zijn nog steeds heel fijn klinkende exemplaren verkrijgbaar.


Vanuit  "History of electron tubes" van S. Okamura: Repeater tubes

Repeater tubes are used as a mass, 100's of tubes in series in one transmission system. This feature is unique to repeater tubes and totally different from receiving tubes for radio and other applications. An accident of a single tube damages the performance of the whole system. A slight difference in characteristics or a small deviation of them along with the time, accumulates to a serious amount of fluctuations within the system. Long life, low failure rate, uniform characteristics and stability with time are absolute necessities for a repeater tube. But no special demands are made on performance, size, power consumption (especially on filament current).
The following design criteria were applied to the development of the 101D:
-   A large-area cathode with a high-power heater securing enough emission;
-   A thick and rugged grid construction sufficiently seperated from the cathode;
-   A large anode and a large-size glass enveloppe; both to reduce temperature rise;
-   No insulators near the electrodes to avoid the effect of sputtering of electrode materials;
-   The cathode is a combined cathode specified in current basis (normal cathodes in all other tubes are specified in voltage basis). The filaments of (many) repeater tubes are connected in series and regulated by a ballast-tube.

As technology developed high-current filament was gradually seen as inconvenient.
The Western Electric 101D and Siemens BO can be seen as the blueprints for all repeater tubes.

Tube designation             
Filament                             4V / 1A   4V / 0,5A          4V / 0,25A
Voltage amplifier   µ = 6,5   101D   101F                   4019A, 101L
High µ amplifier      µ = 33   102D   102F                   4020A, 102L
Output amplifier           µ = 2,8   104D   104F                   4021A



Geniet van je audio; en dat lukt prima zo te zien en te lezen. Ik volg graag je audio-omzwervingen !
Met muzikale groet,
Reinout

Erg interessant verhaal en bedankt voor je reactie. Zoveel verstand heb ik er helaas niet van, maar erg leuk om dit te lezen. Ik zal eens vragen of het kan of in ieder geval zijn keuze voor deze 3 types en evt geen andere. Ik weet wel, als iets werkt; houden zo. Ze denken hier niet snel "outside the box". En dan bedoel ik dat ze ervaringen genoeg hebben en maken prachtig spul, maar als je met iets anders aankomt wat ze niet kennen is het voor hun erg lastig om dit dan aan te passen. Nou vind ik de 2a3 amp die ik hiervoor had ge-wel-dig icm mijn speakers, dus volg ik hem graag. Die 101d buis helaas nooit ergens anders gehoord in een amp, blijft toch wel een gokje, ik hou daar wel van. Mijn ervaringen en cosmetische kennis + zijn technische kennis en ervaringen maakt dat we tot een heel mooi gepersonaliseerde product kunnen komen.
" no loss of fine detail "

Pinda13

Quote from: Kingpin on January 16, 2022, 10:17:09
Dat is een misverstand door te denken dat deze 'volledig' afgeschermd zijn want qua emc afscherming doen ze eigenlijk niets.
Er zit elektrisch gezien nog steed een groot 70mm gat waar de emi/rfi doorheen kan.
Neemt niet weg dat het een bijzonder mooi verdeelblok is geworden!

Check zo ist ook weer, het grappige is wel dat ik verschil hoor als ik mijn vorige blok gebruik en deze. Ach sowieso inderdaad heel blij mee.
" no loss of fine detail "

rdv300b833

Goedemorgen Pinda13,

wederom volledig mee eens: "don't fix it if it ain't broken" !
Modificeren om het modificeren leidt meestal tot mindere resultaten. Wel veranderingen...geen verbeteringen.

Vandaar dat ik ook de optie opwierp om vooral NIET electrisch in die toffe audio-componenten van je in te grijpen maar gebruik te maken van andere buizen bijvoorbeeld door convertor-sockets of andere (NOS/NIB) buizen.
En eerlijk: de combi die jij met je bouwer hebt levert super-fraaie resultaten op. Daarom lees ik dus ook graag mee in dit heerlijke draadje.

Geniet ze en blijf vooral schrijven en foto's posten.
(ik doe dat ook in mijn draadje maar ben een tikkie minder actief en bouw niet zo fraai; heeft meer een technische uitstraling)
Met muzikale groet,
Reinout


Pinda13

#940
Quote from: rdv300b833 on January 17, 2022, 07:33:04
Goedemorgen Pinda13,

wederom volledig mee eens: "don't fix it if it ain't broken" !
Modificeren om het modificeren leidt meestal tot mindere resultaten. Wel veranderingen...geen verbeteringen.

Vandaar dat ik ook de optie opwierp om vooral NIET electrisch in die toffe audio-componenten van je in te grijpen maar gebruik te maken van andere buizen bijvoorbeeld door convertor-sockets of andere (NOS/NIB) buizen.
En eerlijk: de combi die jij met je bouwer hebt levert super-fraaie resultaten op. Daarom lees ik dus ook graag mee in dit heerlijke draadje.

Geniet ze en blijf vooral schrijven en foto's posten.
(ik doe dat ook in mijn draadje maar ben een tikkie minder actief en bouw niet zo fraai; heeft meer een technische uitstraling)
Met muzikale groet,
Reinout

Ik heb gesproken met de bouwer en die kon niet een duidelijk antwoord geven of 6n7 ook evt kon. Hij kende die buis niet heel goed. Wat ik wel te weten ben gekomen is dat ik zonder iets te veranderen aan het ontwerp en dus zonder onderdelen te vervangen ik met een simpele voet converter (zoals je al zei  :thumbs-up:) ) ook de 12ax7 en de 12au7 kan gebruiken. Dat vind ik een leuke gimmick en dat ga ik zeker testen als de preamp hier is. Ik heb namelijk nog wat 12ax7 liggen. Owja en hij vertelde dat de 6sn7 maar 1 enkele kant wordt gebruikt, dus 3 pin de linker 6sn7 en 3 pin van de andere kant van de buis op rechts. Dat zorgt dat er mindere gain is maar dat vond hij uiteindelijk mooier spelen dan de beide kanten van de 6sn7 te gebruiken. Hij gaf aan dat 1 kant 6sn7 icm het samenwerken met de 101d het geheel beter tot zijn recht kwam en klonk.. Het leuke voordeel is dat de buizen wanneer je ze onderling wisselt van plek ze weer als nieuw zijn en dus langer mee gaan. Ik bedoel dus de linker 6sn7 maakt gebruik van pin 1 tm 3 en rechter 6sn7 maakt gebruik van pin 4 tm 6. Verder krijg ik morgen een lijst met onderdelen en hun meetwaarden om evt in de toekomst nog her en der te upgraden. Zo ben ik zelf enorme fan van AN weerstanden, deze gebruik ik ook in de monoblok 2a3 amps en wie weet doet dat ook weer wat leuks zoals het bij de 2a3 amp deed. De gebruikte nu in de preamp hebben de voorkeur van de bouwer dus heb ik dit zo gelaten. Ik merkte in zijn vorige 2a3 geïntegreerde amp die die voor mij in het begin heeft gebouwd (die op de slaapkamer set staat) dat goedkope producten mits goed gematched ook fantastisch kan klinken. Dus ik zie het wel en kom ik achter door trail & error. Leuk om eens wat te veranderen en te testen.

Verder is de preamp klaar, de bouwer is uiteraard enorm enthousiast maar met name over de khozmo volume meter. Nu is het nog wachten op hashimoto die hopelijk eerdaags mijn power en choke trafo verstuurd.

Jammer dat ik hier geen video fragmenten kan sturen die krijg ik namelijk het meeste van hem door, stuur me gerust een pm en wisselen we contact uit om wat video's te sturen.

" no loss of fine detail "

rdv300b833

Goedenavond Pinda13,

leuke insteek om die 6SN7 op die manier "dubbel" te gebruiken qua levensduur. En zo'n 6SN7 gaat echt tijden mee dus als je een fijn klinkende hebt.....uuuuuuuuren luistergenot.

12AXl met convertorsocktet. Dus nog meer uit te luisteren. Van deze buis zijn er zoveel smaken...succes met uitluisteren. Effe kleine noot: de 6SN7 heeft een gain van 20; de 12AX7 een gain van 100. Gelijk ook de reden waarom je deze buis zo veel in phonostages ziet: ze moeten van vrijwel niets iets maken en dan is een gain van 100 een fijne start.
De 12AU7 met een gain van 17 is meer in de lijn van de 6SN7.
((alle genoemde gains zijn ongeveer-data; het scheelt ietsje van het ene of het andere datablad))

Je gebruikt toffe componenten. Dus als jij een goede ervaring hebt met AN weerstanden vooral doen.
Matchen is net zo belangrijk als de soort component zelf. Gelijk ook de reden waarom ik in mijn spullen verre blijf van Allen Bradley: dat soort heeft zo'n achterlijke temperatuursdrift en is derhalve niet te matchen. Laat staan de onbegrijpelijk snelle veroudering; niet stabiel. Doe mij maar wat betrouwbaarders; keuze te over. En jouw AN-weerstanden zijn een prima optie. Zelf gebruik ik graag Caddock bij de signaalweg (MS-, MM- en ML- lijn, vooral niet de MP-lijn die weer wel toepasbaar is in het voedingsgedeelte).
Puur een persoonlijke keuze; en we komen beiden tot een tof resultaat.

Een 2A3-versterker in de slaapkamer ?!  WHOW ! Deeply impressed....
Ik ken mensen die hun hoofd-installatie opbouwen rond een 2A3....

Met muzikale groet,
Reinout



Pinda13

Quote from: rdv300b833 on January 19, 2022, 19:03:45
Goedenavond Pinda13,

leuke insteek om die 6SN7 op die manier "dubbel" te gebruiken qua levensduur. En zo'n 6SN7 gaat echt tijden mee dus als je een fijn klinkende hebt.....uuuuuuuuren luistergenot.

12AXl met convertorsocktet. Dus nog meer uit te luisteren. Van deze buis zijn er zoveel smaken...succes met uitluisteren. Effe kleine noot: de 6SN7 heeft een gain van 20; de 12AX7 een gain van 100. Gelijk ook de reden waarom je deze buis zo veel in phonostages ziet: ze moeten van vrijwel niets iets maken en dan is een gain van 100 een fijne start.
De 12AU7 met een gain van 17 is meer in de lijn van de 6SN7.
((alle genoemde gains zijn ongeveer-data; het scheelt ietsje van het ene of het andere datablad))

Je gebruikt toffe componenten. Dus als jij een goede ervaring hebt met AN weerstanden vooral doen.
Matchen is net zo belangrijk als de soort component zelf. Gelijk ook de reden waarom ik in mijn spullen verre blijf van Allen Bradley: dat soort heeft zo'n achterlijke temperatuursdrift en is derhalve niet te matchen. Laat staan de onbegrijpelijk snelle veroudering; niet stabiel. Doe mij maar wat betrouwbaarders; keuze te over. En jouw AN-weerstanden zijn een prima optie. Zelf gebruik ik graag Caddock bij de signaalweg (MS-, MM- en ML- lijn, vooral niet de MP-lijn die weer wel toepasbaar is in het voedingsgedeelte).
Puur een persoonlijke keuze; en we komen beiden tot een tof resultaat.

Een 2A3-versterker in de slaapkamer ?!  WHOW ! Deeply impressed....
Ik ken mensen die hun hoofd-installatie opbouwen rond een 2A3....

Met muzikale groet,
Reinout

Goedemorgen, haha inderdaad die 6sn7 staan gelijk aan 20000uur luisteren zo ongeveer, dus dan ineens het dubbele. Dat is een hele tijd.. Verder heb ik als 6sn7 buis vele mooie in mijn bezit, maar de mooiste vind ik Nanking 6h8c uit '58. Een chinese buis die helaas niet heel stil is qua microfonie, maar een hele fijne klank vind hebben. Je vind er op internet ook 1 bericht over op het audio diy forum dacht ik, en diegene was net zo onder de indruk. Ik heb Sylvania vt231, tungsol van die gekke dure, maar blijf terug komen bij de Nanking. Owja en natuurlijk als 2de keuze, nou eigenlijk m'n allrounder, de linlai elite 6sn7. Deze vind ik bijv muzikaler klinken dan sommige nos buisjes. Ook is deze muisstil en heeft een stuk mindere warmte productie door die bolle vorm. Top buis, sowieso ben ik erg gecharmeerd van linlai elite series. Daarbij komt dat ik goede contacten met ze heb en altijd wat korting op de buisjes krijg, is toch leuk.

Grappig dat er tussen die 12ax7 en 12au7 zoveel gain verschil zit. Dit is zeker om in de gaten te houden en te testen.

Ik laat het weten wanneer ik ze in bezit heb. Thanks  :headbanging:
" no loss of fine detail "

Pinda13

#943
Helaas zoals gedacht is er vertraging op de amps gekomen. Dit komt als verwacht door chinees nieuwjaar, maar ook 2 van de 4 koperen platen zijn onder de vernis laag gaan oxideren. Super jammer en weinig aan te doen, ja vernis er af halen en opnieuw spuiten. Alleen ik begin wel te begrijpen dat het vernissen van koper enorm lastig is en je eigenlijk meteen in 1 keer goed moet doen. Ik heb genoeg apparaten die vlekkeloos zijn en blijven, maar waarschijnlijk omdat het een grote bestelling is geweest; is het met enige haast gedaan.

Dus opnieuw 2 koperen platen besteld en laten behandelen, ook deze zijn niet vlekkeloos helaas. Wel beter, maar je blijft toch wat oxidatie plekken zien. Ik heb het nu geaccepteerd en dit ga ik later nog eens opnieuw proberen, en anders komt het in NL wel. 1 voordeel, ik heb nu genoeg spare parts om het eerst te proberen. Misschien als het echt niet werkt zelf de vernis laag eraf halen en onbehandeld laten en is het zo af en toe poetsen.. Luxe problemen ik weet het, maar ik blijf het apart vinden waarom het bij mijn vorige 2a3 amp en dac wel goed is gegaan. De fabriek gaf aan dat het geen 100% garantie kan geven dat het goed gaat en dat koper lastig materiaal is, moet ik maar aluminium kiezen.. Tja.. Na 2 x overnieuw vind ik het prima en anders komt het in NL wel. Hier moet je eigenlijk naar de fabriek toe om te bepalen of het goed is of niet. Helaas is dat zon 6 uur vliegen vanaf hier, blijft dan lastig via de app  [emoji14]

Nu mijn set vrijwel compleet is aangepakt en tot mijn tevredenheid is gemaakt, zou ik graag mijn bron ook aan willen pakken. Ik gebruik al jaren een nuc + op maat gemaakte voeding hiervoor en ben hier super tevreden mee. Alleen zou ik niet eens wat anders willen? Tja streamer zit ik niet zo op te wachten, ik gebruik Roon icm tidal en qobuz, dit werkt top. Dus eigenlijk hetzelfde bedieningsgemak als de nuc, maar beter.. Kan dit? Met mijn Dac bouwer gesproken en die gaf aan dat de nuc bij binnenkomst van stroom een spanningsverdeler heeft zitten, dus hoe goed je voeding ook is, het blijft een soort bottle neck. Hij gaf aan dat een audio pc met een externe voeding beter zou werken ivm de 24+8pin binnenkomst. Afgelopen week wat onderdelen besteld, namelijk i5 11th gen, 16gb ram, WD sn850 ssd, goed B560i mobo voor audio met een audio pcb gedeelte gescheiden van de rest. Ook de analoge signaal met digitale signaal gescheiden. Dit moederbord heeft ook asl voordeel dat het pins voor een externe spdif kaart heeft, zo heb ik de pci uitgang niet nodig. Dit zorgt dat ik een goed klein mitx kastje kan kiezen, noctua koeler om het geheel muisstil te maken.

De pc draait inmiddels met een standaard 200w 80plus gold voeding en is het nu wachten op de voeding. Dit wordt een wat complexe voeding, er wordt namelijk gekozen om hier ook gebruik te maken van buizen. Alleen tja buizen is hoge voltage met small current. Pc is lage voltage met large current.. Hier ligt een uitdaging :D De bouwer heeft een schema gemaakt en we gaan waarschijnlijk 4x 6z4 buis gebruiken met daarnaast veel transistor onderdelen. Wordt een soort hybride voeding. Verificatie pcb board is besteld om het 1 en ander eerst te testen, maar helaas fabriek is dicht dus nog even weekje extra wachten.

Dus wordt vervolgd. Verder wat bezig geweest met kabeltjes maken, ik gebruik nu overal duelund dca12ga 600v variant kabel las aanvoerkabel en powercords. Helaas geen afgeschermde kabel meer, maar merk dat deze kabel wel erg lekker werkt op mijn set. Netjes gevlochten en in zwarte katoenen kous gedaan, ziet er net ff wat beter uit.
" no loss of fine detail "

Xander32



Ziet er fraai uit  :thumbs-up: (het overige idem).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

eduard

Vraagje welk MB heb je precies gekozen?

Pinda13

#946
Quote from: eduard on January 31, 2022, 12:41:25
Vraagje welk MB heb je precies gekozen?

De asus rog strix b560i gaming wifi. Asus mobo's hebben soms een spdif uitgang op het moederbord zitten. Deze had dit bijvoorbeeld ook, daar kan je dan een simpel rca aanhangen met een weerstandje en cap. Je hebt de externe asus spdif pcb niet er voor nodig(die wordt nog apart verkocht door asus). Ik gebruik geen optical fiber, dus heb je 1 pinnetje (5v) al niet nodig. Dan blijft er gnd pin over en spdif, deze kan je dus makkelijk achterop monteren op een rca. Handig als je weinig ruimte heb ivm de case klein moet zijn. Ook heeft deze mobo een audio usb, maar ik vind het verschil groot en spdif mooier klinken dan deze usb c. Maar het zit er op dus mooi als je dat zoekt.
" no loss of fine detail "

eduard

Bedankt. Ik wil juist gebruik maken van USB zodat er ook highress audio afgespeeld kan worden. Ik heb zelf nooit getest of USB daadwerkelijk beter klinkt dan toslink.

Verstuurd vanaf mijn CPH2145 met Tapatalk


Pinda13

#948
Quote from: eduard on January 31, 2022, 14:22:16
Bedankt. Ik wil juist gebruik maken van USB zodat er ook highress audio afgespeeld kan worden. Ik heb zelf nooit getest of USB daadwerkelijk beter klinkt dan toslink.

Verstuurd vanaf mijn CPH2145 met Tapatalk

Toslink gebruik ik niet, dat is inderdaad een slechte optie. Spdif coax bedoel ik. Usb is goed, ik kom er vandaan; amanero i2s usb met 2x crystek femto clock allemaal leuk op mijn nuc(zelfs usb board met aparte voeding), maar op 1 of andere manier nu met spdif is het muzikaler en daarmee bedoel ik realistischer sound dan met usb. Usb bij mij in ieder geval maakt het te mooi. Detailrijk, maar pakt me niet als ik het vergelijk met Spdif coax. Is waarschijnlijk ook afhankelijk van je set.
" no loss of fine detail "

Xander32

M'n renderer heb ik met de dac verbonden middels usb nadat ik deze ook vergeleken heb met een digi coax (beide AQ Coffee). De usb klonk wat meer open, levendiger, die is het geworden. De coax zit nu tussen het cd loopwerk en de dac. Indien je in de gelegenheid bent zou ik ff uitproberen of je verschillen hoort.

Quote from: eduard on January 31, 2022, 14:22:16
Bedankt. Ik wil juist gebruik maken van USB zodat er ook highress audio afgespeeld kan worden. Ik heb zelf nooit getest of USB daadwerkelijk beter klinkt dan toslink.

Verstuurd vanaf mijn CPH2145 met Tapatalk
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT