Rythmik subwoofer topic

Started by Cobraatje, February 25, 2015, 11:17:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cobraatje

Quote from: CJ on February 15, 2017, 08:28:30
Hallo,
Heeft er iemand toevallig een vergelijk kunnen doen
tussen de Velodyne spl1200ultra en de Rythmik audio F12SE
(of een Arendal Sub)

Helaas kan je nergens een vergelijk horen, de meeste grote hifi zaken zijn failliet gegaan, en diegeen die er nog zijn hebben maar een paar geselecteerde merken.

Ik zelf heb nu de Velodyne spl1200ultra op een Anthem MRX310 aangesloten, met CANTON CD 220 satellieten, ben opzicht tevreden, Maar als het nog beter kan (wat de sub betreft)!

En ik weet, smaak is heel persoonlijk, maar ik lees goede recensies op verschillende forums.

Een Rythmik F12 moet je qua output meer vergelijken met een Velodyne DD15.
Qua diepgang en gebruikte onderdelen is de Rythmik beter, qua afwerking en status de Velodyne.

Cobraatje

Eindelijk wat nieuws over de FV18/FV25

'We already have the driver and enclosure here in US. We are waiting for the amplifiers. It should take no more than 3 weeks from now. The schedule got pushed out quite a bit. But that is all related to lead time issue, not redesign.'


RvD

Ja zijn ook Hypex.

FV18 1000 watt
FV25 2000 watt

Ik wil een FV18 gaan nemen nu maar hopen dat verzenden een beetje te doen gaat zijn.  :)
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

CJ

Quote from: RvD on February 21, 2017, 23:05:41
Ja zijn ook Hypex.

FV18 1000 watt
FV25 2000 watt

Ik wil een FV18 gaan nemen nu maar hopen dat verzenden een beetje te doen gaat zijn.  :)

Hypex versterkers zijn toch class-D versterkers.
Ik dacht dat Rytmik deze type niet wilde gebruiken?

CJ

Quote from: CJ on February 26, 2017, 11:08:48
Hypex versterkers zijn toch class-D versterkers.
Ik dacht dat Rytmik deze type niet wilde gebruiken?
Omdat class-AB en class-H beter zouden klinken.

Dirk

ze gebruiken al langer Hypex modules, hangt er van af welk type amp je neemt
bewijst imo nog maar eens dat die stelligheid mbt wat wel of niet klinkt (zeker bij subs) zwaar overrated is  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Cobraatje

Ik las op het AVS forum een interessante discussie over servo vs non servo  en DSP vs servo.

Brian Ding zei op zijn kenmerkende botte manier er dit van:
I don't normally get into a discussion like this because all of us have mixed "idea" with "reality". Ideas are good. Ideas are what drive the future. But some ideas are just paper idea. If you want to prove a concept that works, build a prototype and show it is working. The engineering process is modelling -> design -> verification. The last step is very important. That is why I show a lot of thermal compression plots. But just on this thermal issue, I can immediately see obstacles in DSP approach.

First how do you measure the temperature of voice coil? I looked into this issue for a different reason. The solution on the market has infred sensor. But the issue is the temperature on voice coil is not unform. The top portion that you can see has better ventilation and therefore stays cooler. The portion in the magnetic gap is the trouble area. It is almost impossible to measure it accurately. It is much easy to get ballpark number. But it is what we want to have? I am pretty this is not the idea of DSP-based approaches.

Secondly, the compensation. Is the compensation based on models or based on actually calibration? Factories are noisy. In addition, the "model" part of engineering process assume the characteristic does not change over time. But is it true?

If we claim we solve a problem, it is best to back it up with measurement results.This is nonservo(zie bijlage 1)
And this is from servo(zie bijlage 2):

Then we do FFT on the above two waveforms. The fundamental frequency is 60hz. The nonservo has a lot of sideband energy (such as those between 50hz to 60hz and then 60hz to 70hz). It is an indication of some sort of modulation has taken place. In addition, notice there is 100hz component which is not even multiple of 60hz. The distortion mechanism in speakers is far more complex than what we can imagine. You won't believe it until you measure enough of them. Subharmonics and etc, they do exist.
Zie bijlage 3 en 4.


Quote:

'I have always been a fun of servo and I like very much your design more than any other solution currently on the market, but I think that other than in the laboratory, the difference between DSP and servo is non existent. To me what makes the Rythmik sound so good is how you have implemented and fine tuned the damping and how well the amplification has been designed. I think, but may be totally wrong, your choice of H and AB amplifiers tell much more of your approach to amplification design more than the servo does.
In terms of marketing it is an easier way to explain why your product stands out from the competition and it is easier for many to understand the servo concept (Rythmik has a different servo design which allows it to perform better than competition). To me is the sum of the components that ultimately make a great product and servo may be at the very bottom of the component list, just like a cherry on top of a faboulous cake. Take the cherry off, you still end up with a fabulous cake.'


Antwoord Brian Ding:
I have other reasons why we can deliver consistent products which I don't think it is worthwhile to go through if your idea is just to convince me DSP is as good as servo.
All of the discussions about A vs B are reflected in the real interaction between marketing team and engineering team. Marketing team brings in some idea and tells the engineering team that we can sell better if we have these features. The engineering team looks at it and find it is almost impossible to implement with schedule and resources. But a savy engineer will not turn down the idea. Instead, he will implement say, only 20% of the feature and marketing team can check the box and both teams are happy and we can use the checkbox and continue the discussion. Is that the direction we really want to go into?   



N1v3K

In mijn woonkamer aan het schuiven gegaan met de sub. Nu een plek gevonden waar hij beter klinkt dan ik "ze" eerst had staan, waardoor ik al van 2 terug naar 1 ben kunnen gaan. Alleen ipv weggestopt in de hoeken van de kamer staat ie nu aan de zijkant van de ruimte. Vol in het zicht. En dan is zo'n R-115SW toch wel.. uhm.. in beeld.  :ph34r:

Aan het overwegen om..
1. Na verkoop van mijn 2e Klipsch nu ook deze weg te doen en een esthetisch fraaiere sub neer te zetten.
2. Ipv een ported sub weer een gesloten kast neer te zetten, die dan wel ook zijn mannetje staat met films (wil ook weer niet te veel inleveren op dit vlak  ;D)

Huidige kandidaten:
SVS SB13 Ultra
Arendal Sub 2
Rythmik E15HP

Dus mocht het wederom komen tot een powerbuy, heb ik ook wel interesse  :)

martien

Samen met rvd ( de fv18 dacht ik) de eerste 2 voor een powerbuy  :colgate:

Shoalinmonk

Ik ben voorzien !

Maar succes met een volgende PBUY.. :headbanging:
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

Cobraatje

Zal vast niet meer lang duren, alle onderdelen zijn klaar.
Als ik het goed begrepen heb is alles binnen, alleen de amps nog niet.
Ik las op het AVS forum dat iemand die een sub ophaalde bij Rythmik nogal onder indruk was van het formaat van de doos voor een FV25 ;)

martien


Cobraatje

Doen ;D
Kun je meteen een gesloten met een ported vergelijken.
Volgens Brian Ding is door zijn ontwerp het verschil tussen gesloten en gepoord zeer klein, maar ik lees op het AVS-forum ook berichten dat de gesloten voor muziek toch beter is.
Neem wel de XLR uitvoering. Kost bijna niets extra's en altijd beter om via XLR te kunnen aansluiten.
Is het niet nu dan misschien in de toekomst ;).

martien

Ik zat er juist aan te denken een peq-versterker te nemen vanwege de hpf output. De minidsp hd in het digitale deel en dan de rythmik als crossover het laag laten doen en het hoog doorsturen naar eindversterker-luidsprekers.

En ik kan dan inderdaad testen tussen gepoort en gesloten, ik verwacht eerlijk gezegd geen enkel verschil te horen in een blinde test.
De f12 is wel een stuk kleiner dus visueel minder aanwezig.
En de fv15hp verhuisd dan naar de surroundset, en de klipsch gaat dan waarschijnlijk naar de markt.

Dirk

ik zou die HPF output van een sub (eender welk merk/model for that matter) nooit gebruiken...tenzij het écht niet anders kan.
imo is dat filter wel het laatste waar ontwikkelaars hun budget aan besteden, dus de kwaliteit van dergelijk filter is wslk allesbehalve optimaal.
een XLR aansluiting daarentegen is idd altijd een meerwaarde, al is het maar voor de wederverkoop...omdat je dan simpelweg de keuze hebt tussen RCA of XLR ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

N1v3K

#1591
Quote from: N1v3K on March  5, 2017, 14:00:49

Huidige kandidaten:
SVS SB13 Ultra (in vergelijking met de rest wellicht "overpriced" en de kwaliteit van de amps is niet meer wat het geweest is).
Arendal Sub 2
Rythmik E15HP


Twijfel nog tussen E15HP en de Arendal, waarbij ik op dit moment meer getrokken wordt door de laatste  :ph34r:
Prijs, afwerking, verlengde garantie, eenvoud van de amp (wel XLR, maar verder lekker basic) en 60 dagen proberen..

Dirk

ik moet eerlijk zeggen dat als ik vandaag een nieuwe sub zou willen, ik ook eerder naar de Arendal zou neigen dan naar een Rythmik...om idd zowat de redenen die je opsomt.
ze hebben daar een weliswaar beperkt aanbod qua modellen, maar imo zijn ze stuk voor stuk erg doordacht en perfect afgestemd op de Europese markt, met bvb de keuze van een witte afwerking als bonus ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

martien

Quote from: Dynky on March 11, 2017, 17:39:53
ik zou die HPF output van een sub (eender welk merk/model for that matter) nooit gebruiken...tenzij het écht niet anders kan.
imo is dat filter wel het laatste waar ontwikkelaars hun budget aan besteden, dus de kwaliteit van dergelijk filter is wslk allesbehalve optimaal.
een XLR aansluiting daarentegen is idd altijd een meerwaarde, al is het maar voor de wederverkoop...omdat je dan simpelweg de keuze hebt tussen RCA of XLR ;)

Is er een andere manier om de luidsprekers/endversterker van de lage tonen te ontzien? (Zonder de minidsp daarvoor te gebruiken maar doormiddel van crossover of soort begrenzer  of iets dergelijks)

RvD

Ik twijfel ook tussen 3 modellen:

Rythmik FV18HP
PSA V1801 (30 dagen proberen mogelijk via de UK dealer)
Arendal Sub 3 (60 dagen proberen mogelijk) + punt hoogglans afwerking mogelijk.

Het is ook nog afwachten als de 18 inch Rythmik wel een beetje betaalbaar wordt met over laten komen want alle nieuwe modellen worden op pallet vervoerd. Op dit moment heb ik geen haast want zit nog op een paar surroundspeakers te wachten maar zodra die binnen zijn wil ik toch zo snel mogelijk weer een sub hebben.

Als ik alleen naar de bouwkwaliteit kijk van de voeding dan wint de Rythmik duidelijk.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

Dirk

Quote from: martien on March 11, 2017, 18:50:50
Is er een andere manier om de luidsprekers/endversterker van de lage tonen te ontzien? (Zonder de minidsp daarvoor te gebruiken maar doormiddel van crossover of soort begrenzer  of iets dergelijks)
een 2-weg stereo crossover is al voldoende, die koop je (bvb een good old dbx 223XS) voor <100€...als het een nette tweedehands mag zijn.
maar er is voldoende keus...let er wel even op of ze laag genoeg kunnen worden ingeregeld (de dbx kan dat ;)), dus of de kantelfrequentie voldoende laag kan worden ingesteld. 
je wil wslk ergens tussen de 40 en 80Hz gaan crossen naar je fronts, maar dat kan niet met elke in de handel verkrijgbare XO.
nieuw kan natuurlijk ook, maar ik zou wel van de digitale units wegblijven, je wil immers geen onnodige AD/DA, want die zijn in deze prijsklasse niet bepaald van de hoogste kwaliteit.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

martien

Quote from: Dynky on March 11, 2017, 20:05:20
een 2-weg stereo crossover is al voldoende, die koop je (bvb een good old dbx 223XS) voor <100€...als het een nette tweedehands mag zijn.
maar er is voldoende keus...let er wel even op of ze laag genoeg kunnen worden ingeregeld (de dbx kan dat ;)), dus of de kantelfrequentie voldoende laag kan worden ingesteld. 
je wil wslk ergens tussen de 40 en 80Hz gaan crossen naar je fronts, maar dat kan niet met elke in de handel verkrijgbare XO.
nieuw kan natuurlijk ook, maar ik zou wel van de digitale units wegblijven, je wil immers geen onnodige AD/DA, want die zijn in deze prijsklasse niet bepaald van de hoogste kwaliteit.

Dank je, ik zal eens wat gaan googelen

martien

Quote from: martien on March 11, 2017, 20:11:52
Dank je, ik zal eens wat gaan googelen

Er staat er 1 op mp voor 75 euro, aangezien deze grijs is heb ik nog wat verder gezocht.
JB Systems XO 2.4 is wel zwart en aangezien een nog veel kleiner en weg te stoppen kastje niet schijnt te bestaan, zou ik deze kunnen proberen. Een paar verloopjes van xlr naar rca voor een paar euro en dan heb ik voor minder dan 150 euro een goede crossover wat mijn keuze voor een kleinere sub weer groter maakt.

Cobraatje

Quote from: N1v3K on March 11, 2017, 17:47:50
Twijfel nog tussen E15HP en de Arendal, waarbij ik op dit moment meer getrokken wordt door de laatste  :ph34r:
Prijs, afwerking, verlengde garantie, eenvoud van de amp (wel XLR, maar verder lekker basic) en 60 dagen proberen..

Verstandige keuze om de SVS te laten vallen denk ik, Ik heb ooit de SB13 en F15 in 1 ruimte gehoord.
Ik vond de F15 duidelijk de betere, vooral met muziek.
Arendal heb ik nog nooit gehoord.

Cobraatje

Quote from: martien on March 12, 2017, 08:12:53
Er staat er 1 op mp voor 75 euro, aangezien deze grijs is heb ik nog wat verder gezocht.
JB Systems XO 2.4 is wel zwart en aangezien een nog veel kleiner en weg te stoppen kastje niet schijnt te bestaan, zou ik deze kunnen proberen. Een paar verloopjes van xlr naar rca voor een paar euro en dan heb ik voor minder dan 150 euro een goede crossover wat mijn keuze voor een kleinere sub weer groter maakt.

Zoiets in het Rythmiktopic zeggen, blasfemie :D