De set van Rob46

Started by Rob46, February 19, 2015, 16:24:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob46

Quote from: VANZOMERENG on November  8, 2020, 11:23:20
Zijn dit niet die "killer-speakers" die je vlak voor HuubF zijn neus, weggekaapt hebt  :clapping:

Als oud Dynaudio-bezitter en liefhebber, denk ik dat je zeer gelukkig kan worden met deze speakers.
Niet opvallend, nooit harsh maar lekker smooth en een licht warme afstemming maar desondanks laten ze veel informatie door.
Zeer geschikt voor langdurig naar muziek te luisteren,  veel plezier ermee  :pompom:

Dank! Dat zou zo maar eens kunnen. Je komt ze niet vaak tegen. Zeker niet meer nieuw. Ik zag nog een paartje zwart hoogglans staan ergens in Eindhoven. Naar alle waarschijnlijkheid blijven deze luidsprekers lang bij mensen thuis staan. De combinatie met NAD is in mijn optiek inderdaad een vriendelijke.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Maximus_Aurelius

#226
Quote from: Xander32 on November  8, 2020, 11:37:58
... volgens mij zat ene HuubF ook op deze ls te azen, gefeliciteerd Rob  :)
Ik ben benieuwd naar jouw luisterervaringen 🎶

Indien HuubF ook op deze zat te azen was niet zo heel erg geweest want even later of hoogstens paar maanden later staan ze weer in de verkoop  :D :tongue2:


De Dynaudio C1 staan misschien wel bekend als een van de beste monitor luidsprekers in zijn prijsklasse.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Rob46

Ik heb de afgelopen week de M33 in huis gehad. Daarnaast twee C 298 Purifi eindversterkers en de C 658 streamer/dac/vv.
De M33 is een dijk van een all-in-one. Punt. En gezien ik de afgelopen twee jaren steeds enthousiaster over dit concept ben geworden, heb ik inmiddels kennis mogen maken met de NAIM UNITI ATOM, NAIM UNITI NOVA en de NAD M10. Allemaal prachtige audio componenten met uiteraard hun eigen karaktereigenschappen. De NAIM's wat 'zwaar', de NAD's 'fris'. De Hegel en Lyngdorf alleen in de winkel kunnen luisteren. Dan merk ik dat ik met BluOs wel erg verwend ben. Maar ook dit zijn prachtige audio componenten. Optisch speelt ook een rol en naast de sound vind ik het saaie klassieke van NAD Classic gewoon mooi. Goed he? Zoveel keus.

De korte versie: ik wilde wel eens een vergelijk doen met de M33 en later de NAD C 658 en een C 298. Tja, natuurlijk subjectief, maar wil het toch met jullie delen. Laten we hier eens mee starten. Ik vond de verschillen echt miniem. De M33 gaf een groter podium weer. Dat was het. Dan maar eens experimenteren met twee C 298 eindversterkers (ik heb een week een C 298 op de M10 gehad). Aangesloten op de C 658 met (voorlopig, want ik ben een PureCable liefhebber) Audioquest MaKenzien XLR veters. Stroomkabels nog origineel en rechtstreeks in het stopcontact (wel een aparte stroomgroep). Mijn ervaring is dat dit een stuk beter is dan de PowerQuest 3 van AudioQuest ertussen. Spullekus in bridge, dus twee mono eindversterkers met veel, heel veel vermogen. Mijn Dynaudio C1 Platinum luidsprekers met 85db vinden dit wel erg lekker hoor! Muziek dan maar, eerst zonder DIRAC. Dat was ook met de M33 overigens de situatie.

Dit klinkt toch wel erg lekker hoor. Ja, zelfs beter dan de M33. Er is een wezenlijk verschil hoorbaar in met name de diepte en holografisch beeld. Het is niet alleen groot, maar alles komt ook rondom de speakers goed los. Nu verdwijnen de luidsprekers echt.

Dan nog maar eens een dag met de M33 en Dirac. Dirac ingemeten (Full version) met een Umik-1 meetmicrofoon. Ondersteuning van Dirac is hier wenselijk gezien de akoestiek die niet optimaal is. Bij de M10 heb ik hier ook zeer goede resultaten mee behaald. Ook nu weer. De M33 klinkt wat verfijnder. Instrumenten worden wat strakker geplaatst. Dan maar eens een dag met de C set en Dirac aan de slag. Ja, dat was al erg goed, maar hier komen, zeg maar gerust, weer enkele stappen bij. Rust, basloopjes nog droger. Erg mooi hoor. De C 658 functioneert fijn. Natuurlijk een fijn streamingsluik van BluOs wat voor snelheid en degelijkheid zorg draagt. De DAC sectie in de C 658 is mooi. Ik merkte in vergelijk met de M33 geen verschil, terwijl deze een iets andere DAC configuratie heeft. Maar nogmaals; subjectief.

Besloten, ondanks het feit dat ik een all-in-one als de M33 op mijn verlanglijstje had staan, toch overstag gegaan en de C set gekocht. De C 658 kan mooi in een bijna afgesloten ruimte staan en de twee eindversterkers passen mooi links in het meubel.   

 
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Ralf67

#228
Mooie set, maar behoorlijk grote luisterruimte.

Hieronder een meting van de Confidence C1


Gevoeligheid is 83 db, dat is prima op te lossen met een eindversterker met genoeg vermogen.

Wat mij wel opvalt is het -3db punt van rond de 50 hz ?

Dus mijn vraag is , mis je geen laag ?


Specs
System type   2-way
Enclosure type   Bass-reflex
Frequency response ± 3dB   45 - 22000 Hz
Nominal impedance   4 Ohm
Amplifier Requirements   25 - 150 W
Sensitivity (2.83V/1m)   85 dB
Tweeter   28 mm (1-1/8 in.) soft dome
Woofer   170 mm (7 in.)
Dimensions (H x W x D)   445 x 200 x 430 mm / 17.52 x 7.87 x 16.93 in.
Weight   10,9 kg / 22 lbs.


vanzomereng

Hallo Rob46

Heb je ook een vergelijk gemaakt tussen NAD C658 en een C298 (stereo) en een NAD C658 en 2 stuks C298 (mono)

M.i.z. levert  1 stuk C298 (stereo) meer als voldoende power
zie https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=173301.msg3418517#msg3418517
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Xander32

Veel luisterplezier met deze potente, no nonsense set 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mitch--

Potverdorie lekkere set zo bij elkaar!  :clapping: lekker simpel, geen poespas gewoon muziek!  :music:
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Rob46

Quote from: Ralf67 on December  6, 2020, 11:06:01
Mooie set, maar behoorlijk grote luisterruimte.

Hieronder een meting van de Confidence C1


Gevoeligheid is 83 db, dat is prima op te lossen met een eindversterker met genoeg vermogen.

Wat mij wel opvalt is het -3db punt van rond de 50 hz ?

Dus mijn vraag is , mis je geen laag ?


Specs
System type2-way
Enclosure typeBass-reflex
Frequency response ± 3dB45 - 22000 Hz
Nominal impedance4 Ohm
Amplifier Requirements25 - 150 W
Sensitivity (2.83V/1m)85 dB
Tweeter28 mm (1-1/8 in.) soft dome
Woofer170 mm (7 in.)
Dimensions (H x W x D)445 x 200 x 430 mm / 17.52 x 7.87 x 16.93 in.
Weight10,9 kg / 22 lbs.
Eigenlijk niet, mits je van aangezet laag houdt. Dat is persoonlijk. Als ik Dirac uitschakel ervaar ik een 'voller' geluid met meer laag, wat overigens ook heel mooi klinkt. Ik heb een periode zonder Dirac geluisterd omdat  dat meer emotie gaf. Lastig te beschrijven. Met Dirac klinkt het misschien wel neutraler.

De grootte van de de ruimte valt mee (wat is groot?). Afstand tot de luidsprekers is 3 meter. Ik heb dan nog zo'n 70cm achter de bank.....
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Rob46

Quote from: VANZOMERENG on December  6, 2020, 11:08:15
Hallo Rob46

Heb je ook een vergelijk gemaakt tussen NAD C658 en een C298 (stereo) en een NAD C658 en 2 stuks C298 (mono)

M.i.z. levert  1 stuk C298 (stereo) meer als voldoende power
zie https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=173301.msg3418517#msg3418517
Eens! Die combi heb ik ook geprobeerd. Dat is ook erg fraai. Toch, ondanks misschien wel belachelijk overdone aan vermogen, merk ik wel een 'strakker' geheel. Meer rust. Zit hem ook tussen de oren denk ik, maar zo beleef ik dit wel.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

chansig

Quote from: Ralf67 on December  6, 2020, 11:06:01

Dus mijn vraag is , mis je geen laag ?





Quote from: Rob46 on December  6, 2020, 12:04:15
Eigenlijk niet, mits je van aangezet laag houdt.

Goed weergegeven laag op bv 35 Hz is toch geen aangezet laag ? Of bedoel je het anders ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob46

Lastig, want ik kan niet meten hoeveel laag er de ruimte in komt. Op gehoor klinkt het prima. De bas(loopjes) zijn goed te volgen. Ik merk zonder Dirac wel meer punch van de drum. Persoonlijk vind ik dat fijn luisteren.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

bert50

Dat is weer een mooie aankoop Rob.
Ben benieuwd hoe dat nu klinkt met de C1 ik weet uit eigen ervaring dat ze wel wat power kunnen gebruiken.
Maar dat zal nu meer dan genoeg zijn.
Geniet ervan .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
devialet 250 expert pro Rega P10 
Luidsprekers Dynaudio Confidence 20.
Furutech 609 NFC stekkerblok met Siltech 880 LS bekabeling. En Siltech 880P

chansig

Quote from: Rob46 on December  6, 2020, 12:16:03
Lastig, want ik kan niet meten hoeveel laag er de ruimte in komt. Op gehoor klinkt het prima. De bas(loopjes) zijn goed te volgen. Ik merk zonder Dirac wel meer punch van de drum. Persoonlijk vind ik dat fijn luisteren.

Oke.....snap er niet heel van maar dat is mijn probleem. :D

Je bent tevreden die lees ik wel. Geniet ze.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Hannibal_

Mooie spullen, Rob!
Mooie ontwikkelingen ook over tijd, zo te lezen.

Cool
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

J o e p

#240
Quote from: Ralf67 on December  6, 2020, 11:06:01
Mooie set, maar behoorlijk grote luisterruimte.


Hoe groot? Ik zit op zo'n 60m2 en dat is toch bijna wel het minimum wil je van het geluid kunnen genieten.
Gelukkig is de richting waar de speakers op uitkijken 11 meter.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Ralf67

Sommige mensen wonen op 60 m2   :D

Xander32

... er zijn geen vereiste betreffende de afmetingen van een ruimte om van muziek te kunnen genieten, mits je de set er maar op aan past. Afmetingen, indeling en aankleding kunnen het je wel eenvoudig of juist complex maken, dat dan wel weer.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Quote from: J o e p on December  6, 2020, 14:15:44
Hoe groot? Ik zit op zo'n 60m2 en dat is toch bijna wel het minimum wil je van het geluid kunnen genieten.
Gelukkig is de richting waar de speakers op uitkijken 11 meter.

Quote from: Ralf67 on December  6, 2020, 14:26:30
Sommige mensen wonen op 60 m2   :D

Ik woon niet op zolder, maar dat is nog geen 12m2. Niet kunnen genieten ? Oke. Mag hopelijk ietwat van een glimlach krijgen als ik een uitspraak als die van J O E P lees. Mogelijk bedoelt hij het anders.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J o e p

Ben bij vele mensen op M&G etc. geweest. En alleen al de staande golven hebben minimaal over de 9 meter nodig. Anders zal de bas een bromtoon zijn. Iets wat door vele mensen (helaas) een echte bas werd genoemd. Het zal bij de kleinere afstand altijd knijpen worden. Alle correctiesystemen die dan gebruik worden doen afbraak aan het geluid. Ik zag dan ook bijna altijd dat mensen te zware versterkers en te grote luidsprekers hebben voor de ruimte waar het in staat. Zet je installatie maar eens in een ruimte van 100m2. Je zult dan pas echte het geluid horen wat de artiest bedoelde. Voor ruimtes onder de 30m2 ben je beter uit met een koptelefoon.

Quote from: Xander32 on December  6, 2020, 14:29:15
... er zijn geen vereiste betreffende de afmetingen van een ruimte om van muziek te kunnen genieten, mits je de set er maar op aan past. Afmetingen, indeling en aankleding kunnen het je wel eenvoudig of juist complex maken, dat dan wel weer.

Merkte bij jou ook Xander dat jouw kamer een reflectie kast is. Denk dat je zult moeten toegeven dat het geluid bij jou via de koptelefoon beter is dan via de luidsprekers. Met veel meubelstukken, wandkleden en vloerbedekking etc. kun je het een beetje indammen. Ook met bookshelf speakers zou je het kunnen verbeteren.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

chansig

Quote from: J o e p on December  6, 2020, 16:07:59
En alleen al de staande golven hebben minimaal over de 9 meter nodig. Anders zal de bas een bromtoon zijn.

Is niet waar.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: J o e p on December  6, 2020, 16:07:59
Ik zag dan ook bijna altijd dat mensen te zware versterkers .............voor de ruimte waar het in staat.

Wat is dit nu weer voor een kul ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J o e p

Quote from: chansig on December  6, 2020, 16:08:41
Is niet waar.

Gr. Hans

Klopt is 18 meter maar de reflectie is geen probleem als die niet parallel loopt.

Quote from: chansig on December  6, 2020, 16:10:21
Wat is dit nu weer voor een kul ?

Gr. Hans


Probeer het maar eens uit je zult ervan opkijken.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

chansig

#248
Gaat niet over proberen. Hoe kan een versterker te groot zijn voor een ruimte ?

Onderstaande is niet van mijn hand en hersenen:

Het is belangrijk om geluid niet als een transversale te golf zien, maar als een longitudinale golf. Op dat moment wordt het al makkelijker te begrijpen.

Een transversale golf is bijvoorbeeld zoals een touw dat aan een uiteinde vastgebonden is en dat je met de hand in trilling brengt. Het touw wijkt dan naar de zijkant uit. Daarbij kan de golflengte op een gegeven moment niet meer groter worden aangezien deze beperkt wordt door de lengte van het touw (en het feit dat één uiteinde niet kan bewegen).

Geluidsgolven (longitudinale golven) gedragen zich anders: die bestaan uit deeltjes (in dit geval luchtmoleculen) die heen en weer bewegen (trillen) en zodoende weer naastgelegen deeltjes in trilling brengen. Er is dus geen grote ruimte nodig om ervoor te zorgen dat dit mogelijk is; als er in een ruimte genoeg plek is voor een molecuul om heen en weer te bewegen is er genoeg ruimte om geluidsgolven voort te planten. Aan de hand van dat criterium is een tamelijk groot deel van de Nederlandse huiskamers geschikt om laagfrequente geluiden hoorbaar in af te spelen.


Gelukkig want anders zouden we op een hoofdtelefoon ook geen laag horen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software