REW / HOLMimpulse metingen en DSP software (JRiver)

Started by XtrmB, February 14, 2015, 12:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

XtrmB

Mooiste is een xmax begrenser uiteraard :P Maar inderdaad ze hebben maar een xmax van 11mm (22 PTP). Nu kan ik deze wel emperisch bepalen door dit uit te zetten op de driver maar misschien is er een andere manier.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

Cone excursion volgens winISD is bij een input van 10W al op zijn max op 1-5 hertz. Bij 60W is dat op 13hZ
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Ik zit net te denken het is een PR,die wappert natuurlijk veel meer.
Heb dit nooit gebouwd maar onder de tuning spelen zal dit wapperen wel verergeren,
net als bij een gepoorte sub onder de tuning.

Dan is een filter idd wel aan te raden ,weet je de berekende tuning vd radiator.


bert stoltenborg

Ik weet niet wat een PR is, maar waarom zou je geluid onder de 20 Hz willen? Om de buren te sarren?  :alien: :devil:
Ik bazel maar wat.

XtrmB

Tuning zit op 22hz maar als ik een paar loops speel dan is het onder 15 wat hij niet leuk vind.

Bert, pr is een passive radiator. Een driver zonder magneet die ingezet wordt ipv een br poort
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

#80
Quote from: bert stoltenborg on April  9, 2015, 21:58:31
Ik weet niet wat een PR is, maar waarom zou je geluid onder de 20 Hz willen? Om de buren te sarren?  :alien: :devil:
Valt best mee ze klagen nooit  ;D
Onder 20 hz is ook niet direct voor de buren duidelijk wat er gebeurd/aan de hand is denk ik wel eens.

Het is me wel opgevallen dat ik me gepoorte sub/filmsub van  16 hz tot 35 hz mee laat spelen met film.
Als ik hem full tot 80 hz mee laat spelen rammelen de deuren ,de 40 - 80 hz range geeft bij een gepoorte veel overlast naar je buren vermoed ik.

Als ik zo lees XtrmB dan moet je een HPF van 22 hz instellen om je driver tegen het laag te beschermen.
Wappert de woofer, of de radiator net zo gek?

XtrmB

#81
Beide als een malle, mss de pr wat meer maar dat is logisch.


Maar hoe stel ik uberhaupt die dsp in via rew. De guide op hts bied niet veel info
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

Even een update:

Zojuist de monitors (rears) even naar voren gezet en een meting uitgevoerd. De resultaten in de bij behorende grafiek. Bijzonder resultaat?

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

GPO

#83
Volgens mij heb je constant smoothing aan met je grafieken. Voor het laag moet je gewoon zonder smoothing meten. Voor het midden en hoog kun je wat lichte smoothing gebruiken (1/24 denk ik).

Bovendien zie ik ook veel lineare grafieken. Die moet je op logaritmisch zetten.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

XtrmB

ah yes, 1/3 stond er nog in, zal hem vanavond aanpassen.

Maar waar ik eigenlijk op doel is dat er weinig verschil zit in een vloerstaander en een monitor in mijn specifieke situatie
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

bert stoltenborg

#85
Je meet met een lineaire x-as. Je moet hem op logaritmisch zetten, nu zie je geen enkel detail.
edit: Wat GPO zegt.
Ik bazel maar wat.

XtrmB

#86
update.. brrr grillig  :hmmm:

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

bert stoltenborg

Als je het minder grillig wilt moet je je meetvenster dat de impulsrespons afkapt kleiner maken.
Die grilligheid komt door reflecties van de ruimte. Als je die weghaal wordt het minder grillig (maar je ziet ook minder laag).
Ik bazel maar wat.

XtrmB

Het gaat mij nu even om de vergelijking tussen de vloerstaanders en monitors
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

larsonator

Het grootste verschil zit m toch onder de 700Hz. Ongeveer  wat je zou verwachten bij een vergelijk tussen monitor en vloerstaander

XtrmB

Zooo, even een update.

Dedicated DSP voor de sub gaat de deur uit. Ik was ondertussen driftig opzoek naar een 32XT receiver voor de integratie maar ook dat heb ik laten varen.

Gisteren een fijne upgrade gekocht, een HTPC voorzien van JRiver software. Voor mensen die het niet kennen het is een totaal oplossing wat je normaal in een 32XT receiver ziet.

Zodra het binnen is zullen we dit topic weer verder volgooien!
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

GPO

Quote from: XtrmB on September 22, 2015, 08:44:51
Zooo, even een update.

Dedicated DSP voor de sub gaat de deur uit. Ik was ondertussen driftig opzoek naar een 32XT receiver voor de integratie maar ook dat heb ik laten varen.

Gisteren een fijne upgrade gekocht, een HTPC voorzien van JRiver software. Voor mensen die het niet kennen het is een totaal oplossing wat je normaal in een 32XT receiver ziet.

Zodra het binnen is zullen we dit topic weer verder volgooien!

Voor de duidelijkheid: met 32XT bedoel je denk ik Audyssey XT32?

Toch even wat kanttekeningen bij je keuze:
Die Jriver software is een mediacenter pakket en daarin zit waarschijnlijk een DSP voor je speakers en sub(s)? Maar heeft die dan ook de mogelijkheid om room-correctie uit te voeren op basis van een meet microfoon? Als die dat niet kan, dan is het sowieso anders als XT32. Dan is het namelijk alleen DSP en hoe ga je dan bepalen hoe de speakers afgestemd moeten worden.....

Ander ding is dat je dan ook echt alles via de HTPC moet laten lopen anders heb je bij andere bronnen ook verder geen profijt van je roomcorrectie. Bij een XT32 receiver hebben alle bronnen profijt.... :)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

XtrmB

Quote from: GPO on September 22, 2015, 09:33:21
Voor de duidelijkheid: met 32XT bedoel je denk ik Audyssey XT32?

Toch even wat kanttekeningen bij je keuze:
Die Jriver software is een mediacenter pakket en daarin zit waarschijnlijk een DSP voor je speakers en sub(s)? Maar heeft die dan ook de mogelijkheid om room-correctie uit te voeren op basis van een meet microfoon? Als die dat niet kan, dan is het sowieso anders als XT32. Dan is het namelijk alleen DSP en hoe ga je dan bepalen hoe de speakers afgestemd moeten worden.....

Ander ding is dat je dan ook echt alles via de HTPC moet laten lopen anders heb je bij andere bronnen ook verder geen profijt van je roomcorrectie. Bij een XT32 receiver hebben alle bronnen profijt.... :)

GPO

Ja bedoel inderdaad Audyssey 32XT.

JRiver is inderdaad een mediacenter pakket. Maar als men de opties bekijkt is er een gedeelte ingericht om filters toe te voegen zoals je die haalt uit REW. Je moet binnen REW alleen de uitvoer even op Generic zetten. Vervolgens moet je deze filters wel handmatig in JRiver zetten. Dit is dan enkel even het PEQ/DSP gedeelte.

Verder komt er nog wel even iets meer bij kijken uiteraard. Voor de liefhebbers hier wat leesvoer

https://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=87538.0

Niet alle bronnen hoeven voorzien te worden van roomcorrectie. TV hoeft niet zo nodig en de PS4 vind ik ook nog geen noodzaak. Anders kan er altijd eventueel nog een geluidskaart toegevoegd worden om zo ook de andere bronnen mee te nemen.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

Gisteren begonnen met het close range inmeten van de luidsprekers. Het is nog wel even een karwei hoor maar zal z.s.m. de resultaten hier posten.

Gisteren bezig geweest met HOLMImpulse. Iemand daar emer ervaring mee? Ik krijg maar 2 kanelen in de uitvoer, de surrounds en center zal ik dus fysiek moeten om gooien op de receiver.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Quote from: XtrmB on January 14, 2016, 11:07:09
Gisteren begonnen met het close range inmeten van de luidsprekers. Het is nog wel even een karwei hoor maar zal z.s.m. de resultaten hier posten.


Hoe bedoel je close range?

HOLMImpulse ipv REW bedoel je,prog heeft dezelfde fucntie toch?

XtrmB

Quote from: morca on January 14, 2016, 11:49:57
Hoe bedoel je close range?

HOLMImpulse ipv REW bedoel je,prog heeft dezelfde fucntie toch?

Close range om de luidspreker te isoleren ten opzichte van de ruimte. Zeg maar een soort speakercalibratie.

HOLMImpulse & REW zijn bijna hetzelfde maar heeft iets te maken met Frequency Dependent Windowing, echt geen flauw idee wat het is. Begin net goed in te lezen. Er is behoorlijk wat forumvoer beschikbaar dus het lezen kost echt veel tijd.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

bert stoltenborg

Frequency dependent windowing klinkt alsof ze bedoelen dat een frequentie een golflengte heeft en dis een bepaalde tijd duurt. Als je de meting in het tijddomein dus binnen deze tijd digitaal 'knipt' zie je alleen die frequentie en de hogere frequenties.

Hoe en waarom ga je die speakers van dichtbij calibreren?
Ik bazel maar wat.

XtrmB

Quote from: bert stoltenborg on January 14, 2016, 13:38:21
Frequency dependent windowing klinkt alsof ze bedoelen dat een frequentie een golflengte heeft en dis een bepaalde tijd duurt. Als je de meting in het tijddomein dus binnen deze tijd digitaal 'knipt' zie je alleen die frequentie en de hogere frequenties.

Hoe en waarom ga je die speakers van dichtbij calibreren?

All real speakers will exhibit non-linearities in their frequency response and time-domain response (phase and impulse): no speakers are perfect.  In addition, rooms will also introduce significant non-linearities, that will vary depending on the speaker position and the listening position in the room. 

Anytime you attempt to measure a speaker in a room, you're really measuring the interaction of (at least) two systems: the loudspeaker and the room.  It's very important, to the extent possible, to address the two systems separately.  Why is that separation important?  Because many loudspeaker non-linearities can be fruitfully corrected using EQ, but many room effects cannot effectively be corrected in EQ.


Even gekopieerd vanaf een andere site.

Waar het op neer komt is dat je eerst een luidspreker correctie toepast om zo tot consistente resultaten te komen als we vervolgens Room correction gaan toepassen. Het is dus een 2-ledig verhaal, 1 deel luidspreker EQ en vervolgens RoomEQ waarbij het laatste veel lastiger zal zijn.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

bert stoltenborg

Als een speaker fatsoenlijk is ontwikkeld hoef je daar niks aan te knoeien. Als dat wel moet deugt er iets niet.
Het probleem met EQ is dat het in het frequentiedomein ingrijpt, terwijl ruimteproblemen in het tijddomein plaatshebben.
Ik bazel maar wat.

XtrmB

Ah ja daar had ik dus even niet zo snel aan gedacht. Diegene in kwestie heeft zelfbouw luidsprekers.

Ik kan dus dat deel gewoon overslaan. Grappig dat je soms zoveel leest dat je over de simpelste dingen heen leest.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."