REW / HOLMimpulse metingen en DSP software (JRiver)

Started by XtrmB, February 14, 2015, 12:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


XtrmB

Baat het niet dan schaad het niet, kan alleen pas over anderhalve week testen want ga eerst nog even op vakantie. Zit overigens wel te twijfelen of ik ook niet DSP toepas op de fronts. Dit vanwege de dip na de 100 en na de 150.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

GPO

Quote from: XtrmB on March 10, 2015, 21:48:39


:)

Die heb ik ook! Super goed ding, alleen wel een met een 'steep learning curve'... maar veel tweakbaarder dan een antimode of XT32.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Raymond187

Quote from: morca on February 14, 2015, 13:08:59
Horizontale staande golven veroorzaken die dippen vermoed ik.
Dan zou je stukje voor en achter je luisterplek die dippen niet of minder hebben.
Weten we iig wat de oorzaak is door het vast te stellen.

Wat eraan te doen,misschien je luisterplek iets naar achteren,dus even meten  ;)
Goeie DSP of een roomcorrection kan ook nog helpen. Maar dan meer in de pieken dan dippen.


XtrmB

Eindelijk aangekomen!

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

#55
Zooo eerste meting gedaan voor de test. Subwoofer is ondertussen verplaatst naar de linkerzijde van het meubel. Hier dan het grafiekje

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

Weer even lopen sjouwen met de boel en nu krijg ik een enorme dip tussen de 80 en 100hz. Misschien iets te maken met de crossover? Deze staat nu ingesteld op 100hz via de pio, de fronts staan op large en de sub op standje plus.

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Bart_M

Wat gebeurd er als je de fase omdraait?

bert stoltenborg

En wat gebeurt er als je de grafiek weergeeft met 1/3 octaaf smoothing?
Ik bazel maar wat.

morca

Heb je variable fase op die subamp.
Anders moet je die even meten op alle pos van die fase, zoals in het meettopic beschreven staat.

bert stoltenborg

Waar is dat meettopic?
Ik bazel maar wat.

morca

#61
Linkje staat in me onderschrift.
Je kan de fase in 10 gr draaien en dan elke keer een meting maken.

Met een dip draai ik ook wel een testtoon op de freq van die dip af en meet dan de output in db.
Bij de hoogste output met die fasestand een nieuwe REW mening maken.
Dat werkt hier goed en snel om me faseprobleem op te lossen.

bert stoltenborg

Thanks Morca.
Laag meten zonder smoothing is natuurlijk het beste, maar een zo gemeten tamelijk smalle dip die je met 1/3 octaaf smoothing niet meer ziet hoor je vaak ook niet.
Overigens is het als je tot een Hz of 200-300 meet handig om (ook) een lineaire schaal te gebruiken, dan zie je modes makkelijker.
Ik bazel maar wat.

XtrmB

Quote from: morca on April  6, 2015, 21:25:25
Linkje staat in me onderschrift.
Je kan de fase in 10 gr draaien en dan elke keer een meting maken.

Met een dip draai ik ook wel een testtoon op de freq van die dip af en meet dan de output in db.
Bij de hoogste output met die fasestand een nieuwe REW mening maken.
Dat werkt hier goed en snel om me faseprobleem op te lossen.

Handig, ga ik proberen.

Quote from: bert stoltenborg on April  6, 2015, 23:21:35
Thanks Morca.
Laag meten zonder smoothing is natuurlijk het beste, maar een zo gemeten tamelijk smalle dip die je met 1/3 octaaf smoothing niet meer ziet hoor je vaak ook niet.
Overigens is het als je tot een Hz of 200-300 meet handig om (ook) een lineaire schaal te gebruiken, dan zie je modes makkelijker.

Zal de volgende eens posten met 1/3 smoothing.

Hopelijk vandaag de XLR adapters binnen, dan kan ik de DSP aansluiten. Hier zal ik ook nog even plaatje van posten wat REW uitzet in de grafiek. Zijn er daar nog dingen waar ik op moet letten?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

#64
Wederom even gemeten. Hieronder een bijzonder resultaat, de groene is alleen fronts en de paarse sub en fronts. Ik krijg het idee dat ik of iets niet goed doe of mijn sub doet niet wat die moet doen



Nog maar even gekloot en de fronts maar eens op small gezet. in de vorige metingen stond de sub op plus en de fronts op large. Ook even de schaalverdeling naar lineair gezet

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Nahpets

Stond de sub wel aan?

Verschillen tussen de metingen zijn zo klein dat het bijna lijkt of je hetzelfde gemeten hebt (met een paar kleine afwijkingen door meetfoutjes/verschillen).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

XtrmB

Bovenstaande bericht even aangepast met nieuwe meting erbij. Fronts op large en sub op plus gaf de paarse en alleen de fronts de groene. De blauwe erbij is de sub op yes en de fronts op small. Volgens mij zou de fronts op large en sub op plus goed moeten kunnen
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

#67


De pio had de sub op -15db gezet met MCACC....  :notify:
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

yorkie13

Prima meting toch voor een xls10 met PROOST subwoofer.

XtrmB

De woofers klapperen enorm op lage frequentie (tussen de 5 en 20hz), ik weet niet of dat de bedoeling is. Na de 15-20hz vibreren ze vrij stabiel.

Ja opzich is niet verkeerd, meten is weten en ik had niet verwacht dat ik er zoveel wijzer van zou worden.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

bert stoltenborg

Misschien weet je het al lang, maar een speaker moet als de conus kleiner is dan de afgestraalde geluidgolven met een oppervlak (de conus) een volume (de lucht) in beweging zetten, dus bij lagere frequenties moet er steeds meer excursie worden gemaakt. Daardoor gaat de boel klapperen (en stuk, als je niet oppast).
Ik bazel maar wat.

XtrmB

De theorie heb ik er gisteren nog even op nageslagen maar was niet in de veronderstelling dat dit zo heftig was.

De vraag is dan, hoe kan ik voorkomen dat het stukgaat. Is er geen mogelijkheid frequentie onder een bepaald bereik niet weer te geven?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

bert stoltenborg

Ja, met een steil filter/DSP moet dat wel kunnen.
Ik bazel maar wat.

XtrmB

Dat is mooi want een DSP heb ik, geen idee hoe het werkt maar dat is nu de volgende stap. Met REW kan ik direct de filters uploaden maar ik heb geen idee waar ik op moet letten. Hieronder de settings binnen REW.

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Quote from: XtrmB on April  8, 2015, 21:37:15
De woofers klapperen enorm op lage frequentie (tussen de 5 en 20hz), ik weet niet of dat de bedoeling is. Na de 15-20hz vibreren ze vrij stabiel.

Ja opzich is niet verkeerd, meten is weten en ik had niet verwacht dat ik er zoveel wijzer van zou worden.
Je kan een HPF instellen,maar je bent bang dat je de driver over ze Xmax helpt?
Bij mij wapperen ze ook goed onder 20 hz ik vind dat juist erg prettig met film kijken,stukje van Pulse bv  :headbanging: