REW / HOLMimpulse metingen en DSP software (JRiver)

Started by XtrmB, February 14, 2015, 12:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

XtrmB

Zojuist mijn eerste REW meting voltooid. Heb ondertussen al veel gelezen maar vind het lastig om de verschillende metingen te vertalen naar mijn eigen situatie. Ik heb hieronder mijn SPL en Waterfall grafiek neergezet (klik voor groot). Misschien dat jullie nog tips hebben of mij op weg kunnen helpen meer te weten te komen over dit soort metingen en wat ik er nu precies mee kan.



HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

fluissie

#1
Ik zie dat er werk te verrichten is qua plaatsing en je laagweergave :crazy:

Je hebt vreselijke pieken en dalen met verschillen van 25db! Ertussen.

Klinkt t überhaupt wel een beetje?

Je hebt toch teufels ultima 40mk2? Deze liepen veel beter en egaler door in het laag 20 tot 80hz met een gedane rew  bij mij toen ik ze had.

Gr jeroen

botsen

Maar het is zonder smoothing he. Misschien valt het wel mee, de dalen zijn heel smal.

morca

Quote from: botsen on February 14, 2015, 12:32:40
Maar het is zonder smoothing he. Misschien valt het wel mee, de dalen zijn heel smal.
Zonder is juist goed om even te kijken wat er gebeurd.
Ik zeg staande golven ,je hebt een harde ruimte vermoed ik,of zit net op de verkeerde plek.
Staat je ruimte ergens op het forum met foto,s.

Als het staande golven zijn zou je voor of achter je luisterplek een vlakkere response hebben.
Zou je eens de mic 60 cm naar voren willen zetten en daar meten.

XtrmB

#4
Quote from: fluissie on February 14, 2015, 12:29:29
Ik zie dat er werk te verrichten is qua plaatsing en je laagweergave :crazy:

Je hebt vreselijke pieken en dalen met verschillen van 25db! Ertussen.

Klinkt t überhaupt wel een beetje?

Je hebt toch teufels ultima 40mk2? Deze liepen veel beter en egaler door in het laag 20 tot 80hz met een gedane rew  bij mij toen ik ze had.

Gr jeroen

Het klinkt best aardig, ik kom van een stuk slechter dus vandaar dat mijn mening hierover wat minder objectief is.

Quote from: morca on February 14, 2015, 12:38:53
Zonder is juist goed om even te kijken wat er gebeurd.
Ik zeg staande golven ,je hebt een harde ruimte vermoed ik,of zit net op de verkeerde plek.
Staat je ruimte ergens op het forum met foto,s.

Als het staande golven zijn zou je voor of achter je luisterplek een vlakkere response hebben.
Zou je eens de mic 60 cm naar voren willen zetten en daar meten.

De nieuwe meting zal ik eind van de middag eens doen. Hieronder de fotos van de ruimte, ja de ruimte is hard, keihard, 0 aankleding. Eerste foto is van achter de bank en de 2e foto is vanuit de keuken. Compleet open dus. De sub staat achter de stoel rechts maar die heb ik wel weg gehaald tijdens de meting.





HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

chansig

Het lijkt wel op de Koninginnenrit uit de Tour de France... :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Oei wat een harde lege ruimte.
Je hebt staande golven weet ik wel zeker,maar misschien ook wel verticale tussen plafond en die harde vloer.
Ik had deze ruimte al verwacht .
Enige keer dat ik zoveel dippen heb gezien lijkt best veel op jouw kamer Qua harde vlakken en setup.
Als je opstaat hoor je dan meer bas als je zit?

XtrmB

Quote from: morca on February 14, 2015, 13:03:11
Oei wat een harde lege ruimte.
Je hebt staande golven weet ik wel zeker,maar misschien ook wel verticale tussen plafond en die harde vloer.
Ik had deze ruimte al verwacht .
Enige keer dat ik zoveel dippen heb gezien lijkt best veel op jouw kamer Qua harde vlakken en setup.
Als je opstaat hoor je dan meer bas als je zit?

Eergisteren de subwoofer crawl gedaan en daar kwam deze positie uit. Het laag is enorm verbeterd dan in de linker hoek. Nee als ik sta dan heb ik ongeveer dezelfde bass. Op sommige plekken wel wat meer.

De grote vraag is wat te doen aan de dipjes en wat zie ik nu eigenlijk in de meting.

Kom er net achter dat mijn Radioshack meter een calibratie file beschikbaar heeft. Ik ga vanmiddag nog een keer meten met de .cal file
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Horizontale staande golven veroorzaken die dippen vermoed ik.
Dan zou je stukje voor en achter je luisterplek die dippen niet of minder hebben.
Weten we iig wat de oorzaak is door het vast te stellen.

Wat eraan te doen,misschien je luisterplek iets naar achteren,dus even meten  ;)

chansig

Je hebt in ieder geval wat mogelijkheden om met de speakers te schuiven. Ik zou de linker wat dichterbij het meubel gaan zetten en iets naar voren halen. Rechter speaker moet dan voor de symmetrie ook iets dichter naar het meubel.

Wel een lange ruimte....dat kan dan wel weer positief zijn.

G Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

#10
Ik zit te kijken waar je sub nu staat maar zie het niet
Idd die speakers mogen wel iets vd muur en die linkse iets uit de hoek misschien

XtrmB

Quote from: morca on February 14, 2015, 13:10:54
Ik zit te kijken waar je sub nu staat maar zie het niet
Idd die speakers mogen wel iets vd muur en die linkse iets uit de hoek misschien

De linker uit de hoek zetten gaat nog wel maar de rechter dichterbij schuiven niet want dan staat hij voor het raam. De sub staat achter het stoeltje. Stoeltje weggehaald bij het meten uiteraard.

Foto zonder stoeltje

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

chansig

Je vindt het niet mooi als hij voor het raam staat ?

Je kan kan het in ieder geval proberen en zien/horen wat het oplevert.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Idd je kan het proberen.
Ik zou eerst eens voor en achter je luisterplek meten dan weet je zeker of het staande golven zijn.
Misschien moet je bank dan iets naar voor of achteren als dat kan.

XtrmB

Haha mij maakt het niet uit. Voor een raam zetten heeft een uberlage WAF
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

chansig

Laat de WAF bepalen wat er aan de muur komt te hangen...mooie foto van jullie samen in een mooi frame met akoestische eigenschappen. :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

XtrmB

het heeft even geduurd maar er was nu een moment van stilte in huis om de meting uit te voeren

in volgorde de plaatjes, (rood) meting op de luisterplek en waterfall, (groen) 30cm achter de luisterplek en (blauw) 40cm voor de luisterplek











HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

#17
Voor en achter je luisterplek blijft het zo grillig.
Je harde plafond en vloer zijn vermoedelijk een grote boosdoener in deze.

Het zal niet makkelijk worden dit te verbeteren .......

XtrmB

zou een vloerkleed voor de bank (luisterplek) enige verbetering bieden?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Ja om mee te beginnen,zeker wel.
Ik zal niet zeggen dat het het probleem totaal oplost,maar wel een gedeelte.
Meestal als het zo grillig is heb je echt een probleem met de ruimte wat je niet alleen met een kleed op kan lossen.

XtrmB

Nee dat had ik mezelf ook al bedacht. Ach het is wel leuk om een beetje te meten en te zien wat er nu gebeurd. Eerder nooit mee bezig gehouden eigenlijk en hup gewoon dat ding aan.

Volgende stap is een umik-1 scoren om full range te meten
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

Zal een dsp nog wat toevoegen, afgaande op de gedane metingen?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Je dippen zijn te erg om met dsp op te lossen.
Ik zou zelf deze ruimte geen correctie toepassen met dsp,want dat is de oplossing niet.
De oorzaak ligt echt in je ruimte en de oplossing dan ook ,en niet in dsp.

TornadoGo

#23
Heb je alleen je fronts gemeten? Zo nee dan ben ik ook wel benieuwd naar de crossover frequentie die je hebt ingesteld.

Fronts iets verder van de muren en dichter bij elkaar, minder toe in. Actieve DSP op je sub zal wel iets helpen, maar dan alleen om pieken eruit te halen, ik zou vooral niets boosten.

Edit: En een groot tapijt neerleggen natuurlijk! Ik had ook zo een echoput en heb het uiteindelijk heel goed gekregen.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Raphie

Kleed doet NIKS onder de 200hz
JBL PRX Power!