Hulp Sub-Bouw.

Started by MGMBOLLE, January 25, 2015, 23:29:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MGMBOLLE

Ik wil graag een sub bouwen voor muziek en film. Maar zit vast aan de volgende buitenmaten.
35x50x60. In 30MM MDF resulteert dit in 59liter NETTO.
Nu heb ik een Hypex DS 4.0 en Dayton Ultimax 10'' DVC op het oog.
Ik heb deze gesimuleerd in WINISD en kom dan op de bijgevoegde configuratie uit.
Nu ben ik nog een ROOKY, maar volgens mij houdt 'SOUND VELOCITY' de poortruis in. En voorspelt dit weinig goeds.
Toch?

morca

#1
Dat diagram heeft verschillende optie,s waaronder front en rear port airspeed.
Dit komt dat niet ik 1 van die schermpje,s ,maar in het grote diagram.
Boven aan op plot window heet het geloof ik klikken,dan open je dat optiescherm.

PS 59 liter is niet veel voor een gepoorte sub,heb je de poort en de driver daar al afgetrokken?


MGMBOLLE

Gevonden, dank je wel!
68m/s op 23hz.

De poort heb ik er nog niet af getrokken. De driver wel.


MGMBOLLE

De kist zou ook wel 10cm dieper mogen zijn.
Ik kom dan op 75liter.
Maar ook dan lukt het me pas om de poortruis tot 19m/s te reduceren bij 23Hz als de poort 14mm is en ruim één meter lang.
Doe ik iets verkeerd? Als ik bijvoorbeeld een box van 125liter simuleer blijft ik met een hoge poortruis zitten.
Of is deze subwoofer niet geschikt?

br@m

Misschien zeg ik iets heel raars, maar SOUND VELOCITY betekent gewoon geluidssnelheid.

En de snelheid van geluid door lucht is ongeveer 343 meter/seconde, wat ook in het plaatje in de eerste posting staat.

Dus dat klopt wel.

Bij 20 graden Celsius, een relatieve luchtvochtigheid van 30 en een luchtdruk van 1,01 Atmosfeer lijkt mij geen grote afwijking van de geluidssnelheid te verwachten.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

RalphH

Even los van poortruis en velocity...Je geeft aan dat je aan een bepaalde kastmaat vast zit.
Betekent dit dat je al exact gepland hebt waar je de sub neer gaat zitten? Zo ja, heb je nu op die plek al een sub staan en weet je dat deze daar het juiste resultaat geeft?

Ik vraag dit omdat het niet vanzelfsprekend is dat een subwoofer op de meest practische plek, ook de beste output geeft en dat e.e.a. nogal eens tegen kan vallen als je je blind staart op 1 locatie.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MGMBOLLE

De plaatsing staat vast .. ik moet namelijk nog iemand te vriend houden.  :pompom:

Duck Twacy

Die Dayton heeft wel een erg laag rendement zeg (83,4 db/w/m)

Harrr

Dag MGMBOLLE,
Kies je bewust voor een dubbelspoels sub? En hoe ga je die voeden/aansluiten op de Hypex?
Er is zeker van alles mogelijk, als je t je maar bewust bent, en ik kaart het maar even aan omdat je zelf aangeeft ROOKY te zijn.
Groet,

MGMBOLLE

De 10" Dayton Ultimax DVC leek me een deugdelijke driver. Maar ik sta natuurlijk wel open voor een beter alternatief in een 75liter Box.
Ik wilde hem aansluiten op 4ohm.

MGMBOLLE

#12
Wellicht toch beter om voor sealed te gaan met deze beperkte inhoud?
Op een HYPEX DS4.0 zit een 'frequentie gain'. Je kunt hier dan een bepaalde frequentie mee versterken. Toch?
Klopt de simulatie dan zoals bijgevoegd?
25Hz bij -3DB lijkt me dan toch heel aardig.

morca

Gesloten lijkt me beter gezien je kistmaat.
Ik moet rekenen maar een liter of 110 totaal is vaak minimaal om het goed te doen.




MGMBOLLE

De driver is besteld. Er is nog enige twijfel m.b.t de amp.
Iemand ervaring met de Monacor AKB-400DSP?

MGMBOLLE

Amp en Sub zijn binnen ..  ;D
Wellicht een domme vraag maar is het normaal dat deze sub weinig bass geeft maar wel haast van de tafel wandeld indien hij niet in een behuizing zit. Dit in vergelijking met mijn 100W bandpass Canton.

morca

Klopt free air noemen ze dat.
Woofer moet in een kist zitten om te werken /laag weer te geven.
Zet hem beter even in een kist voor je verder test  :)

MGMBOLLE

Ik had verwacht dat hij evengoed de glazen zou laten rammelen  ;D.
Maar dan is het rendement dus dermate lager 'free air' vergeleken met 'sealed'.

morca

Free air is alleen wapperen,verder niet heeft niks met sublaag te maken.
Er is geen rendement.
Er is immers geen kist/klankkast die de woofer nodig heeft om ze werk te doen.

Ik zou maar een sealed kistje bouwen,raad ik je echt aan.
Dit is een erg goeie driver zonde om die in te kleine kist en te hoge tuning en poortsnelheid te laten spelen.
Dan moet hij voor het goeie in een 150 a 180 liter kist denk ik.
Dan loopt hij netjes tot 16 hz ofzo door,dat is de tuning dan.

Als je voor gesloten kiest kan ik eens kijken voor je hoe groot de kist moet zijn met deze amp.

morca

Quote from: MGMBOLLE on January 26, 2015, 15:11:25
Wellicht toch beter om voor sealed te gaan met deze beperkte inhoud?
Op een HYPEX DS4.0 zit een 'frequentie gain'. Je kunt hier dan een bepaalde frequentie mee versterken. Toch?
Klopt de simulatie dan zoals bijgevoegd?
25Hz bij -3DB lijkt me dan toch heel aardig.
Die freq gain heb ik ook op me DS 4,ik zou er niet teveel op rekenen.
Ik vind het niet zo goed werken,dsp toepassen en alles glad trekken en meten hoe laag je komt inroom.
Ik boost nooit bij 20 hz maar geraak er wel altijd makkelijk.

Hoe zit het met de plaatsing trouwens ,kan je cornergain gebruiken?
Ik kijk net de kist gesloten is 17 liter volgens Dayton zelf maar dat wil ik eerst narekenen.
Wel lekker klein voor jouw  ;)

MGMBOLLE

Ik heb de schets klaar liggen voor de meubelmaker (neef).
32B*60D*60H in 22M MDF (Baffle 32MM). Netto 76L sealed.
Zou dat voldoende zijn?


MGMBOLLE

#22
Dit zou de simulatie zijn zowel zonder als met een boost van +6DB op 30Hz.

MGMBOLLE

Ik zie dat de Hz schaal niet op de afbeelding staat.
Is deze inhoud voor de behuizing volgens jullie in orde?