Dac-loze gaat streamen

Started by ET64, January 28, 2015, 23:09:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ET64

Hallo,
ik heb net mijn eerste wankele schreden in het streamen gebeuren gezet. Een verslagje. Voor wie zich verveelt, of te veel tijd heeft.

Inleiding:
Een jaar of zes geleden heb ik een hifi-set gekocht, waarover al eens een lange draad is gesponnen (zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=67683.0): Densen amp B-130, Densen cdp B-420, Martin Logan Vantage en MIT bekabeling. En dat speelt nog steeds naar genoegen.

Nadat ik een Dragonfly usb-dac in bezit kreeg en voor de lol mijn laptop aan de Densen koppelde om met Spotify op lowfi niveau wat te pielen, begon de interesse voor serieuzere streaming op te spelen.
Zes jaar geleden ben ik er achter gekomen dat het specifieke Densen geluid mij het beste bevalt en als ik een dac en streamer zou aanschaffen dan zou ik dat geluid het liefst in tact willen houden, of nog mooier, willen verbeteren. Dan kom je opnieuw bij Densen uit zou je denken. Echter, Densen heeft wel een streamer en dac, maar a) is daar weinig info over te vinden en b) gaan deze mijn budget te boven. Volgens de hifi dealers die ik tot dusver wel eens sprak zal een dac en streamer beter klinken dan een cdp uit dezelfde prijsklasse, dat zou betekenen dat ik niet meer dan ca. 2.500 euro hoef  uit te geven (= de prijs van mijn huidige cdp) om eenzelfde of beter geluid te krijgen. Toch?!

Toevallig bleek een goede collega van me net zijn set (NAD Master Serie met Dali) te hebben uitgebreid met een NAD M51 dac en een Bluesound node.
En laat mijn Densen cpd nou een digitale uitgang hebben, zodat het loopwerk van de Densen aan de M51 kan worden gehangen. Dus, wilde ik (en hij ook) die combinatie wel eens horen. En vooral een a-b vergelijking doen tussen de dac van NAD en die van Densen.

Aansluiten:
Collega naar mij toe, en de M51 met een coax kabel aan de Densen cpd gekoppeld, en.... toch niet gekoppeld. De Densen heeft een BNC aansluiting, en zonder koppelstukje krijg je de coax met geen mogelijkheid aan de Densen. Ook niet als je hard duwt. Of een hamer pakt. Fok. Door het ontbreken van een onderdeeltje van 75 cent ging de luistersessie (weken naar uitgekeken) niet door....

Dat was gelukkig van tijdelijke aard, want een paar dagen later had ik dat lullige onderdeeltje in huis en konden we alsnog de combinatie gaan beluisteren. Dachten we. NOT. Het koppelen van de cdp en de dac via coax lukte nu wel, maar de muziek... de muziek die we hoorden klonk meer als Miss Montreal als ze niet zingt: het stotterde. Dit was meer druppelen dan streamen. Fok again.
Nou zit er aan de achterkant van de Densen een knopje waarmee je de digitale out aan of uit kunt zetten, dus ik dacht die staat nog uit, maar hoe ik die knop ook heen en weer bewoog, er veranderde niets in het geluid: muziek met onderbrekingen. Viel niet naar te luisteren.

Geen node, gelukkig hadden we de node van Bluesound nog. Dan konden we in ieder geval wel streamen met Qobuz of Spotify via de M51 en dat dan vergelijken met de Densen cpd. Snel de node aangesloten op de set, even op de ipad wifi configureren (want nog geen bedraad internet in de hoek van de hifi set) en genieten maar. NOT. Valt het wifi signaal telkens weg, ziet de iPad de Bluesound niet meer, kun je geen muziek afspelen. Triple fok.
En op de momenten dat de iPad wel connectie heeft met de Bluesound, ligt het internet er weer uit. Dat krijg je als je een luistersessie plant op uitgerekend de dag dat je XMS glasvezel abonnement wordt omgezet naar Telfort. Fort is dan ook je internet. Kortom, dit waren weer eens van die momenten dat duidelijk wordt waarom ik in de kerk niet wordt toegelaten.

Luisteren:
Maar na streamende regen komt zonneschijn, en kreeg ik de boel een beetje aan de praat. Dat wil zeggen, ik kon streamen met de Bluesound, zowel met internet als bron als met mijn eigen NAS, via de dac van NAD. Ik kon dat geluid a-b vergelijken met mijn cdp met dac van Densen. De NAD moest op -1db staan om het volume met de Densen gelijk te krijgen, hoewel dat ook per cd wel verschilde.

Ik kwam tot de volgende bevindingen (die door mijn collega werden bevestigd, en overigens ook door een toevallig langs waaiende buurman):
De dac van NAD heeft een prachtig geluid. Het is ook een heel prettig en gemakkelijk geluid. Je kunt er lang naar luisteren zonder moe te worden. In vergelijking met de Densen benadrukt de NAD wat meer het midlaag, waardoor de muziek wat vloeiender en krachtiger lijkt. Het hoog is daarbij wat softer. Ik heb veel uurtjes allerlei nieuwe maar vooral ook oude muziek ontdekt en erg genoten van deze sound. Cd's waarvan ik vroeger dacht dat het redelijk kale opnames waren (Depeche Mode, New Order, Yazoo) hadden een volle warme klank en opeens een genot om naar te luisteren.

In een directe vergelijking met de Densen valt op dat de Densen meer detail laat horen, analytischer is. Het stereobeeld is breder, en ook dieper. Het hoog sprankelt meer, met meer lucht. Het laag is doorzichtiger. Stemmen hebben meer ruimte en klanken trillen langer na. De NAD klinkt vlakker, Densen heeft meer dynamiek. De NAD doet wel iets met timing: iedere track is muziek, waardoor je soms vergeet dat je analytisch zit te luisteren. Bij de Densen gaat dat minder automatisch. Keerzijde is ook dat de Densen minder vriendelijk is voor minder goede opnames. Als het hoog te scherp is, als het laag rommelig is, dan hoor je dat goed. In het nummer Hurt van Johnny Cash neemt aan het eind zijn stem en gitaren zo in volume toe dat de opname overstuurd raakt. Bij de Densen is dat pijnlijk goed hoorbaar, het klinkt als schuurpapier in je oren. De NAD daarentegen verdoezelt dat en maakt er muziek van.
En dat gebeurt soms ook in de lage regionen: soms geeft de Densen een lage impuls af die akelig kan zijn en door je meubilair resoneert, terwijl de NAD het laag netjes afrondt en betere controle lijkt te hebben. Dit lijkt wat tegenstrijdig omdat het Densen laag meer detail heeft, en over het algemeen slanker klinkt dan de NAD. Blijkbaar zijn er tracks met uitschieters in het laag waar de NAD beter mee om lijkt te gaan.

Conclusie:
Ik kan niet zeggen dat ik de NAD beter of slechter vindt dan de Densen. Ze liggen qua geluidskwaliteit op hetzelfde niveau. (Ik heb er ook nog tijdelijk een dacmagic van Cambridge Audio er tussen gehad, maar dat is overduidelijk een klasse minder.) Het verschil tussen NAD en Densen is meer een kwestie van smaak, wat vind je prettiger. Feit is wel dat zowel mijn collega als mijn buurman als ik tot dezelfde conclusie kwamen: de voorkeur gaat uit naar de Densen. Blijkbaar vinden we transparantie en detail belangrijker dan timing en flow. De vergelijking is overigens niet helemaal eerlijk want de Densen speelde via een interlink van MIT, terwijl de NAD genoegen moest nemen met een veel goedkopere draad van Monster. De NAD via MIT was een combinatie die alle muziek doodsloeg. En wellicht dat een hoogwaardiger streamer de M51 naar een hoger niveau tilt. Maar ondanks dat was het een interessante sessie.
In een tweede sessie hebben we cd's en hi-res cd's vanaf de NAS met elkaar vergeleken en geprobeerd de verschillen tussen flac en wav te ontdekken. Ook heel boeiend, maar dat schrijf ik hier maar niet neer, het verhaal is al lang genoeg zo.

Ik had voor de luistersessies de volgende verwachtingen (gebaseerd op totaal willekeurige gedachtenkronkels mijnerzijds):
aangezien mijn cdp ca. 2.500 euro gekost heeft en 6 jaar oud is, en de M51 bijna 2.000 euro kost en nog maar 2 jaar op de markt is, verwachtte ik dat de M51 in de keten tot een (grote) verbetering in het geluid moest leiden. Dat was helaas niet zo. Sterker nog, de Densen vond ik gewoon prettiger: vooral het luchtige, het glanslaagje op de bekkens, de natrillers van stemmen, het sprankelende, dat was precies waarom ik ooit voor Densen heb gekozen en wat ik vaak in andere (en zeker ook duurdere) spullen niet tegenkwam. Opsteker voor de Densen dat hij het nog steeds zo goed doet. Ik had verwacht dat door de ontwikkelingen in dacland de Densen wel al verouderd zou zijn, maar dat valt reuze mee. Nadeel voor mij is dat ik op zoek moet naar een dac / streamer van een ander merk die me net zo moet bevallen als de Densen.

Binnenkort ga ik naar een hifi/streamer dealer met mijn cdp om de digitale uitgang te laten checken, en om eens te luisteren wat er zoal binnen het budget van 2.500 euro mogelijk is.
Wellicht heeft iemand hier nog suggesties die ik kan meenemen?
Enne, ik heb geen haast en ben van plan hier rustig de tijd voor te nemen.

Groet,
Edwin

Siddartha

Leuk verslag! Je kiest toch ook vaak voor de sound die je gewend bent, maar wel fijn dat je dat bevalt!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Xander32

Wow, wat een uitgebreid verslag, wat een uitgebreide review; mag je vaker doen :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Indien je idd. bereid ben om 2,5 mille kapot te gooien aan een streamer, zou je een hier bekende sponsor eens kunnen polsen of een Marantz NA11s1 binnen 't budget komt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mordante

Aurelic Aeries (al dan niet de LE versie) met een nette DAC?

Isflicka kan je daar vast meer over vertellen.

Isflicka

Quote from: Mordante on January 29, 2015, 14:28:17
Aurelic Aeries (al dan niet de LE versie) met een nette DAC?

Isflicka kan je daar vast meer over vertellen.
Er blijft dan zo weinig over voor een nette DAC.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Mordante

#6
Quote from: Isflicka on January 29, 2015, 16:36:33
Er blijft dan zo weinig over voor een nette DAC.

Aurelic Aeries LE 1000euro
Metrum Octave 1200 euro

Dan is er nog 300 over voor een coax kabel en een interlink.

(Ik ken de Metrum niet maar volgens mij zijn er zat DACS van rond de 800-1200 euro te koop)

Isflicka

Quote from: Mordante on January 29, 2015, 16:59:55
Aurelic Aeries LE 1000euro
Metrum Octave 1200 euro

Dan is er nog 300 over voor een coax kabel en een interlink.

(Ik ken de Metrum niet maar volgens mij zijn er zat DACS van rond de 800-1200 euro te koop)
Als je het zo bekijkt is het nog niet eens zo'n slechte optie maar misschien is een DSD/DXD ready DAC dan wel een betere keus. Ben je voorlopig gelijk klaar.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

ET64

Ik vraag me af hoeveel invloed een streamer op het geluid heeft. De collega heeft de Bluesound en een Squeezebox, hij zegt op zijn set geen verschil te horen. Ik heb wel gemerkt dat de software en de connectie een streamer kan maken en breken. Als de software niet prettig werkt dan is de lol er snel af.

Ik vermoed dat een dac meer van invloed is op het geluid dan een streamer. Klopt dat? Als een dac van bijna 2k (en een tank van een apparaat overigens!) mijn Densen al niet aan het wankelen krijgt, waar moet ik me dan op richten?

frank2

Een dac heeft beduidend meer invloed op het geluid dan een streamer. Een 2e hands touch van 200 euro zal als alleen streamer ruim voldoende zijn. Tov andere streamers van 1200 euro zit er weinig verschil in. Streamers van 500 euro zoals Pioneer ed zijn qua klank geheel anders, minder eerlijk en met den suasje erover. Een goede voeding en dac zijn belangrijker. Een metrum octave is gewoon goed en zal jouw wel aanstaan. Detailrijk. Precies. Muzikaal.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Ik heb een Sonos en een Touch gehad. Laatste met en zonder standaard voeding. Daarnaast een gemodificeerde Sonos getest, een Yamaha cd speler/streamer en gewoon muziek rechtsstreeks vanaf een NAS. Allemaal in de prijsklasse tussen de 200 en 500 euro.

Allemaal zonder externe DAC...mijn ervaring: 0,0 verschil tussen alle verschillende mogelijkheden.

Daarnaast verwacht ik ook niet dat een externe dac van 2000 of 400 euro een verschil gaat geven.

Zoek een fijne streamer uit en gaan met de muziek.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Laten we zeggen dat het op z n minst vreemd is als je geen verschillen zou horen tussen dacs bij dit soort bedragen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

#12
Laten we dat voorzal zeggen.

Daarnaast twijfel ik nog zeer regelmatig aan mijn eigenste waarnemingsvermogen. Wat ik de laatste tijd regelmatig doe is dan wel even zorgen dat ik bv een kabel, versterker in huis heb en in ieder geval heb geprobeerd. Misschien moet ik dat de komende periode ook maar eens doen.

Als ik wel een verschil zou horen zal ik op zijn minst erg verbaasd zijn.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Isflicka

Quote from: frank2 on January 30, 2015, 13:16:03
Een 2e hands touch van 200 euro zal als alleen streamer ruim voldoende zijn. Tov andere streamers van 1200 euro zit er weinig verschil in.
Dat valt nog te bezien. De touch is een prima streamer maar de Auralic Aries is toch heel iets anders.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

frank2

Quote from: Isflicka on January 30, 2015, 14:39:40
Dat valt nog te bezien. De touch is een prima streamer maar de Auralic Aries is toch heel iets anders.

Kun je de verschillen beschrijven? Waar uit zich dat in? Bedoel je de duurdere versie of de LE versie?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Zodiac

@Edwin: erg leuk verslag. Heb er hartelijk om gelachen. Leuke humor heb je. Ik heb een gemodificeerde Sonos. Perfect ding! Altijd gebruikt met een dac. Eerst een Arcam Sonlink, toen een Arcam rDac, (met en zonder BOTW voeding) nu een Antelope Zodiac. En bij elke stap vond ik de kwaliteit van de Sonos stijgen!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

ET64

Alweer bijna een jaar geleden dat ik de NAD M51 van een collega bij me thuis had staan. Sindsdien ben ik vooral op zoek gegaan naar welke DAC/streamer in mijn set en budget zou passen.

Mijn oog was gevallen op de Moon Neo 280D dac, samen met de streamer module, prijs ca. 2400 euro, waarvan ik echter tot dusver maar weinig reviews heb kunnen vinden. Daarom vorige week even bij mijn dealer langsgegaan om te kijken of ze deze luisterklaar in de zaak hadden staan, ik weet dat ze dit merk voeren. Echter, ze raadden mij deze Moon niet aan: die zou het niet slecht doen in mijn set, maar het zou ook geen verbetering worden. Nu weten ze in deze zaak onderhand wel hoe kritisch (zeg maar gerust zeikerig) ik kan zijn, en dat ik nogal verknocht ben aan het Densen geluid, dus leek het me goed hun advies aan te horen. Ze raadden een Naim ND5 XS aan.
Maar hallo zeg, dat is even duizend euro meer dan die Moon! Bovendien, ik associeer Naim, mede door een paar luistersessies op hifi beurzen, met een donkerbruin wollig geluid. Bovendien vind ik het maar rare zwarte doosjes, die allemaal op elkaar lijken. Je leest drie keer de Naim catalogus door en je weet nog niet welk apparaat wat doet. Nee, Naim spreekt me niet aan. Maar de dealer is über-enthousiast, dus zou ik dit op zijn minst eens kunnen beluisteren.

Eergisteren kon ik er terecht om de ND5 XS aan de usb stick te voelen, want ik had een stickje met eigen muziek van thuis meegenomen. Ook stiekem mijn Densen cd spelert mee genomen, in de hoop wat vergelijkende testen te kunnen doen. Nadat de dealer over de Densen doos was gestruikeld, mocht mijn cd speler ook worden aangesloten. En luisteren maar.
Moet nog wel even vermelden dat ze een setje zouden klaar zetten dat enigszins vergelijkbaar zou zijn met mijn Martin Logans. Grote verbazing dus dat er een paar Magico S1's stonden. Beetje gemeen, dacht ik nog.
Eerst maar eens mijn cd speler een paar nummers laten spelen om aan deze set te wennen. Een heel ander geluid dan wat ik thuis gewend ben: meer detail en openheid, maar ook veel minder laag en warmte. Veel minder rust ook. Dynamischer, met veel nadruk op het midden en hoog.

Na een paar nummers van de mij bekende muziek te hebben gespeeld, overgeschakeld naar dezelfde nummers, maar dan vanaf de usb-stick op de ND5 XS.
Eh, tja. Hoe leg ik dit uit. Je was al zo ver gekomen met lezen en nu moet ik uitleggen dat ik weinig verschil hoorde... Nou goed, er was wel een verschil. Niet groot, maar toch. De Naim leek me wat detailrijker. Iets meer los staande instrumenten. Wat organiser, ook al weet ik zelf niet zo goed wat dat betekent. Wat meer muziek. Terugschakelend naar de cd speler lijkt deze wat scherper en platter te zijn. De Naim laat iets meer laagjes horen, is cleaner.

Ik bleef het een lastige vergelijking vinden, vooral omdat ik maar niet aan het geluid van deze set kon wennen. Op den duur begon het me zelfs wat tegen te staan, ik vond het een onrustige set, met veel details die elkaar verdringen om in je oren te komen. Ik had zeer lovende recensies over Magico gelezen, en het was overduidelijk dat hier fantastische speakers stonden te spelen, maar ik denk dat de kleine Naim versterker die voor deze gelegenheid aan deze luidsprekers was gekoppeld echt ondermaats was.

Desondanks heb ik me blijkbaar wel vermaakt, want de tijd was onmerkbaar omgevlogen. Ik had zomaar 3 uur zitten luisteren. Conclusie: ja leuk die streamer, maar hoe klinkt dat in mijn set? Geen probleem als ik hem een paar dagen thuis wilde beluisteren, zeg maar wanneer. Wanneer?! Het is Kerst! Dus veel nutteloze vrije tijd. En dus staat de ND5 XS nu tijdelijk bij mij thuis te spelen.

ET64

Terwijl ik mijn eigen set eindeloos heb getweakt (stekkers in de juiste volgorde, met de juiste polariteit, speciale pootjes onder de apparaten, de best mogelijke interlink (MIT Shotgun) die ik me kon veroorloven, etc., etc.), daar heb ik bij thuiskomst de Naim in het IKEA kastje geschoven, en that's it. Als interlink had ik een Audioquest Yosemite meegekregen.

Tijdelijk even een netwerkkabel vanaf de NAS door de kamer gelegd naar de Naim, en tot mijn grote verbazing en zonder er iets aan te hoeven instellen ziet de Naim meteen de muziek op mijn NAS staan! Hoe cool is dat! Spelen maar!

Ik moet toegeven, het verschil is nu vele malen duidelijker. Bij de eerste tonen van Dead Can Dance hoor ik het al. Er is zoveel meer detail. Losheid, ruimtelijkheid, nieuwe klank laagjes. Ik was met stomheid geslagen. Niet verwacht dat dit zo'n verbetering bracht. Even terug naar mijn cd speler: wat een schok. Het mij zo vertrouwde geluid van de cd speler, waar ik zo tevreden mee was, dat klonk nu vermoeid, suffig, en miste dat briljante. Snel weer de Naim aangezet, en daar is het weer, loepzuiver, clean, sprankelend en muzikaal. Op dit moment zou ik zo zonder knipperen 3400 euro op tafel leggen om dit te mogen houden. En toen had ik nog niet ontdekt dat hij ook internetradio kan ontvangen.

Maar goed, zoals dat altijd bij mij gaat, na de grote euforie komen de twijfels. Ik vond het geluid helemaal geweldig: De stemmen staan totaal los in de kamer. De instrumenten ook. Eigenlijk staat alles los in de kamer. En dat is ook meteen het probleem: ik vind het mooi, maar mijn vrouw niet. Zij heeft eigenlijk een beter gehoor dan ik, haar vallen meteen veranderingen in de set op. Andere kabels, onderzetters, plankjes of spikes, ze weet niet wat ik heb gedaan, maar ze hoort het meteen. Terwijl ze nooit, zoals ik, uren gaat zitten luisteren, maar gewoon in het voorbij gaan (als ze bijv. de boodschappen naar binnen draagt): 'Wat heb je nu weer veranderd?' Nu hoorde ze wel dat alles veel losser klinkt, maar ze miste daardoor ook wat warmte. Het begin van de twijfel.

Het werd er niet beter op toen er vrienden langskwamen, die verder totaal geen audiofiele aspiraties hebben, die ik het enorme verschil tussen de cdspeler en de Naim wilde laten horen. Ze hoorden namelijk helemaal geen verschil. Sterker nog, als ze al een voorkeur hadden dan was het voor de Densen. Zucht.

Toen dacht ik dat slim was om de Naim aan de MIT Shotgun te hangen, en de cd speler dan maar aan de Audioquest. Ik verwachtte dat de MIT de sound van Naim iets warmer zou maken, maar dat bleek niet zo te zijn. Het werd er zelfs nog luchtiger van. Een beetje onrustig zelfs. En de cd speler aan de Audioquest werd ook veel levendiger. Het verschil tussen beide apparaten werd alleen maar kleiner! Vanaf dat moment ben ik verschillende stadia van emoties door gegaan. Ik zal het verder niet toelichten, maar het komt er op neer dat ik het niet meer weet. Daar komt bij dat na een luisterpauze van een paar uur, het geluidsbeeld weer lijkt te zijn veranderd. Kabels die zich opnieuw moeten settelen? Het kan ook aan de wijn liggen. Gisteravond tot diep in de nacht, op laag volume, doorgespeeld, zonder dat ik tot een conclusie kon komen.

Vandaag was er een beetje tijd en heb ik Spotify beluisterd. Een afknapper. Dit apparaat laat goed horen dat dit gecomprimeerde bestanden zijn. Helaas. De NAD van mijn collega had dat niet, Spotify op 320kbs klonk eigenlijk net zo goed als Qobuz. Deze Naim staat duidelijk op een hoger plan. Mooi als je goede bestanden hebt, maar het verdoezelt compressie niet. Op zich eigenlijk wel prima, want daarvoor koop je zoiets niet.

Ik weet nu niet goed wat ik zal doen. Het apparaat moet dinsdag weer worden ingeleverd, en morgen heb ik weinig tijd om rustig te luisteren. Nog maar eens een nachtje op slapen dan.
Wellicht iemand nog suggesties?

frank2

Niemand die je hier in kan adviseren, doen wat je zelf het mooiste vind.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Xander32

Wat ik kan afleiden uit jouw verhaal is dat er veel onzekerheid is, een verre van 100% tevredenheid; niet aan beginnen :nowink:

Ik herken het, heb een gelijke ervaring met een tijdelijk nieuw apparaat in mijn keten. Die presteerde ook beter dan hetgeen ik er al had staan (resolutie, sterobeeld), maar niet mooier (smaak).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Waar halen jullie toch die vrouwen met dat supergehoor vandaan ?  :D

Ow en ze recommenden een versterker van ongeveer 50 watt. Dat zal die Meridian toch wel gehad hebben ?

Advies ? Gewoon streamer kopen en gaan luisteren. Mijn inziens zit er weinig verschil tussen het een en het ander.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

Die van mij vond m.n. het klokje van de SBT zo lekker praktisch ...

Betreft streamers/renderers ervaar ik hele duidelijke verschillen. In hoeverre een dac daaraan debet is, ga ik verder uitvogelen.


Quote from: chansig on December 28, 2015, 08:20:14
Waar halen jullie toch die vrouwen met dat supergehoor vandaan ?  :D

Ow en ze recommenden een versterker van ongeveer 50 watt. Dat zal die Meridian toch wel gehad hebben ?

Advies ? Gewoon streamer kopen en gaan luisteren. Mijn inziens zit er weinig verschil tussen het een en het ander.

Gr Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

#22
Ik vind de gehoorde verschillen nogal dubieus, maar waar ik wel zeker van ben is dat als je dénkt dat het beter kan klinken, het ook heel snel beter gaat klinken, en andersom. Je kan zelfs details horen die je eerder niet hoorde. Echter, als je teruggaat zul je horen dat je ook dan dat ene detail gewoon hoort. Misschien maak je jezelf wijs dat het dan minder prominent is, of dat je het nooit hoorde via je oude DAC en nu opeens wel, en dat er daardoor dus timing/rust verschillen zijn, maar neem maar eens de tijd om terug te gaan naar de oude situatie en je zult merken dat je dat ene detail gewoon blijft horen :)

Ik heb een hele tijd met een NAD M51 DAC gespeeld en vergeleken met een CD-speler, een SQBT en een Cambridge Audio DAC en behalve wat klankverschillen geen detailverschillen gehoord. Ja, het laag zette bij de een wat meer aan dan bij de ander, maar ik kan  geen enkel detail -behalve klank - noemen dat ik wel hoorde op de ene DAC en niet op de ander. Als ik een andere klank wens, gebruik ik wel een voicing, en dat hoeft geen 2000 euro te kosten.

Nu speel ik met een versterker waar de DAC ingebouwd zit. Is natuurlijk vloeken in doos-verzamel-hifi-land maar het gaat echt prima. Knappe jongen die hier een detail niet hoort dat ie thuis wel hoort op zijn eigen DAC. Is ook nog niet gebeurd overigens. En het kan ook helemaal niet.

Echter, de feiten liegen niet. Als iemand een detail (zijnde geen klankverschil) op de ene DAC wel hoort en op de andere niet, mag dat best eens gepost worden. We hebben dan wel een primeur.

Oja, een kennis van me heeft een PS-Audio DAC met een upgrade van.. ik dacht.. 7 of 8000 euro.. Ik hoor geen enkel detail meer bij hem dan bij mij. Omgekeerd ook niet. Wel hoort hij klankmatige verschillen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

zuiderwijk

#23
Interessant om te lezen! Voor mij persoonlijk zou gelden; bij twijfel niet inhalen.

Eigenlijk zou je van tevoren een soort 'score kaart' moeten opstellen. Het probleem is dat alles gehoor/emotie is, dus als je voor zelf de keuze moet rechtvaardigen zou je het eigenlijk meetbaar moeten maken. Wat jij zoekt is voor jou relevant, maar voor een ander totaal niet. Zo kan iets als 'gebruiksgemak' in de basis niet bijdrage aan een verbetering van het geluid, maar als het dusdanig beter is dan kan het totale 'oordeel' wel beïnvloeden, het plezier verder vergroten, zeg maar...

Of dat uiteindelijk 3000+ euro waard is kan alleen jij beoordelen. Ik vind het persoonlijk te veel geld, voor zo veel twijfels.

Isflicka

Quote from: doorofnight on December 30, 2015, 08:52:55
Ik vind de gehoorde verschillen nogal dubieus, maar waar ik wel zeker van ben is dat als je dénkt dat het beter kan klinken, het ook heel snel beter gaat klinken, en andersom. Je kan zelfs details horen die je eerder niet hoorde. Echter, als je teruggaat zul je horen dat je ook dan dat ene detail gewoon hoort. Misschien maak je jezelf wijs dat het dan minder prominent is, of dat je het nooit hoorde via je oude DAC en nu opeens wel, en dat er daardoor dus timing/rust verschillen zijn, maar neem maar eens de tijd om terug te gaan naar de oude situatie en je zult merken dat je dat ene detail gewoon blijft horen :)

Volgens mij gaat het bij het vergelijken van apparatuur niet alleen om het horen van details maar zoals je High Fidelity kunt omschrijven hoge betrouwbaarheid (fideel). Oftewel: zeer natuurgetrouwe weergave of weergave van de werkelijkheid. Dat deze hoge mate van betrouwbare, natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid niet altijd even goed meetbaar en inzichtelijk te maken is botst vaak met mijn vakgebied (data science, predictive analytics). Het gaat er ook om hoe de hersenen van een individu de aangeboden informatie verwerken. Dit heeft ook een belangrijk deel met training (en natuurlijk conditionering) te maken. Zo kan iemand met een slecht gehoor maar wel met de nodige training instrumenten in een orkestbak beter plaatsen dan iemand met alleen een uitstekend gehoor.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff