Martin Logan

Started by ET64, November 29, 2007, 12:13:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ET64

Hoi! Ik ben nieuw op dit forum, en ik val meteen maar met de deur in huis.
De foamen ringen van de woofers van mijn Translators Impact 30, 18 jaar oud, zijn aan het vergaan. Ik heb overwogen om ze te repareren, maar mijn versterker (HarmanKardon HK6600) en cd speler (Sony CDP X555 ES) zijn even oud: wellicht tijd voor een hele nieuwe set. Mijn budget is ca. € 8.000. Ondertussen heb ik het één en ander beluisterd, maar heb het gevoel op een dood spoor te zitten. Ik hoop hier wat suggesties te horen die me op weg kunnen helpen.

Wat is het geval. Ik dacht dat ik met dit budget een behoorlijke verbetering van hifi zou kunnen bewerkstelligen en hoewel dat door alle serieuze hifi dealers wordt bevestigd, vind ik dat in de praktijk nogal tegenvallen. Ik heb links en rechts speakers beluisterd tussen de € 1.000 en € 2.000 per stuk (o.a. Kef, B&W, Focal, Canton, Neat) maar ondanks alle geweldige reviews hierover vond ik ze niet geweldig. Zodra ik weer thuis was vond ik mijn eigen systeempje helemaal niet slechter klinken. Frustrerend.
Totdat ik in Groningen, onaangekondigd, bij een serieuze hifi dealer binnenstapte die me, aan de hand van mijn verhaal en budget, Martin Logan Vista liet horen. Voor het eerst hoorde ik iets waar ik echt vreselijk van onder de indruk was. Mijn hemel, wat een geluid: sprankelend hoog, mooi open midden, echte stemmen, diep en warm laag en een enorme rust en transparantie. Ik had niet veel tijd en ik woon in het midden van het land en heb daarna hier in de regio bij een andere dealer een luisterafspraak gemaakt.
Toen ik vertelde dat ik wel geïnteresseerd was in ML Vista omdat ik die al beluisterd had, voorspelde de man me dat ik dan waarschijnlijk niets anders meer wilde, omdat ik dat nu als een soort referentie hanteer waaraan andere (goedkopere) luidsprekers aan moeten voldoen en wat dus niet zou lukken. Bovendien ging volgens hem de Vista met goede aansturing en cd speler mijn budget ruim te boven. Hij vond dat ik gezien mijn budget in Groningen al te hoog was ingestapt. Zij voeren overigens niet de Vista maar de Vantage, is ongeveer dezelfde speaker, maar met een actieve woofer en € 1.800 duurder. De Vantage zou echter door een minder zware/dure versterker kunnen worden aangestuurd.

Op basis van mijn aangegeven budget hadden ze echter al een set klaar gezet, bestaande uit Audio Physic New Tempo op Densen voor- en eindversterker en cd-speler. Ik vond het erg goed klinken, alleen de stemmen vond ik wat te warm. Mijn vrouw vond het laag te overheersend en zelfs irriterend. Ten opzichte van mijn herinnering aan de Vista vond ik dit echt minder mooi. Daarna Martin Logan Purity beluisterd, maar dat geluid kon me niet bekoren. Uiteindelijk, zoals voorspeld werd, kwamen we uit bij Vantage, spelend op Densen versterker en cd-speler. Dit was erg indrukwekkend, ik hoorde details in de muziek die ik daarvoor alleen met mijn Stax hoofdtelefoon hoorde. Wel vond ik het wat ieltjes klinken, niet warm en weinig kracht. Ik miste het diepe en krachtige laag dat ik in Groningen had gehoord, maar daar speelden ze dan ook met een McIntosh versterker en die schijnt in een hoger divisie te spelen. Om het kale laag toch wat warmer/steviger te maken werd een voor-en eindversterker van Quad aangesloten, maar daar hebben we maar heel kort naar geluisterd, want hoewel wel warmer, verdween ook veel detail en transparantie. Vervolgens werd voorgesteld om er een buizenversterker op aan te sluiten (Unison Research S2K of S8) of een versterker van Moon (I-3), maar die hadden ze op dat moment niet in huis. Wij hadden geen tijd meer, dus afgesproken om later weer eens verder te luisteren.

Maar wat is dan het probleem vraag je je af. Ten eerste: bij thuiskomst vond mijn vrouw bij nader inzien de Vantage toch wel aan de grote kant. In de winkel viel dat wel mee, ze stonden vrij in de ruimte opgesteld, die mogelijkheid hebben we thuis eigenlijk niet. De speakers kunnen thuis hooguit op 70 cm van de wand worden geplaatst en staan dan ook nog min of meer in de weg. Mijn vrouw heeft ernstige twijfels of ze dat wel wil. Ik vraag me af of het thuis überhaupt wel goed klinkt, de akoestiek is minder dood dan in de winkel en veel mogelijkheden om te schuiven zijn er niet. En ten tweede komt het kostenplaatje ondertussen op ca. € 10.000 uit, ruim meer dan ik van plan was uit te geven en met de voorstellen van de winkel (Moon of Unison Research) wordt het nog erger.

Kortom, we twijfelen of we wel op deze weg verder moeten. De hifi dealer in Utrecht denkt dat er geen vergelijkbaar alternatief is voor de Vantage. Maar is dat echt zo, zijn er dan echt geen (iets betaalbaardere) alternatieven? Ik hoop dat jullie nog wat goede suggesties hebben. Ik ben vooral geïnteresseerd in meningen van mensen die Martin Logan kennen/bezitten of er andere mogelijkheden zijn.

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

frank2

een alternatief: http://www.usheraudio.nl/

Deze speakers hebben dat warme van de audio P. niet en de bas gaat diep door maar is erg strak, niet zoals bij de audio P.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

audionut

Electrostaten en magnetostaten hebben vrij veel ruimte nodig rondom. Dat is voor veel mensen een nadeel en ik denk voor jou (je vrouw) dus ook. Je geeft al aan slechts 70 cm beschikbaar te hebben en dat is erg krap. Echt goed klinkende electro/magnetostaten zijn nooit klein en hebben altijd de ruimte nodig om optimaal te presteren. Het geluid dat je omschrijft is typisch voor dit soort luidsprekers en kun je nooit uit een "gewone" conusluidspreker krijgen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat conusluidsprekers slecht zijn want dat is absoluut niet zo. Vergelijken van het geluid van een electro/magnetostaat met een conusluidspreker is heel erg moeilijk omdat de manier van weergeven zo van elkaar verschilt. Als je het electro/magnetostatische geluid mooi vind zul je, denk ik, bijna nooit slagen met het aankopen van een conusluidspreker.
Als je de ruimte er echt niet voor hebt (of voor wilt opofferen) denk ik dat je er verstandig aan doet om het geluid uit je hoofd te zetten en opnieuw met oriënteren moet beginnen.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

LexiconLogan

Ik heb zelf de Vista gehad en ik moet zeggen dat ik het een prachtige speaker vind maar warm in het laag vind ik de Vista niet. Voor mij was dit de reden om de Vantage te kopen. Het verschil tussen Vista en Vantage is enorm. Het verschil tussen de veel duurdere Summit en de Vantage is veel kleiner. De Vantage vind ik echt een pracht speaker. Voor mij is geen alternatief voor de Vantage. Het geluid van een electrostaat pakt je of pakt je niet. De enige,niet electrostatische speakers die ik tot nu toe heb gehoord die het geluid erg dicht naderen zijn de Wilson Benesch speakers. Een MartinLogan is wel erg gevoelig voor plaatsing. Ik zou eigenlijk op zoek gaan naar een tweedehands set Vantages als ik jou was. Of een keer luisteren naar de Wilson Benesch ARC. Succes
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

gvy

Tja,

Ik heb die Martin Logans nog niet gehoord, dus hierbij kan ik niet helpen.
Maar ik ben wel reeds jaren fervent zelfbouwer van elektrostaten en zo heb ik aan een fractie van de commerciele prijs deze prachtige weergevers in huis. Zowel stereo in de huiskamer als surround in mijn Homecinema.

In de huiskamer staan de panelen op nauwelijks 40cm van de muur, en toch valt dit eigenlijk best mee.
In de HT (hele grote ruimte) hebben ze heel wat meer lucht en hier krijg ik dan ook een nog mooier podium.

Elektrostaten hebben een stevige versterker nodig. Geef ze vermogen en stabiliteit tot heel lage impedanties en ze geven het beste van zichzelf.
Hiervoor moet je daarom niet perse de duurste eindbak kopen. Persoonlijk zou ik niet voor exclusieve lampenversterkers gaan in combinatie met een ESL, maar je weet nooit...

Een elektrostaat is enerzijds heel gevoelig qua opstelling en heeft ongetwijfeld een nauwere sweet spot in vergelijking met de meeste dynamische systemen, maar anderzijds vind ik ze toch ook minder veeleisend qua akoustiek in de ruimte.
Dat komt omdat ze als lijnbron een heel ander afstraalpatroon hebben en dus nauwelijks de kamerresonanties van vloer en plafond aanstoten. Door hun nauwere afstraalpatroon in het hoog (reden van de smallere sweet spot) stoten ze bovendien ook minder de zijwanden aan.
Resultaat : Op de luisterplaats krijg je een veel betere verhouding direct/ indirect gereflecteerd geluid, wat resulteert in een heel transparante weergave, zo typisch voor elektrostaten.

Het grote verschil in de verschillende soorten elektrostaten zit hem vooral in de combinatie dynamisch laag (woofer) en elektrostatisch hoog.
Hoe beter dit uitgewerkt en onder controle is, hoe homogener de totaalluidspreker wordt.
Hoe groter het paneel en de kwaliteit van de bijhorende stepup, hoe lager men de crossoverfrequentie kan leggen en hoe mooier ie wordt.

Toch wel verslavende luidsprekers eigenlijk  ;D

veel succes
Geert

ET64

Bedankt voor jullie reacties.

@ Lexicon Logan: grappig dat je de Vista niet warmer vindt klinken dan de Vantage. Jammer genoeg heb ik deze twee speakers niet naast elkaar kunnen beluisteren, maar als mijn geheugen me niet bedriegt, dan vond ik de Vista (1x beluisterd) in het laag dieper gaan dan de Vantage (2x beluisterd bij verschillende winkels). Het zal wel door die McIntosch versterker komen... Wat ik niet helemaal begrijp is dat van de Vantage wordt gezegd dat je hiervoor, in tegenstelling tot de Vista, geen zware versterker nodig hebt om deze aan te sturen omdat de woofers actief zijn. Toch lijkt de Densen van 2x60 w aan de lichte kant en moet je voor een krachtiger geluid toch een zwaardere versterker inzetten. Waarom zou je dan niet de Vista nemen met eenzelfde zware versterker? De Vista is namelijk een stuk goedkoper.

Ik ben inderdaad wel erg onder de indruk van dit electrostatische geluid. Vorige week nog een avond bij de buurman een paar Finals 400i op Primare beluisterd, dat speelt ook erg mooi, maar toch weer anders... Maar goed, dat wil niet zeggen dat ik niet meer van conusspeakers zou kunnen genieten. De punch, dat krachtige en tastbare, dat vind ik toch ook erg prettig. ELS klinkt dan wel heel neutraal en transparant, soms zijn ze ook wel eens te fijnzinnig. Sommige, wat steviger, muziek past er minder goed op.

Wat me vooral bezig houdt is dat bij de winkel in Utrecht is aangegeven dat ze geen alternatief hebben. Als je de Vantage mooi vindt, hou dan maar op met zoeken. Het blijft volgens mij een kwestie van thuis uitproberen, maar ik vrees dat als de Vantage bij mij thuis tegenvalt, dat het dan alleen maar duurder wordt omdat er duurdere versterkers, bekabeling en weet ik wat aan moet worden gehangen. Ik denk dat ik toch maar eens verder ga kijken naar winkels die meer alternatieven hebben. Met een gezin en drukke baan heb ik helaas niet de tijd om half Nederland door te crossen op zoek naar Ushers, Wilson Benesches en weet ik wat voor moois nog meer...

bmateijsen

Hoi,

Wij zitten niet zover denk ik van je vandaan in Hilversum. Wij hebben o.a. Martin Logan en Wilson Benesch in het assortiment zitten.
Maar daarnaast ook nog een paar andere mooie merken! Zie www.beterbeeldengeluid.nl

Voor vragen kan je altijd contact met mij opnemen.

Groet,

Bjorn

Quote from: ET64 on December  4, 2007, 11:16:44
Wat me vooral bezig houdt is dat bij de winkel in Utrecht is aangegeven dat ze geen alternatief hebben. Als je de Vantage mooi vindt, hou dan maar op met zoeken. Het blijft volgens mij een kwestie van thuis uitproberen, maar ik vrees dat als de Vantage bij mij thuis tegenvalt, dat het dan alleen maar duurder wordt omdat er duurdere versterkers, bekabeling en weet ik wat aan moet worden gehangen. Ik denk dat ik toch maar eens verder ga kijken naar winkels die meer alternatieven hebben. Met een gezin en drukke baan heb ik helaas niet de tijd om half Nederland door te crossen op zoek naar Ushers, Wilson Benesches en weet ik wat voor moois nog meer...

audionut

Luister vooral ook eens naar speakers van Magnepan. Het zijn magnetostatische speakers die, naar mijn mening, qua karakter tussen electrostaten en conusluidsprekers inzitten. (ze zijn helaas wel vrij fors).
Qua aansturing zijn ze ook niet al te moeilijk al vinden ze een zware versterkerr wel prettig (klinken ze nog meer ontspannen)
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

TheSpeedSkater

#9
Een bezoekje brengen aan Beter Beeld & Geluid is inderdaad een goed idee! Kun je misschien ook eens naar Living Voice luisteren!  ;D

Met jouw budget kun je heel wat moois kopen. Neem de tijd en luister altijd thuis voordat je iets gaan aanschaffen!
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Huub-13

Omdat ik zelf al zo'n maand of 8 naar ML Vantage luister wil ik ook even mijn ervaring doorgeven.
Vóór de ML-V's heb ik 1½ jaar een paar Quad 988 gehad.
Hierdoor heb ik een duidelijke voorkeur voor het elektrostatengeluid ontwikkeld en ik denk dan ook nooit meer iets anders te willen.
Nou doe je zo'n uitspraak al wat makkelijker als je de 60 nadert . .!

Hét grote nadeel van de Quad 988 vond ik dat je ze nooit eens wat harder kon laten spelen. Al snel begon het te rammelen en te resoneren dat het een aard had.
Daarom heb ik ze uiteindelijk de deur uit gedaan en ben voor de Martin Logans gegaan.
Daar heb ik tot nu toe nooit spijt van gehad! De ML's vind ik in alle opzichten beter dan de Quads. Vooral het harder kunnen spelen met behoud van de strakheid is voor mij een grote vooruitgang. De basweergave van de Vantage is ruim voldoende, retestrak en sluit prima aan bij het midden/hoog van de elektrostatische panels.

Ik onderschrijf verder grotendeels de ervaringen en adviezen die in dit topic worden gegeven en vooral de raad van Audionut:

Quote from: audionut on November 29, 2007, 13:22:29
Electrostaten en magnetostaten hebben vrij veel ruimte nodig rondom.
. . . . .
Je geeft al aan slechts 70 cm beschikbaar te hebben en dat is erg krap. Echt goed klinkende electro/magnetostaten zijn nooit klein en hebben altijd de ruimte nodig om optimaal te presteren.
. . . . .
. . . . .
Als je de ruimte er echt niet voor hebt (of voor wilt opofferen) denk ik dat je er verstandig aan doet om het geluid uit je hoofd te zetten en opnieuw met oriënteren moet beginnen.


Ik vind dat als je dit soort speakers niet de nodige ruimte kunt/wilt geven (minimaal 1 meter van de muur) je zo veel van wat haalbaar/mogelijk is 'weggooit', dat dan een andere oplossing meer voor de hand ligt. Dan is het gewoon zonde van de investering.
Mijn Vantages voed ik uit een 2 x 30 W buizenversterker en dat klinkt prachtig! Het fluwelige buizengeluid harmonieert wondermooi met de analytische elektrostaten.
Omdat ik in mijn woonkamer alleenheersend ben heb ik vrij spel: de speakers staan letterlijk midden in de kamer, slechts 1,5 meter uit elkaar en mijn luisterplek is ook slechts zo'n 1,5 meter van de speakers verwijderd. Hierdoor zet je de kamerakoestiek grotendeels buitenspel en zit je (bijna letterlijk) midden in het geluid. Niets ontgaat je. Zo hoor ik het nou eenmaal graag.
Voor mij is dit het ultieme genieten en de enige speakers waar ik nog met een schuin oogje naar kijk zijn de Summits . . hoewel die fors duurder zijn en misschien niet evenredig veel meer presteren.


Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

ET64

Ondertussen hebben we (mijn vrouw en ik) BB&G bezocht, om te kijken welke mogelijkheden er meer zijn, qua versterking en bron voor de Vantage of qua alternatief voor de Vantage. Hoewel het alweer een dikke week geleden was, wil ik jullie deze ervaring niet onthouden.

We zijn begonnen met de ML Vantage op een set van Lyngdorf (SDAI 2175 en CD1). Hoewel dit inderdaad krachtiger en warmer klonk dan de Densen set, leken de stemmen minder op de voorgrond te staan en vond ik de detaillering minder. Het laag vond ik overheersender waardoor voor mijn gevoel de instrumenten en stemmen niet zo los klonken, alles klonk nogal omfloerst. Het geluid was wel overtuigend, soepel en homogeen, maar vreemd genoeg werd ik geen moment door de muziek gepakt. Ik ontdekte dat ik alleen technisch zat te luisteren, het raakte me gewoon niet. Ik vond het wat teleurstellend.

Na overleg met Björn en Garmt werd de opstelling nog eens gecheckt en de instelling van de woofer wat lichter gezet, maar omdat dit geen noemenswaardig effect had, besloten we om de Wilson Benesch Square Two aan de tand te voelen. Spelend op dezelfde Lyngdorf set. Meteen viel het veel bredere stereobeeld op en het scherper neerzetten van de bekkens en hihats. Stemmen kwamen meer uit de hoeken en stonden meer op de voorgrond. Het was meteen duidelijk dat hier synergie was, hier stond iets lekkers te spelen. Na een paar nummers keken mijn vrouw en ik elkaar aan en we kwamen beide tot de conclusie dat dit prachtig klonk. Maar... dat onze voorkeur toch uitgaat naar de Vantage (ik prijs me gelukkig met een vrouw die dezelfde smaak heeft als ik...) De Wilson Benesch klinkt heel open en los, mooie definitie van details en stemmen en heeft een veel breder stereobeeld dan de Vantage. Ziet er ook prachtig uit, past zo in ons interieur. Maar het is gewoon minder speciaal dan de Vantage. Moeilijk uit te leggen wat ik daarmee bedoel. De Square Two heeft qua klankleur – als je daar van mag spreken – veel weg van een electrostaat, maar de Vantage heeft een veel groter geluidbeeld waarbij de instrumenten en vooral stemmen realistischer qua grootte en hoogte worden afgebeeld. En blijkbaar vallen we beide voor het typische electrostatische geluid, ondanks dat we op dat moment de juiste combinatie met apparatuur nog niet hadden gevonden.

Dus toch weer de Vantages opgesteld, nu met de PrimaLuna (zal wel de Prologue One zijn geweest). Het zal onze persoonlijke smaak zijn, maar ook nu kwam niet het losse geluid naar voren waar we zo op vielen. Het klonk warm, maar ook op één of andere manier rommelig, stemmen wel meer naar voren geplaatst, maar nog steeds omfloerst. Smooth, maar te smooth naar ons idee. Ik werd niet door de muziek gegrepen, sterker nog, ik betrapte me er op dat ik zat te denken aan wat ik die avond zou gaan doen, ik zat zelfs aan mijn werk te denken. Mijn werk?! Tijd om opnieuw met Björn te overleggen (Garmt had het pand ondertussen verlaten, maar dat had gelukkig niets met ons te maken). Afgaande op onze 'kritiek' op de Lyngdorf set dacht Björn dat een buizenversterker juist een oplossing zou kunnen zijn, maar omdat dat niet het gewenste effect had, zou hij als laatste mogelijkheid (onze tijd liep af) Arcam kunnen aansluiten. Terwijl ik ging checken of ik al een parkeerboete had, werd de A32 en de CD36 aangesloten. Al tijdens het eerste nummer wisten we dat we op het goede spoor zaten. Daar was het: losse stemmen, helderheid, strak laag, tastbaar hoog, veel details, kortom, een heel mooi plaatje. Dit pakte me meer dan alles wat ik eerder die dag had gehoord, ik had de neiging hem telkens harder te zetten. Deze sound leek erg op wat ik van de Densen set had gehoord, weliswaar met wat minder detaillering, maar met meer fundament. Het viel ons overigens onaangenaam tegen hoe klein de sweetspot van de Vantages deze dag was, veel kleiner dan bij vorige sessies. Alleen als je exact in het midden zat viel alles op zijn plek. Ook viel het ons voor het eerst op dat als je op een andere plek in de kamer ging staan, dat alle hoge tonen uit het geluid verdwenen en er een brei van lage tonen overbleef, wat niet om aan te horen was. Dit was me bij vorige sessies met de Vantage nog niet opgevallen. Mogelijk ligt dat aan de akoestiek bij BB&G, maar de vraag is vooral hoe gaat dit thuis uitpakken?
Opeens was er te weinig tijd, ik wilde nog allerlei cd's horen, maar we moesten weg om te voorkomen dat er een huilend kind op een verlaten schoolplein zou staan. We hebben Björn haastig bedankt en waren nog net op tijd.

Conclusie: De Vantage met de Arcam set was in onze ogen de beste combi van deze dag. Hoewel de Arcam set erg mooi klonk en krachtiger overkwam dan de Densen set, was deze op één of andere manier ook wat afstandelijker. Puur muzikaal gezien werden we meer gegrepen door de combinatie Vantage-Densen. Maar dat is wel gebaseerd op de herinnering die ik had van de Densen set en hoe betrouwbaar is dat?

Op dit moment denken we nog even na over het vervolg. Ik denk wel dat we moeten doorgaan met de Vantage, totdat we de juiste combinatie met versterker en bron voor onder de € 10.000 hebben gevonden. Ik zou de combi Vantage-Densen nog eens moeten beluisteren wellicht. En daarna zouden we de Vantage zeker thuis moeten beluisteren, ook om er achter te komen of de plaatsing en akoestiek thuis het mooie geluid niet in de weg staat. Als het uiteindelijk niet de Vantage zou worden, dan zouden we zeker nog eens moeten luisteren naar de Wilson Benesch. Achteraf gezien hebben we misschien wel te kort naar deze speaker geluisterd. Maar ja, we zijn al verpest door het electrostatische virus.

Kortom, genoeg info opgedaan om over na te denken. Op dit moment ligt de zoekactie even stil, rond deze tijd zijn er weer tal van andere verplichtingen. Ik wil Björn en Garmt in ieder geval bedanken voor hun begeleiding so far.
 



Huub-13


Quote from: ET64 on December 23, 2007, 23:47:15
Het viel ons overigens onaangenaam tegen hoe klein de sweetspot van de Vantages deze dag was, veel kleiner dan bij vorige sessies. Alleen als je exact in het midden zat viel alles op zijn plek. Ook viel het ons voor het eerst op dat als je op een andere plek in de kamer ging staan, dat alle hoge tonen uit het geluid verdwenen en er een brei van lage tonen overbleef, wat niet om aan te horen was. Dit was me bij vorige sessies met de Vantage nog niet opgevallen. Mogelijk ligt dat aan de akoestiek bij BB&G, maar de vraag is vooral hoe gaat dit thuis uitpakken?

Ja, dat is inderdaad een nadeel van een elektrostaat. Buiten de sweetspot vallen de hoge tonen snel weg. Optimaal luisteren kan dus slechts binnen een beperkte ruimte. Dat was overigens bij mijn vroegere Quads 988 precies eender. Een voordeel van dit fenomeen (bundeling) is dan weer dat de hoge tonen niet tegen de zijmuren, het plafond of de vloer gaan ketsen. Hierdoor wordt de invloed van de acoustiek van de kamer op het geluidsbeeld minder en dat is (meestal) gunstig.

Wat de versterker betreft die een goed koppel kan vormen met de Vantages is het natuurlijk een persoonlijke zaak. Zelf gebruik ik een buizenversterker en vind dat een ideale match.
Uit ervaring kan ik je ook de tip geven eens een Accuphase te proberen. Ik heb de E-308 gebruikt met de Vantages en dat vond ik erg goed klinken. Accuphase is heel strak en heeft een heel verfijnde (maar lekkere) weergave, die de Vantages goed laten horen.

Op die manier zou je binnen je € 10.000,- budget kunnen blijven. Dit laatste zeker als je mijn Vantages zou overnemen. Ik neig namelijk naar een overstap op de Summits.
Zie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68673.0
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

DVDGuy

@ET64: je hebt een héél plezierige manier van schrijven, waardoor ik als lezer van begin tot eind geboeid blijf.

Succes met je verdere zoektocht en blijf het vervolg hier posten  ;)
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

LexiconLogan

Quote from: DVDGuy on December 24, 2007, 11:29:31
@ET64: je hebt een héél plezierige manier van schrijven, waardoor ik als lezer van begin tot eind geboeid blijf.

Succes met je verdere zoektocht en blijf het vervolg hier posten  ;)

Ja, grappig!Helemaal met je eens!
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

ET64

Quote from: Huub-13 on December 24, 2007, 09:22:22

Op die manier zou je binnen je € 10.000,- budget kunnen blijven. Dit laatste zeker als je mijn Vantages zou overnemen. Ik neig namelijk naar een overstap op de Summits.
Zie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68673.0


Ik las op je andere draadje dat jouw Vantages een houtkleur hebben, wij zouden toch echt de zwarte willen hebben, dus helaas.

ET64

Soms heb je van die dagen die als cadeautjes in je schoot vallen. Afgelopen vrijdag was zo'n dag. Ik kon plotseling die dag toch vrij krijgen en besloot er op luistergebied iets zinvols mee te doen. Ongeveer een maand geleden, een paar weken nadat ik in Groningen voor het eerst plat ging voor het Martin Logan geluid, ben ik bij een Martin Logan show geweest bij Rhapsody. Ik was toen niet alleen erg onder de indruk Martin Logans, maar ook van de eigenaar Harry, die werkelijk adembenemend en boeiend kon vertellen over opnametechniek, akoestiek, beleving van muziek en natuurlijk hifi. Ik heb daarna wel Wilbert en BB&G kunnen bezoeken voor een luistersessie, maar op één of andere manier is het er daarna niet van gekomen om bij Rhapsody langs te gaan. Nu deze vrije dag zich opeens aandiende leek het me wel interessant om aan hen te vragen of het mogelijk is een set samen te stellen met Vantage van max. € 10.000.  Zodoende zat ik afgelopen vrijdag te luisteren naar Vantage op een set van Primare (i30 en cd31 en bekabeling van Mit). Deze opstelling werd waar ik bij was verder gefinetuned op basis van cd's die ze daar veel gebruiken en goed kennen. Na een korte toelichting op de apparatuur en de specifieke akoestiek van de luisterruimte was de kamer voor mij alleen. Letterlijk, want mijn vrouw kon er dit keer niet bij zijn. Mijn eigen cd's vielen eigenlijk een beetje tegen nadat ik die van Rhapsody had gehoord. Het geluid leek een beetje op wat ik bij BB&G had gehoord met de Lyngdorfs. Het was nu wel iets opener en strakker, maar ook hier had ik de indruk dat het wat te weinig los was en het laag wat te overheersend en vol. Stemmen waren iets omfloerst, het hoog en eigenlijk het hele geluidsbeeld mocht van mij wel wat helderder. Ook nu viel het wat smallere stereobeeld me op, maar dit keer was de sweetspot wel een stuk groter. Het laag was soms wel erg laag, wat ik een beetje kon bijregelen met de db-knop op de achterkant van de Vantage. Wellicht ervaar ik dit zo omdat mijn huidige oude speakers, Translator impact 30, zeer weinig laag hebeen en het laag wat wel hoorbaar is komt er zeer strak en gecontroleerd uit. Hierdoor is het hele geluidsbeeld van de Translator erg helder en wordt de nadruk onvoorwaardelijk op de stemmen gelegd, wat ik persoonlijk prachtig vind.

Toch heb ik wel genoten. Dat bleek wel toen ik een soort gerommel hoorde wat na kort onderzoek mijn buik bleek te zijn. Zat ik er al een uur of drie! Ik wilde wel even overleggen met de betreffende medewerker, maar door de onderbezetting die dag, gecombineerd met een blijkbaar niet voorziene aanloop van klanten, duurde het bijna een uur voordat hij me te woord kon staan. Gelukkig had ik alle tijd, anders had ik dit erg vervelend gevonden. Nu kwam het me zelfs wel goed uit, ik heb bijna al mijn eigen cd's goed kunnen beluisteren en ook nog een groot deel van de cd's van Rhapsody. Bovendien was er niemand die kwam storen en kon ik volop genieten van deze privacy. Toen ik op een bepaald moment de ruimte even had verlaten om mijn blaas op een prettiger spanning te brengen, bleek bij terugkomst toch iemand de kans te hebben waargenomen om de Vantages van dichtbij te bekijken en beluisteren. Ik vond het wat flauw om hem er op te wijzen dat de ruimte voor mij was gereserveerd, bovendien had ik al erg lang zitten luisteren, dus leek het me het beste om hem te negeren. Maar al snel kwamen we toch aan de praat en bleek dat hij ongeveer dezelfde Primareset thuis had staan, maar dat hij op zoek was naar andere speakers. Even later zaten we gebroederlijk naar zijn cd's te luisteren. Hem viel ook het grote geluidsbeeld op, zeker ten opzichte van bijv. B&W 804 die ook op zijn lijstje stonden. Hij haakte echter definitief af toen een cd van Roger Waters, die allerlei stemmen en geluiden van beesten in een soort surround zou moeten laten horen, er als gewoon stereo uitkwam. Ik ken de cd niet en vond het best aardig klinken, maar hij hoorde een tijger van rechts komen, die toch echt ergens achter ons had moeten staan. Hoe dan ook, deze cd pakte op deze set volgens hem niet goed uit.
Toen ik dan uiteindelijk met iemand mijn bevindingen kon bespreken, werd er aangegeven dat het wollige geluid waarschijnlijk door de akoestiek werd veroorzaakt en dat het bij mij thuis in een betonnen omgeving wellicht een stuk frisser zou klinken. Volgens hem zou Densen niet veel anders klinken dan Primare: Densen zou ook voldoende krachtig moeten zijn om de Vantages aan te sturen. Dat ik het geluid van Densen bij Wilbert als mager en krachteloos had ervaren zou ook door de akoestiek of bekabeling kunnen komen. Rhapsody heeft in het verleden veel Densen verkocht, ze kennen dat dus goed, ze staan er ook achter, maar hun voorkeur gaat nu uit naar Primare, deze zou muzikaler zijn en een gunstiger prijs-kwaliteitverhouding hebben.
Zonder dat ik er op aan stuurde werd voorgesteld om deze set een weekje bij mij thuis neer te zetten, zonder verdere verplichtingen. Hoewel ik nog steeds niet het gevoel heb de juiste combinatie Vantage-versterker-bron te hebben gevonden, leek me dit toch het beste idee. Het gaat er vooral ook om of de Vantages het in grote lijnen bij ons thuis goed doen, ongeacht de versterking. Dat is iets dat ook later nog kan worden gefinetuned. Bovendien werd ik al moe van de gedachte om opnieuw een luisterafspraak te moeten plannen, om opnieuw combinaties te gaan uitproberen. En dan, bij welke zaak? Zowel Wilbert, als BB&G, als Rhapsody zijn zaken waar men met veel kunde en professionaliteit de klant benadert. Ik heb geen specifieke voorkeur gekregen na mijn luistersessies. Daarom heb ik dit aanbod maar gewoon aangenomen, binnenkort gaan we een afspraak maken wanneer de set mijn kant op komt. Eerst moet die bloody kerstboom het pand uit, want die staat op dit moment hopeloos in de weg. 
Kortom, ondanks dat ik er nog niet helemaal uit ben, een heerlijke dag gehad en weer eens lekker veel kunnen luisteren. Wat een prettige tijdsbesteding!
Dit wordt zeker vervolgd.

B.J.

Wat een mooie verhalen, mooie speaker he die Vantage!  :D :D :D (op Mark Levinson ook erg mooi, wel iets boven je budget)

Succes met je zoektocht!

HJ

hoi,

ik lees dit topic nu pas vandaar de late reaktie :-[
ik heb ML aeons als front speakers en ML scripts als rear speakers.
deze heb ik en tijd geleden over genomen van garmt en bevallen zeer goed.
als versterking gebruik ik een rsp1098 en een rb1090 van rotel.
de speakers staan 60cm uit de zijmuur en 110cm uit de achtermuur.
ik heb het idee dat de afstand uit de zijmuur minder kritisch is dan de achtermuur.
als de afstand uit de achtermuur minder dan 80cm was dan werd het geluids beeld echt minder,de plaatsing van deze ML kan dus best lastig zijn.
mijn kamer is 3,6mtr breed en dat gaat prima :)
ik weet alleen niet hoe de aeons presteren tov de nieuwere vantage speakers ???

LexiconLogan

Dat zal Garmt zeker wel kunnen beantwoorden. ;)
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

HJ

Quote from: Lexicon Logan on January  1, 2008, 22:05:14
Dat zal Garmt zeker wel kunnen beantwoorden. ;)

daar hoopte ik stiekum ook op :)
weet ik ook meteen of ik nog kan upgraden  ???

B.J.

Quote from: hans. on January  1, 2008, 22:03:21
........
ik weet alleen niet hoe de aeons presteren tov de nieuwere vantage speakers ???

Van wat ik puur gelezen heb is het een flinke stap verder. Upgraden dus  ;D ;D

bmateijsen

De afstand tot de achtermuur is bij alle martin logans het meest kritisch. De elektrostaten geven weinig energie af naar de zijkant, maar wel net zoveel energie naar de achterkant, als naar de voorkant. Dat maakt een zijmuur dus minder kritisch dan de achtermuur.

Dit is ook de reden dat wanneer je buiten de hotspot stapt van een ML, je op dat moment alle sensaties mist van hoog en middengebied.

Groet,

Bjorn

Quote from: hans. on January  1, 2008, 22:03:21
hoi,

ik lees dit topic nu pas vandaar de late reaktie :-[
ik heb ML aeons als front speakers en ML scripts als rear speakers.
deze heb ik en tijd geleden over genomen van garmt en bevallen zeer goed.
als versterking gebruik ik een rsp1098 en een rb1090 van rotel.
de speakers staan 60cm uit de zijmuur en 110cm uit de achtermuur.
ik heb het idee dat de afstand uit de zijmuur minder kritisch is dan de achtermuur.
als de afstand uit de achtermuur minder dan 80cm was dan werd het geluids beeld echt minder,de plaatsing van deze ML kan dus best lastig zijn.
mijn kamer is 3,6mtr breed en dat gaat prima :)
ik weet alleen niet hoe de aeons presteren tov de nieuwere vantage speakers ???

ET64

#23
Tja, ze staan nu bij me thuis te spelen. De martin logan Vantage op Primare i30 en cd31 – zie de plaatjes. Het valt mee en het valt tegen.

Wat meevalt is dat we ze niet te groot vinden en dat zelfs mijn vrouw wel kan leven met de ruimte die ze innemen. Wat ook meevalt is dat het verlies aan hoge tonen minimaal is als je uit de sweetspot stapt, in de rest van de kamer blijft het geluid gewoon goed klinken. Wat ook meevalt is dat ze helemaal niet zo gek ver van de muur hoeven te staan om heel goed te klinken. Wel heb ik het gevoel meer in dan voor het geluid te zitten. De luisterafstand is nu ruim 3,5 meter, de speakers staan 2,5 meter uit elkaar. Eén meter verder naar achteren geeft nog een mooier geluid, maar dan staat onze bank op een onmogelijke plek, dus dat gaat niet.

Wat er tegenvalt is 1) dat ik het hele geluidsbeeld nog steeds te wollig vind. Het zou van mij een tikje luchtiger mogen, iets briljanter, iets meer hoog. Als er een treble knop op die Primare zat (puristen vliegen nu door het plafond) dan zou ik hem een tikje naar rechts zetten… Mogelijk is dit op te lossen met andere kabels, of een andere set. Bij BB&G heb ik deze speakers wel luchtiger gehoord op een Arcam set.

Wat ook tegenvalt is 2) dat het laag veel te laag is. Overheersend en vet. En dan niet vet in de zin van vet cool,  maar vet in de zin van een woofer met een cholesterol probleem. Je hoort de bassen goed, heel goed zelfs, maar ik mis de attack, de nagels over de snaren. Ik vrees dat dit een ruimte akoestiek probleem is. Bij het plaatsen van de installatie werd door de medewerker aangegeven dat onze woonkamer (betonbetonbeton) veel bas versterkt. De draaiknop op de achterkant van de wooferkast heeft hij op –8 gezet. Max. is –10, maar dan klopt het geluidsbeeld op één of ander manier niet meer… En ik vrees ook dat dit laagprobleem de oorzaak is tegenvaller 1).

En als mijn vrees klopt, dan is mijn conclusie dat deze speaker niet geschikt is voor onze ruimte. En dat zou nog eens een tegenvaller zijn! Maar goed, laten we niet vooruitlopen op de zaken, ik probeer morgen contact met de winkel te krijgen om te overleggen wat vanuit deze situatie de mogelijkheden zijn. Ik ben er niet gerust op.



jasjenl

Hm, electrostaten die wollig en vet klinken, dat is toch niet de associatie die ik normaal met dit soort luidsprekers heb...
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5