12 inch sub voor muziek

Started by wim bruins, December 28, 2014, 08:47:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Hoe is de plaatsing van je sub en de rest vd set,ik denk dat daar iets mis gaat.
Basspoorten  kan je eens dichtstoppen met sokken word veel gedaan.
Heb je die monitoren wel op small staan?

wim bruins

Quote from: morca on January 11, 2015, 10:35:22
Hoe is de plaatsing van je sub en de rest vd set,ik denk dat daar iets mis gaat.
Basspoorten  kan je eens dichtstoppen met sokken word veel gedaan.
Heb je die monitoren wel op small staan?


Heb een stereo opstelling, kan de monitors dus niet op small zetten.

:) 

morca

Dat is je probleem imo,dat beschrijf je als probleem teveel bass/geen crossover filter.
Dit gaat nooit goed werken zo.

Je kan nog met plaatsing spelen misschien,je hoort de sub aanwijsbaar.
Maar ik heb er een hard hoofd in,op deze manier stereo draaien met sub is niet de goeie manier.

wim bruins

Quote from: morca on January 11, 2015, 11:01:02
Dat is je probleem imo,dat beschrijf je als probleem teveel bass/geen crossover filter.
Dit gaat nooit goed werken zo.

Je kan nog met plaatsing spelen misschien,je hoort de sub aanwijsbaar.
Maar ik heb er een hard hoofd in,op deze manier stereo draaien met sub is niet de goeie manier.


Vreemd je ziet genoeg 2.1 opstellingen zonder dat de hoofdluidsprekers extra worden gefilterd.
   

wim bruins

Quote from: wim bruins on January 11, 2015, 11:08:11

Vreemd je ziet genoeg 2.1 opstellingen zonder dat de hoofdluidsprekers extra worden gefilterd.



Al met al blijven de monitors de zwakste schakel met een sub als je ze niet kunt filteren in het laag.
Ben dan toch beter af zonder sub.

Was te proberen.

   

morca

Quote from: wim bruins on January 11, 2015, 11:08:11

Vreemd je ziet genoeg 2.1 opstellingen zonder dat de hoofdluidsprekers extra worden gefilterd.

Nou ze zijn er wel,maar ik zie vaker wat jij nu ervaart.
Mislukt!

Ook al kan je die monitoren niet filteren dan blijft het subgebruik beperkt.
Dan geven je fronts bv goed tot 30 hz weer en laat je de sub daaronder pas meespelen.
Bass uit je fronts en je sub tegelijk is bijna niet te doen,dat gaat rommelig klinken.

wim bruins

#31
Quote from: morca on January 11, 2015, 12:18:34
Nou ze zijn er wel,maar ik zie vaker wat jij nu ervaart.
Mislukt!

Ook al kan je die monitoren niet filteren dan blijft het subgebruik beperkt.
Dan geven je fronts bv goed tot 30 hz weer en laat je de sub daaronder pas meespelen.
Bass uit je fronts en je sub tegelijk is bijna niet te doen,dat gaat rommelig klinken.


Weer wat geleerd.   :angel:
Subje maar weer in de verkoop.



wim bruins

Zijn er geen subwoofers met instelbare crossover voor je hoofdluidsprekers


morca

#34

XLR high pass, on or off.
Dat is voor je fronts dan regelt je sub het kantelpunt.
Denk dat de RCA out dat dan ook doet maar weet het niet zeker.

wim bruins

Zal wel een leuk prijs kaartje aan hangen.

morca

Niet echt een high end oplossing geloof ik.
Las vd week hier nog ergens dat dat ruis op gaat leveren voor je fronts,omdat die subamp,s vd goedkoopste onderdelen gebouwd worden.
Deze optie word vaak niet gebruikt kan me voorstellen dat men daarop bezuinigd.

Ik zie het niet goed staan of elke svs het ondersteund.


kuiperik

Quote from: wim bruins on January 10, 2015, 22:07:57

Heb eerst een gebruikte rel strata 2 gekocht.
Versterker uitgebouwd om op de luisterplek te kunnen afstellen.

Wat mij opvalt is dat ik maar weinig laag hoef toe te voegen aan de boston M25
Te veel gaat overheersen en je hoort gelijk waar de sub dan staat.

Nadeel is wel dat ik de sub niet harder kan zetten waar ik denk hier kan wel wat bij.
Gaat dan gelijk weer overheersen met muziek waar voldoende laag in zit.

Liefst zou ik de monitors wat willen ontlasten in het laag, je blijft nu de beperkingen horen in het laag van de monitors, kreunende baspoorten bv.

Dit lost een sub dan ook niet op.

Mis nu wel het strakke laag van mijn vorige fostex back loaded horn.  :(



   

Wat mij opvalt is dat de sub op (bijna) dezelfde lokatie staat als de monitor luidsprekers. Hiermee spreek je dus in principe bijna allemaal dezelfde modes aan van je ruimte. Daardoor zal de sub waarschijnlijk de pieken die je monitors al genereren nog eens extra versterken.

Je zou eens kunnen proberen om de sub op een andere plek in de ruimte te zetten en daar spelen met de fase tot ze elkaar goed aanvullen. Doordat ze dan andere modes aanspreken, heb je meer kans op een vlakkere response op je luisterplek en waarschijnlijk zelfs door de gehele luisterruimte heen.

Stuk theorie hierachter zou je kunnen terug vinden bij: Geddes. Hier gaat het om meerdere subs, maar in principe zou je dit ook met een enkele sub kunnen uitvoeren. De sub zou je dan bijvoorbeeld langs 1 van de zijwanden tussen de fronts en luisterplek kunnen zetten. Zou hem dan niet veel verder dan 80Hz laten meespelen, anders heb je wel kans dat je hem kunt lokaliseren, tot 80Hz goed afgesteld zo goed als niet.

Voor de monitor zou je nog de tip van morca kunnen gebruiken en bijvoorbeeld sokken in de BR stoppen.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

wim bruins

#39
Heb de sub nog op een ander plek gehad en rond de 80 hertz afgesteld.

Met sub een iets beter geluidsbeeld maar zonder dat je meer laag hoort, zet je hem iets harder hoor je waar die staat bij sommige muziek.

De boston M25 hebben gevoelsmatig best veel laag dus kan hier eerst wel mee leven.   

Al met al niet echt een verbetering met de rel dus weer verkocht en reeds opgehaald.







kuiperik

Quote from: wim bruins on January 13, 2015, 15:56:40

Met sub een iets beter geluidsbeeld maar zonder dat je meer laag hoort, zet je hem iets harder hoor je waar die staat bij sommige muziek.
Het moet eigenlijk pas opvallen dat de sub aanstaat, als je hem uitzet  ;)

Quote
De boston M25 hebben gevoelsmatig best veel laag dus kan hier eerst wel mee leven.   

Al met al niet echt een verbetering met de rel dus weer verkocht en reeds opgehaald.

Als hij voor jou gevoel niets toevoegt heeft het inderdaad weinig nut om te laten staan.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.